Husk å ta folat!

Japp, men jeg har redusert opptak, så jeg måtte innom for å spørre. Livredd for å gjøre noe galt. :(
Det skjønner jeg! Samme her - er førstegangs og vil liksom gjøre alt etter boken :p prøver å passe på at jeg får i meg alt som fosteret trenger. Bra du fikk snakket med legen og han sa det var godkjent :)
 
Det skjønner jeg! Samme her - er førstegangs og vil liksom gjøre alt etter boken :p prøver å passe på at jeg får i meg alt som fosteret trenger. Bra du fikk snakket med legen og han sa det var godkjent :)

Japp. Er helt nytt for meg også. Skal inn på mandag og ta blodprøver for å sjekke at alle vitaminer og mineraler er på de nivåene de burde være. :)
 
Japp. Er helt nytt for meg også. Skal inn på mandag og ta blodprøver for å sjekke at alle vitaminer og mineraler er på de nivåene de burde være. :)
Godt å få det sjekket :) tipper alt er i sin skjønneste orden :)
 
Bruker også lifeline sine, brukte det også hele forrige svangerskap. Er så lett og ha alt tillgjengelig av det man trenger på den måten :)
Jeg mistet heller ikke et eneste hårstrå pga amming mens jeg gikk på den gravide og ammende som de har (Y)
 
Jeg går på b-vitaminer fast siden jeg får b12-vitaminmangel veldig fort. I disse medisinene er det flere typer b-vitaminer, bla folat så det er heldigvis ikke noe jeg må tenke spesielt på.

Tar du B-vitamintabletter eller sprøyte? Jeg tar B12-sprøyte fast ca hver 7-8 uke pga tarmsykdom og div operasjoner tidligere. Det er for å forebygge B12-mangel. Lurer på om jeg skal måle verdiene mine før neste sprøyte. Måler du verdier jevnlig? Litt usikker på hva som er vanlig...
 
Tar folat i tillegg til omega3, og Longovital som jeg må ta for å redusere munnsår.
 
Tar du B-vitamintabletter eller sprøyte? Jeg tar B12-sprøyte fast ca hver 7-8 uke pga tarmsykdom og div operasjoner tidligere. Det er for å forebygge B12-mangel. Lurer på om jeg skal måle verdiene mine før neste sprøyte. Måler du verdier jevnlig? Litt usikker på hva som er vanlig...
Jeg tar tabeletter. Triobe. Tok sprøyter en stund, men jeg glemte den alltid, og så ble jeg dårlig.. Tabeletter hver kveld er mye lettere å huske for meg.. Vet ikke hvorfor det virker når opptaket ellers ikke virker, somregel må man jo ha sprøyter, men tabeletter funker godt for meg. Vet ikke hvordan verdiene av folat endrer seg utover i en sprøyteperiode. Du kan jo spørre legen. Kan kanskje være lurt å ta en prøve bare for å være sikker. For din egen ros skyld. Jeg tok en sjekk for ett par måneder siden, og da sa jeg at vi prøvde å bli gravid så da sjekket lege folatlagret også. Og det var fint.
 
Husker dere å ta folat? Folat forebygger ryggmargsbrokk hos fosteret. Folat skal tas fra man prøver å bli gravid og frem til uke 12. I tillegg er det lurt å ta tran/omega 3. Det hjelper til utviklingen av fosterets hjerne. Tran/omega 3 skal tas gjennom hele svangerskapet.


Bra at vi minnes på folat!!!
 
Tok folat fra jeg fant ut at jeg var gravid :) dårligere med omega 3, men spiser laks på brødskiva da :)
 
Det tar jeg, men startet ikke før graviditeten. Selv om den var meget planlagt, tenkte jeg rett og slett ikke på det i det hele tatt.
 
Back
Topp