Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Vi startet med mormor og morfar, farfar, og bestemor og bestefar. Så forsvant bestefar ut av bildet, og bestemor ville plutselig være farmor. Greit nok, siden eldste ikke hadde lært å snakke ennå. Nå har farmor ny kjæreste, men de store barna kaller ham bare ved navn, får høre hva han sier selv når babyen kommer.
Hos oss begynte det med mormor og morfar, farmor og farfar. Men dette ble for vanskelig for eldste hos oss. Så mormor og morfar har blitt til mommom og moss (uttales med "o"). Farmor og farfar har etterhvert fått hete nettopp det nå som ungene kan prate reint. Men vi har vært innom mange varianter på veien.
Her blir mine foreldre kalt bestemor og bestefar, og mammaen til samboeren er farmor og hennes nye ektemann er farfar. Han blir kalt det, men veldig klar på at frøkna som blir storesøster og babyen skal få vite hvem farfar egentlig er, men han døde for mange år før æ og samboeren ble ilag alt...
Både samboeren og jeg har skilte foreldre. Jeg har 2 barn fra før og de har alltid sagt mormor navnet på hennes mann, og morfar og navnet på hans kone. Sistnevnte var litt innom å ønske seg å bli kalt bestemor, men siden min eldste og mine tantebarn var såpass store da hun kom inn i bildet ville det være helt unaturlig. Stiller seg litt annerledes når forholdene er satt før bebisen kommer.
Jeg vil tro at det er naturlig å bruke navnene på de inngiftede også når 3 lille kommer, nettopp fordi de 2 eldste gjør det.
Svigers har allerede fleire barnebarn, som kallei dei for bestemor og bestefar, då kan vi nesten ikkje bruke det på mine foreldre og - sjølv om mamma tidlegare har ytra ønske om å vere bestemor..Eg kalte mine besteforeldre for bestemor, bestefar, besta og besten - så spørs om ikkje mine foreldre kjem til å bli kalla besta og besten
Både svigermor og min mor vil være bestemor (en diskusjon som kom opp lenge før jeg ble gravid). Og svigermor "ga fra seg" bestemor siden hun mente moren til til barnets mor hadde førsteretten.
Så da blir mine foreldre bestemor/besta og bestefar/besten.
Og svigers blir farmor og farfar i en eller annen variant.
Både mine foreldre og mannens foreldre er skilt, men de er ikke gift på nytt (bortsett fra pappa, men han er skilt på nytt. Men med ny samboer nå - hun blir nok kalt med navn)