Hva er DIN mening?

Jeg synes det ikke skal være forskjell på mm og mme. Jeg blir uglesett fordi dattera mi fortsatt vil ha mme og er 18 mnd, men å amme så lenge skal være greit? Hvis jeg hadde hatt melk lengre enn 3 uker så hadde hu fått det enda, akkurat som hu får mme. Hu roer seg ikke med kumelk og vil ha kose melk før duppen og før hu legger seg. Når kumelk ikke fungerer må man gi mm eller mme. Jeg bare synes det skal være likt. Liker ikke å bli kritisert for mme når mm skal være greit. Det der kommer jo veldig ann på barnet og deres behov. Men syntes det var rart med amming så lenge frem til min datter sto å pekte på mme og sa melk. De skjønner ting fort men er ikke dermed sagt at de ikke vil ha det eller trenger det.

Amma mitt eldste barn til han var 16mndr, han slutta selv, eller han begynte å bite og tulle og ga veldig tegn på at dette var han ferdig med :) min mellomste amma jeg til ho var 20mndr.. men de siste 2mnd så kunne det brått gå flere dager uten amming og så noen dager 2-3ganger dagen.
minste komemr jeg også til å amme helt til ho ikke vil mer, ho er straks 4mndr.. Mener at man ammer til det blir naturlig for barnet (og moren) å slutte.. Ingen fasitsvar, har en på snart 3år og jeg syns det hadde vært litt rart å amme ho nå som ho er så stor.. kler på seg selv, smører skiva si selv, heller oppi melka si i koppen, prater som en foss.. Syns jeg hadde hørt ho si: "mamma, jeg er tørst, fram med puppen" :p og for å være ærlig jeg var ganske lei amming de siste mndene også, hvertfall med ho mellomste..
vet også om noen som ble amma til de var 3-4år pga ekstremt atopiskeksem. og all ære til de som orker så lenge.. :)

Så akkurat en artikkel om en som amma 6åringen sin!! okey, det var litt drøyt spør du meg.. går ann å pumpe tenker jeg da.. :p

Last edited:
Det tenker jeg folk får bestemme selv. Er jo ingen som synes det er ekkelt med 2-åringer som ammer i Afrika?:P Men jeg må vel innrømme at jeg hadde snudd med ett par (evt fem) ganger ekstra om jeg så noen amme sin 3-åring...:P

Min personlige mening er at barn ikke trenger å bli ammet såpass lenge at de husker det når de er voksne!
Så en stund før 3 år tenker da jeg, det er også godt innenfor anbefalingene!

Nå ammet ikke jeg min datter pga lite melk, idiotisk pumpe som ikke fungerte som den skulle på meg og satt ofte nærmere en time for kanskje få ut 50 ml til sammen! Også hadde jenta og svake muskler i kjeven som følge at hun hadde litt hastverk med å komme ut ( født i uke 37) hadde vi fått til ammingen så håper jeg at vi kunne ha ammet i ca et år, men ville ikke kunne ammet henne nå for føler hun er altfor stor ( 2,5 år)

Syns synd på de barna som blir langtidsammet, blir tatt bilde av og får bilde klint utover Internett! Er dessverre ikke slike ting som bare blir "borte" og kan se for meg at de kanskje ikke vil syns det er så koselig etter å ha nådd puberteten!

min slutta når han begynte i bhg da var han 2 år og 4 mnd vi ammet ikke ute og kun på kveld tid den siste tiden! Han var også ganske slank og var ikke så glad i annen mat/drikke akuratt på den tiden! så var veldig redd om han skulle gå ned i vekt og sånn om vi sluttet å amme... Prøvde å slutte en gang eller 2 før han selv sluttet og etterhvert så ville han ikke ha mer av seg selv sa at pupp var æsj å sånn :p men han snakket aldrig om puppen eller han sa vil ha puppu men sytes aldrig det var ekkelt :) vett ikke hvor lenge jeg ammer den ganga.. håper det ihvertfall går like lett denne ganga som sist, og at det er litt lettere og slutte når den tid kommer også... men full amme til 6 mnd og amme i 2 år er jo fint da er det ikke det som er anbefalt? =) om man har mulighet å ungen er intrisert jeg tenker minst 1år ihvertfall! folk må gjør hva som er best for dem og ungen! jeg dømmer ingen ! :) Flaske eller pupp .. alle er like flinke å like mye verd!

Jeg mener ungen er for stor når h*n kan ta fram puppen selv. Men opp til hver enkelt selvfølgelig

Kommer an på... Ammer lengre om det er noe medisinsk som allergier ol hvis ikke er det greit å slutte ved 1 års alderen...

Har på ingen måte satt ei slik grense for andre, skreiv kun at EG hadde slutta før. Kva andre gjer bryr eg meg ikkje om. Har ei venninne som amma jenta si til ho var over to år, og eg hadde ingen problem med det, hadde berre slutta tidligare sjølv:)
Ja, men jeg synes "grensen" din er rar nettopp fordi det er utrolig stor forskjell på hvor gamle barna er når de gir då tydelige uttrykk for at de vil ammes :)

Jeg synes det ikke skal være forskjell på mm og mme. Jeg blir uglesett fordi dattera mi fortsatt vil ha mme og er 18 mnd, men å amme så lenge skal være greit? Hvis jeg hadde hatt melk lengre enn 3 uker så hadde hu fått det enda, akkurat som hu får mme. Hu roer seg ikke med kumelk og vil ha kose melk før duppen og før hu legger seg. Når kumelk ikke fungerer må man gi mm eller mme. Jeg bare synes det skal være likt. Liker ikke å bli kritisert for mme når mm skal være greit. Det der kommer jo veldig ann på barnet og deres behov. Men syntes det var rart med amming så lenge frem til min datter sto å pekte på mme og sa melk. De skjønner ting fort men er ikke dermed sagt at de ikke vil ha det eller trenger det.
Og følge denne tråden, og mange andre om samme tema, er det jo ikke greit å amme et barn som er 1,5 år :-p
Gi den koseflasken så lenge det er behov :)

Har hørt at melken mister næringen når barnet er 6 mnd-1 år gammelt, at man da gjør det for kosens skyld?
Hvorfor er det da anbefalt til barnet er 2 år?

Har hørt at melken mister næringen når barnet er 6 mnd-1 år gammelt, at man da gjør det for kosens skyld?
Melken mister nok ikke næring men melk skal ikke være hovednæringen lengre og tror derfor at folk gjerne misstolker dette litt. Men melk er jo fortsatt en stor del av næringskilde etter 6 mnd og ved et årsalderen så skal melk være mer som et tilskudd men er jo fortsatt viktig.

Hvor har du hørt det? Det vil alltid være antistoffer og nyttig næring/vitaminer i mm!

Morsmelk er tilpasset menneskemager og er mye bedre enn kumelk selv om barnet er over 1 år. Mme er tilpasset til å være mye mer likt mm enn kumelk, så jeg synes også det er mye bedre å gi det enn vanlig melk.

Melken endrer seg hele tiden etter barnets behov. Først er det råmelken helt i starten, så endrer melken seg rundt 3 mnd alder og så igjen ved 6 mnd alder. Delvis fordi babyens vekst og utvikling er forskjellig ut i fra alder, men også at babyen etterhvert får annen mat. Når babyen spiser fast føde så er allikevel melk viktig i kosten - på samme måte som eldre barn og voksne anbefales å drikke vanlig melk. Morsmelk er tilpasset en menneskemage og er bedre enn kumelk, derfor er det bedre å amme enn å gi vanlig melk til brød og grøt. Og ja det er viktig at de får melk i tillegg til mat. Morsmelk inneholder også antibaktrielle midler som er bra å få i munn og svelg. Det har imunforsvarstoffer som fungerer bra helt til til barnet er to år. De forsvinner ikke i melken, men da er imunforsvaret til barnet såppas sterkt at det har ikke noe funksjon lengre. Men fram til to år beskytter det mot sykdom. Faktisk kan morsmelk beskytte mer enn vaksiner, viser en studie i forbindelse med hva hjelpeorganisasjoner bør gjør for barn i den tredje verden. I tillegg hjelper morsmelken fordøyelsen.

Jeg kunne fint ammet en 2-3 åring.

Dessverre hadde jeg ei lita jente med brystaversjon og det var bare hyl og vræl med amminga. Da hun var 3 måneder ga jeg opp med tungt hjerte men fortsatte å pumpe.

Ammet på natt, det godtok hun, og ga mm på flaske på dagtid.

Pumpet meg til hun var 9 måneder og ga på flaske. Da måtte jeg stoppe pga tette melkekjertler og betennelse. Men skulle gjerne fortsatt pumpingen til hun ble 2år pga melkeallergi!

Det er fint at alle her på BV er saklige og "måteholden" med utsagnene sine selv om de ikke ville ammet så lenge selv. :)
Så kommentarfeltet til Idébank for Småbarnsforeldres lenke på FB idag, hvor de hadde delt en artikkel om en 6-åring som ble ammet. Jeg ble sjokkert over hvordan mødre hetset en annet mor, og ikke minst barnet, pga langtidsamming. :eek: :mad: Alle har rett til sine meninger, men offentlig hets av et barn et ikke greit!

Back
Topp