Hva er deres mening? (Ferie snakk)

Irriterer meg selv over all klaginga nå som sommern nærmer seg. Kan ikke folk bare godta at vi har ulike forutsetninger og at andre har mer? Vi har ikke råd til fin ferie hvert år men setter meg ikke ned å klager av den grunn! Ferie er for meg fri og kos med barna. Om ferien så består kun av å dra på stranda eller besøke besteforeldre så er det faktisk mer enn nok for meg :) reiste selv ikke til syden før jeg var 17 år, men hadde fantastiske ferier med bilturer og camping:)

Det er det som r så synd, for mange er det kun syden som gjelder og de passer på å overføre holdningn til barn også dessverre.
Er det som er så dumt:-/. Ikke alle som har mulighet til å reise til Syden. Dumt slike holdninger er blitt til

Har full forståelse for at det er mer økonomisk trangt for noen, og at det kan være problematisk å reise på ferie.. Men man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen, tenker jeg.. Så lenge barna koser seg, er alt ok! Jeg liker gjerne å reise til utlandet, og har vært vant til slike turer i min barndom, men mine barn virker like fornøyde om vi er her eller der.. Har vært i syden tre år med barn, men i fjor hadde vi ferien innenlands. Vi reiste til den lokale ferieparken, var på hyttetur der vi gikk turer i fjellet, samt var i bjørneparken og bø i sommerland. Ingen klaging!

Jeg tenker at folk kan gjøre hva de vil i ferien, så lenge det er lovlig. Og så tenker jeg at det er vi som foreldre som har ansvar for å lære ungene våre hva ferie er og at all ferie er like mye ferie uansett hvor man drar eller hva det koster ;)

Da jeg var liten var jeg skikkelig misunnelig på et par av ungene i klassen, for de var "på campingen" hele tiden. Vi hadde ikke "camping".
Viste seg at ei av de med "camping" var misunnelig på meg som reiste nordover og fikk se midnattssol hver sommer :p

Nå har vi økonomi til å gjøre som vi vil, og kommer til å gjøre det. Samtidig kommer vi til å lære ungene at det ikke er penger som avgjør om man har det fint på ferie ;)

Er det som er så dumt:-/. Ikke alle som har mulighet til å reise til Syden. Dumt slike holdninger er blitt til
Ja synes det jeg også, heller ingen tvil om hvor det kommer frå når barna allerede i 5-6 års alderen startet å snakke negativt oM andres ferier

Her har vi råd til ferie men vi velger å ikke reise bort

Vi har ikke hatt råd til å dra noe sted i det hele tatt vi. Jeg tenker at det er forskjell på å ikke ha råd til å dra noe annet sted enn i Norge, og å ikke kunne dra noe sted i det hele tatt. Alle trenger en avveksling fra det samme gamle av og til. Det er faktisk synd på de barna som ikke får dra noe sted. Ikke en dagstur til dyreparken, ikke en fjelltur, fordi det koster med inngangsbilletter og bensin. Det er synd på de fordi det er vondt å leve under sterke begrensninger hele tiden. Men det finnes mange som vil hjelpe. Folk som låner ut husene eller hyttene sine, og sponsede turer for husstander med lav inntekt.
Det er ikke synd på barn som må bli hjemme i Norge. Som istedenfor å ligge på en sandstrand på Kreta blir sittende i en bil i 2 døgn for å feriere hos besteforeldre.
Jeg har aldri vært i syden. Jeg er vokst opp med lange bilturer og campingplasser. Jeg er vokst opp med midnattssol og fisking på natten, og jeg elsket det! Jeg har aldri vært misunnelig på de som fikk dra til syden.

Vi må fremdeles være veldig forsiktige med penger, men har det lettere enn før. I år skal vi til en dyrepark, og kanskje vi finner på noe annet sprell.

Ofte kan sydenferie være billigere enn norgesferie. Mat og hotell er mye dyrere her
Hotell er dyrere ja. Men campingplasser er ikke altid det. Vi drar med campingvogna. I Kristiansand, hunderfossen osv så er det dyrt. Men feks i Møre og Romsdal så er det billigere enn på Østlandet og Sørlandet. Man må da ikke dra på hotell tur på ferie. Mat må man jo kjøpe uansett om man er hjemme eller på campingplass. Vi bruker like mye på 3-4 uker campingferie i Norge som en tur til Syden koster i 1-2 uker. Så jo tråden med hvor mye ferien kostet for dem og prisene var skyhøye i forhold til hva vi bruker. Da regner vi med overnatting og mat.

For min trenger ikke ferie være kjempedyrt og kjempelangt og kjempelenge. Da jeg var lita husker jeg at vi aldri var på ferie og det var kjipt når andre reiste hvert år. Ett år var vi i Danmark og ett år rett over svenskegrensa i noen dager, det var nok. Og på bakgrunn av det vil jeg at vi nå prøver - så langt det er mulig å få en liten ferie hvert år. Det kan være ei langhelg i Luleå e.l -det trenger jo ikke være 3 uker på spahotell i Alanya. Men en liten tur hvert år. Og det har vi egentlig greid å opprettholde. Har vi dårligere råd ett år, så blir det en kort Sverigetur. Har vi ok økonomi et år, så blir det ei uke ved Middelhavet (som i år) og har vi ekstra god råd og har spart, så får vi kanskje til 2uker på skikkelig spa-hotell. Nå planlegger vi å spare til Thailand ferie (en vinter).
La folk som har råd dra på ferie og ikke sutre for at sparing og økonomi ikke lar alle gjøre det. Det var somre før vi fikk barn der vi ikke hadde råd å dra på ferie - da tenkte jeg "å, skulle ønske vi kunne dratt ei lita uke til Kreta", men jeg satt meg ikke på bakbeina og sutra og klagde til alle naboene som reiste på hytta i Kristiansand eller på cruise i Karibien slik at de kunne føle seg elendig som dro når ikke jeg kunne det.

For oss er ikke nødvendigvis ferie=syden.
Vi reiser for og oppleve kultur, språk og gjerne mat :)

Fra min barndom med en far som langtransport sjåfør i eget firma, var ofte med på lastebil turer nedover Europa, og det var helt fantastisk.
"Gratis ferie" sa mange i den tiden :p og jeg var faktisk i en alder av 5 år, 3 språklig ;) kommer godt med i senere år også :)

Fordelen av slike type ferier, som vi gjerne vil videreføre til barna, er at man kan oppleve andre kulturer, se at man kan være så forskjellige men allikevel like :)
I dagens samfunn er dette veldig reelt i mine øyne :)

Ja synes det jeg også, heller ingen tvil om hvor det kommer frå når barna allerede i 5-6 års alderen startet å snakke negativt oM andres ferier
Helt sant. Barn tar fort etter foreldrene. Ferie er ferie om den tilbringes i Syden, på fjellet eller langs sjøen i Norge.:-)

Helt sant. Barn tar fort etter foreldrene. Ferie er ferie om den tilbringes i Syden, på fjellet eller langs sjøen i Norge.:)
Yes det er det

Jeg spurte kb på snart 10 om hvilke forventninger han har til ferien
Dette var svaret

At vi skal kose oss sammen som familie og ha det gøy sammen

Greit at det har kommet i fokus, spesielt i forhold til hvordan man snakker om feriene på skole og slikt, at hjemmeferie kan være like bra og ikke alle har mulighet til noe annet. Men jeg kjenner jeg blir litt lei hvis man må lese slike historier hver sommer, da syns jeg det blir mest syting og stakkars oss (og det til tross for at jeg har vokst opp slik selv, og ofte ikke har reist på noen ferietur om sommeren med mann og barn heller). I år skal vi være mest hjemme, og jeg koser meg! Slapper best av hjemme, og vi har badeplass i området, og får kanskje gjort litt ting hjemme som jeg ikke orker ellers i året. Så blir det noen turer til familie som bor 1-2 timer unna. Skal en tur til Sverige også sammen med svigers, men det var ikke en del av den opprinnelige planen, hadde fint klart meg uten den også. :)

Jeg tror det er lett for oss som kan reise på ferie å si at all ferie er ferie uansett hvor man er og hva man gjør,for de som ikke har en krone til overs og som da ikke kan gjøre noe sol helst er det vanskeligere

Selv er jeg snart midt i 30-åra og har fremdeles ikke vært i syden. Jeg har derfor ikke særlig dårlig samvittighet for at barna mine ikke har vært det. For oss er det viktig at vi i løpet av ferien skal få tid sammen og gjøre noe annet enn vi gjør ellers, altså ikke bare være hjemme. I fjor leide vi ei hytte på ei øy for ei uke (bor selv i innlandet) og så på noen severdigheter i området i løpet av uka. For det meste var vi imidlertid bare sammen, bada i stampen utenfor hytta osv. Ungene storkoste seg de, var mer enn fornøyd og prater om turen rett som det er enda. I år går ferieturen til pappa med frue med noen små innlagte høyepunkt underveis, men er sikker på at det også blir mer enn bra nok. :)

Jeg tror det er lett for oss som kan reise på ferie å si at all ferie er ferie uansett hvor man er og hva man gjør,for de som ikke har en krone til overs og som da ikke kan gjøre noe sol helst er det vanskeligere

Men de må jo uansett ha mat, så hvorfor da ikke kjøpe inn noe annet enn det de til vanlig har (evt grillmat), tenne bål i fjæra/skogen, låne telt av familie/naboen.

Det er jo bare fantasien som setter stopper, og det er jo ens egen feil.
Ikke oss som kan reise/gjøre det vi har lyst til.

Men de må jo uansett ha mat, så hvorfor da ikke kjøpe inn noe annet enn det de til vanlig har (evt grillmat), tenne bål i fjæra/skogen, låne telt av familie/naboen.

Det er jo bare fantasien som setter stopper, og det er jo ens egen feil.
Ikke oss som kan reise/gjøre det vi har lyst til.
Alle har ikke familie de kan låne telt av feks, å kjøpe inn nør annet enn det de har av mat til vanlig kan koste en god del mer dessverre
At man kan gjøre ting gratis er ikke det saken handler om heller, det snakkes Om press på hva som er god nok ferie , mange før ikke dratt på noen ferier i barndommen og for de føles det nok ekstra tungt

Hotell er dyrere ja. Men campingplasser er ikke altid det. Vi drar med campingvogna. I Kristiansand, hunderfossen osv så er det dyrt. Men feks i Møre og Romsdal så er det billigere enn på Østlandet og Sørlandet. Man må da ikke dra på hotell tur på ferie. Mat må man jo kjøpe uansett om man er hjemme eller på campingplass. Vi bruker like mye på 3-4 uker campingferie i Norge som en tur til Syden koster i 1-2 uker. Så jo tråden med hvor mye ferien kostet for dem og prisene var skyhøye i forhold til hva vi bruker. Da regner vi med overnatting og mat.
Man må jo da ha råd til å kjøpe og betale plass for campingvogn. Å leie liten hytte og tom teltplass er helt hinnsides priser noen steder i Norge. Tenkte å leie en liten hytte på campingplass en uke, men da var det nesten like dyrt som hotellrom. Endte med vandrerhjem istedenfor, det var forholdsvis billig. I Thailand betaler vi 90kr døgnet for hotellrom (uansett hvor mange vi er på det rommet), så det er myyyyye billigere enn camping i Norge.

Man må jo da ha råd til å kjøpe og betale plass for campingvogn. Å leie liten hytte og tom teltplass er helt hinnsides priser noen steder i Norge. Tenkte å leie en liten hytte på campingplass en uke, men da var det nesten like dyrt som hotellrom. Endte med vandrerhjem istedenfor, det var forholdsvis billig. I Thailand betaler vi 90kr døgnet for hotellrom (uansett hvor mange vi er på det rommet), så det er myyyyye billigere enn camping i Norge.
Var på en plass med 90 kr døgnet for campingvogn. Har mye med hvor man drar hen. Og campingvogn trenger ikke å være dyrt. Det kommer helt ann på hvor kresen man er. Vår vogn er veteran og fungerer kjempe bra. Svigers sin er nyere og krana dems er ødelagt. Reiser man på plasser med attraksjoner så koster det mellom 700-900 kr natta. Men drar man litt lengre unna så blir det billigere. Hytter og leiligheter er kjempe dyrt på campingplasser.

Var på en plass med 90 kr døgnet for campingvogn. Har mye med hvor man drar hen. Og campingvogn trenger ikke å være dyrt. Det kommer helt ann på hvor kresen man er. Vår vogn er veteran og fungerer kjempe bra. Svigers sin er nyere og krana dems er ødelagt. Reiser man på plasser med attraksjoner så koster det mellom 700-900 kr natta. Men drar man litt lengre unna så blir det billigere. Hytter og leiligheter er kjempe dyrt på campingplasser.
Ikke alle som har plass til å oppbevare vogna gratis når den ikke brukes...det koster jo for helårsleie

Back
Topp