Hva er DIN mening?

Frøken Ustrøken

Gift med forumet
Mulig det er en tråd fra før om dette, men starter en likevel:p Sitter her og kjeder meg litt, så vil gjerne høre hva DIN mening rundt langtidsamming er?:) (Kom plutselig på det nå, siden Aulie/Sand var på God kveld Norge i går). Er jo så mange forskjellige meninger rundt dette...
For min del, så synes jeg det er litt pussig å amme et barn som er såpass stort at det preiker i vei om puppen selv, og jeg ser for meg at jeg selv vil slutte rundt 1-års alder den gangen jeg får barn. MEN jeg respekterer absolutt valget til de som velger å amme barna lengre, det er jo DERES valg:) Men for meg er det ikke noe jeg har ønske om:) Hva mener dere?? Håper dette blir en saklig diskusjon, der ALLE får sagt SIN mening uten at det blir sure miner;)

Så lenge dwt ikke er fulltidsamming,så synes jeg det er helt greit å amme til de er ca to år
Jeg hadde ammet så lenge selv om jeg hadde fått det til

JEG ville ikke ammet så lenge. Ga meg på 8 mnd med første, får se denne gangen. Så i sommer at nevøen min gikk bort til søsteren min og dro ned genseren og sto og sugde, han er 1,5 år, det ble HELT feil for meg!

Last edited:
JEG ville ikke ammet så lenge. Ga meg på 8 mnd med første, får de nå. Så i sommer at nevøen min gikk bort til søsteren min og dro ned genseren og sto og sugde, han er 1,5 år, det ble HELT feil for meg!
Det hadde nok jeg reagert på og:p Søstra mi amma yngste der til ho var 3 år..! Det i seg selv er ikke det jeg irriterer meg over, det som derimot er irriterende, er at ho sa da jenta var 1,5 år at ho hadde slutta for leeeenge sia... Tydeligvis ikke, siden treåringen spurte etter pupp da jeg var på besøk..!:p Og dette var jo midt på dagen, så kan ikke "skylde" på nattamming etc heller...Søstra mi rødma og snakka det bort.. Vær i det minste ærlig om det, mener nå jeg!:)

Hadde aldri klart å amme så lenge.. Tenker at det blir litt ekkelt når ungene kan huske det selv.. Tror ikke det er mange gutter som hadde syntes det var kult å huska at de selv var å spurte mor om pupp.. Men det er jo min mening.. Vet ikke hvor lenge jeg kommer til å amme men kommer iallfall til å slutte før jeg begynner på jobb igjen, muligens før :)

Jeg kjente det var veldig naturlig å slutte med ammingen da jenta mi var rett over året, men andre gjør som de vil. :)

Folk må gjerne amme til ungen blir konfirmert uten at jeg legger meg opp i det, men selv hadde jeg nok gitt meg rundt året om jeg hadde fått til ammingen. Syns folk får gjøre det som passer dem best.

Folk må gjøre som de vil, men det er helt uaktuelt for min del å amme så lenge. Og ang de to som var på tv, så tror jeg at de gjør det litt bevist for å provosere. I allefall på tv.

Mine to har begge slutta av seg sjølv da dei var ca 10-12 mnd, og det syns eg var heilt passeleg. Men eg veit jo ikkje kor lenge eg hadde holdt på om dei ikkje ville slutte;)
Syns ikkje noko om at barnet kjem og spør om pupp sjølv, så eg hadde slutta før det i allefall:)

Folk får gjøre som de vil.
Jeg ammet minsten frem til rett før jul, da slutta han selv. Han blir 2 om to uker.

Folk må få gjøre som de vil, men jeg synes det er for lenge etter 18 mndr. Å amme 3-4 åringer blir bare ekkelt nesten synes jeg. Jeg tenker 1 år er greit å slutte.

"Folk får gjøre som de vil, MEN jeg synes det er ekkelt..."
Vittig :D
Hvorfor er amming ekkelt?
Er det fordi vi forbinder puppene med noe seksuelt?
Er det ikke litt vel spesielt å ilegge noe så naturlig som næring, trygghet og nærhet seksuelle egenskaper som hører voksen-voksenrelasjonen til?

"Folk får gjøre som de vil, MEN jeg synes det er ekkelt..."
Vittig :D
Hvorfor er amming ekkelt?
Er det fordi vi forbinder puppene med noe seksuelt?
Er det ikke litt vel spesielt å ilegge noe så naturlig som næring, trygghet og nærhet seksuelle egenskaper som hører voksen-voksenrelasjonen til?
Handler litt om å respektere andres valg, tenker jeg:) For min del synes jeg det er litt "feil" å amme større barn, MEN (;)) jeg respekterer valget andre tar rundt det:)

Jeg ammet til lillemor var 19 måneder gammel. Jeg synes også det er ekkelt å se eldre barn amme, men jeg vet ikke helt hvorfor. Farget av omverdenen kanskje? Folk synes jo også at det er ekkelt å bruke morsmelk i matlaging, enda det er mer naturlig for oss enn kumelk.

Jeg slutta med ammingen når jentungen var 13 (14?) Mnd. Da hadde vi ammet kun ved legging en stund. Hadde ho ville hatt mer, så hadde jeg nok kunne hatt nattamming fortsatt. Ho er 18 mnd. Om jeg ligger i senga uten BH så hende det ho går bort til puppen, så sier ho ÆÆÆSJ. Så ho er bare ferdig :D *ler*
Jeg har ei på 4. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å amme ho. Ikke fordi jeg syns pupper hører sexen til, men fordi ho er STOR. Rett og slett.

Mine to har begge slutta av seg sjølv da dei var ca 10-12 mnd, og det syns eg var heilt passeleg. Men eg veit jo ikkje kor lenge eg hadde holdt på om dei ikkje ville slutte;)
Syns ikkje noko om at barnet kjem og spør om pupp sjølv, så eg hadde slutta før det i allefall:)
Det er litt rart å sette en slik "grense" synes jeg. Mitt eldste barn "ba" aldri om pupp enda han rakk å bli 14 måneder før han sluttet selv. Mitt yngste barn ba om "pupp" og dro i genseren min fra før han var ett år gammel og var ekstremt tydelig på når han hadde behov (altså om han var sulten eller tørst). Barn er utrolig forskjellige og vi vet sjelden veldig mye om bakgrunnen til langtidsamming blant fremmede vi ser amme. En av årsakene til at jeg håpet at Lillebror ville ammes til minst to års alder var på grunn av melkeproteinsallergi/intoleranse og det var en ekstra trygghet for oss at han fikk i seg det han trengte via meg! Desverre kunne vi ikke holde på riktig så lenge.

Back
Topp