For min del er det veldig fristende med hjemmefødsel![]()
Samme her
Kan jeg spørre hvorfor det frister med tanke på risikoen hvis noe går galt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
For min del er det veldig fristende med hjemmefødsel![]()
Samme her
Ikke meg du spurte, men siden jeg ville vurdert det samme hvis jeg skulle føde nå svarer jeg likevelKan jeg spørre hvorfor det frister med tanke på risikoen hvis noe går galt?
så man veit aldri hva som kan skje Mine fødsler har vært veldig udramatiske, og mange føder hjemme uten at det har tragiske følger.
Jeg hadde de tankene da jeg skulle føde første, at jeg aldri i livet skal føde hjemme i tilfelle det skjer noe, men den frykten er ikke der lenger. Og så må det jo være mye mer behagelig å være hjemme. På barsel er man overlatt nesten helt til seg selv, å hente mat en en gåtur og en må be en fremmed ha et øye til baby fordi man skal på do...
Ikke meg du spurte, men siden jeg ville vurdert det samme hvis jeg skulle føde nå svarer jeg likevel
Kortversjon: det offentlige tilbudet er for dårlig
For meg er det viktig å ha tryggheten i at en person jeg kjenner er med fødselen. Jeg fødte første på vanlig avdeling og havnet på barsel der mannen måtte hjem etter 12 timer. Jeg fødte nummer to på jordmorledet avdeling med familierom. Det var to helt ulike verdener. I etterpåklokskapens navn var jeg rett og slett traumatisert av første fødsel på et ukjent rom, med masse helsepersonell som tok tester og ikke snakket til meg.
Jordmorledet avdeling slik den var da jeg fødte var oppfølging under svangerskapet og fødsel på samme sted. For meg utgjorde det en vesentlig forskjell for selve fødselen (deler av komplikasjonene med eldste skyldes at jeg ble stresset) og ikke minst tiden etterpå. Det tilbudet er lagt ned, i tillegg er det kommet koronaregler som gjør at mannen bare får være med på deler av fødselen. Det nærmeste man kommer et slikt tilbud i dag er hjemmefødsel.
Jordmødre som tar hjemmefødsler er ganske gode på risikovurdering. Med et tidligere keisersnitt, overvekt, høyt blodtrykk, røyking eller andre kjente komplikasjoner vil de ikke akseptere hjemmefødsel. Skjer det noe underveis som gjør de usikre har de lav terskel for å sende den fødende til sykehus. Selvfølgelig hadde det vært bedre med fødeavdelinger som legger til rette for trygge, gode fødsler på den fødendes premisser. Det tror jeg dessverre vi kan se langt etter nå for tiden. Hvis alternativet er at den fødende venter hjemme lengst mulig fordi de er redde for å ende opp alene på mottak uten at partner får være med så tror jeg det er mer risikofylt enn en planlagt hjemmefødsel med jordmor tilstede.ja det er mye ved det offentlige fødetilbudet som ikke er helt føde vennlig. Har selv 2 dramatiske fødsler og langt fra bare gode ord å si om jordmødre og leger, men hadde det ikke vært for de så hadde jeg mistet 2 av 3 barn. Som jeg skrev over er jeg nok litt farget av det og har litt vanskelig for å skjønne at noen frivillig vil ta den risikoen med hjemme fødsel selv om det er en liten risiko.
DetKan jeg spørre hvorfor det frister med tanke på risikoen hvis noe går galt?
Går fint ann å føde på sykehuset og dra rett hjem. Man må ikke være på barsel.
Jeg er nok litt farget av mine fødsels opplevelser siden jeg hadde mistet 2 av 3 barn hvis jeg hadde hatt hjemme fødsel så jeg har litt vanskelig for å skjønne at noen frivillig vil ta den risikoen.
Det
Statistisk går det mindre galt hjemme.* En god del av risikoen på sykehuset skyldes sykehuset som institusjon. Og ved der minste tegn, mye tidligere enn på sykehus, på at noe ikke er som det skal, så er det rett på sykehuset.
Min mellomste hadde trolig blitt satt på drypp, som ofte henger sammen med epidural, og vi er allerde på en økt risiko der. Istedet fikk jeg ro og hun er født uten annen smertelindring enn badekaret.
Ja, på sykehuset har de selvsagt tenker for mot og barn. Men også er press på kapasitet.
*selvsagt pgs god seleksjon. Risikofødende får ikke føde hjemme.
Men det er mange tester babyen skal igjennom så blir mye fram og tilbake for oss om vi reiser samme dag. Ja du er nok litt farget av det. Jeg ser ikke på det som et like stort problem da jeg sikkert kunne fødet mine hjemme om det ikke var for igangsettelse.
Jordmødre som tar hjemmefødsler er ganske gode på risikovurdering. Med et tidligere keisersnitt, overvekt, høyt blodtrykk, røyking eller andre kjente komplikasjoner vil de ikke akseptere hjemmefødsel. Skjer det noe underveis som gjør de usikre har de lav terskel for å sende den fødende til sykehus. Selvfølgelig hadde det vært bedre med fødeavdelinger som legger til rette for trygge, gode fødsler på den fødendes premisser. Det tror jeg dessverre vi kan se langt etter nå for tiden. Hvis alternativet er at den fødende venter hjemme lengst mulig fordi de er redde for å ende opp alene på mottak uten at partner får være med så tror jeg det er mer risikofylt enn en planlagt hjemmefødsel med jordmor tilstede.
Nr 3 fødte jeg på natta og dro hjem på dagen. Kom tilbake igjen dagen etter for resten av testene. Så ble kun en ekstra tur. Ja er nok farget av at jeg kunne hatt to barn mindre.
ja det går mindre galt hjemme. Hovedsakelig pga seleksjon som du skriver. Men fødsel er nå alltids en risiko
Men på sykehuset er også selve sykehuset en risiko i seg selv. Som en ikke har hjemme. For dem som selekteres til hjemmefødsel er der ikke farligere å føde hjemme.
. Det passer slett ikke for alle. Men for noen er det en fin løsning. Og trygg.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at «også selve sykehuset (er) en risiko i seg selv».
Tenker du f eks på risikoen for sykehusinfeksjoner?
Statistikk kan nok leses som at det er noe høyere risiko ved sykehusfødsler, nettopp på grunn av (som nevnt tidligere i tråden) at ingen risikofødende planlegger hjemmefødsler. På samme måte er der lavere 30-dagers overlevelse for personer som får hjertestans imens de er innlagt på sykehus (ergo de er syke fra før), enn det er for personer som får hjertestans utenfor sykehus.
Jeg har lite kunnskapsgrunnlag rundt det med hjemmefødsler, men de jordmødrene må ihvertfall være ultra-defensive. Når ting går skeis på fødestuene står der ofte om minutter, og det å ha født uten trøbbel før er aldri en garanti for at det går bra neste gang. For ikke å snakke om at det er greit med tilgang på en bemannet operasjonsstue for å sy fødselsrifter i narkose om nødvendig, så blir det gjort skikkelig med en gang.
Når det er sagt er trolig hjemmefødsel i Norge tryggere enn fødsel mange andre steder i verden, men jeg stiller meg likevel totalt uforstående til at noen er villig til å spille inn den ekstra promillen med risiko imot å slippe noen timer på sykehus. Om ikke annet, så fød på sykehus og reis hjem samme eller neste dag?
Det er ikke for å være sur og tverr, og jeg skjønner at ikke alle digger sykehus. Mange føder i do, i bil, osv og det går helt fint, men der er likevel den lille promillen ekstra risiko ved hjemmefødsel jeg virkelig ikke skjønner at noen kan rettferdiggjøre. Får barnet en varig skade pga uventet vanskelig forløsning, måneder føles veldig kjipt (og egoistisk) å ha prioritert å være hjemme.

HJELP!! andre grunnen er at jeg vil ha med en fødselsfotograf noe jeg hadde med første mann. Per dags dato er det helt uaktuelt sa føden.For min del så hadde det blitt helt feil å ikke ha med samboer med. Vet aldri nå i disse corona tider. Tenk hvis ham blir syk eller må i karantene 1 uke før fødselHJELP!! andre grunnen er at jeg vil ha med en fødselsfotograf noe jeg hadde med første mann. Per dags dato er det helt uaktuelt sa føden.
Jeg har vært gjennom en fødsel tidligere og hadde ingen anelse om hva jeg gikk til. Nå med nr 2 så vet jeg litt mer og føler hjemmefødsel blir mer behagelig og avslappende. Tanken på å føde på sykehuset nå i disse tidene gjør meg litt nervøs.
Er helt klar over at det er en risiko og er ikke hvem som helst som har den muligheten. Er en del krav jordmor har før man får grønt lys
Ikke meg du spurte, men siden jeg ville vurdert det samme hvis jeg skulle føde nå svarer jeg likevel
Kortversjon: det offentlige tilbudet er for dårlig
For meg er det viktig å ha tryggheten i at en person jeg kjenner er med fødselen. Jeg fødte første på vanlig avdeling og havnet på barsel der mannen måtte hjem etter 12 timer. Jeg fødte nummer to på jordmorledet avdeling med familierom. Det var to helt ulike verdener. I etterpåklokskapens navn var jeg rett og slett traumatisert av første fødsel på et ukjent rom, med masse helsepersonell som tok tester og ikke snakket til meg.
Jordmorledet avdeling slik den var da jeg fødte var oppfølging under svangerskapet og fødsel på samme sted. For meg utgjorde det en vesentlig forskjell for selve fødselen (deler av komplikasjonene med eldste skyldes at jeg ble stresset) og ikke minst tiden etterpå. Det tilbudet er lagt ned, i tillegg er det kommet koronaregler som gjør at mannen bare får være med på deler av fødselen. Det nærmeste man kommer et slikt tilbud i dag er hjemmefødsel.