Hjem fra sykehuset 6 t etter fødsel...

Fatter ikke hva det er å bli provosert for! Om det skulle være noe å bli provosert over så er det heller det at mange blir litt vel lenge på barsel fordi det er deilig å bli vartet opp. Og så er fødeavdelingene fulle og mangel på jordmødre. DET er helt feil syns jeg!

Man kan jo like fint hvile ut etter fødsel hjemme, og være barselkvinne samtidig som man er i eget hjem. Var jo slik det var helt inntil for 50 år siden, da fødte jo de fleste hjemme og likevel var de sengeliggende i to uker etterpå.

Men skjønner at noen vil hvile på sykehuset også dersom man har flere barn hjemme, evt er førstegangsfødende og usikker på ting.

Er da ingenting å hisse seg opp over, enten vil man hjem eller så vil man ikke. :p Jeg var litt for matt og slapp til å reise hjem etter så kort tid. Men hvis jeg føler meg pigg hadde jeg gjort det. Vanskelig å ta stilling til før fødsel da.

Ei bekjent ei dro hjem 6 timer etter fødsel. Hadde 2 barn fra før og fødsel som var i komplisert.

Så jeg skjønner de som er flergangsfødene at de vil dra hjem fort. De får jo også god oppfølging og føler seg sikkert mer trygge enn førstegangsfødende.

Et av problemene er vel at det ikke er jordmødre nok til å ta hjemmerunden hos de som drar hjem.

Jeg ser at det kan være vanskelig å svare på før fødsel da det ikke er godt å si hvordan formen er i etterkant. Det er likevel å overreagere dersom noen provoseres av det, synes jeg. Er en usikker er det ikke verre enn å krysse av for at man ønsker å bli og så heller reise hjem før dersom helsen likevel tilsier det.

Med nr 1 ble vi kastet ut av fødestua (som skulle stengt!) etter ca 1time, så måtte jeg sitte i en stol å vente til jeg greide å tisse før jeg fikk komme på hotellet. Med nr 2 ble jeg spurt om å forlate fødestua 20minutter etter fødsel. Da skulle vi skulle på barsel.

Men jeg ville ikke dratt hjem etter 6 timer. Ene alene fordi en dyktig spesialist på syke nyfødte frarådet dette. Selv om kona hans var i tipp topp form etter alle fødslene valgte de å bli på sykehuset i 24timer etterpå.

Her drar man hjem 2-6t etter fødsel. Får bedre oppfølging av jordmor hjemme enn på sykehuset.

Jeg hadde LETT dratt hjem etter 6 timer! kjedet livet av meg på barsel! ville bare hjem.. men pga at han ble født så sent på fredagskvelden måtte vi vente til søndag før vi kunne dra hjem....

Jeg synes vi har blitt et samfunn hvor det er om å gjøre å klage på et eller annet uansett.
Regner med grunnen til at de spør på forhånd handler om å vite hvor raskt de skal snakke med vedkommende om hjemreise, om de skal ta noen spesielle hensyn i så måte. Vi må slutte å bli fornærma over å bli bedt om å si noe om hva vi i utgagspunktet ønsker.

Selv vil jeg helst i utgangspunktet ha noen dager på sykehuset siden amming har vært problematisk med begge de to første, og så kjenner jeg andre som kommer til fødsel nr tre og vil hjem innen noen få timer. Vi er ulike på så mange andre vis, så hvorfor ikke her..

Jeg hadde krysset av på ja, men det hele kommer jo Ann på formen osv :) var klar for å dra hjem i det vi ble flyttet fra fødestuen sist, men kunne ikke pga lav fødselsvekt hos lille.

Med Nr 1 var ikkje formen min god nokk til og reise hjem. Men med Nr 2 kunne eg reist før. Fødte natt til mandag og reiste hjem tirsdags formiddag. Nå med Nr 3 ønsker eg og komme meg hjem for pga vi ha litt problem med og skaffe pass til barn og hund så lenge. Og vil ikkje bli på sykhuset uten mannen min. Så om eg er i form reiser eg så fort hjem som mulig :)

2014 etter å født, delte jeg barselrom med ei som kom på natta og fikk dra ved lunsj!

Hun hadde roser i kinna og var fresh som en nyplukket blomst.

Provosert nei, beundringsverdig fysikk og situasjon, -ja.

Jeg har også venner som har ønsket å kunne reise hjem så fort som mulig etter fødselen. Vi er alle forskjellige, og jeg synes ikke det er provoserende :) Nå er jeg førstegangsfødende og vet ikke hva jeg går til. Hadde derfor ikke krysset av på det i forkant, men om jeg føler meg bra etter fødselen og at feks ammingen ser ut til å gå veien, så tror jeg nok at jeg vil hjem etter ikke så alt for lang tid/dager :)

Jeg fikk fødselsdepresjon med nr 2. Og mye av årsaken til det var at jeg følte jeg fikk dårligere oppfølging på barselhotellet. En skal jo klare seg selv. Men jeg var sliten, nr 2 skrek mye mer enn nr 1 og jeg skjønte ikke hvorfor. Jeg hadde også svært mye etterrier. Jeg ringte på av og til, men følte likevel jeg fikk lite hjelp. Det ble negativt også gikk spiralen nedover etter det.

Jeg vil derfor være lengre på sykehuset. Ikke kom det jordmor hjem til oss eller tidlig time på helsestasjonen heller.

Er litt usikker, plutselig kan det vise seg noe galt med babyen og man har ikke fagfolk rundt seg... Har ikke opplevd det selv men vet om ei som fikk en baby og alt var i orden rett etter fødsel, så ble han plutselig dårligere utover det første døgnet. Hadde en infeksjon og fikk også påvist hjertefeil. Måtte rett på nyfødt intensiv. det bekymrer meg litt, man er jo så usikker på hva som er normalt som nybakt mor. Jeg synes tryggheten var veldig viktig det første døgnet, fikk hjelp og oppfølging fra jordmødrene. Men om man VIL dra hjem så for all del, er litt rart å skulle svare på det før man har født kanskje :) noen kan jo føle at det blir et slags press om å få de raskest mulig ut.

Last edited:
Back
Topp