Hjemmelaget babymat

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
I morgen skal jeg prøve meg på hjemmelaget babymat som jeg skal fryse ned.

I første omgang skal jeg lage følgende:

-Havregrøt

-Søtpotetpure

-Sviskemos

Er det flere her inne som skal lage mat selv?
 
Har bare laget fruktmos til nå, aprikosmos og mangomos. Men skal snart lage søtpotetmos til mini :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja lagde litt potetmos i dag :) kommer nok til å lage maten stort sett selv. Har også handlet inn hirse og maismel
 
Noen som har laget havregrøt og har en ålreit oppskrift?
 
Ja lagde litt potetmos i dag :) kommer nok til å lage maten stort sett selv. Har også handlet inn hirse og maismel
Tilsatte du noe mer i potetene for å få bra konsistens? Vann/mm/mme?
 
Noen som har laget havregrøt og har en ålreit oppskrift?

Vær obs på at havre inneholder gluten, siden det er anbefalt med gradvis tilvenning av dette senere :) har selv planer om å starte med hirse og mais pga dette
 
Laget søtpotetmos og mangopure. Fikk plommesyltetøy(før tilsatt sukker og tilstelninger) hos noen venner i dag.


Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Som Chamonix sier så venter vi nok med å innføre gluten senere siden det er anbefalt.


Sent from my iPhone using BV Forum
Vi gir den fra nestle 4 mnd med litt have i nå. Men er det noen med en god oppskrift på grøt generelt? Trenger ikke være havre i den altså:)
 
Grunnoppskrift babygrøt
(øk mengden etter behov):

Kilde: monas kjøkkenskriverier

1 ss maismel eller rismel (evt 50/50)
1 dl vann


Rør ut melet i kaldt vann, kokes i 3-5 minutter. Tilsett gjerne litt fruktmos som gir søt og god smak, samt litt god olje for økt næringsverdi, ca 1 ts pr porsjon. Spe eventuelt med morsmelk/morsmelkerstatning. Grøten kan oppbevares 2-3 dager i kjøleskap i en boks med lokk.
Merk følgende dersom du sper med morsmelk/morsmelkerstatning: Både morsmelk og morsmelkerstatning er "ferskvare". Hvis du lager mos beregnet til flere måltider, så vent med å spe mosen til måltidet skal serveres. Ved hvert måltid tar du den mengde du trenger av mosen, og sper den til passe konsistens.
 
Hirsegrøt

Hirse er et kornslag som er rikt på jern. Man får kjøpt hirseflak på helsekosten.

Hirsegrøt
ca. 2 dl
2 dl vann
1/2 dl hirseflak
litt morsmelk eller morsmelkerstatning
ev. smakstilsetting; 1/2 ts nypeekstrakt, 1 ss eplemos, moset banan
eller annen frukt- eller bærmos
Kok opp vann. Visp hirseflakene i det kokende vannet, og la det småkoke et par minutter.
Avkjøl noe. Spe med morsmelk eller morsmelkerstatning.

Kilde:
http://www.matportal...at for spedbarn
 
Jeg lager hirsegrøt. Den kan stå på f.eks. babymatglass i kjøleskapet et par dager.
Og når den skal spises så blander jeg i fruktpureer (har laget sviske og aprikos foreløpig). Bananmos (blandet med litt mme) har jeg bare laget og puttet i når vi har hatt overmodne bananer.

Vi bruker ikke salt når vi koker grønnsaker/poteter her i huset, så har tatt litt gulrot eller litt gulrot + potet og kjørt med stavmikseren når vi skal ha middag (men ikke hver dag) også får smån smake på litt mens vi spiser.
 
Helsesøster fortalte hva noen andre på helsestasjonen hadde fortalt at de gjorde (i forhold til hjemmelaget babymat).

De laget moser av ulike typer grønnsaker. En mos for hver grønnsak. Dette frøs de ned i isbitterninger (så man trenger jo en del "isbitformer" da ;) Og når babyene skulle ha mat kunne man bare velge hvilken kombinasjon man ville ha :)

Jeg skal bare skaffe meg noen flere isbitformer og gjøre det sånn :)
 
Jeg har bestilt isbitformer med lokk fra ebay, de så veldig kjekke ut :) silikon, uten bpa osv


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har bestilt isbitformer med lokk fra ebay, de så veldig kjekke ut :) silikon, uten bpa osv


Sent from my iPhone using BV Forum
Lyst til å legge inn link så vi kan se hvilke?
Ser det er mange forskjellige der inne
 
Helsesøster fortalte hva noen andre på helsestasjonen hadde fortalt at de gjorde (i forhold til hjemmelaget babymat).

De laget moser av ulike typer grønnsaker. En mos for hver grønnsak. Dette frøs de ned i isbitterninger (så man trenger jo en del "isbitformer" da ;) Og når babyene skulle ha mat kunne man bare velge hvilken kombinasjon man ville ha :)

Jeg skal bare skaffe meg noen flere isbitformer og gjøre det sånn :)
Det jeg har gjort , er å lage ned et par brett med isbit formene, og når de er blitt frosne så putter jeg de over i en pose jeg har i fryseren, og så lager jeg et par nye brett :) Helt genialt . Man trenger jo ikke å ha alt for mange smaksprøver av hvert slag heller, men greit med litt synes jeg.
 
Back
Topp