Hva er deres mening? (Ferie snakk)

Ønskedrøm2016<3

Betatt av forumet
Hva er deres mening om at det igjen er ramaskrik om alle som ikke har råd til ferie?
Slik at det nesten skal gi folk som kan reise dårlig samvittighet.

Vi reiser selv når vi har råd og lyst, gjerne 2-4 ganger i året, men det gjør da vel ikke oss til dårligere mennesker?

Skal vi ikke kunne nyte at vi faktisk har det såpass greit økonomisk at vi kan få oppleve alt verden har og by på? ;)

Reis i vei dere

Jeg synes folk kan holde seg for god til å slenge kommentarer om hva som er bra ferie og ikke
Her flyr vi lite pga miljøet, i tillegg til at ingen av oss er fanav syden
Kb har fått kommentarer på at han aldri er i syden og det synes jeg er latterlig

Tenk hvis alle kunne passet bedre på seg selv og latt andre være i fred!!??
Vi har råd til å dra på ferie, og gjør det!! (Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det!)
Det jeg synes er trist, er de barna som ikke har noen ferie å fortelle om, når sommeren er omme. For dem er det like spennende (om ikke mer) å fortelle om campingferie, liggende i telt, som at de har vært i syden. Ferie må ikke koste all verden, det trenger bare være noe annerledes enn hverdagen! :)

Mange klager over de stakkars barna som aldri får dra på ferie. Men ferie trenger ikke være noe man drar på, ferie er noe man har.

Alle barn har ferie fra skolen og barnehagen i løpet av sommeren! Det er jo opp til hver enkel familie hva man ønsker å gjøre i den ferien.

Noen ønsker å reise langt og lenge, bruke mye penger og dra på mange forskjellige attraksjoner.

Andre bruker ferien sin med turer i nærmiljøet, korte og lange, med og uten friluftsutstyr.

For noen er det et fantastisk ferieminne hver gang de tilbragte sommeren hos besteforeldrene og hjalp til med hverdagslige sysler, og andre minnes den beste ferien som da de fikk sykle rundt i nabolaget med alle vennene sine hele sommeren, uten noe reisestress.

Så flott at alle er forskjellige tenker jeg! Så må vi bare lære barna våre å sette pris på det vi har, og gjøre det beste ut av det man har tilgjengelig! Det viktigste mener jeg er å bruke tid sammen, og gjøre små opplevelser store :) Det klarer absolutt alle

Jeg har gitt mitt barn mange forskjellige typer ferie, ifjor var det hjemmeferie, vi rakk såvidt en overnatting i telt 10 minutter hjemmefra, men han klaget ikke på det. Faktisk så var han storfornøyd, og har spurt om vi ikke skal gjøre det igjen snart :)
I år har vi tid og råd til mer reising og dyrere attraksjoner, men det tviler jeg blir en mulighet hvert år. Man må nesten prioritere det man syns er viktig, ferie er dyrt, og det er mye annet vi må bruke pengene på før ferien planlegges.

Å ha ferie er jo å ikke være på jobb, på skolen eller i barnehage, har jo egentlig ingenting med om man reiser til syden eller ikke.
Men veldig mange voksne, (for ja, det er de voksne som legger disse tankene inn i hodet på barna sine) sier "stakkars den og den, som ikke har vært på ferie år", bare for at de ikke har vært i syden, i Legoland, Disney World eller andre steder.
Man har jo ikke hatt noe mindre ferie om man dro på campingtur med familien enn om man var i syden, og ferieminnene er like gode enten man har gjort det ene eller det andre.
Nei, den som vil reise får reise med god samvittighet, den som vil dra på campingtur får gjøre det med god samvittighet, den som vil være hjemme enten av ønske eller pga av økonomi, får gjøre det med god samvittighet. Hovedsaken er at disse ikke snakker ned om de som gjør noe annet enn seg selv :)

Vi har aldri vært i syden, men i fjor var vi i Danmark og i Kristiansand. Året før camperte vi hagen til ett vennepar og var på camping i Sverige. Årene før har vi vært hjemme eller på korte turer i nærområdene. Og det ungen snakker mest om er faktisk da vi camperte i hagen til venneparet vårt, og hun og sønnen deres lekte i fjærasteinene og bada i sjøen.

For min del trenger ikke en ferie å koste all verdens eller være lengst mulig vekke for å være ferie. Men husker da jeg jobbet i Sfo hvilket forventningspress det nesten var blant ungene før/etter ferien og kunne fortelle hvor de skulle/hadde vært og da skulle de helst ha vært i Syden eller enda lenger før det var "god" nok ferie. Synes det er synd da det etter min mening er foreldrene som legger opp til forventingene for hva en ferie er. Som flere skriver, en ferie er fri fra barnehage, skole, jobb - og trenger ikke å være at en har brukt x antall 1000 på reise lengst mulig vekk. At da de barna som "bare" har vært i Norge i ferien skal måtte grue seg til å fortelle om ferien fordi forventingene i omgivelsene er at ferie er utlandet synes jeg er synd. Men opp til hver enkelt hvor de velger å dra på ferie uten at det skal være synd på de som av ulike årsaker ferierer hjemme

Jeg tenker at det er ofte de voksne som står bak alle disse forventningene og presset. Jeg er sikker på at de aller fleste barna bare vil få ha fri, lade batteriene med lek, moro, tid med venner og familien og det å bli sett. Og så er det opp til hver enkelt familie å Gjøre det beste utfra de muligheter og ønsker man har.

Det er jo uendelige muligheter for enhver lommebok. så at de aller fleste kan ha en super ferie, om de har hvert i Syden eller hjemme det er det muligheter til.

Jeg mener vi voksne virkelig må jobbe med våre holdninger, når ting har blitt slik at det kun er status å ha vært i syden i ferien.
Det er også helt feil at de som har råd til å reise skal ha dårlig samvittighet fordi andre ikke har råd. Vi jobber sånn med å lære barna at alt skal være rettferdig, at vi har glemt at verdens faktisk ikke ER rettferdig. Ikke alle har råd til det samme, og sånn er det jo faktisk.

Også må vi lære barna at ferie er noe vi HAR ikke noe vi drar på. Vi har valgt å reise på norgesferier i hovedsak siden gutten vår kom til, fordi vi mener at de har mer utbytta av det enn å reise til syden. Vi har vært 2 ganger i syden, men det er reisene til dyreparker, svømmehall og fornøyelsesparker som han husker aller best og snakker mest om ;) (Og da gjerne det billigste vi har gjort også).

JEG tror også at alle barna har godt av å være hjemme og slappe av i ferien. Vi reiser bort i kun 1 uke i sommer ;)

Jeg tenker de som har råd og lyst kan dra med beste samvittighet. Men snakk med ungene, få de til å skjønne hvor heldige de faktisk er... Det er helt forferdelig å ha klassen første skolefag hvert år, når vi klart og tydelig ser all "skrytingen" om ferier og morsomme eventyr, og det alltid sitter en eller to som ikke har hatt muligheten. Så det å ta en prat med barna er absolutt viktig... De må skjønne at ikke det er en selvfølge og at ikke alle er så heldige... Har årlig episoder der vi hører "herregud, hakke du vært i syden? Du er taper da" og slikt er vel grunnen til alt styret i media også, for det er langt ifra alle som tar en prat med barna.

For min del trenger ikke en ferie å koste all verdens eller være lengst mulig vekke for å være ferie. Men husker da jeg jobbet i Sfo hvilket forventningspress det nesten var blant ungene før/etter ferien og kunne fortelle hvor de skulle/hadde vært og da skulle de helst ha vært i Syden eller enda lenger før det var "god" nok ferie. Synes det er synd da det etter min mening er foreldrene som legger opp til forventingene for hva en ferie er. Som flere skriver, en ferie er fri fra barnehage, skole, jobb - og trenger ikke å være at en har brukt x antall 1000 på reise lengst mulig vekk. At da de barna som "bare" har vært i Norge i ferien skal måtte grue seg til å fortelle om ferien fordi forventingene i omgivelsene er at ferie er utlandet synes jeg er synd. Men opp til hver enkelt hvor de velger å dra på ferie uten at det skal være synd på de som av ulike årsaker ferierer hjemme
Det er det som r så synd, for mange er det kun syden som gjelder og de passer på å overføre holdningn til barn også dessverre.

Enig med deg TS. Og jeg er også lei det evige ramaskriket. Og hva folk skal bry seg om.

Vi elsker å reise og oppleve nye land og kulturer. Egoister er vi også, for vi reiser langt og tar med barn til litt rare steder der vi er.
Barna mine ba ikke om reise til jungelen i et asiatisk land, vi voksne ville det. Jeg ønsker ikke å reise til "syden" med barneklubb.

Eldste her gleder seg veldig til camping med oldeforeldrene og turen til Sørlandet.

Og hvem er det som snakker høyest disse "problemene"?

Det er nå helst de voksne som foretrekker syden i ferien eller? Barn har ferie uansett hvor de er så lenge de har fri fra skole og barnehage. Barn trenger å slappe av, lade opp batterier og tilbringe tid med foreldrene sine.

Foreldre må slutte å legge standard for ferien! Man trenger ikke å dra til syden for å ha en god nok ferie. Selv er jeg oppvokst med at vi reiser til varmen i feriene, og den tradisjonen har også jeg og mannen, men jeg reiser uansett med god samvittighet. Fullt ut, ser jeg ikke på det som et problem at andre ikke drar til syden. Det finnes utallige ting å gjøre hjemme som ikke koster 20.000 ;)

Syns folk skal få dra på de feriene de ønsker. Men også at vi som har råd til å reise på sydenturer etc kanskje slutte å tenke/si at vi skal "bare" til besteforeldre/dk/sverige etc. Det er like fullverdige ferieturer det.
Vi har de siste årene prøvd å bli litt mer nøkterne i skoleferiene. Er generelt en reiseglad familie, så vi har pleid å reise vekk i nesten alle ferier, bortsett fra jul. Alt fra gambia til de greske øyer til mallorca. De siste årene har vi derimot prøvd å begrense det til én gang i året utenlands med hele familien (mannen og jeg har kjæresteweekend til en storby 1-2 ganger i året i tillegg), ellers utforske nærområdet og tilbringe kvalitetstid med den utvidede familien. Funker kjempefint, og eldste gleder seg like mye til dyreparken som til charterturen til bulgaria. :) yngste er for liten til å uttale seg enda.

Altså, nå bor vi faktisk i Norge! Om man så investerer i sykkel eller telt eller en kano så har man all mulig fantastiske ting å oppleve rett utenfor dørstokken. Jeg mener det handler mer om tankesettet til folk, det er ikke synd på deg om du ikke har råd til to uker i syden. Barna trenger ikke vite at det er pga økonomien. Selv har jeg masse kule minner fra all verdens merkelige ferier våre foreldre dro oss med på, husker de som små eventyr. Om man snakker om barnas velferd, tyoe ha noe å snakk om når dem kommer tilbake til skolen,så er det litt opp til foreldre å lage minner for barna, og mye koster jo ikke noe :)

Man må vel kunne bruke pengene på det man vil uten at noen hyler om det. Og man skal ikke ga dårlig samvittighet for å ha bedre råd enn andre.
Kos dere på tur :)

De som har råd og ønsker å reise skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for det. Men vi må overføre en holdning til barna om at ferie er gode opplevelser sammen, uansett hvor man er. :)

Enig med deg TS. Og jeg er også lei det evige ramaskriket. Og hva folk skal bry seg om.

Vi elsker å reise og oppleve nye land og kulturer. Egoister er vi også, for vi reiser langt og tar med barn til litt rare steder der vi er.
Barna mine ba ikke om reise til jungelen i et asiatisk land, vi voksne ville det. Jeg ønsker ikke å reise til "syden" med barneklubb.

Eldste her gleder seg veldig til camping med oldeforeldrene og turen til Sørlandet.

Og hvem er det som snakker høyest disse "problemene"?

Helt enig med deg. Har hørt så mye negative ting fordi vi har tatt med ungene på øyhopping i karibien og oppdagelsesferder der i stedet for å møte naboen i Spania.
Akkurat nå er vi i Tyrkia, men når vi kommer hjem skal vi på hytta langt oppe på fjellet uten TV og mobilsignaler. Eldste gleder seg til å ligge i telt i skogen og klatre på fjellene.

Desverre har fet blitt sånn at folk må reise til Syden for å ha ferie. Vi reiser ikke til Syden. Vi drar på campingtur og utforsker Norge, Sverige og Danmark. Når barna blir større drar vi nok lengre. Men man trenger ikke masse penger eller Syden for at ferien skal bli fin for barna. Dette er jo noe tull vi foreldre har funni på.

Vi har råd til å reise hvor vi vil egentlig. Men i flere år har vi valgt å være hjemme istedenfor og koser oss mer med det de første årene barna er små. Synes det er helt teit at det liksom skal være "fattigmannsferie" :o

Synes forresten det er tragisk å klage på at mange drar på fine ferier bare fordi man selv ikke har råd.

Desverre har fet blitt sånn at folk må reise til Syden for å ha ferie. Vi reiser ikke til Syden. Vi drar på campingtur og utforsker Norge, Sverige og Danmark. Når barna blir større drar vi nok lengre. Men man trenger ikke masse penger eller Syden for at ferien skal bli fin for barna. Dette er jo noe tull vi foreldre har funni på.
Ofte kan sydenferie være billigere enn norgesferie. Mat og hotell er mye dyrere her

Back
Topp