ORIGINAL: Dollysmurfen
ORIGINAL: fru_vann123
ORIGINAL: mirakelbarn
ORIGINAL: Delirious
Naturen har finurlige måter å hindre at jorden blir overbefolket på, og dette er vi begynt å tukle alt for mye med. Jeg liker ikke at vi mennesker er blitt så smarte at vi kan leke Gud. Det kommer til å slå så jævlig hardt tilbake på oss etterhvert!
jeg er så utrolig enig!
ergo er kunstig befruktning også dumt
Er det av naturmessige grunner dere er imot kunstig befruktning? Fordi kloden ikke skal bli overbefolket?
Jeg er for kunstig befruktning. Vi har mulighetene til å skaffe "foreldre uten barn" et nydelig lite sjarmtroll som vil gjøre både de og barnet verdens lykkeligste. Jeg ser virkelig ikke problemet, og har aldri helt skjønt det der med overbefolkning. PLASS ER DET MER ENN NOK AV!
Synes surrogatmødre og alt slikt er supert. Synes det er fantastiske muligheter. Nei, det er ikke en menneskerett å få barn, men det er sabla urettferdig å være en av de som ikke får det til!
Lett for mødre å rakke ned på kunstige metoder fordi de vil selv aldri skjønne hvordan det er å være barnløs.
For min del er jeg mot all form for tukling med naturen. Ikke på grunn av overbefølkning, men fordi det er tukling med naturen. Det er faktisk ikke naturlig at en mann og en dame som ikke klarer å få barn på naturlig vis får hormoner og greier for å få det til. Like lite som det er naturlig at en mann og en mann bruker en surrogatmor for å få barn, eller at en dame og en dame blir inseminert for å bli gravide. For min del så kan man ikke bruke hva som er naturlig og ikke som argument uten å være konsekvente - da kan man heller ikke være for kunstig befruktning eller annen form for assistanse ved barnløshet.
Adopsjon er noe helt annet. Det er naturlig. Slik har det vært fra tidenes morgen, at barn som mister foreldrene sine får lov å bo hos noen andre som tar seg av dem. Det handler om menneskenes omsorgsinstinkt, om at vi bryr oss om andre. Det er jo en del andre dyr også som adopterer andres avkom når foreldrene av ulike grunner ikke kan ta seg av eget avkom.
Det betyr at jeg også er mot abort. Og jeg er mot prevensjonsmidler som hindrer befruktede egg å feste seg. Jeg er ikke mot prevensjonsmidler som hindrer befruktning. Ingen befruktning - intet liv. Befruktning = liv. Slik tenker jeg.
Når det er sagt, så fungerer jeg slik at disse tingene som jeg tenker og lager mine egne regler for hvordan jeg mener at er riktig - de forlanger jeg kun at jeg selv lever etter. Jeg har ingenting imot at andre velger annerledes. Jeg har full forståelse for at man lengter etter barn og tar imot den hjelpen som finnes hvis man ikke får til å bli gravide sånn helt uten videre. Jeg er klar over at jeg er ufattelig heldig som blir gravid så lett som jeg blir.
Jeg mener også at når det først finnes hjelpemidler som ikke er naturlige - for å få barn - så må disse være tilgjengelig for alle. Det betyr at man ikke kan skille på legning eller for den del på sivilstatus. Det er like unaturlig å inseminere en kvinne som planlegger å bli alenemor som å inseminere en kvinne som lever i et stabilt parforhold med en mann. Og for å blande inn den andre debatten litt - så mener jeg også at det er irrelevant for barn hvorvidt de oppdras av to menn, to kvinner eller en mann og en kvinne, eller bare en mann eller bare en kvinne, eller for den del av en hel skokk med menn og kvinner. Det handler om kultur. Det er veldig mange forskjellige kulturer for hvordan man oppdrar barn og det har faktisk ikke noe med hva som er naturlig å gjøre - for naturen setter bare begrensninger i forhold til akkurat produksjonen av barnet. Etter at barnet er født er det sosiale konvensjonene i samfunnet som tar over for hvordan man velger å oppdra det. Det betyr at for meg er adopsjon for homofile like naturlig som adopsjon for heterofile. Og det betyr at jeg er like mye mot at homofile bruker surrogatmor for å få barn som at heterofile bruker hormoner og egghøsting og inseminasjoner og innsetting av egg for å få barn.
Og som et apropos er jeg HELT imot at man kan bruke surrogatmødre feks i India for å få barn. DET er menneskehandel. Tenk å bruke et annet menneskes kropp som produksjonslokale for å produsere sitt eget avkom? Det er skrekkelig. Da bør man heller adoptere og gi et barn som allerede finnes et godt liv. Mener jeg.