Hva blir besteforeldrene kalt?

Kakao

Flørter med forumet
Hva kaller barna deres besteforeldrene sine? Eller skal kalle, dersom dere venter deres første?

Både foreldrene mine og foreldrene til min kjære er skilt og har nye partnere, så vårt barn får hele 8 besteforeldre. Vi er usikker på hvem som skal kalles hva, og det hadde kanskje vært greit å gjøre seg opp noen tanker om det før vi kommer så langt at nyheten skal deles med alle sammen?

Min mammas foreldre var også skilt og gift på nytt før jeg blei født, og besteforeldrene mine har blitt kalt mormor & morfar + bestefar & bestemor (hvor morfar og bestemor egentlig ikke er i slekt med meg), men jeg hadde kun én besteforelder på pappas side.

Tenker litt på å bare bruke navn på steforeldrene våre slik vi gjør selv, men det er kanskje litt “upersonlig“?

jeg har skilte foreldre, så hos oss er det for eldste jenten: mormor og hennes mann med navn, besten (min far) og hannes kone med navn, og bestemor og bestefar (faren sine foreldre)

nurket kommer nok til å si det samme, men blir farmor og farfar istedenfor bestemor og bestefar.

Min stemor sine barnebarn kaller min far for besten også, vet ikke hvorfor det har blitt slik, siden vi bruker navnet hennes. Og min stefar nektet å bli kalt noe annet enn sitt navn, for han er ikke bestefar i følge han selv..

Det kan være: mimmi, bess, besta, besten, momo, farmor, farfar, mormor, morfar, bestemor, bestefar, bessa, morry, fatty, bestemutter, bestefatter, mor, far... Ikke alle er like fine da!

Vi lot foreldrene våre velge selv hva de ville bli kalt, det er jo tross alt de som skal "hete" det så blir feil av oss å velge det for dem. Men her blir mine foreldre kalt Mormor og Besten. Hans foreldre er skilt og det er bare moren som har funnet seg ny så de blir kalt Farmor og Bestefar og Farfar.

Vi lot foreldrene våre velge selv hva de ville bli kalt, det er jo tross alt de som skal "hete" det så blir feil av oss å velge det for dem. Men her blir mine foreldre kalt Mormor og Besten. Hans foreldre er skilt og det er bare moren som har funnet seg ny så de blir kalt Farmor og Bestefar og Farfar.
Ja, jeg har ikke tenkt å prakke noen besteforelderrolle på noen som ikke vil, altså, men tenker det er greit å ha tenkt litt på det før temaet kommer opp. :-) Jeg vil f.eks. at mammaen min skal ha eneretten på mormor, men hvis stemora mi har lyst å være besteforelder er det selvsagt kjempekoselig, men da vil jeg helst ikke at hun også skal "hete" mormor. Så da er det greit å ha et alternativ på lur. :-P

Svigermor bestemte selv at de ville være bestemor og bestefar (ikke farmor og farfar) så da ble mine mormor og morfar. Noe som var veldig greit, for det er sånn jeg er vant til det også :-)

Hos oss blir det morfar siden jeg kun har min far, har ikke noe særlig kontakt med ham så spørs om det i det hele tatt blir brukt. Men min samboers foreldre er også skilt, så det blir mormor og bessen (til svigerfaren hans) dette bruker jenta til søsteren hans så det er greit å ha det samme tenker jeg :) blir morfar til faren hans, men vet ikke med kjæresten hans.. har ikke så nært forhold til henne så det blir nok bare navnet hennes :)

Her blir nok min mamma mormor, pappa morfar, svigerfar farfar og svigermor farmor. Trooor jeg, kommer jo litt an på hva de vil selv. De fire andre (steforeldrene våre) har jeg ikke snøring på, og jeg er ganske sikker på at i alle fall en av dem tar på seg besteforeldrerollen uten å nøle. De andre er jeg ikke sikker på, det får tiden vise. :-)

Mormor/bestemor, farmor og farfar. Farmor har ny partner, men kaller han bare ved navn, de ble sammen rett før jenta vår ble født :)

Pappa er veldig bestemt på at han er bestefar, så da blir nok mamma bestemor. Antar at svigermor blir farmor. Svigerfar og kona hans aner jeg ikke. De bor i Skottland og ho er skotsk, så må nesten høre litt med dem hva som blir enklest siden ho ikke snakker norsk.

Min mor sier hun er for ung til å være en bestemor, så der blir det mormor og morfar. Faren til samboeren får velge hva han selv ønsker.

Svigers bestemte seg med en gang for å hete farmor og farfar. Med mine foreldre var det litt verre da ingen i min familie noen gang har kjent noen "morfar", vi ble til slutt enige om at pappa kommer til å fylle rollen som morfar helt supert, så det spiller ingen rolle at vi ikke har noen assosiasjoner knyttet til tittelen fra før. Mamma og pappa blir derfor mormor og morfar :)

For de som har skilte foreldre og trenger flere titler til besteforeldrene går det jo an å bare sette "beste" foran navnet deres. BesteKnut og BesteSissel osv :)

Min sønn kaller min far for bestefar og hans nye kone for Nainai (det betyr bestemor på kinesisk, siden hun er kinesisk). Han kaller min mor for Mimmi og hennes kjæreste kun ved navn. Han kaller min svigermor for Bestemor og hennes kjæreste ved navn, og siden min svigerfar er død kaller vi han Bestefar i himmelen :)

Mine foreldre blir/er mormor og morfar siden de har bare døtre. Hans kaller seg bestemor og bestefar til de andre barnebarna, så regner med vi gjør det samme :-)

Her bestemte besteforeldre det selv, mine foreldre synes det var greit med "bestemor" og "bestefar", mens farmor ønsket å bli kalt nettopp "farmor".

Back
Topp