Hjemmefødsel?

All cred til dere som planlegger hjemmefødsel! Dere er skikkelig modige og sterke:rolleyes: Jeg er nok altfor pysete til st det noen gang vil skje. Dette blir i tillegg min førstefødte, og da har man jo ikke peiling på hvordan en fødsel egentlig foregår. Gleder meg så mye til å høre forberedelser, og hvordan det går med dere som velger hjemmefødsel:)

Jeg hadde ikke turt det.. bekymrer meg over alt som potensielt kan gå galt. Og da er det fint å være på sykehus med god hjelp i øyeblikkelig nærhet. Det går jo stort sett kjempe fint, men jeg vil ha den ekstra sikkerheten/tryggheten med at jeg (og babyen) er i de beste hender.

Jeg syns hjemmefødsel innebærer alt for høy risiko, da 6-10% av fødsler ender i akutt keisersnitt. Man finner ingen høyere risikoer knyttet til fødsel en dette, hjemmefødsel er den mest risikable planlagte fødselen man kan gjennomføre. Jeg kan ikke forstå at noen er komfortabel med den risikoen. Grunnen til at vaginal fødsel er så trygt som det er i Norge er blant annet fordi man har et legeteam som kan ta over svært hurtig dersom noe går galt, og denne muligheten mister man ved en hjemmefødsel.
...og om man er i en risikogruppe eller det er noe tegn til komplikasjoner eller evt tilfeller ved tidligere fødsler som tilsier at det er fare for mor eller barn å føde hjemme, får man ikke lov.

Men kan jeg så vil jeg, igjen.
:dummy1::happy:

Jeg hadde ikke turt det.. bekymrer meg over alt som potensielt kan gå galt. Og da er det fint å være på sykehus med god hjelp i øyeblikkelig nærhet. Det går jo stort sett kjempe fint, men jeg vil ha den ekstra sikkerheten/tryggheten med at jeg (og babyen) er i de beste hender.
Jeg turte ikke føde vaginalt igjen...til jeg fikk hjelp, psykisk. Jeg ble trygg og fødte hjemme med 2 gode hjelpere pluss mannen min :happy:

Back
Topp