Hva er DIN mening?

Min mening er at de som ikke har ammet så lenge vet ikke hva de snakker om ;) Ofte er det de som aldri har ammet eller har ammet en kort stund som kritiserer.

Altså for å sette litt perspektiv på det. Amming bør være MINIMUM til 1 år. Fordi babyer skal ikke ha kumelk før de er ett år. Og de skal ha mye melk fram til ett år og gjerne en del etter ett år også. Mme er en erstatning for ekte vare, hvorfor bruke erstatning når man har melk? Mm har mange gode egenskaper som ikke mme har. Nei det er ikke livsnødvendig i Norge men det betyr ikke at det er mindre gode egenskaper forde og at de negative sidene ved mme ikke er der. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk sier max til ett år. Hvor er logikken i det? Videre så sier jeg at kumelk er for kalver og morsmelk er for menneskebarn. Fra naturens side er morsmelk et viktig tilskudd i kosten til barn opp til 2 år og gjerne lenger.

Så er det det sosiale aspektet. Samfunnet har seksualisert bryster såppas at amming, som er hele poenget med pupper, som noe galt og ekkelt. Hvor fjernt er ikke det? Joda det går en grense! Men da er det snakk om få ekstreme tilfeller. Å si at å amme et barn over ett år er galt er for meg helt på tryne.

MIN mening er at morsmelk/amming er viktig for barn, spesielt i det første leveåret.
Når barnet blir eldre enn det, og samtidig kan spise mer og mer vanlig mat, ser jeg ingen grunn til å fortsette ammingen.

Jeg slutta med ammingen når jentungen var 13 (14?) Mnd. Da hadde vi ammet kun ved legging en stund. Hadde ho ville hatt mer, så hadde jeg nok kunne hatt nattamming fortsatt. Ho er 18 mnd. Om jeg ligger i senga uten BH så hende det ho går bort til puppen, så sier ho ÆÆÆSJ. Så ho er bare ferdig :D *ler*
Jeg har ei på 4. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å amme ho. Ikke fordi jeg syns pupper hører sexen til, men fordi ho er STOR. Rett og slett.
Jeg tror at lillemor hadde villet bli ammet enda om hun fikk bestemme, hun elsker å kose med puppen :P
Men 19 måneder holdt for meg, jeg som aldri ble helt komfortabel med ammingen i det hele tatt. Sånn kan det gå når man får en skikkelig puppejente ^^

Min mening er at de som ikke har ammet så lenge vet ikke hva de snakker om ;) Ofte er det de som aldri har ammet eller har ammet en kort stund som kritiserer.

Altså for å sette litt perspektiv på det. Amming bør være MINIMUM til 1 år. Fordi babyer skal ikke ha kumelk før de er ett år. Og de skal ha mye melk fram til ett år og gjerne en del etter ett år også. Mme er en erstatning for ekte vare, hvorfor bruke erstatning når man har melk? Mm har mange gode egenskaper som ikke mme har. Nei det er ikke livsnødvendig i Norge men det betyr ikke at det er mindre gode egenskaper forde og at de negative sidene ved mme ikke er der. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk sier max til ett år. Hvor er logikken i det? Videre så sier jeg at kumelk er for kalver og morsmelk er for menneskebarn. Fra naturens side er morsmelk et viktig tilskudd i kosten til barn opp til 2 år og gjerne lenger.

Så er det det sosiale aspektet. Samfunnet har seksualisert bryster såppas at amming, som er hele poenget med pupper, som noe galt og ekkelt. Hvor fjernt er ikke det? Joda det går en grense! Men da er det snakk om få ekstreme tilfeller. Å si at å amme et barn over ett år er galt er for meg helt på tryne.

Jeg kan hvertfall si -
Med nr 1 fikk jeg ikke til ammingen. Ammet i 3 mnd.
Når jeg gikk med nr 2 så hadde jeg en formening om at ammingen måtte stoppe ved 10 mnd alder. Om jeg fikk det til i det hele tatt. For da begynte hun jo å bli så stor.
Heheh, vel. Jeg fikk til ammingen denne gangen, og amma så lenge hun ville det. Hun var jo SÅ liten når hun var 10 mnd. Og som jeg skrev lengre oppe, hadde hun villa, så hadde jeg fortsatt ammet, hun er 18 mnd.

Så jeg er et tidligere eksempel på å syns det er rart, fordi jeg ikke har gjort det før.

Men fortsatt så går det en grense for meg og, og jeg hadde aldri amma 4 åringen som sagt.

Jeg tror at lillemor hadde villet bli ammet enda om hun fikk bestemme, hun elsker å kose med puppen :P
Men 19 måneder holdt for meg, jeg som aldri ble helt komfortabel med ammingen i det hele tatt. Sånn kan det gå når man får en skikkelig puppejente ^^

Heheh! Ja, det er forskjell på dem :p Hun slutta bare plutselig en dag. Æsj sa hu, og ferdig med det. :p Jeg prøvde en stund til, for jeg kosa meg veldig.
Men det absolutt letteste er jo helt klart når dem kan slutte sjøl :) Om du har en skikkelig puppeguri i tilegg, så er det vel ikke bare bare å avvenne? :)

Jeg har igrunn ikke så sterke meninger om dette. Jeg har ammet mine til de slutta av seg selv.
De har vært 14, 11 og 12 mndr. da.
Jeg kunne nok fint fortsatt lenge enda..

Nja, jeg er litt delt kanskje. Jeg var en gang på besøk hos en kollega av min eksmann, de måtte snakke om noe. Jeg ble sittende på stua med kona hans. De hadde en sønn som jeg mener å huske at var rundt 2-3 år på den tiden. Han klatret opp i fanget hennes og begynte å mase om pupp samtidig som han prøvde å dra av henne klærne. Hun prøvde å nekte han og det hele ble ganske styr. For meg som da enda ikke hadde fått unger selv, ble dette ganske ukomfortabelt. Husker ikke engang om hun til slutt ga etter og ga han pupp. Det hadde nok ikke plaget meg like mye.
Så i utgangspunktet synes jeg folk kan amme så lenge de vil, men jeg vil helst ikke se de rive klærne av moren sin for å gjøre det.

Eldstemann ammet jeg til han var 1,5 år. Det skjedde av seg selv, en naturlig nedtrapping som endte med at han bestemte seg selv for når det var nok. Syntes det fungerte veldig bra.

Yngstemann ammer fortsatt veldig mye. Planlegger å ta det som det kommer med han og. I utgangspunktet iallfall.

Tenker at minstemann skal få amme så lenge han vil, men tenker at rundt 2års alderen kan det være greit å slutte :-)

Heheh! Ja, det er forskjell på dem :p Hun slutta bare plutselig en dag. Æsj sa hu, og ferdig med det. :p Jeg prøvde en stund til, for jeg kosa meg veldig.
Men det absolutt letteste er jo helt klart når dem kan slutte sjøl :) Om du har en skikkelig puppeguri i tilegg, så er det vel ikke bare bare å avvenne? :)

Gikk overraskende bra. Vi tok morgenpuppen til slutt, og etter et halvt år i barnehagen så var hun så vant til å dra dit at hun glemte at hun ville ha pupp. Men hender seg titt og ofte at hun vil kose med puppene mine. Tar det fint, avleder litt og det går bra. Men hadde hun fått borti som hun ville så hadde hun vært helt på :)

Mulig det er en tråd fra før om dette, men starter en likevel:p Sitter her og kjeder meg litt, så vil gjerne høre hva DIN mening rundt langtidsamming er?:) (Kom plutselig på det nå, siden Aulie/Sand var på God kveld Norge i går). Er jo så mange forskjellige meninger rundt dette...
For min del, så synes jeg det er litt pussig å amme et barn som er såpass stort at det preiker i vei om puppen selv, og jeg ser for meg at jeg selv vil slutte rundt 1-års alder den gangen jeg får barn. MEN jeg respekterer absolutt valget til de som velger å amme barna lengre, det er jo DERES valg:) Men for meg er det ikke noe jeg har ønske om:) Hva mener dere?? Håper dette blir en saklig diskusjon, der ALLE får sagt SIN mening uten at det blir sure miner;)
Jeg er stort sett enig med deg. Når barnet kan forsyne seg selv hadde jeg antakelig følt at det var på tide å avslutte. Men hva andre gjør bryr meg fint lite, jeg har bedre ting å ta meg til enn å synse om alt andre gjør og ikke gjør.

Jeg har aldri ammet (er sterkt rammet av reynauds fenomen så klarer det ikke), men ser for meg at kanskje rundt 14 mnd hadde vært en grei tid å slutte på, om jeg hadde greid det. Da hadde barnet fått MM en stund etter å ha begynt å introdusere kumelk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er litt rart å sette en slik "grense" synes jeg. Mitt eldste barn "ba" aldri om pupp enda han rakk å bli 14 måneder før han sluttet selv. Mitt yngste barn ba om "pupp" og dro i genseren min fra før han var ett år gammel og var ekstremt tydelig på når han hadde behov (altså om han var sulten eller tørst). Barn er utrolig forskjellige og vi vet sjelden veldig mye om bakgrunnen til langtidsamming blant fremmede vi ser amme. En av årsakene til at jeg håpet at Lillebror ville ammes til minst to års alder var på grunn av melkeproteinsallergi/intoleranse og det var en ekstra trygghet for oss at han fikk i seg det han trengte via meg! Desverre kunne vi ikke holde på riktig så lenge.

Godt skrevet!
Her begynte han å dra i gensren min før han var 1år også. Var vel rundt 10mnd. Så sier han "denne denne denne":P Syns bare det er greit han gir beskjed når han er tørst jeg:D

Amen!

Syns det er rart at det kalles langtidsamming når barnet er 2 år, fordi det er jo anbefalt å amme til barna er 2 selv i land som Norge. Sluttet selv da hun var 13 mnd, veldig gjensidig og rask sak siden hun ikke ammet og begynte å bite, men jeg var forberedt på at det kunne ta mye lengre tid å kutte gradvis ned.

Når barna begynner å bli godt over to år og man fint kunne klart å vennet dem av, så ser jeg personlig ikke at jeg hadde ammet lengre, og jeg hadde nok reagert litt dersom noen fortalte meg at de ammet et barn som var tre eller eldre ja. Vet at stemoren min slet med å avvenne nattammingen på sin yngste, så han var vel 2,5 år da de klarte å kutte den av, for han fortsatte å våkne om natten og sovnet ikke igjen uten å amme, men slike situasjoner er noe litt annet syns jeg.

Det er litt rart å sette en slik "grense" synes jeg. Mitt eldste barn "ba" aldri om pupp enda han rakk å bli 14 måneder før han sluttet selv. Mitt yngste barn ba om "pupp" og dro i genseren min fra før han var ett år gammel og var ekstremt tydelig på når han hadde behov (altså om han var sulten eller tørst). Barn er utrolig forskjellige og vi vet sjelden veldig mye om bakgrunnen til langtidsamming blant fremmede vi ser amme. En av årsakene til at jeg håpet at Lillebror ville ammes til minst to års alder var på grunn av melkeproteinsallergi/intoleranse og det var en ekstra trygghet for oss at han fikk i seg det han trengte via meg! Desverre kunne vi ikke holde på riktig så lenge.
Har på ingen måte satt ei slik grense for andre, skreiv kun at EG hadde slutta før. Kva andre gjer bryr eg meg ikkje om. Har ei venninne som amma jenta si til ho var over to år, og eg hadde ingen problem med det, hadde berre slutta tidligare sjølv:)

Back
Topp