Hjemmefødsel

Ja, de to yngste mine er født i planlagt hjemmefødsel.
. Eldste ble født på storken ved Haukeland 1 time etter at vi kom dit (totalt sett 5 timer med rier. Ringte etter tre. Kom frem etter fire) det ble sagt at trolig ville det få raskere med neste så bare å forte seg inn på sykehuset da jm. No way, da kan jm komme til meg. Tenkte jeg. Det var i februar. Mannen hadde fortsatt ikke lappen da, den tok han noen mnd etter hun ble født, så taxi. Midtvinters.

Det gikk nå sånnsett ikke raskere, men var en fin opplevelse så jeg valgte hjemme da jeg skulle ha den yngste også

Kunne tenkt meg hjemmefødsel med yngste som nå er 2 år, men da jeg sjekket ifht jordmor, hadde de som drev med hjemmefødsel her i området lagt det på is å hjelpe med hjemmefødsel. Venter nr 4 i august, vurderer å sjekke opp om noen driver med hjemmefødsel nå

Nei har ikke det.har tenkt etter siste fødsel: skulle blitt hjemme=mindre dramatisk fødsel.. type styrt fødsel...Problemet er mer at mam skal føle seg trygg på at alt er greit og at jordmor skal nå frem også. Når man er redd man selv ikke skal nå frem, så er det litt verre å vente på noen som kanskje er opptatt og langt unna.
Så da er det greit å ta med tidligere egne fødsler eller i familien med i planene. En hjemmefødsel kan være en kjempe finnopplevelse :)

Når jeg ikke hadde lyst å komme meg til sykehustet, midtvinters, dårlig vær, måtte ha taxi, erfaring med rier på brostein og veiarbeid = ikke behagelig, så kom jeg til at å holde meg hjemme og at jm heller tok veien til meg var mye bedre.

Minstemor, hun er født 25.12, men fødselen foregikk julaften (hun er født 25.12 kl 00.02) og jeg fikk være hjemme med familien min i jula siden jeg altså bare fikk en jm til åkomme hjem til meg etter middagen sin og ta mot ungen. (Ja, altså, jeg hadde en avtale med henne da, som gikk på at hun kunne komme når hun ikke var på en vakt hun ikke fikk byttet bort. Hun gikk av vakt kl 15, var hos noen og fikk middag og kom til meg rundt 20.30)

Grunnet noe som grenset til styrtfødsel med eldste, dog ikke helt (5 timer fra første rie var han ute, kom inn med full åpning, men meg inneffektiv press-fase) ble vi forberedt på at neste kunne komme veldig fort. DET, i februar, en kald og snøfull og glatt februar, orker jeg ikke faren for å føde i en taxi . Jm som vi hadde avtale med da var også redd for at det skulle gå fort og ga oss instruksjoner til hva vi skulle gjøre dersom baby kom før jm (holde baby varm, legge på magen min med håndkle over, la navlestrengen bare være til jm kom) men det ble ikke aktuelt siden hun likegodt hadde mye bedre tid enn broren.

Kunne ikke ha falt meg inn.
Jobber blant annet med fødende som av ulike årsaker trenger hastekeisersnitt og det er noe det alltid er en viss risiko for. Uthenting av placenta er heller ikke uvanlig, og disse pasienten blør fort MYE. En kollega har sammenfattet sine tanker her:
https://tidsskriftet.no/2019/08/debatt/hjemmefodsler-innebaerer-unodvendig-risiko

Jeg forstår at det kan høres romantisk og fint ut med hjemmefødsel, men det er altså en risiko involvert som jeg aldri ville ha tatt på vegne av eget og barnets liv.

Last edited:
Kunne ikke ha falt meg inn.
Jobber blant annet med fødende som av ulike årsaker trenger hastekeisersnitt og det er noe det alltid er en viss risiko for. Uthenting av placenta er heller ikke uvanlig, og disse pasienten blør fort MYE. En kollega har sammenfattet sine tanker her:
https://tidsskriftet.no/2019/08/debatt/hjemmefodsler-innebaerer-unodvendig-risiko

Jeg forstår at det kan høres romantisk og fint ut med hjemmefødsel, men det er altså en risiko involvert som jeg aldri ville ha tatt på vegne av eget og barnets liv.

så enig med deg og artikkelen tenker det er unødvendig risiko, og med så store tall for komplikasjoner er det skremmende da disse kvinnene allerede er håndplukket til å ikke ha store risikoer:/

Nei, har ikke hatt lyst til det. Jeg har kosa meg så på sykehuset med alle 3. Husmorsferie for min del hehe... :)

Forsyne seg med mat og bare kosa meg, rene hotellet for min del.

Hatt 3 normale fine fødsler, ønsket badekar med alle, men rakk ikke det, bare med første, men da slutta riene etterhvert, så måtte opp av vannet.

Også har det hvert en trygghet å være på føden.
Men jeg tror nok jeg hadde klart en hjemmefødsel også, men vet liksom ikke helt hva som har stoppa meg...

Jeg har veldig lyst til å oppleve å føde hjemme og vurderer det nå som nestemann planlegges. Sambo ville nok valgt sykehus om det var opp til han, men han er med på å leke med tanken om hjemmefødsel.
Litt usikker på om det er fair overfor naboene da siden vi bor i leilighet med naboer over, under og til siden :p Henger man opp en lapp? :hilarious: Jeg var vertfall ikke særlig stille sist..

Jeg vurderte det med nummer to. Endte med fødsel på ABC i stedet, akkurat før de la ned tilbudet :rolleyes:

Hadde jeg skulle fått en til under koronatid hadde jeg valgt hjemmefødsel, rett og slett fordi jeg har behov for å ha mannen min der under hele fødselen og mer enn to timer etter. Utryggheten ved at han ikke kunne blitt med hvis han ble forkjølet siste to uker før fødsel hadde holdt meg våken hele siste trimester.

Tryggheten ABC skapte for meg under fødsel nummer to utgjorde for meg en vesentlig forskjell. Gikk fra kontinuerlig oppkast, et tosifret antall helsepersonell i rommet, vakuumforløsning og påfølgende kateter med nummer en til en fødsel med meg, mannen og to jordmødre i rommet uten komplikasjoner ved fødsel nummer to. At den fødende føler seg trygg og ivaretatt er vesentlig. Sett deg inn i alternativene og ta en risikovurdering.

For min del ville jeg ikke hatt hjemmefødsel, i tillefelle noe skulle skje eller at jeg eller barnet skulle hatt behov for hjelp synes jeg det både er trygt og godt å være på sykehus. Dette til tross for at jeg hadde en helt uproblematisk og veldig kjapp første fødsel med datteren min, var 3 timer har vi anslått med aktiv fødsel(var i bil på vei ned fra hytte, så fikk ikke sjekket) og 3 trykk når hun kom. Allikevel er jeg veldig bevist på at det ikke er sikker at ting går likedan neste gang og da føler jeg sykehuset hvor hjelpen evt står rett utenfor som en betryggelse!

Hjemmefødsel er kanskje noe av det jeg ønsker meg aller mest, nå som jeg er gravid igjen. Men det er ikke mulig her, så blir i så fall fordi jeg ikke rekker frem. Men hadde nok på mange måter foretrukket en uplanlagt hjemmefødsel over en sykehusfødsel, med unntak av at jeg faktisk ikke orker tanken på å ta med meg et nyfødt barn inn til sykehuset bare minutter etter fødsel. Da vil jeg faktisk ha ro, gitt at alt er greit.

Men nå skal det sies at jeg ikke har kjempegod erfaring med sykehusfødsel.

Back
Topp