Hva er deres mening? (Ferie snakk)

Altså hvorfor er syden så populært? Jeg virkelig hater å reise til syden, det er varmt, klamt, vond mat, ekkelt med alle rare insekter på hotellrommet, du møter gale svensker og nordmenn og det koster mer enn det smaker.
Eneste positive må vel være at man får badet :D Syden er oppskrytt!
Norge, Sverige, Danmark har så mye å se og en natt i telt i Danmark koster det 200 kroner:)
Lag mat hjemme, pakk ned i kjølebag og på sommeren holder det med dyne og puter ute. Ferie for meg er også å ta en kveld ved vannet, tenne bål, grille og bare koble av.
Lurer på hvorfor ferie nå forbindes med stress mas og kjas etter å reise langt når vi har ett så flott land.
Mine barn har vært i syden, men jeg lover meg selv hver gang at det blir lenge til neste gang;)

Jeg har en helt annen opplevelse av å dra til syden. Jeg har reist mye til eksotiske steder i verden, og aldri opplevd vond mat, ekle dyr eller gale nordmenn og svensker. Dette er også ting du finner like godt hjemme. Jeg sitter ved bassengkanten i Tyrkia nå, og rundt meg ser jeg glade og avslappende barnefamilier som koser seg. Eneste sure og stressede mennesker, er de som i utgangspunktet legger opp til det selv. Vi spiser god, varierende og sunn mat, tilpasset for allergikere. Og enste insektene som er her som jeg har sett, er maur, fluer og fugler. Det har vi hjemme også;)

Ferien blir hva du selv legger i det. Er du negativ til å en ting, så blir det ofte en negativ opplevelse også. Det er 3 år siden vi var i karibien, og totalt har vi 7 ferier hvor vi har vært på eksotiske steder. Ikke en gang har vi hatt en negativ opplevelse, selv med barn.

Vi har mange fine steder i Norge også, og når vi kommer hjem i fra Tyrkia så venter hytta langt inn på fjellet uten TV og Internett. Vi skal ligge i telt og eldste gleder seg til å gå opp Bitihorn sammen med besteforeldre og onkler. Men de koser her også.

Opplever ikke ferien som stress og mas, hverken hjemme eller i utlandet. Og stress og mas kan det bli hjemme også.Det er også fantastisk mange flotte steder ute i verden. En må ikke dra på chartertur. Det har noe med holdningene til ferie å gjøre også.

Enig. Det er ofte lett å se bare begrensningene, ikke mulighetene. Og jeg tviler veldig på at alle som ikke har råd til ferie ikke eier nåla i veggen at de kan kjøpe en pakke pølser og låne eller kjøpe billig telt og soveposer. Det er jo et hav av markeder hvor en kan kjøpe ting billig og til og med gis vekk. Samtidig finnes det organisasjoner som tilbyr gratis tilbud om aktiviteter for familier i nettopp den situasjonen.

Vi reiser ikke til syden, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta med ungene på turer her i Norge. I fjor klaget den daværende treåringen at hun ikke hadde ferie, og da sa jeg at jo, det har hun. Barnehagen er stengt, det er sommer, og hun har ferie! Litt senere den dagen dro vi og kjøpte mat på kroa som vi spiste ute ved båthavnen. "Nå har jeg ferie", sa hun da. :p Ikke så mye som skal til, med andre ord. Har ikke hørt noe om ferie osv i år ennå.
Å dette er holdninger jeg synes er ille. Det funnes mange som ikke har rpd til telt og soveposer
Tydeligvis mange her som ikke skjønner at noen lever i fattigdom.
Trist å lese

Å klart man kan gå i skogen men det gjør de nok ellers i året også og da blir ikke noe å snakke on

Å dette er holdninger jeg synes er ille. Det funnes mange som ikke har rpd til telt og soveposer
Tydeligvis mange her som ikke skjønner at noen lever i fattigdom.
Trist å lese

Å klart man kan gå i skogen men det gjør de nok ellers i året også og da blir ikke noe å snakke on

Les hva jeg skriver, da.

Hva er deres mening om at det igjen er ramaskrik om alle som ikke har råd til ferie?
Slik at det nesten skal gi folk som kan reise dårlig samvittighet.

Vi reiser selv når vi har råd og lyst, gjerne 2-4 ganger i året, men det gjør da vel ikke oss til dårligere mennesker?

Skal vi ikke kunne nyte at vi faktisk har det såpass greit økonomisk at vi kan få oppleve alt verden har og by på? ;)

Skjønner ikke hysteriet, og ikke hvor det kommer fra.

Som barn ferierne jeg kun i Norge. Gjerne på hytta med farmor (eller foreldrene mine, etter hun gikk bort), eller hos besteforeldrene mine på den andre siden. Hadde det helt fantastisk! Utlandet besøkte jeg ikke før fritidsklubben arrangerte utvekslingsferie med en annen klubb i Italia. Da var jeg 16!

Jeg har ingen behov for å dra med meg mitt barn over hele verden, men barnefar vil det. Så vi får se hva vi gjør da :p

Jeg har en helt annen opplevelse av å dra til syden. Jeg har reist mye til eksotiske steder i verden, og aldri opplevd vond mat, ekle dyr eller gale nordmenn og svensker. Dette er også ting du finner like godt hjemme. Jeg sitter ved bassengkanten i Tyrkia nå, og rundt meg ser jeg glade og avslappende barnefamilier som koser seg. Eneste sure og stressede mennesker, er de som i utgangspunktet legger opp til det selv. Vi spiser god, varierende og sunn mat, tilpasset for allergikere. Og enste insektene som er her som jeg har sett, er maur, fluer og fugler. Det har vi hjemme også;)

Ferien blir hva du selv legger i det. Er du negativ til å en ting, så blir det ofte en negativ opplevelse også. Det er 3 år siden vi var i karibien, og totalt har vi 7 ferier hvor vi har vært på eksotiske steder. Ikke en gang har vi hatt en negativ opplevelse, selv med barn.

Vi har mange fine steder i Norge også, og når vi kommer hjem i fra Tyrkia så venter hytta langt inn på fjellet uten TV og Internett. Vi skal ligge i telt og eldste gleder seg til å gå opp Bitihorn sammen med besteforeldre og onkler. Men de koser her også.

Opplever ikke ferien som stress og mas, hverken hjemme eller i utlandet. Og stress og mas kan det bli hjemme også.Det er også fantastisk mange flotte steder ute i verden. En må ikke dra på chartertur. Det har noe med holdningene til ferie å gjøre også.

Altså jeg skjønner det at nordmenn synes det sydlige strøk er fantastisk ;)
Nå snakket jeg om hva jeg mener og hvorfor det er er evig kjas om at man ikke har ferie om man ikke reiser til syden!
For meg er syden oppskrytt, for deg er det fantastisk.
Skjønner ikke hvorfor du kommer med mot argumenter mot at jeg synes det er grusomt å reise og ikke forstår hvorfor nordmenn må reise til syden for å ha følelsen av ferie.
Uansett hvor mye du argumenterer mot at syden er flott så synes ikke jeg det, jeg har prøvd opp til flere ganger og liker meg ikke der. ;)

Altså jeg skjønner det at nordmenn synes det sydlige strøk er fantastisk ;)
Nå snakket jeg om hva jeg mener og hvorfor det er er evig kjas om at man ikke har ferie om man ikke reiser til syden!
For meg er syden oppskrytt, for deg er det fantastisk.
Skjønner ikke hvorfor du kommer med mot argumenter mot at jeg synes det er grusomt å reise og ikke forstår hvorfor nordmenn må reise til syden for å ha følelsen av ferie.
Uansett hvor mye du argumenterer mot at syden er flott så synes ikke jeg det, jeg har prøvd opp til flere ganger og liker meg ikke der. ;)

Det er da et diskusjonsforum;)

Det jeg reagerer på er de negative holdningene dine om andre mennesker og maten. Gale nordmenn og svensker, vond mat, ekle dyr osv. Det er da noe som du kan finne i Norge også. Alt er ikke bare svart / hvitt. Det finns mellomting også.

Det er da et diskusjonsforum;)

Det jeg reagerer på er de negative holdningene dine om andre mennesker og maten. Gale nordmenn og svensker, vond mat, ekle dyr osv. Det er da noe som du kan finne i Norge også. Alt er ikke bare svart / hvitt. Det finns mellomting også.

Jeg liker ikke maten, jeg kan ikke være positiv til noe jeg ikke liker.
Du liker maten, det håper jeg jo siden du reiser. Jeg har møtt på min del gale nordmenn og svensker de skiller seg godt ut i syden. I Norge sitter sjelden nordmenn å drikker seg fulle med barna tilstede på restaurant til langt på natt. Det gjør mange i syden, i syden så går man gjerne uten klær overalt, i Norge holde de fleste mennesker klærne på. Jeg skriver ikke at alle som reiser ned til syden er gale nordmenn og svensker, men de som er gale de skiller seg mer ut der nede ;)
Jeg synes veggdyr, kakerlakker, gedigne edderkopper er ekle, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal forsvare meg om hvorfor jeg synes det er grusomt å reise til syden.
Dette er hver sin lyst, noen liker det andre det. Poenget med hele tråden handler jo om at nordmenn ikke mener det er ferie om man ikke reiser til syden, jeg reiser ikke til syden med glede å synes Norge er ett mye bedre land å feriere i ;)
Og jeg har ferie hvert eneste år, selv om vi ikke reiser til syden.

Jeg liker ikke maten, jeg kan ikke være positiv til noe jeg ikke liker.
Du liker maten, det håper jeg jo siden du reiser. Jeg har møtt på min del gale nordmenn og svensker de skiller seg godt ut i syden. I Norge sitter sjelden nordmenn å drikker seg fulle med barna tilstede på restaurant til langt på natt. Det gjør mange i syden, i syden så går man gjerne uten klær overalt, i Norge holde de fleste mennesker klærne på. Jeg skriver ikke at alle som reiser ned til syden er gale nordmenn og svensker, men de som er gale de skiller seg mer ut der nede ;)
Jeg synes veggdyr, kakerlakker, gedigne edderkopper er ekle, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal forsvare meg om hvorfor jeg synes det er grusomt å reise til syden.
Dette er hver sin lyst, noen liker det andre det. Poenget med hele tråden handler jo om at nordmenn ikke mener det er ferie om man ikke reiser til syden, jeg reiser ikke til syden med glede å synes Norge er ett mye bedre land å feriere i ;)
Og jeg har ferie hvert eneste år, selv om vi ikke reiser til syden.

Det første innlegget tolker jeg som at du drar alle under en kam. Det må jeg få lov til å reagere på. Jeg sier heller ikke at du må forsvare deg. Som jeg skrev i sted, jeg reagerte på holdningene dine. Det har noe med innstillingene dine å gjøre;) om du har bestemt deg for at syden er et mareritt, så blir det gjerne det;)
Jeg er ikke fan av telttur, men gir det en sjanse. Kanskje jeg endrer holdningen min;)

Alle som drar til syden drikker seg fulle med barna tilstede. Hører " alle " sier det. Jeg har faktisk til dags dato aldri sett det.
Jeg liker heller ikke veggdyr og kakerlakker, og Gale mennesker finnes i alle folkeslag, og ikke har jeg sett noen går uten klær heller. Du er tydeligvis uheldig med ferievalgene dine i syden.

Jeg har også ferie hvert eneste år. 5 uker i året, og jeg må ikke dra til syden. Ferie er å ha fri fra jobb/skole og bhg. Men hver sin lyst.

Det første innlegget tolker jeg som at du drar alle under en kam. Det må jeg få lov til å reagere på. Jeg sier heller ikke at du må forsvare deg. Som jeg skrev i sted, jeg reagerte på holdningene dine. Det har noe med innstillingene dine å gjøre;) om du har bestemt deg for at syden er et mareritt, så blir det gjerne det;)
Jeg er ikke fan av telttur, men gir det en sjanse. Kanskje jeg endrer holdningen min;)

Alle som drar til syden drikker seg fulle med barna tilstede. Hører " alle " sier det. Jeg har faktisk til dags dato aldri sett det.
Jeg liker heller ikke veggdyr og kakerlakker, og Gale mennesker finnes i alle folkeslag, og ikke har jeg sett noen går uten klær heller. Du er tydeligvis uheldig med ferievalgene dine i syden.

Jeg har også ferie hvert eneste år. 5 uker i året, og jeg må ikke dra til syden. Ferie er å ha fri fra jobb/skole og bhg. Men hver sin lyst.

Ja, hver sin lyst sier jeg også.
Jeg har prøvd flere forskjellige land, og liker meg ikke i det sydlige strøk.
Det må jeg få lov til, må også reagerer på det jeg ikke liker ved det.
Jeg aner ikke hvilke holdninger du mener jeg har, men dro ikke alle over en kam, du tok deg nær av ett innlegg som ikke var ment til deg overhode. Regner med de fleste her inne har nogenlunde fornuften i behold ;)
Dette er mine opplevelser av sydlige strøk midt i fellesferien, jeg hadde ikke betalt 30.000 for en ferie om jeg gikk inn for å være negativ, men jeg kommer hjem med den samme meningen hver gang.
Må det å reise være for alle, kan man ikke selv like det man vil og får man ikke lov til å si hva man ikke liker ved det uten at noen skal føle seg truffet og uten å bli tillagt dårlig holdninger, være negativ osv?
Jeg elsker telttur, det at andre finner det grusomt forstår jeg. Vi er da forskjellige, men synes det er synd at det er så fokus på å måtte reise for å kalle det ferie.

Folk kan reise så mye de vil, men snakk med ungene så de skjønner hvor heldige de er.

Jeg aner ikke hvilke holdninger du mener jeg har, men dro ikke alle over en kam, du tok deg nær av ett innlegg som ikke var ment til deg overhode. Regner med de fleste her inne har nogenlunde fornuften i behold ;)
Dette er mine opplevelser av sydlige strøk midt i fellesferien, jeg hadde ikke betalt 30.000 for en ferie om jeg gikk inn for å være negativ, men jeg kommer hjem med den samme meningen hver gang.
Må det å reise være for alle, kan man ikke selv like det man vil og får man ikke lov til å si hva man ikke liker ved det uten at noen skal føle seg truffet og uten å bli tillagt dårlig holdninger, være negativ osv?
Jeg elsker telttur, det at andre finner det grusomt forstår jeg. Vi er da forskjellige, men synes det er synd at det er så fokus på å måtte reise for å kalle det ferie.

Tok meg ikke nær av det jeg. Men traff tydeligvis ei nerve hos deg, som føler at du må forsvare det du skriver om ekle dyr, vond mat og gale folk. Noe som finnes i alle land. Jeg mener at den holdningen er negativ og dømmende. Alle har lov til å ha en mening, og det er ingen som har sagt at du ikke kan ha det. Dette er et diskusjonsforum, så du må regne med at folk er uenig med deg uten at det alltid ender med at noen tillegger deg meninger.

Vi får være enige om å være uenige da ;)

Tok meg ikke nær av det jeg. Men traff tydeligvis ei nerve hos deg, som føler at du må forsvare det du skriver om ekle dyr, vond mat og gale folk. Noe som finnes i alle land. Jeg mener at den holdningen er negativ og dømmende. Alle har lov til å ha en mening, og det er ingen som har sagt at du ikke kan ha det. Dette er et diskusjonsforum, så du må regne med at folk er uenig med deg uten at det alltid ender med at noen tillegger deg meninger.

Vi får være enige om å være uenige da ;)

Jeg er helt vane med at noen er uenige med meg, men jeg ser ikke akkurat hva det er å være uenig i her.
Uenig at jeg har en mening om hvordan det er å reise for min familie?
Nei traff ikke en nerve hos meg, men noen benytter hver anledning til å prøve"sette meg på plass" ;)
Jeg tåler andres meninger jeg, men å bli totalt misforstått i ett innlegg kan irritere meg litt ja!

Last edited:
Enig med deg både ang syden og ikke minst fokus på at man må reise for å kalle det ferie

Jeg er ikke fan av charterturer. Det å skulle ligge på en strand/bassengkant i to uker i strekk er jo gørr kjedelig. Kan gjærne reise til storbyer og spennende steder som tilbyr kulturelle opplevelser og severdigheter, men det blir nok for dyrt og stressende for oss akkurat nå. Blir like irritert hvert år, når venner og familie skal se ned på oss for å ikke ville på chartertur. "Vil du ikke? Uff, jeg MÅ ha litt sol og varme på kroppen. Men du liker vel kanskje ikke sol, du?" Joda! Jeg er like glad i sol og varme som alle andre, men jeg synes ikke det er verdt prisen når pengene kan gå til så mye annet vi trenger mer.
Jeg bryr meg fint lite om at andre vil reise både hit og dit rundt om i verden, men når de kommer hjem og vil fortelle om alt det de har opplevd og mener vi "bare" har vert på hunderfossen eller med besteforeldre så blir jeg litt irritert. En har da like mye rett til å fortelle og få oppmerksomhet for en ferie i Norge, som en ferie til Kreta?!
Så for all del, reis så mye du bare vill! Men husk også på å snakke med familier som har vert på norgesferie eller telttur i hagen med like stor begeistring!

Back
Topp