HulderBabyer (Gravid)

I går var jeg avgårde for jordmorkontroll og glukosebelastningstest, var på forhånd litt bekymret for hvordan det ville gå med testen mtp at jeg har kostregulert diabetes 2. Også denne gangen gikk det greit å få ned sukkersirupen, men jeg ble skikkelig merkelig i lårmusklene, føltes som om de sitret av alt sukkeret:dead: Heldigvis gav det seg etterhvert.
Målingen før lå på 4,7 som var innenfor normalen og to timer etter lå blodsukkeret på 6,6. Dette var visst helt perfekt i følge jordmora som ringte meg med resultatet:smiley-bounce022
(Eta, sjekket nettopp målingene fra svangerskapet med EM og tallene var omtrent helt like, 4,8 og 6,7, artig:D)
Er så herlig å ha dette overstått og at alt stod bra til denne gangen også, blir jo 37 rundt termin så lurte jo på om alderen ville påvirke kroppens evne til insulinproduksjon dette svangerskapet. Diabetes 2 fungerer ihvertfall sånn at den blir verre jo eldre man blir og jeg regner med å måtte begynne på insulin en eller annen gang i framtida. Men forhåpentligvis ikke på mange år ennå:smiley-angelic001
 
Last edited:
Kjenner meg godt igjen i det du beskriver.
Denne nyheten endret litt på det for meg, føler mer at det er ute av mine hender nå siden B gjorde akkurat som jeg. Og vi har ikke en gang et nært forhold, aner ikke om han vet at jeg kuttet dem ut.
Eneste som er dumt er at den dåpskjolen er tapt, de fikk liksom alt etter farmor selv et møbel jeg fikk tilbud om, hadde vært så fint å innlemme mine barn i den fine tradisjonen❤️

Der er en herlig følelse å ha kommet så langt❤️ I dag tidlig syntes jeg at jeg kjente hodet til lille da han snudde seg i magen:D

Gratulerer med 17+3 i dag, tar visst lang tid å svare:hilarious: Gravidit og barn er den største velsignelsen altså! Og tenk at vi får oppleve det to ganger:love017
Du er ikke den eneste som bruker lang tid på å svare visstnok :hilarious:

Ja det er absolutt ute av dine hender og godt å føle at andre ser det på samme vis. Veldig synd med kjolen ja... Vi har en barnebunad som har gått i arv i generasjoner som min datter ikke får pga familiekonfliken her, synd... Men, det er jo heldigvis bare ting. Og VI lever veldig godt i livet vårt, er vel egentlig mer synd på andre parten som sliter med sitt tydeligvis :smiley-ashamed004

Så godt du kjente hodet hans når han snudde seg!! ☺️❤️ Nå kjenner du vel mye mer hihi. I dag kjente jeg ryggen hans igjen her, og litt senere kjente jeg noen få spark og da var magen "myk" igjen hihi.

Graviditet og barn er den største velsignelse ja, SÅ glad for at vi bestemte oss for å få barn, og at vi får oppleve det 2 ganger er helt vidunderlig ❤️ føler meg så velsignet :love017

Er ofte inne å leser her, og det er såååå koselig å følge med ❤️ gratulerer selv med vellykket glukosetest og snart 25+0 nå :eek::love017:Heartred:Heartred
 
Så rart at de mener at du trengte å sjekke etter sv,dia om du alt har en påvist diabetes, men fint at det gikk bra :)
Håper ellers det går supert med dere ❤️
 
Så rart at de mener at du trengte å sjekke etter sv,dia om du alt har en påvist diabetes, men fint at det gikk bra :)
Håper ellers det går supert med dere ❤️
Vet du, det leste jeg tilfeldig da jeg kikket etter lister over normale blodsukkerverdier i svangerskapet, at man ikke trenger å ta den glukosebelastningen når man har diabetes.
Og her har jeg tatt den i to svangerskap mens det hver gang har stått svart på hvit at jeg har kostregulert diabetes 2:hilarious: Jaja, de hadde vel et par flasker med sukkerkliss de ville bli kvitt:laughing002

Energien er fortsatt stigende, så alt er supert dupert her. Hvordan går det med dere?
 
Du er ikke den eneste som bruker lang tid på å svare visstnok :hilarious:

Ja det er absolutt ute av dine hender og godt å føle at andre ser det på samme vis. Veldig synd med kjolen ja... Vi har en barnebunad som har gått i arv i generasjoner som min datter ikke får pga familiekonfliken her, synd... Men, det er jo heldigvis bare ting. Og VI lever veldig godt i livet vårt, er vel egentlig mer synd på andre parten som sliter med sitt tydeligvis :smiley-ashamed004

Så godt du kjente hodet hans når han snudde seg!! ☺️❤️ Nå kjenner du vel mye mer hihi. I dag kjente jeg ryggen hans igjen her, og litt senere kjente jeg noen få spark og da var magen "myk" igjen hihi.

Graviditet og barn er den største velsignelse ja, SÅ glad for at vi bestemte oss for å få barn, og at vi får oppleve det 2 ganger er helt vidunderlig ❤️ føler meg så velsignet :love017

Er ofte inne å leser her, og det er såååå koselig å følge med ❤️ gratulerer selv med vellykket glukosetest og snart 25+0 nå :eek::love017:Heartred:Heartred
Så utrolig trist med arvetradisjoner som blir brutt pga at noen skal skape seg:confused: Men du har rett i at det er jo bare ting og at det finnes mye som er langt viktigere❤️ Jeg trenger visst bare en del tid på å la akkurat denne tingen gå. Det dukket jo opp igjen nå når baby nr.2 er et faktum og jeg faktisk har lekt litt med tanken på å ha dåp og ikke bare navnefeiring. Kjolen foreldrene mine kjøpte til EM er fin, men ikke min stil og er jo sydd til noen andres barn. Med det sagt så var det en utrolig fin gest og dåpslua er jo sydd av et putetrekk med farmors broderi❤️

Men nok sipping :bag:

Så herlig med mageaktivitet! Kjent flere kroppsdeler de siste dagene?
Her har det faktisk vært roligere og jeg har vært på tuppa, men hver gang jeg tenker at nå ringer jeg sykehuset så har Lille sparket fra seg som normalt igjen. Tror et er en kombinasjon av at han har snudde seg og at våken/sovemønsteret har begynt å vise seg.

Tusen takk for gratulasjon:joyful: Veldig kjekt å få det overstått❤️
 
Vet du, det leste jeg tilfeldig da jeg kikket etter lister over normale blodsukkerverdier i svangerskapet, at man ikke trenger å ta den glukosebelastningen når man har diabetes.
Og her har jeg tatt den i to svangerskap mens det hver gang har stått svart på hvit at jeg har kostregulert diabetes 2:hilarious: Jaja, de hadde vel et par flasker med sukkerkliss de ville bli kvitt:laughing002

Energien er fortsatt stigende, så alt er supert dupert her. Hvordan går det med dere?
Så bra, blir litt sånn at du blinker og så er di høygravid nå ;)

Her er frøkna snart fem måneder gammel og har begynt å dra seg litt rundt alt, så føles travelt, sitter og lurer på hvor den lille babyen ble av :D
 
Så bra, blir litt sånn at du blinker og så er di høygravid nå ;)

Her er frøkna snart fem måneder gammel og har begynt å dra seg litt rundt alt, så føles travelt, sitter og lurer på hvor den lille babyen ble av :D
Hihi, ja :laughing002❤️ Planla en tur til foreldrene mine i slutten av juni fordi formen er så bra og så finner jeg ut at da vil jeg være 29 uker. Sånn helt plutselig:joyful::hilarious:

Nåååh, så herlig, og litt sørgmodig som du sier. Hvor er den bittelille? Den første tida går så fort! Håper du fikk nytt litt av den❤️:love017
 
Last edited:
25+2

Dagene bare fyker avgårde, hvor er bremsene?!? Rundet jo nettopp 23+0 føles det som.
Det er nå rundt 80% sjanse for at Lille skal klare seg om han blir født nå og det kjenner jeg gjør godt å vite da jeg flere dager har våknet av en vond kynner. Det blir med den ene når jeg har våknet, men jeg vet jo ikke om det har vært flere mens jeg har sovet.
Uansett er det masse aktivitet i magen og skikkelig nå på mandag; var på jobb i barnehagen og vi hadde akkurat gått ut etter lunsjen. Satte meg ned, som jeg ofte må, og plasserte meg med sola midt imot og da begynte turboen i magen:love017 Syntes godt på utsiden og jeg ble skikkelig distrahert :bag::hilarious: Går ut ifra at Lille reagerte på lyset og kanskje varmen, skikkelig koselig❤️ Det skjer også når jeg bader med EM, alltid aktivitet når magen kommer ned i vannet.
Skikkelig merkelig hvor aktiv denne krabaten er i forhold til EM, han sprellet han og, men jeg kjente det jo mye seinere med ham:angelic:
Ellers snakker EM fortsatt om en søster...

I slutten av juni håper jeg å få til en tur ned til mine foreldre da søskenbarnet mitt, B med barn og barnebarn også kommer nedover. Har ikke fått truffet dem siden jeg var gravid med EM og kjenner at nå er det absolutt på tide:love017 Barnebarnet har jeg ikke truffet enda da han er på alder med EM. Gleder meg og håper formen holder:smiley-angelic001

Nå når jeg er litt mindre trøtt, ikke kvalm og sikrere på graviditeten koser jeg meg endelig masse! Det er så utrolig gøy å kunne vise fram magen jeg er så stolt av❤️ Og nå er det til og med litt koselig at den blir samtaleemne når jeg er sammen med andre. Får kjekke kommentarer på at magen er fin, at det er en sånn herlig tid og skikkelig koselig å gå gravid. Og så er det morsomt hvor stor forskjell det er på mager, hun andre på jobb som er 14 dager kortere enn meg har mye mindre mage og vi er omtrent like høye.

Apropos magestørelse så ble jo det første SF målet tatt på jordmorkontrollen i uke 24 og magen nå er faktisk mindre enn den var med EM. Med ham lå målet rett under den røde linja fram til helt på slutten mens nå er det nede på det lysegrå/blå feltet. Egentlig bare artig å legge merke til og spent på fortsettelsen:)
Etterhvert gleder jeg meg voldsomt til å høre estimert fødselsvekt, det var der jeg for alvor begynte å tvile på om det kunne stemme at EM var jente når jordmor gjettet nesten en kg mer enn min fødselsvekt:hilarious: Dessuten kjentes han veldig stor og sterk ut i magen på slutten. Er veldig spent på om det kjennes lignende ut denne gangen, og har de rett i at det er en gutt så håper jeg ikke han blir mange grammene tyngre enn storebroren, 3800 holder:laughing002

Glemte jo å legge til magebilde, bedre seint enn aldri :laughing002 Bildet er tatt 25+1
20240529_064726.jpg
 
Last edited:
Så utrolig trist med arvetradisjoner som blir brutt pga at noen skal skape seg:confused: Men du har rett i at det er jo bare ting og at det finnes mye som er langt viktigere❤️ Jeg trenger visst bare en del tid på å la akkurat denne tingen gå. Det dukket jo opp igjen nå når baby nr.2 er et faktum og jeg faktisk har lekt litt med tanken på å ha dåp og ikke bare navnefeiring. Kjolen foreldrene mine kjøpte til EM er fin, men ikke min stil og er jo sydd til noen andres barn. Med det sagt så var det en utrolig fin gest og dåpslua er jo sydd av et putetrekk med farmors broderi❤️

Men nok sipping :bag:

Så herlig med mageaktivitet! Kjent flere kroppsdeler de siste dagene?
Her har det faktisk vært roligere og jeg har vært på tuppa, men hver gang jeg tenker at nå ringer jeg sykehuset så har Lille sparket fra seg som normalt igjen. Tror et er en kombinasjon av at han har snudde seg og at våken/sovemønsteret har begynt å vise seg.

Tusen takk for gratulasjon:joyful: Veldig kjekt å få det overstått❤️
Du det forstår jeg veldig godt... ❤️ Er noe med de minnene også og tradisjonene, er jo trist at man ikke får ta del i de på en måte. Fikk nettopp vite at den gamle bunaden som vi har hatt i generasjoner som ligger hos mitt familiemedlem har blitt ødelagt fordi de oppbevarte den i en eske i kjelleren og hadde en oversvømmelse. Så den er desverre dobbelttapt... Irriterende. Åååh så koselig at du ihvertfall har dåpslua som er sånn fint brodert av farmoren din, og var en veldig fin gest av foreldrene dine ja ☺️❤️

Haha jeg har litt problemer med å skille kroppsdelene fra hverandre merker jeg, foreløpig kjennes det stort sett ut som noe rundt eller avlangt og hardt, så tenker hode/rumpe/rygg? Hehe. På OUL lå han med hodet oppover og rumpa nedi bekkenet, nesten som om han satt i fanget mitt på en måte :laughing002 hva med deg? Klarer du å skille de ifra hverandre nå? Haha føler jeg er på tuppa annenhver dag, er stressende når de plutselig blir roligere, men du har nok rett i det du sier. Han har nok bare snudd seg, eller ligger og sover mere hihi. ❤️
 
26+1

Lille spreller og driver på i magen her jeg ligger på sofaen❤️ Slet meg fullstendig ut i går på rydding av det nye barnerommet, bæring og masse bøying er virkelig ikke godt for rygg og bekken. Men nå er det i det minste klart for sparkling så det er planen i dag.
Kjenner Lille har snudd seg igjen og det er egentlig litt godt for de siste dagene har noen stadig tråkket på blæra mi :laughing002 Nå går sparkene ut mot magen igjen og en stakkars mamma kan få lov til å ta et par dopauser mindre, enn så lenge:hilarious:
I helga kunne jeg kjenner at Lille lå på tvers en morgen jeg våkna, trodde først han lå med hodet ned og at jeg kjente rumpa ut mot venstre side, men så begynte spark mot andre sida og da skjønte jeg at det var hodet og ryggen jeg kjente:love017 Han lå sånn lenge og tok etterhvert hendene i bruk og, så koselig! Vi driver også og "kommuniserer" ved at en av oss begynner og den andre svarer med et dytt. Dette kan gjerne gjenta seg over fem ganger og er helt utrolig:D

Har begynt å tenke på fødebagen og har lurt på om jeg skulle kjøpt en føde/barsel-kjole denne gangen. Liker tanken på dem og skulle ønske jeg hadde en da jeg fødte EM, men er det egentlig nødvendig? Må fundere litt på det kjenner jeg. Men sånne små vesker til å ha oppi kofferten for å sortere småting som undertøy og sokker, det hadde gjort seg. Og ikke bare til fødebagen.

Dette er siste måneden av vikariatet mitt og det er litt godt og litt trist, kanskje litt mer trist. Kjenner jo at jeg blir veldig sliten selv av bare en dag på jobb, men det har vært utrolig givende. Timingen med graviditet og fødsel har jo og vært super egentlig, ikke planlagt, men likevel:joyful: Fikk positiv test samme uka som jeg begynte i jobben og skulle ha begynt permisjon noen uker etter sommerferien. Sånn sett perfekt at vikariatet varer ut juni.
Håper de er interessert i å ha meg tilbake igjen om et til halvannet års tid:D

Ellers var jo Gubben og EM på overnatting med hele slekta i helga som var og det var så godt å få dem hjem igjen! Aldri vært borte fra EM frivillig så lenge. Føler sykehusinnleggelse ikke helt teller. Poden har vært skikkelig mammadalt nå da og det kjenner jeg er godt, må jo ta igjen alle kosene :p

Magebilde tatt 26+1
20240605_100405.jpg
 
Jeg fikk fødekjole og sånne små vesker til jul (+ mer) men fødekjolen brukte jeg aldri på barsel, da det var like enkelt å bruke sykehusskjortene :hilarious: men de små veskene var veldig kjekke å få sortert i, enklere for samboer å finne frem ting også!
 
Jeg fikk fødekjole og sånne små vesker til jul (+ mer) men fødekjolen brukte jeg aldri på barsel, da det var like enkelt å bruke sykehusskjortene :hilarious: men de små veskene var veldig kjekke å få sortert i, enklere for samboer å finne frem ting også!
Så kjekk gave å få❤️ Veldig omtenksom giver :love017 Såklart det er bonus for pappaen også at ting er sortert i stedet for at han må rote igjennom alt for å finne lypsylen:hilarious:

Nei sykehusskjortene funker jo veldig bra, jeg bare følte meg veldig "innlagt" på en måte. Har brukt dem ved to MA og et beinbrudd siden 2020 og kjente litt på det da EM kom til verden i 21 at dette plagget fikk meg til å føle meg litt syk hvis det gir mening? Nå tror jeg nesten jeg må kjøpe meg en føde og barselkjole altså:joyful:
 
Last edited:
Så kjekk gave å få❤️ Veldig omtenksom giver :love017 Såklart det er bonus for pappaen også at ting er sortert i stedet for at han må rote igjennom alt for å finne lypsylen:hilarious:

Nei sykehusskjortene funker jo veldig bra, jeg bare følte meg veldig "innlagt" på en måte. Har brukt dem ved to MA og et beinbrudd siden 2020 og kjente litt på det da EM kom til verden i 21 at dette plagget fikk meg til å føle meg litt syk hvis det gir mening? Nå tror jeg nesten jeg må kjøpe meg en føde og barselkjole altså:joyful:
Kan forstå at det kan føles sånn ja, det tenkte jeg ikke på :smiley-ashamed004 Jeg har brukt den hjemme, da! Veldig myk og god. De knappene irriterer meg litt, men jeg er «prinsessen på erten» og kjenner om lodottene mellom tæra er for store:hilarious:
 
Kan forstå at det kan føles sånn ja, det tenkte jeg ikke på :smiley-ashamed004 Jeg har brukt den hjemme, da! Veldig myk og god. De knappene irriterer meg litt, men jeg er «prinsessen på erten» og kjenner om lodottene mellom tæra er for store:hilarious:
Er jo bare nydelig å ikke tenke sånn om sykehusskjorta:joyful: Er jo stor sjanse for at det blir litt gris under fødsel og at barselbruk er utelukka for kjolen uansett:laughing002 Og så var det var jo utrolig herlig å bare gå i skapet på rommet og hente ut skjorter, truser og bind av hjertens lyst:cool:
Lurte litt på de knappene, tror kanskje de kunne plagd meg og litt, men det får jeg nesten ta sjansen på:p
 
Er jo bare nydelig å ikke tenke sånn om sykehusskjorta:joyful: Er jo stor sjanse for at det blir litt gris under fødsel og at barselbruk er utelukka for kjolen uansett:laughing002 Og så var det var jo utrolig herlig å bare gå i skapet på rommet og hente ut skjorter, truser og bind av hjertens lyst:cool:
Lurte litt på de knappene, tror kanskje de kunne plagd meg og litt, men det får jeg nesten ta sjansen på:p
Liker heller ikke sykehusskjorta, gir meg litt sykdomsfølelse. Pappa døde i den og brukte den mens han var svært syk, samme med mamma da hun hadde brystkreft for noen år siden.

Etter å ha hatt den på under igangsettelse i flere dager så ble det litt glemt. Får overlevelsesinnstinkt av alle smertene, blodet og tullet under og etter fødsel. Den skjorta er så grei å kunne bytte ut fire ganger om dagen om det trengs, svetta som et villsvin etter at bebis var ute. Slet med å gå selv etterpå siden alle innvollene mine slusha utover der magemusklene mine var delt. Samboer tok det som en ære å kunne velge om jeg skulle ha skjorte med blå ruter eller om jeg skulle ha røde ruter, tok gjerne annenhver for at jeg skulle føle meg "fresh" som han sa :hilarious:
 
Liker heller ikke sykehusskjorta, gir meg litt sykdomsfølelse. Pappa døde i den og brukte den mens han var svært syk, samme med mamma da hun hadde brystkreft for noen år siden.

Etter å ha hatt den på under igangsettelse i flere dager så ble det litt glemt. Får overlevelsesinnstinkt av alle smertene, blodet og tullet under og etter fødsel. Den skjorta er så grei å kunne bytte ut fire ganger om dagen om det trengs, svetta som et villsvin etter at bebis var ute. Slet med å gå selv etterpå siden alle innvollene mine slusha utover der magemusklene mine var delt. Samboer tok det som en ære å kunne velge om jeg skulle ha skjorte med blå ruter eller om jeg skulle ha røde ruter, tok gjerne annenhver for at jeg skulle føle meg "fresh" som han sa :hilarious:
Kondolerer, skjønner godt du kobler den skjorta med sykdom da❤️ Og så begge foreldrene da, din mor ble risk igjen?

Ja det er klart man glemmer den når man står midt i fødsel og smerter, tenkte bare på den da jeg fikk den på til og begynne med og når de kneppet den opp rett før EM kom ut.
Den følelsen med innvollene må ha vært utrolig ekkel:nailbiting: Oioi, hadde ikke tenkt på at det såklart er noe som kan skje. Tok det lang tid før det gikk seg til?
Husker ikke hvor mye jeg svettet, men blødde ut på sida av bindet et par ganger så måtte bytte pga det.
Så herlig at samboer var så god med deg:love017 Er de små tingene som teller innimellom altså, selv om det "bare" er fargen på rutene på sykehusskjorta❤️
Heldiggriser som fikk velge da, vi fikk bare røde blomster:p:hilarious:
 
Kondolerer, skjønner godt du kobler den skjorta med sykdom da❤️ Og så begge foreldrene da, din mor ble risk igjen?

Ja det er klart man glemmer den når man står midt i fødsel og smerter, tenkte bare på den da jeg fikk den på til og begynne med og når de kneppet den opp rett før EM kom ut.
Den følelsen med innvollene må ha vært utrolig ekkel:nailbiting: Oioi, hadde ikke tenkt på at det såklart er noe som kan skje. Tok det lang tid før det gikk seg til?
Husker ikke hvor mye jeg svettet, men blødde ut på sida av bindet et par ganger så måtte bytte pga det.
Så herlig at samboer var så god med deg:love017 Er de små tingene som teller innimellom altså, selv om det "bare" er fargen på rutene på sykehusskjorta❤️
Heldiggriser som fikk velge da, vi fikk bare røde blomster:p:hilarious:
Mamma ble frisk! Jeg brukte post-partum magebelte den første tiden, og den hjalp veldig på at musklene skulle trekke seg sammen. Man blir jo anbefalt å ligge på magen den første tiden, for å fremskynde den prosessen. Men følte ikke helt for det når brystene var sprengt pga amming. Anbefaler virkelig et sånt magebelte, jeg klarte ikke holde baby og stå samtidig med mindre jeg hadde på den første uka etter fødsel. Godt mulig de har noen brukte på finn eller tise. Jeg har den fra lola og lykke, superfornøyd. Brukte den på alle gåturer også første ukene, for å holde ting sammen og gi støtte

 
Jeg har også snust litt på føde/barselkjole, litt koselig å ha sin egen. Selvom det jo er fare for at den blir full av blod og klin da :laughing002 de har en veldig fin en synes jeg hos seraphine ☺️
 
Mamma ble frisk! Jeg brukte post-partum magebelte den første tiden, og den hjalp veldig på at musklene skulle trekke seg sammen. Man blir jo anbefalt å ligge på magen den første tiden, for å fremskynde den prosessen. Men følte ikke helt for det når brystene var sprengt pga amming. Anbefaler virkelig et sånt magebelte, jeg klarte ikke holde baby og stå samtidig med mindre jeg hadde på den første uka etter fødsel. Godt mulig de har noen brukte på finn eller tise. Jeg har den fra lola og lykke, superfornøyd. Brukte den på alle gåturer også første ukene, for å holde ting sammen og gi støtte

Tusen takk for tips om magebelte! Det er noe jeg har lurt litt på, men har hørt litt variert. Så bra det funka for deg! Begynte du å bruke det med en gang?

Jeg har også snust litt på føde/barselkjole, litt koselig å ha sin egen. Selvom det jo er fare for at den blir full av blod og klin da :laughing002 de har en veldig fin en synes jeg hos seraphine ☺️
Det tenkte jeg og :joyful: Blir litt mer personlig, har jo hatt lyst til hjemmefødsel begge gangene uten at det har/vil bli en realitet desverre. Tenker at en egen fødekjole kanskje hjelper litt på. Må sjekke seraphine sin, tusen takk for tips:love017
 
26+4

I dag var jeg på kosetur med jobben. Ansatte i både barnehagen og skolen var med så vi var over 20 stykker. Det var en skikkelig kjekk opplevelse med akkurat passe mengde aktiviteter, spising og snakking:D
Og så viser det seg at vi ikke bare er to, men tre som er gravide med termin ganske tett:smiley-bounce016
Jeg syntes det har vært antydning til en liiiten mage på hun tredje i det siste, men det har vært vanskelig å si sikkert. Uansett er det så koselige nyheter at jeg holder på å boble over av glede:woot: Tenk, tre små❤️❤️❤️ Det blir ei spennende framtid:joyful:
 
Back
Topp