Hva betaler dere hos fastlegen?

Jeg betaler ingenting som gravid, uansett.
 

Ja har lest dette, men det eneste det står konkret om tilbudet er at det gjelder de 9 rutinemessige svangerskapskontrollene... Trodde alt relatert til svangerskapet var gratis. I dag gikk jeg fordi jeg har hatt mistanke i noen dager om jeg kan lekke fostervann... Står overalt at man skal oppsøke lege ved mistanke, så det er det jeg har gjort. Men da er det utenom vanlig kontroll det da og er ikke gratis? Blir bare mer forvirret jo mer jeg leser om det :hungover::p
 
Gravide får jo dekt fastlege, og der jeg gikk sist jeg var gravid (2 uheldige forsøk med mye legebesøk) betalte jeg ingenting uansett hvilke prøver de hadde tatt eller undersøkelser de hadde gjort, når jeg hadde status gravid. Der jeg går nå synes jeg de tar så mye for "utstyr" som liksom ikke inngår i det som dekkes som gravid. Var nå og hadde en enkel gyn. Undersøkelse (sånn manuell jernklype) hvor hun tok en q-tip prøve og henviste videre til gynekolog... Dette ble kr 180 i utstyrsgebyr...! Synes det er veldig dyrt når det liksom skal være gratis...

Jeg skjønte ingenting når jeg plutselig fikk melding på mobilen med faktura etter tidlig ul hos fastlegen. Den var på kr 180, så nå skjønner jeg jo det er utstyret. Antok bare at alt var gratis, men så feil kan en ta.. Merkelig hvis slikt er forskjellig fra lege til lege...
 
Jeg hat hatt vanvittig bekkenløsning i dette og forrige svangerskap, så løs at jeg ramlet masse i trapper ol. når jeg brakk armen og vrengte foten pga bekkenløsning så måtte jeg betale. Men d er jo ikke lett å bevise at d var pga bekkenet, men jeg ramler aldri sånn til vanlig da.

Eller betaler jeg ikke om jeg kommer for svangerskaps greier, men om jeg kommet for for eksempel kutt i handa så må jeg betale
 
Ja har lest dette, men det eneste det står konkret om tilbudet er at det gjelder de 9 rutinemessige svangerskapskontrollene... Trodde alt relatert til svangerskapet var gratis. I dag gikk jeg fordi jeg har hatt mistanke i noen dager om jeg kan lekke fostervann... Står overalt at man skal oppsøke lege ved mistanke, så det er det jeg har gjort. Men da er det utenom vanlig kontroll det da og er ikke gratis? Blir bare mer forvirret jo mer jeg leser om det :hungover::p
Et spørsmål om mulig lekkasje av fostervann er da høyst relatert til graviditeten og skal være gratis :) Dersom det er problemer som oppstår og man blir redd/engstelig/usikker og føler behov for en ekstra kontroll eller tre så skal de også være gratis i tillegg til de 9 ordinære kontrollene.
 
Jeg jobber hos fastlegen, og som mange her sier skal svangerskapskontroller være gratis, dog kan man ta betalt for ekstra utstyr. Feks en Gu undersøkelse er ikke noe man normalt tar i svangerskapet og man må da betale for utstyrt,egenandelen er gratis..akkurat som folk som har frikort ofte tror det er gratis å gå til legen,det er det ikke, alt som ikke er egenandel de 140kr, må betales :)
 
Jøss, jeg trodde alt som hadde med kontroll å gjøre skulle være gratis jeg!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg jobber hos fastlegen, og som mange her sier skal svangerskapskontroller være gratis, dog kan man ta betalt for ekstra utstyr. Feks en Gu undersøkelse er ikke noe man normalt tar i svangerskapet og man må da betale for utstyrt,egenandelen er gratis..akkurat som folk som har frikort ofte tror det er gratis å gå til legen,det er det ikke, alt som ikke er egenandel de 140kr, må betales :)

Ok, men er det ikke spesielt at dette praktiseres veldig ulikt hos de forskjellige legesentrene? Som du ser er det mange her som sier de ikke betaler noe uansett hva de går om i graviditeten... På kvitteringen min i dag utgjorde 120kr egenandel og 60kr for utstyr... Sist jeg betalte var det 123 kr- det var første svangersskapskontroll med rutinemessige prøver... Er det riktig da? Ikke det at det er så store beløp- bare irriterer meg at de sier det er gratis for gravide og så er det ikke det. Spesielt ikke når alt var gratis der jeg gikk sist. Jeg har trøblete historikk, og trenger muligens enda flere oppfølginger enn normalt. Da blir det jo "dyrt" i lengden...
 
Hmm.. jeg har bare gått uten å gå innom automaten. Håper jeg ikke får regning nå.. :/
 
Jeg betaler heller ingenting. Og etter jeg hadde født sist jukset legen min med noe på timen slik at en ordinær legetime ble gratis. Skrev at det var relatert til fødselen eller noe:) Men nå har jeg hatt han siden jeg var liten og han gir meg rabatt innimellom for å være grei.
 
Ingenting med mindre det ikke omhandler svangerskap men jeg har frikort i tillegg så slipper da også
 
Aldri betalt for gu i forbindelse med svangerskap. Det eneste jeg betaler for som gravid er 180kr for den sukkerlaka jeg må drikke for å sjekke om jeg er i faresonen for å få sv.skapsdiabetes (pga for høy bmi, så nei, alle skal ikke ta den hvis noen lurte ☺ )
 
Ok, men er det ikke spesielt at dette praktiseres veldig ulikt hos de forskjellige legesentrene? Som du ser er det mange her som sier de ikke betaler noe uansett hva de går om i graviditeten... På kvitteringen min i dag utgjorde 120kr egenandel og 60kr for utstyr... Sist jeg betalte var det 123 kr- det var første svangersskapskontroll med rutinemessige prøver... Er det riktig da? Ikke det at det er så store beløp- bare irriterer meg at de sier det er gratis for gravide og så er det ikke det. Spesielt ikke når alt var gratis der jeg gikk sist. Jeg har trøblete historikk, og trenger muligens enda flere oppfølginger enn normalt. Da blir det jo "dyrt" i lengden...
At egenandelen er 120kr har keg aldri vært borti og i mine øyne feil!! Man skal ikke betale noe egenandel når man er gravid. Og hvis du var til første graviditetskontroll uten noe ekstra skal det være gratis, si fra, mulig en feil, innimellom ringer det gravide til oss som har fått en regning da det skjer en svikt i datasystemet og det fjerner at pasienten er gravid , vi fjerner da regningen umiddelbart! At det praktiseres forskjellig er det flere grunner til, og sette seg inn i helgas regler om takster legene kan ta er en enorm jobb finnes til og med kurs for dette som varer over flere uker, dermed er det noen leger som ikke vet at de kan ta takster ( det vil si betalt for diverse) mens andre synes dette er veldig viktig for at de skal ha betalt for det de har krav på.takster er et hyppig tema hos oss da noen kan mer om dette enn andre.noen takster betales av heft og har ingenting å si for pasienten mens andre betales av pasienten. Og det finnes sikkert over 1million takster man kan bruke så ikke så lett for legene å følge med på dette. Så derfor er det noenleger som ikke tar betalt, og dermed taper ganske mye penger. Uff da dette ble langt:)
 
Tusen takk for gjennomgående svar :) synes det var vanskelig utifrå hva jeg fant på nett og siden det er så forskjellig fra lege til lege. Men jeg kan jo godt skjønne at det er mye regler å sette seg inn i og kanskje er enklere å la være ;-) som jo er positivt for pasienten. Jeg har sendt Mail om mine fakturaer til legen, så spent på hva de svarer ;-) har også fått byttet over til jordmor på helsestasjon framover- der er det gratis og hun har også mere tid til å prate om ting. Nå skal jeg på gyn. Til ul for å sjekke fostervann :-/ tror og håper det går bra.
 
Tusen takk for gjennomgående svar :) synes det var vanskelig utifrå hva jeg fant på nett og siden det er så forskjellig fra lege til lege. Men jeg kan jo godt skjønne at det er mye regler å sette seg inn i og kanskje er enklere å la være ;-) som jo er positivt for pasienten. Jeg har sendt Mail om mine fakturaer til legen, så spent på hva de svarer ;-) har også fått byttet over til jordmor på helsestasjon framover- der er det gratis og hun har også mere tid til å prate om ting. Nå skal jeg på gyn. Til ul for å sjekke fostervann :-/ tror og håper det går bra.
Lykke til på UL! ! :)
 
Back
Topp