Hva betaler dere hos fastlegen?

BumpAhead

Glad i forumet
Gravide får jo dekt fastlege, og der jeg gikk sist jeg var gravid (2 uheldige forsøk med mye legebesøk) betalte jeg ingenting uansett hvilke prøver de hadde tatt eller undersøkelser de hadde gjort, når jeg hadde status gravid. Der jeg går nå synes jeg de tar så mye for "utstyr" som liksom ikke inngår i det som dekkes som gravid. Var nå og hadde en enkel gyn. Undersøkelse (sånn manuell jernklype) hvor hun tok en q-tip prøve og henviste videre til gynekolog... Dette ble kr 180 i utstyrsgebyr...! Synes det er veldig dyrt når det liksom skal være gratis...
 
Jeg fikk regning på over 200 nå. Var hos lege for utvidelse av sykmelding, og blodprøve for å se om jeg har hatt vannkopper...

Synes ikke dette virker rimelig
 
292,- faktisk!!!
 
Har aldri betalt for utstyr.. Å tatt flere slike gyn undersøkelser både under og etter fødselen til 6ukers kontrollen, å aldri betalt noe :/
 
Begge deler skjedde som direkte konsekvens av at jeg er gravid. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg heller ikke oppsøkt lege
 
Herregud a så gribber de er! Her betaler jeg aldri noe. de peker alltid på døren for jeg steller meg i luken etter besøket, sånn for å være høflig liksom :)
 
Har aldri betalt for utstyr.. Å tatt flere slike gyn undersøkelser både under og etter fødselen til 6ukers kontrollen, å aldri betalt noe :/

Nei det er jo det som er rett, mener jeg da... Ikke det at jeg ikke kan betale, men det irriterer meg og jeg føler meg lurt når jeg vet det ikke er sånn andre steder... Vurderer å bytte!
 
Jeg fikk regning på over 200 nå. Var hos lege for utvidelse av sykmelding, og blodprøve for å se om jeg har hatt vannkopper...

Synes ikke dette virker rimelig

Herre! Man blir jo snytt- hvorfor er det sånn noen steder og ikke andre? Her blir det klagemail og evt. Bytte! I tillegg har de nesten aldri tid - får alltid siste akutt time og må vente min 30 min for å komme inn. Så er det stressfaktor på hele timen...
 
Begge deler skjedde som direkte konsekvens av at jeg er gravid. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg heller ikke oppsøkt lege

Nei er jo ofte ting man lurer på eller trenger å sjekke opp... Merkelig at det er så stor forskjell fra sted til sted synes jeg...
 
Herregud a så gribber de er! Her betaler jeg aldri noe. de peker alltid på døren for jeg steller meg i luken etter besøket, sånn for å være høflig liksom :)

Ja er det jeg er vant til fra det andre stedet også. Gjorde det samme og de pekte på døren. Føler meg ganske lurt her. En kollega anbefalte å bytte til helsestasjonen...
 
Gravide skal ikke betale noen ting for tilstander/ting som har med graviditeten å gjøre. Men oppsøker dere lege for andre problemer som f.eks. vannkopper så må dere betale den vanlige egenandelen + evt. prøver og fakturagebyr dersom dere har gått uten å betale. Alle undersøkelser i det offentlige som er relatert til graviditeten skal være gratis, men hos private må vi betale (f.eks. tidlige ultralyder osv.). -tidligere jobbet som helsesekretær.
 
Gravide skal ikke betale noen ting for tilstander/ting som har med graviditeten å gjøre. Men oppsøker dere lege for andre problemer som f.eks. vannkopper så må dere betale den vanlige egenandelen + evt. prøver og fakturagebyr dersom dere har gått uten å betale. Alle undersøkelser i det offentlige som er relatert til graviditeten skal være gratis, men hos private må vi betale (f.eks. tidlige ultralyder osv.). -tidligere jobbet som helsesekretær.

Ja sant? Dette var direkte knyttet til graviditeten så synes det er veldig rart! Alle gangene jeg har vert der i forbindelse med graviditeten har det kostet mellom 50-200 avhengig av hva jeg har gjort...
 
Høres rart ut, jeg har aldri betalt hos legen som gravid og heller ikke hørt om andre som har før dette!
 
Ja sant? Dette var direkte knyttet til graviditeten så synes det er veldig rart! Alle gangene jeg har vert der i forbindelse med graviditeten har det kostet mellom 50-200 avhengig av hva jeg har gjort...
Ja helt sant, alt som er relatert til graviditeten skal være gratis. Synes du bør sjekke med fastlegen din hvorfor du betaler når du er gravid og hva du betaler for. Er derimot din fastlege privat så kan det være at du må betale..
 
Jeg betaler ingenting for mine sykemeldinger. Fikk regning for utstyr osv til blodprøvene jeg måtte ta i uke 12. Ringte legekontoret, og de sa det var en feil siden jeg bar gravid og sa jeg bare kunne kaste regningen.
 
Uansett hva, så er det gratis mens man er gravid. Jeg betaler aldri noe så lenge jeg er gravid. Selvom jeg et der av andre årsaker.
 
Har vært mye hos legen i forbindelse med graviditeten og også en tur på legevakt, og jeg har ikke betalt en krone hverken for det ene eller det andre!
 
Noen som vet hvor det står om gratis offentlig helsetjeneste for gravide - om ordningen og at fastlegesenterene får dekket det gjennom velferdsordningen? Tenkte jeg skulle sende fastlegen en mail og spørre hvorfor jeg betaler for det de får dekt, og at dette ikke er normalt eller innenfor regelverket... :) Hjelper med referanse :p
 
Så lenge det er svangerskapsrelatert så skal man ikke betale. Sist jeg var hos legen spurte hun i skranken om hcg-prøven jeg tok forrige gang var svangerskapsrelatert, ellers måtte jeg betale. Jeg bare.. Øh, ja, måler vel ikke hcg hvis det ikke er svangerskapsrelatert? Men hun var søt og grei hun altså :) Men hadde jeg vært til legen pga influensa eller noe ikke svangerskapsrelatert så pleier man måtte betale.
 
Back
Topp