Hjemmelaget babymat

Dere som lager babygrøt selv. Lager dere en og en porsjon og gir fersk eller lager dere masse og fryser ned?

Hvor lenge holder den seg i kjøleskapet hvis man bare lager noen få porsjoner?
 
Hei damer :)

I dag har jeg prøvd med på litt babymat.
Har laget søtpotetpure, bananpure og avokadopure.

Har også laget smaksprøver:)

Skal prøve meg på babygrøt i morgen.

Vis vedlegget 75331

Vis vedlegget 75332

Wow! Så flink du har vært :)
Jeg liker forresten å titte her for inspirasjon -> http://www.margitvea.no

Her skal det ryddes i fryseren for å ha en hel skuff til lillegutt. Og så må jeg kjøpe mer isbitformer :) Det er genialt!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Wow! Så flink du har vært :)
Jeg liker forresten å titte her for inspirasjon -> http://www.margitvea.no

Her skal det ryddes i fryseren for å ha en hel skuff til lillegutt. Og så må jeg kjøpe mer isbitformer :) Det er genialt!


Sent from my iPhone using BV Forum
Tusen takk:)

Hva slags mat skal du lage?
 
Tusen takk:)

Hva slags mat skal du lage?

Har jo allerede litt laget litt fruktmos, men vil lage litt søtpotetmos og ulike rotmoser etterhvert :)

Visste ikke at man kunne fryse avokado forresten, du må fortelle hvordan det går ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har jo allerede litt laget litt fruktmos, men vil lage litt søtpotetmos og ulike rotmoser etterhvert :)

Visste ikke at man kunne fryse avokado forresten, du må fortelle hvordan det går ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
Kanskje det ikke var lurt å fryse avokado???

Første gang jeg gjør dette- så har ikke helt peiling i hva jeg gjør nå...
 
Kanskje det ikke var lurt å fryse avokado???

Første gang jeg gjør dette- så har ikke helt peiling i hva jeg gjør nå...

Det er mye mulig at det går altså, håper det! Hadde vært supert :) Tenk å slippe å skjære opp en ny for hver gang.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fins det egentlig en oversikt over hva som er greit å gi for hvilken alder?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det jeg har gjort , er å lage ned et par brett med isbit formene, og når de er blitt frosne så putter jeg de over i en pose jeg har i fryseren, og så lager jeg et par nye brett :) Helt genialt . Man trenger jo ikke å ha alt for mange smaksprøver av hvert slag heller, men greit med litt synes jeg.

Lurt å slenge det over i poser! Takk for at du tenker for meg ;) :D
 
Ja enig det var veldig lurt å ta de over i poser etterpå, så trenger man ikke så mange brett :)

Jeg leste at grønnsaker holder seg 1-2 mnd i fryser så det blir kanskje ikke så fryktelig mye jeg trenger å lage om gangen sånn i starten. Tenkte å prøve første smaksprøve i morgen, da er han 4 mnd!
 
Hehe sånt skjer, takk skal du ha :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skal lage all babymaten selv, eller ikke grøten tror jeg, men alt det andre..
Har hittil laget søtpotetmos og søtpotet med gulrot til middagsmat, noe som virkelig falt i smak hos lillegutt:).. Er litt i tankeboksen på hva vi skal prøve på neste gang..
Har også laget litt fruktmoser som vi er i tilvenningsfasen av nå:)..

Lagde frukt og middagsmåltidene selv da storesøster var baby også. Hun smakte ferdigglass et par ganger, men viste tydlig at det var langtifra like godt om hjemmelaget:)..
Ikke tar det så veldig lang tid å lage et lite lager heller, og er på sikt langt billigere i lengden. Og det aller beste er jo at man vet helt sikkert hva barna får i seg:D



Jente født juli 2011 ~ Gutt født april 2014 :)
 
Skal lage all babymaten selv, eller ikke grøten tror jeg, men alt det andre..
Har hittil laget søtpotetmos og søtpotet med gulrot til middagsmat, noe som virkelig falt i smak hos lillegutt:).. Er litt i tankeboksen på hva vi skal prøve på neste gang..
Har også laget litt fruktmoser som vi er i tilvenningsfasen av nå:)..

Lagde frukt og middagsmåltidene selv da storesøster var baby også. Hun smakte ferdigglass et par ganger, men viste tydlig at det var langtifra like godt om hjemmelaget:)..
Ikke tar det så veldig lang tid å lage et lite lager heller, og er på sikt langt billigere i lengden. Og det aller beste er jo at man vet helt sikkert hva barna får i seg:D



Jente født juli 2011 ~ Gutt født april 2014 :)

Har samme mål selv :D
Har laget en ladning med eplemos, en med søtpotet, en med gulrot og en med søtpotet, gulrot og pastinakkpuree :D

Vesla smakte eplemosen og var storfornøyd! Viste at den var bedre enn den vi kjøpte i butikken xD

Blir spennende å se om hun liker pureene :D


Lillegull 070414 :D
 
Har samme mål selv :D
Har laget en ladning med eplemos, en med søtpotet, en med gulrot og en med søtpotet, gulrot og pastinakkpuree :D

Vesla smakte eplemosen og var storfornøyd! Viste at den var bedre enn den vi kjøpte i butikken xD

Blir spennende å se om hun liker pureene :D


Lillegull 070414 :D
Hvordan lagde du eplemosen?
Koker du eplene ?
 
Kuttet epler i terninger. Slang over i kjele med vann så det dekket akkurat og kokte opp. Lot de koke til de blei litt møre og ga de en heftig omgang i stavmikseren :p funka bra og smakte nydelig. Godt med litt søte epler :D


Lillegull 070414 :D
 
I dag laget jeg en god ladning med sviskemos :) Den smakte tusen ganger bedre enn den i butikken, håper lillegutt er enig. Det meste ble fryst, men det var litt igjen som jeg satte i kjøleskapet til i morgen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
I dag laget jeg en god ladning med sviskemos :) Den smakte tusen ganger bedre enn den i butikken, håper lillegutt er enig. Det meste ble fryst, men det var litt igjen som jeg satte i kjøleskapet til i morgen.


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg vil og lage det der selv :)
Hvordan gjorde du det? :)


Lillegull 070414 :D
 
Tok litt svisker en kjele, fylte på med vann slik at det dekket sviskene og litt til. Kokted et i 10 min ca, spilte av vannet og moste sviskene med stavmikseren. Spedde på med vannet som jeg hadde kokt sviskene i til jeg fikk ønsket konsistens :) Veldig enkelt!

Jeg tok bare så mange svisker som dekket bunnen i kjelen, og det var en liten kjele, likevel fylte jeg to isbitbrett og bitte litt til som ligger i kjøleskapet som skal brukes i morgen ;)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Back
Topp