Hund på fly

Vi pleier ikke å anbefale å dope hunden før slike turer, fordi de medisinene man får gjør hunden slapp og ute av stand til å bevege seg skikkelig, men de sløver ikke hjernen. De ligger sannsynligvis der å er akkurat like redd, om ikke enda reddere, men de klarer ikke å gi uttrykk for det.

ORIGINAL: Fly

Om du VET at hunden blir redd og satt ut av div lyder hadde jeg tatt kontakt med en veterinær og fortalt at dere skal fly, hunden kan være engstelig og hva slags beroligene han anbefaller da.
Mine hunder har flydd Tromsø/Oslo uten problemer, flere ganger. MEN de er også helt ekstremt avbalanserte hunder som tåler alt av lyd osv så derfor vet jeg det går fint, hadde jeg derimot hatt en hund som ikke taklet sånt og måtte fly hadde jeg heller dopet noe (Og det blir sagt at med dop så fungerer hundens hodet like bra, bare kroppen som blir sløv så derfor får hunden like mye panikk inni seg- Det stemmer ikke. Det er gammel myte og før ble de dopet sånn, nå blir hele hunden sløv og søvnig av det.) enn å risikere en livredd hund når man kommer frem, spesielt siden han skal bytte hjem så ville jeg ha gjort det så "smertefritt" som mulig [:)]

Og jepp, har man kraftig allergi så bør man si ifra om det når man bestiller flybillett så man ikke ender opp med en hund på samme flykabin.

Det er feil! De medisinene man får for slike turer sløver IKKE hjernen! For å sette hodet ut av spill må man til med mye kraftigere medisiner, som morfin og/eller narkosemidler. Disse deles ikke ut til privatperoner, men brukes kun på klinikken fordi de krever at dyret overvåkes hele tiden.

ORIGINAL: Fly

Om du VET at hunden blir redd og satt ut av div lyder hadde jeg tatt kontakt med en veterinær og fortalt at dere skal fly, hunden kan være engstelig og hva slags beroligene han anbefaller da.
Mine hunder har flydd Tromsø/Oslo uten problemer, flere ganger. MEN de er også helt ekstremt avbalanserte hunder som tåler alt av lyd osv så derfor vet jeg det går fint, hadde jeg derimot hatt en hund som ikke taklet sånt og måtte fly hadde jeg heller dopet noe (Og det blir sagt at med dop så fungerer hundens hodet like bra, bare kroppen som blir sløv så derfor får hunden like mye panikk inni seg- Det stemmer ikke. Det er gammel myte og før ble de dopet sånn, nå blir hele hunden sløv og søvnig av det.) enn å risikere en livredd hund når man kommer frem, spesielt siden han skal bytte hjem så ville jeg ha gjort det så "smertefritt" som mulig [:)]

Og jepp, har man kraftig allergi så bør man si ifra om det når man bestiller flybillett så man ikke ender opp med en hund på samme flykabin.

Vi skal til veterinær på fredag, hun kjenner Nemo godt så hun tar nok en riktig avgjørelse på dette [:)]

ORIGINAL: Thinkerbell82

Det varierer veldig fra hund hvordan de reagerer, det kan gå kjempe bra, men det kan også gå kjempe dårlig. Ville som mange andre har sagt kontakte en vetrinær og høre.

Skjønner at dere må sende hunden men jeg ville aldri sendt hunden vår som "bagasje" på et fly. Hadde heller kjørt hele veien, eventuelt møttest på halvveien[:D]

Klart det beste hadde vært å kjørt han, men en kjøretur fra Eidsvoll til Andøya er ikke bare bare, så fly blir det uansett!

* Hund og katt inntil 8 kg kan medbringes i kabinen, men da i godkjent bur eller veske. Man må ringe kundeservie og bestille bilett med dyr, og får beskjed noen timer/et døgn seinere om det er OK.
*Samme gjelder for sending av hund som baggasje, men må sendes i godkjent flybur, (variocage feks), og der er strenge regler på hvor stort buret må være. ( skal kunne stå oppreist, snu seg og ligge uten ubehag). Hunden må betales for når man ankommer flyplassen, og sjekkes inn som spesialbaggasje 45-60 minutter før avgang.
Hunden blir også utlevert av en securitas/stuer på flyplassen ved siden av baggasjebåndet, den kommer IKKE på båndet, dette er ikke lov!

Har flydd Bergen- Tromsø 4 ganger med hunden min, 2 av gangene med flybytte på Gardermoen. Flydde dessuten når jeg hentet henne, men da var hun så liten at hun ble med i kabinen. Det har gått kjempefint alle gangene, selv om jeg har vært relativt hysterisk og bekymret på forhånd.. De første 2 gangene gav vi henne en 'lykkepille', husker ikke hva de heter, men dyrlegen sa at de ble brukt feks på nyttårsaften. Det er rett å slett en skikkelig gi-faen pille. Hunden blir ikke trøtt eller ustødig av den, men bare en dose likegyldig. Er brukt som lykkepille på mennesker,
Nå sist i jula flydde vi uten tablett, da hun er blitt ett år, og jeg vet at hun takler det. En lykkelig skapning som møtte oss når vi kom frem, uten tegn på stress som sikling,sleving etc. Er min erfaring med å fly med hund iallefall. Tror nok det er jeg som har det verst av oss..[:-]

Reist flere ganger![:)]

Lillehunden har vi inne i flyet, sover i sånn bag, ingen problem[:)] Schæferene reiser jo i kennelbur som spesialbagasje, ikke noe problem, aldri fått beroligende. ene tispa ble litt småkvalm engang, kasta opp en gang når hun kom ut, ellers har det gårr kjempefint[:)]

ORIGINAL: Snikesnuppa

Man sender vel ikke hunder med UNDER i flyet??? Der blir det jo iskaldt!!!!!

Sånn jeg har forstått det så er det egne isolerte rom som er til dyr, ellers kunne man ikke sendt dyr på fly...

Vi har hatt med vår engelsk setter flere ganger på flyturer fra sør- til nord-norge. Doper han ikke. Har gått kjempefint alle gangene, når vi henter han på spesialbagasjen så gir vi han masse kos og litt godter, han virker helt rolig og ikke redd. Og vår hun er av de mer skvetne, en skuddredd jakthund[:D][:D]

De slår på lys og varme. Jeg får alltid flyvertinnene til å minne cockpiten på at de må huske det!

ORIGINAL: Hemmelighetimagen

De slår på lys og varme. Jeg får alltid flyvertinnene til å minne cockpiten på at de må huske det!

De får samme temperatur som oss som sitter i kabinen, dyrene står ikke innimellom bager og kofferte, de har egen plass til dyr i hvert fly.

ORIGINAL: metalmom

ORIGINAL: Citerza

Er det virkelig lov å ha med dyr inn på flyet[&:]

Ja, dessverre er det nok det. [&:]

Hvorfor dessverre? Jeg har hatt meg hund under opplæring flere ganger, og jeg vet at de blinde/svaksynte som har fått hundene i etterkant ikke hadde klart seg uten hunden sin på flyet.
Skulle man ta mere hensyn til allergikere enn blinde/svaksynte?

Jeg var veldig skeptisk, men bestemte meg for å prøve!

Øvde med å ha hunden i buret hjemme først, han lærte at buret ikke var farlig og at han fikk godbiter[:)] Snuppa mi lot han ikke ha buret i fred, hun også ville inn ved siden av hunden, så da satt dem der da[;)]

Var vel jeg som var mest nervøs når han skulle på fly! Ville prøve uten beroligende først!

Men det gikk kjempefint[:D]

Hunden var bare kjempeglad for å se oss igjen, og går inn igjen i buret uten problemer[:)]

ORIGINAL: *lykkeligst*

Hvorfor dessverre? Jeg har hatt meg hund under opplæring flere ganger, og jeg vet at de blinde/svaksynte som har fått hundene i etterkant ikke hadde klart seg uten hunden sin på flyet.

Sist jeg sjekket kunne man ikke kveles av å være hverken blind eller svaksynt, men allergisk derimot, der kan man faktisk å bli så ille angrepet at man kveles.

ORIGINAL: Kranglefanten

Sist jeg sjekket kunne man ikke kveles av å være hverken blind eller svaksynt, men allergisk derimot, der kan man faktisk å bli så ille angrepet at man kveles.

Men er man så allergisk, burde man kanskje si ifra når man bestiller billett?

Ingen problem å ha med begge våre på fly [:D]
Kan ver farligt å gi beroligende til hunder under flytur!

ORIGINAL: Kranglefanten

Men er man så allergisk, burde man kanskje si ifra når man bestiller billett?

Er ikke alltid man tenker på å si det. Min tante har måtte gå av et fly pga allergi, og hun ble mildt sagt forbannet. Man sier liksom ikke "Hei, jeg heter gudrun, jeg vil bestille billett fra der til der, og forresten er jeg jævlig allergisk ovenfor katt og hund"

Jeg syns det bør bli obligatorisk å spørre kunder som bestiller billetter om det er noe sånt.

ORIGINAL: Goldy

Jeg var veldig skeptisk, men bestemte meg for å prøve!

Øvde med å ha hunden i buret hjemme først, han lærte at buret ikke var farlig og at han fikk godbiter[:)] Snuppa mi lot han ikke ha buret i fred, hun også ville inn ved siden av hunden, så da satt dem der da[;)]

Var vel jeg som var mest nervøs når han skulle på fly! Ville prøve uten beroligende først!

Men det gikk kjempefint[:D]

Hunden var bare kjempeglad for å se oss igjen, og går inn igjen i buret uten problemer[:)]

Vi satte opp buret forrige dagen, så vi driver og øver på at det ikke er farlig. Foreløpig får han panikk, men vi håper det går seg til (han er veldig glad i det vanlige buret sitt) vi legger godbiter i buret og han forter seg inn og henter de, hehe. Benjamin liker veldig godt å sitte inni buret da, han blir sint når han ikke får lov [8D]

ORIGINAL: haley

Ingen problem å ha med begge våre på fly [:D]
Kan ver farligt å gi beroligende til hunder under flytur!

Hvorfor kan det være farlig? Og hvorfor skriver dyrleger ut resept/anbefaller beroligende?

Back
Topp