Husk å ta folat!

Nienna.

Forumet er livet
Marslykke 2016
Augustbarna2024
Husker dere å ta folat? Folat forebygger ryggmargsbrokk hos fosteret. Folat skal tas fra man prøver å bli gravid og frem til uke 12. I tillegg er det lurt å ta tran/omega 3. Det hjelper til utviklingen av fosterets hjerne. Tran/omega 3 skal tas gjennom hele svangerskapet.
 
Ja gjør det :)
 
Jeg har en pakke sin heter gravid kosttilskudd fra lifeline care som jeg tar hver dag :)
 
Here's how much folic acid is recommended each day in terms of pregnancy:

  • While you're trying to conceive: 400 mcg
  • For the first three months of pregnancy: 400 mcg
  • For months four to nine of pregnancy: 600 mcg
  • While breastfeeding: 500 mcg
 
Norske helsemyndigheter anbefaler det frem til uke 12. Utover det har det ingen dokumentert effekt.
Leste at det høynet risiko for astma senere i barndommen om man fortsetter etter 12 uker. Så da er det nok best å ta det til uke 12 ja :)
 
Leste at det høynet risiko for astma senere i barndommen om man fortsetter etter 12 uker. Så da er det nok best å ta det til uke 12 ja :)
Oj gjør det? :eek: hvor står det?
alle organene er jo ferdig dannet ved uke 12, så det er vel derfor man ikke trenger å ta det etter det. Man trenger ca 200 ug folat i resten av svangerskapet også, men det får man i seg ved å spise grønnsaker, så det er ikke nødvendig med ekstra tilskudd.
 
Sniker fra januar ;) Da jeg var på kontroll hos jordmor i uke 10 sa hun at de nå har gått over til å anbefale å ta folat hele svangerskapet :)
 
Folat er uansett ikke skadelig om man tar det for mye eller for lenge da det er et vannoppløslig vitamin og man rett og slett bare tisser ut det kroppen ikke tar til seg. :)
 
Jeg går på b-vitaminer fast siden jeg får b12-vitaminmangel veldig fort. I disse medisinene er det flere typer b-vitaminer, bla folat så det er heldigvis ikke noe jeg må tenke spesielt på.
 
Jeg går fast på TrioBe som inneholder 800 mg folat, så legen min mente jeg ikke trengte ekstra utover det. :)
 
Back
Topp