Hjemmefødsel

Man velger da det man mener er best for barnet sitt selv om det blir hjemmefødsel eller sykehusfødsel. I mitt tilfelle kan jeg muligens velge mellom å føde i en bil i sprengkulda langs veien eller å planlegge en tryggere løsning hjemme (som kan gjennomføres selv om det måtte være storm). Hjemmefødsel er like trygt som sykehusfødsel fordi de er strenge med hvem som får lov og ikke. En planlagt hjemmefødsel er dessuten mye bedre enn en ufrivillig hjemmefødsel. Sist hadde jeg håndklær liggende klart i tilfelle. I andre land er hjemmefødsel vanlig, som Nederland.

I andre land som Nederland er det også flere spedbarn som ikke overlever fødsel enn i Norge.. Jeg er sykepleier selv og har gjentatte ganger sett og hørt om historier hvor barna hadde overlevd om de ble født på sykehus. Uansett... Alt kommer selvfølgelig an på hvor man bor i forhold til sykehus osv. Jeg for min del ser ikke på hjemmefødsel som noe alternativ. Da hadde jeg hatt ett barn nå istedet for to...

Sent from my iPhone using BV Forum

Martha hadde jo hjemmefødsel, men der hadde de jo flytta sykehuset hjem til henne. De hadde jo luftambulansen i bakhagen også, samt barnelege og diverse. Snakk om -"hjemmefødsel " Hehe

Man har dessverre ingen garantier uansett. Husker at jeg syns det var masete at jeg ikke fikk forlate føden før etter 6 timer sist. Kunne.godt snudd i døra for min del, men tok 6 timer på hotellet før.jeg stakk.

Man velger da det man mener er best for barnet sitt selv om det blir hjemmefødsel eller sykehusfødsel. I mitt tilfelle kan jeg muligens velge mellom å føde i en bil i sprengkulda langs veien eller å planlegge en tryggere løsning hjemme (som kan gjennomføres selv om det måtte være storm). Hjemmefødsel er like trygt som sykehusfødsel fordi de er strenge med hvem som får lov og ikke. En planlagt hjemmefødsel er dessuten mye bedre enn en ufrivillig hjemmefødsel. Sist hadde jeg håndklær liggende klart i tilfelle. I andre land er hjemmefødsel vanlig, som Nederland.

Det er ikke like trygt som på sykehuset, det var en underlig påstand du...

Sent from my LG-E460 using BV Forum mobile app

http://m.klikk.no/foreldre/gravid/article901190.ece

Her står det litt om risiko. For de som er mer interessert vil jeg anbefale å lese regjeringens fødselsveileder, fant ikke link i farta akkurat nå (sitter med mobil). Blix m.fl. har også forsket på hjemmefødsler i Skandinavia de siste årene.

Det viktigste motargumentet er selvfølgelig at ting kan snu raskt, og da er det livsviktig å være i nærheten av hjelp. Samtidig tenker jeg at sjansen for det skjer uten at jordmor på forhånd har merket noe og sendt kvinnen til sykehuset er svært liten. Sjansen vil likevel alltid være til stede. Det vil alltid være risiko forbundet med fødsel. Det kan være at jeg selv tenker helt annerledes når tiden nærmer seg. Men akkurat nå tenker jeg at jeg vil definitivt føle meg tryggest hjemme. Statistikken tilsier at det sammenlignet med andre lavrisikofødsler er færre inngripen, mindre rifter og færre komplikasjoner når kvinnen planlegger å føde hjemme. Jeg tenker på om det har en sammenheng med den dårlige sirkelen med "epidural --> syntocinon --> tang/keisersnitt", som jeg har inntrykk av at mange erfarer.

Det som er riktig for noen, er ikke nødvendigvis riktig for andre. Som med alt annet :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Å si at det er så farlig at man nærmest ikke gjør det beste for barnet sitt er en underlig påstand. Spør heller alle de kvinnene som faktisk har hatt en hjemmefødsel og jordmødrene som har selektert ut og hjulpet dem. Jeg er selvfølgelig enig i at hjemmefødsel ikke er for alle. Og det er heller ikke snakk om planlagte fødsler alene på badet uten ekspertise. Jeg har tro på at det gjøres forsvarlig. Jeg har ikke noe imot sykehusfødsler men hater å ligge til pynt i 6 timer etterpå. Går du inn døra slipper du ikke ut.

Hvem kan forutsi ett fødselsforløp? Da må man jo inneha evner som svært få har. Mye kan skje og snu i siste sekund, du vet ikke hva som vil skje? Dersom hjertelyden til barnet blir svakt, hva gjør man da? Dersom barnet setter seg fast, hva gjør man da? Dersom barnet får behov for akutt hjelp rett etter fødsel, hva gjør man da? Dersom ikke morkaken løsner naturlig og livet ditt står i fare, hva gjør man da? For meg betyr det at det på ingen måte er like trygt, men at noen velger å føde hjemme er jo helt opp til en selv. Men å si at det er like trygt blir jo litt rart...

Hvem kan forutsi ett fødselsforløp? Da må man jo inneha evner som svært få har. Mye kan skje og snu i siste sekund, du vet ikke hva som vil skje? Dersom hjertelyden til barnet blir svakt, hva gjør man da? Dersom barnet setter seg fast, hva gjør man da? Dersom barnet får behov for akutt hjelp rett etter fødsel, hva gjør man da? Dersom ikke morkaken løsner naturlig og livet ditt står i fare, hva gjør man da? For meg betyr det at det på ingen måte er like trygt, men at noen velger å føde hjemme er jo helt opp til en selv. Men å si at det er like trygt blir jo litt rart...

Det er viktige og riktige spørsmål du stiller. Det er et valg man må kunne leve med. I artikkelen jeg linket til er det så vidt jeg kan se forskere fra Canada som sier at det er like trygt å føde hjemme som å føde på sykehus. Dødeligheten er den samme som for lavrisikofødsler på sykehus (utenom de som blir født med store misdannelser).

For meg personlig føler jeg større trygghet hjemme, hvor det ikke er et fokus på medisinske intervensjoner og undersøkelser. Jeg er av den tro at de fleste kropper klarer å føde naturlig, og at så lenge kroppen får jobbe i fred vil den finne ut av det. Det er godt mulig jeg vil finne ut at min kropp ikke kan det, men jeg ønsker å prøve. Jeg tror det kan være en fantastisk opplevelse, spesielt for far som får være langt mer aktiv :-)

Det er viktige og riktige spørsmål du stiller. Det er et valg man må kunne leve med. I artikkelen jeg linket til er det så vidt jeg kan se forskere fra Canada som sier at det er like trygt å føde hjemme som å føde på sykehus. Dødeligheten er den samme som for lavrisikofødsler på sykehus (utenom de som blir født med store misdannelser).

For meg personlig føler jeg større trygghet hjemme, hvor det ikke er et fokus på medisinske intervensjoner og undersøkelser. Jeg er av den tro at de fleste kropper klarer å føde naturlig, og at så lenge kroppen får jobbe i fred vil den finne ut av det. Det er godt mulig jeg vil finne ut at min kropp ikke kan det, men jeg ønsker å prøve. Jeg tror det kan være en fantastisk opplevelse, spesielt for far som får være langt mer aktiv :-)

Det er viktig å lytte til seg selv og kjenne på hva som er riktig for deg og dine. Det jeg prøver å få frem her er at det ikke er like trygt, ungen setter seg ikke fast fordi du er stresset liksom: ) det er det helt andre grunner til....

Jeg kjenner tre damer som har hatt fantastiske hjemmefødsler her som jeg bor. Selv om vi har 40 min til sykehus. Men alle har født barn nr to eller tre. Man kan lettere se hjemmefødsel som en god ting dersom de forrige fødslene har vært ukompliserte. Og det er vel bare da man får lov.
Jeg har hatt to flotte fødsler og kunne vurdert hjemmefødsel dersom vi ikke bodde i en bitteliten leilighet. Men så ønsker mannen å være på sykehuset i tilfelle det skulle skjedd noe, og da er det supert for oss med naturligfødselavdeling på sykehuset.

Min første fødsel var forferdelig med flere komplikasjoner. Barnet satte seg skjevt, riene stoppet opp (muligens pga epiduralen) og jeg revnet fra evigheten og tilbake. Endel blodtap hadde jeg også. Men dette var mitt første barn, i tillegg til at innblanding som epidural og liknende ødela fremgangen. Kanskje hadde babyen snudd seg bedre om jeg ikke var lenket til slanger og ledninger i senga. De tre andre er født raskt og ukomplisert på huk, slik at tyngdekraften fikk hjelpe til. Sist var det jeg som fortalte jordmor hva hun skulle gjøre. Jeg har tro på minst mulig innblanding, ihvertfall hos erfarne fødende, vi har verktøy for å sile ut de som bør på sykehus også som er bedre enn for noen tiår siden. Man kan aldri eliminere risiko uansett hvor man er. Ved den minste negative utvikling bestemmer jordmor at man drar til sykehuset. Selv om mor blir skuffet. Så jeg tror kke hjemmefødsel i de fleste tilfeller er farligere enb sykehusfødsel. Hva man føler seg bekvem med er en annen (subjektiv) sak.

http://m.klikk.no/foreldre/article855764.ece
Og her er en mor som har født begge sine hjemme. 1 av 20 fødende md planlagt hjemmefødsel sendes videre. For denne jordmoren var det 2 år siden det skjedde når denne artikkelen ble publisert. Hovedårsaken er at den gruppen kvinner som velger å føde hjemme i utgangspunktet har bedre helse enn andre grupper.

Har lekt med tanken, men kommet fram til at jeg ikke orker griset og ritet hjemme haha... Huff sikkert dårlig argumentasjon, men deilig å komme hjem til rent og ryddig etter fødselen, er ikke lenge på sykehuset alikevel, sist gang var jeg hjemme igjenn under et døgn etter fødsel, kunne egentlug reist rett hjem for min del...

Sent from my iPad using BV Forum

Ikke hjemmefødsel her nei. Men vurderer å invitere 12 åringen vår med på fødselen ( vet ikke hennes tanker enda da hun ikke vet om lillespira enda - uke 9+5) Jeg har to veldig lette fødsler bak meg, barna bare "falt" ut, og satser på like lett fødsel denne gang :)

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Vi fikk beskjed om at d kunne bli hjemmefødsel på oss neste gang enten vi vil eller ikke, for d gikk så utrolig fort forrige gang.

Vil helst ha lystgass selv gitt :p

Sent from my iPad using BV Forum

Har ganske lyst til det ja - men synes helt ærlig det er ganske dyrt..! Sist rakk jeg såvidt frem til sykehuset før han kom, så kunne heller tenkt meg en planlagt hjemmefødsel enn en uplanlagt fødsel hjemme/i bilen..

Men sannsynligvis blir det vel naturlig fødsel på sykehuset og hjem så fort som mulig.. :)

Ka det koster med hjemmefødsel ? For å være helt ærlig, så falt det meg ikke inn at det kunne koste noe :0

Sniker litt inn her jeg, men jeg hadde VELDIG lyst på hjemmefødsel nå med nr 2. Men dessverre gikk jeg 10 dager overtid og måtte bli satt igang pga lite fostervann og fare for preeklampsi (hadde preeklampsi med nr 1).
Skikkelig nedtur. Tror dog fødselen hadde blitt perfekt hjemme.
Da JM tok vannet tok det bare 50 min fra 4 cm til han var ute, og fødte uten noen smertestillende. Så hvis jeg noen gang skal ha nr 3, skal det skje hjemme!!!!

Ka det koster med hjemmefødsel ? For å være helt ærlig, så falt det meg ikke inn at det kunne koste noe :0

egenandel på 2000 - 3000 kr og man må oppfylle disse kriteriene:

• Det kan bare være én baby i magen
  • Babyen må ligge med hodet ned
  • Moren må være frisk under svangerskapet
  • Babyen må fødes til termin

Back
Topp