Hus og hage tråden

Overtenker40

Elsker forumet
Assistert-jentene
Marsfiolene 2026 ♡
Det virker som vi er en del med mye prosjekter i både hus og hage her inne. Så kanskje vi kan dele tips, triks, bilder og planer her. På veien mot 5000 innlegg.
Jeg skal starte en hage helt fra scratch. Og pusse opp et hus: Og antakelig først neste sommer, så jeg vil gjerne dykke ned i alt av som finnes av inspirasjon og tips :hello2
Jeg lar meg fascinere av valmuene jeg sådde i fjor, som ikke kom i fjor, men som kom så det suste nå i år:love7IMG_1505.jpegIMG_1501.jpeg

Nydelige valmuer! Og så praksitisk med egen tråd for hus og hage! Så slipper jeg og @Daisybloom å spammer ned andre tråder med det :laughing002

Her plukket vi de første jordbærene og bringebærene fra hagen i går! Hadde de med vaniljeis til dessert. Bær fra egen hage smaker sååå godt :smiley-bounce012

Her plukket vi de første jordbærene og bringebærene fra hagen i går! Hadde de med vaniljeis til dessert. Bær fra egen hage smaker sååå godt :smiley-bounce012
Oh!! Jordbær er godt, men bringebær, det er next level godt! Og tidlig da! Digg :love7

Oh!! Jordbær er godt, men bringebær, det er next level godt! Og tidlig da! Digg :love7
Utrolig godt! Bor på Østlandet, så kommer nok tidligere her enn mange andre plasser. Hvor i landet var det du holder til igjen? :)

Jeg misunner dere som har tid/energi og kompetanse til hage, altså. Jeg pleier ha tanker, også blir det mest litt viltvoksende drit, for jeg.. har ikke helt interessen :bag: Rart nok, bestefar var en hagemann, så hagen hans var alltid perfekt. Og mamma har arvet det der, og gjør hagen relativt fin. Og stemoren min er også flink med hage... Menmen.
Vi har også masse prosjekter gående, men mest da.. alt annet. Vi skal fikse taket (.. med "vi" mener jeg gubben, for jeg går ikke høyere enn en meter i høyden), ordne skap/boden, ordne toalett, fikse kjelleren inkludert bad... :p

Jeg misunner dere som har tid/energi og kompetanse til hage, altså. Jeg pleier ha tanker, også blir det mest litt viltvoksende drit, for jeg.. har ikke helt interessen :bag: Rart nok, bestefar var en hagemann, så hagen hans var alltid perfekt. Og mamma har arvet det der, og gjør hagen relativt fin. Og stemoren min er også flink med hage... Menmen.
Vi har også masse prosjekter gående, men mest da.. alt annet. Vi skal fikse taket (.. med "vi" mener jeg gubben, for jeg går ikke høyere enn en meter i høyden), ordne skap/boden, ordne toalett, fikse kjelleren inkludert bad... :p
Alle kan ikke være flink på alt :laughing002

Her er det mannen som er mest interessert i hagen, og det er han som hovedsakelig steller og planlegger hva vi skal ha. Men mine interesse har også skutt fart etter vi kjøpte hus for 2 år siden. Synes det er så deilig å holde på i hagen, får sånn ro over det :Heartred

Det er mye oppussingsplaner på dere da! Skal dere gjøre alt dette i sommer? Eller bare sånn generelt sett/så fort man har ledig tid? :smiley-ashamed004

Utrolig godt! Bor på Østlandet, så kommer nok tidligere her enn mange andre plasser. Hvor i landet var det du holder til igjen? :)
Jeg er også på Østlandet. Men tipper litt lenger nord enn deg. Her kommer bringebæra stort sett når jordbæra er «ferdig» :)

Jeg ELSKER hage!:love7Og hus forsåvidt - kommer til å ta helt av med «rede-bygging» når jeg blir litt tryggere på at det går bra :laughing002

Flotte valmuer! De har en tendens til å trenge et år ofte de, før de kommer. Jeg har aldri fått til valmuer. Tror fuglene spiser frøene, så neste år skal jeg prøve å så de inne først og heller plante ut småplantene.

Men jeg får til kornblomst :love7
IMG_1966.jpeg

Last edited:
Jordbærene mine begynner også å modnes! Men bringebærene mine der sånn her ut :laughing002

Vedlegg

• IMG_1967.jpeg
    IMG_1967.jpeg
    1,4 MB · Visninger: 8
Jeg ELSKER hage!:love7Og hus forsåvidt - kommer til å ta helt av med «rede-bygging» når jeg blir litt tryggere på at det går bra :laughing002

Flotte valmuer! De har en tendens til å trenge et år ofte de, før de kommer. Jeg har aldri fått til valmuer. Tror fuglene spiser frøene, så neste år skal jeg prøve å så de inne først og heller plante ut småplantene.

Vis vedlegget 464016
Blåfargen på kornblomst er ufattelig fin! Jeg har også sådd det i år, men litt latmanns såing, så de står fryktelig fryktelig tett. Spent på om det blir blomster på noen. Samme med kosmos. Burde egentlig prøvd å flytte noen og fordele mer utover :laughing002

Blåfargen på kornblomst er ufattelig fin! Jeg har også sådd det i år, men litt latmanns såing, så de står fryktelig fryktelig tett. Spent på om det blir blomster på noen. Samme med kosmos. Burde egentlig prøvd å flytte noen og fordele mer utover :laughing002
Den er nyyydelig! Elsker den fargen, altså! De står tett hos meg også :laughing002 Jeg prøvde å unngå det, men de spratt visst opp rett ved siden av hverandre likevel! Og så liker ikke sneglene den, og det liker jeg veldig godt! Solsikkene har blitt skikkelig møllspist stakkars… Men de vokser fortsatt da, så de har overlevd litt snegle-knasking:joyful:

:laughing002Den er nyyydelig! Elsker den fargen, altså! De står tett hos meg også :laughing002 Jeg prøvde å unngå det, men de spratt visst opp rett ved siden av hverandre likevel! Og så liker ikke sneglene den, og det liker jeg veldig godt! Solsikkene har blitt skikkelig møllspist stakkars… Men de vokser fortsatt da, så de har overlevd litt snegle-knasking:joyful:
Jeg har også masse solsikker i år. I fjor sådde jeg en del ulike. Røde. Nesten hvit osv, men i år har jeg bare latt det fuglene har «sådd» komme opp:laughing002 her har også endel svarte valmuer som jeg sådde noen frø av, som Mamman min høstet etter at hun hadde sådd det, og de dukker opp år etter år, men på ulike plasser. Så de må så seg selv her nå. De er ikke doble lenger, men kommer enkle. Og er så fine! Men hagen er skikkelig rotete i år Jeg mater fuglene hele året, så de lar egentlig hagen være i fred og spiser maten som er dedikert til dem. Vi her også ekorn her som vi mater. Elsker liv i hagen. For første gang har det flyttet humler inn i hunlehuset også. De som overtar huset vårt får ansvar for å ta vare på fugler og dyr når vi flytter ass:laughing002

Her jeg bor er det heldigvis ikke snegler. Enda. Ikke dit vi flytter heller. Det er noe av det ekleste jeg vet om:wacky:

Vis vedlegget 464016
Den var nyyydelig! Så utrolig fin farge :love7 Og følger veldig gjerne med på "rede-byggingen" din etterhvert :Heartred

Jeg har også masse solsikker i år. I fjor sådde jeg en del ulike. Røde. Nesten hvit osv, men i år har jeg bare latt det fuglene har «sådd» komme opp:laughing002 her har også endel svarte valmuer som jeg sådde noen frø av, som Mamman min høstet etter at hun hadde sådd det, og de dukker opp år etter år, men på ulike plasser. Så de må så seg selv her nå. De er ikke doble lenger, men kommer enkle. Og er så fine! Men hagen er skikkelig rotete i år Jeg mater fuglene hele året, så de lar egentlig hagen være i fred og spiser maten som er dedikert til dem. Vi her også ekorn her som vi mater. Elsker liv i hagen. For første gang har det flyttet humler inn i hunlehuset også. De som overtar huset vårt får ansvar for å ta vare på fugler og dyr når vi flytter ass:laughing002

Her jeg bor er det heldigvis ikke snegler. Enda. Ikke dit vi flytter heller. Det er noe av det ekleste jeg vet om:wacky:
Elsker selvsådd og rotete hage! Jeg lar kløveren få leve i plenen for å si det sånn :laughing002 Så flink du er! Jeg mater fuglene på vinteren, men om sommeren så har jeg ikke gjort det. Kanskje jeg bør begynne:happy119 Har også vurdert både ekornmater og humlehus, men ikke kommet så langt. Den delen av hagen hvor jeg gjerne vil ha sånne ting er fortsatt helt gjengrodd:bag: Jeg håper å kunne bruke litt mer penger på hage når alle IVF regninger er betalt, og alt av kosttilskudd og behandlinger for bedre fertilitet kan legges på hylla. Og da blir det humlehus altså:joyful:

Den ene svarte valumen er blitt rød. Helt vilt fin! Synes også de blå riddersporene er så fine mot den svarte spireaen bak. Og elsker den grønne hostaen. Den er en av 3 ting i hagen som sto her for jeg flyttet inn, og har store planer om å ta med en avlegger av den når vi flytter :laughing002 er generelt veldig svak for hosta, såner stort sett der jeg tar med meg. Ser meste annet som er her er avleggere fra mor sin hage, så det er veldig lett å få igjen uten at det koster noe:laughing002IMG_1509.jpegIMG_1514.jpeg

Back
Topp