Hjelp!! Permisjonsregler

AttC

Blir kjent med forumet
Jeg kan umulig være den eneste som synes dette er helt gresk… håper det finnes noen glupere enn meg der ute som skjønner noe av dette.

Har så vidt begynt å tenke på hvordan vi bør gjøre dette med permisjon. Jeg jobber 50% i en fast stilling i Oslo kommune. Mannen jobber tilsammen 100% fordelt på 50% privat og 50% i kommunen.

Jeg ønsker lengst mulig fri hjemme med bebis og ser for meg 59 uker med 80% dekning. Men så ønsker jeg samtidig at mannen skal kunne ta ut noen uker for å være sammen med oss, uten at det blir stilt aktivitetskrav til meg i den perioden. Hvordan kan det løses (om mulig)?

Kan jeg ta permisjon fra 3 uker før termin, og så ta ut ferien min f.eks i juni/august, så mannen kan være hjemme 100% mens jeg har ferie? Eller er det mulig at han kan være hjemme 50% noen uker mens jeg er hjemme 100%? I såfall hvor lenge kan han det?

Noen som har peiling? Hvordan har dere tenkt til å gjøre det?
 
Dere kan ikke motta permisjonspenger på likt, så det blir enten deg eller han. Men du kan fint da ut ferie/ulønnet permisjon mens han tar fedrekvoten/felleskvoten. Han kan ikke ta de 6 første ukene etter dødsel da de er forbeholdt mor, men etter det står dere fritt til å fordele permen. Hvis du tar ut flere uker med ferie i sommer blir bare din foreldrepermisjon forskjøvet med antall uker og du kan være hjemme lengre med den lille!
 
Dette var nyttig. Så da blir spørsmålet egentlig hvor lenge vi har råd til å leve på hans lønn mens jeg har ulønnet permisjon ved siden av. Takk for oppklaring! Dette er tredje barnet, men første permisjon. Jeg var student med første prinsessa og ansatt på engasjement på nr to, som fint kunne kombineres med far og min fleksible arbeidstid. Så det skal bli bra å gå ut med et pang på sistemann =)
 
Jeg kan umulig være den eneste som synes dette er helt gresk… håper det finnes noen glupere enn meg der ute som skjønner noe av dette.

Har så vidt begynt å tenke på hvordan vi bør gjøre dette med permisjon. Jeg jobber 50% i en fast stilling i Oslo kommune. Mannen jobber tilsammen 100% fordelt på 50% privat og 50% i kommunen.

Jeg ønsker lengst mulig fri hjemme med bebis og ser for meg 59 uker med 80% dekning. Men så ønsker jeg samtidig at mannen skal kunne ta ut noen uker for å være sammen med oss, uten at det blir stilt aktivitetskrav til meg i den perioden. Hvordan kan det løses (om mulig)?

Kan jeg ta permisjon fra 3 uker før termin, og så ta ut ferien min f.eks i juni/august, så mannen kan være hjemme 100% mens jeg har ferie? Eller er det mulig at han kan være hjemme 50% noen uker mens jeg er hjemme 100%? I såfall hvor lenge kan han det?

Noen som har peiling? Hvordan har dere tenkt til å gjøre det?

Heisann,
Ser du jobber i Oslo kommune så jeg antar du bor rundt der. Da er det greit å vite at dere faktisk ikke kommer til å ha barnehageplass før august, men ser ut som du har tatt høyde for dette :)

- Mødrekvoten kan kun du ta ut av mor
- fellesperioden fordeles slik dere ønsker, aktivitetskrav til mor dersom far tar av fellesperioden
- Fedrekvoten kan kun tas ut av mor, ingen aktivitetskrav til mor i denne perioden.

Så dersom dere skal ha en peridoe sammen, ville jeg planlagt for at du har ulønna periode i hans fedrekvote :)

Fra 13mnd mottar dere kontantstøtte (du kan søke om dette fom måneden barnet fyller 1 år), denne kan mottas uavhengig av alt annet være seg jobb/permisjon/ulønnet :)

80% utbetaling gir utbetaling lenger uker, mens 100% totalt sett gir en høyere sum utbetalt. Det kan derfor for noen lønne seg å ta ut 100% men ha en spareplan for permisjonspengene og heller ha flere uker med ulønnet hvor man bruker sparepenger.

Skal far ta noe av fellesperioden må du også jobbe mer enn 50%, minst 75%. Dette er ikke noe problem ved uttak av fedrekvote

Fra nav sine sider:

Fellesperioden er ukene med foreldrepenger som dere kan dele fritt mellom dere.
Når far tar ut foreldrepenger fra fellesperioden, må mor være i godkjent aktivitet.

Når mor arbeider deltid, blir foreldrepengene til far eller medmor redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Hvis mors stillingsandel er på 75 prosent eller mer, regnes mor for å ha full stilling. Far eller medmor kan da få utbetalt opptil 100 prosent foreldrepenger.

Fedrekvoten er ofte kalt pappaperm. Kvoten din kan du ta ut sammenhengende, delt opp eller kombinert med delvis arbeid.

Det er ingen krav til hva mor gjør når du tar ut kvoten din.

Hentet herfra:
 
Hva hvis far ikke er norsk statsborger eller ansatt i Norge?
Ei venninne er i den posisjonen nå. Som jeg har forstått det så får hun all permisjonen, som om hun var alenemor kan du si fordi mannen ikke har rett på noe permisjonspenger fra Norge.
 
Hvordan skal man varsle arbeidsgiver, er det noe "formkrav" til dette? Er det nok å gi beskjed på mail, og hva skriver man?
Jeg ser det står frister for når arb.giver skal varsles, men må man oversende hele planen, eller holder det å si at man har termin eks. 11.april og skal ut i permisjon 3 uker før dette?
 
Hvordan skal man varsle arbeidsgiver, er det noe "formkrav" til dette? Er det nok å gi beskjed på mail, og hva skriver man?
Jeg ser det står frister for når arb.giver skal varsles, men må man oversende hele planen, eller holder det å si at man har termin eks. 11.april og skal ut i permisjon 3 uker før dette?
Varierer mellom arbeidsgivere, tror jeg. At du informerer om graviditet (og da også indirekte om kommende fødsel og permisjon) er vel et varsel i seg selv. På min tidligere arbeidsplass måtte jeg fylle ut et skjema i forbindelse med avvikling av permisjon, det handlet om hvor lenge jeg kom til å være borte.

Jeg ville rett og slett bare sjekket med arbeidsplassen.
 
Varierer mellom arbeidsgivere, tror jeg. At du informerer om graviditet (og da også indirekte om kommende fødsel og permisjon) er vel et varsel i seg selv. På min tidligere arbeidsplass måtte jeg fylle ut et skjema i forbindelse med avvikling av permisjon, det handlet om hvor lenge jeg kom til å være borte.

Jeg ville rett og slett bare sjekket med arbeidsplassen.
Takk, da får jeg bare høre hvordan de vil ha det :happy:
 
Jeg må bare forsikre meg om at jeg har forstått dette rett...

Tar man ut 100%, så får man full lønn og permisjon i 49 uker samlet? Og de 49 ukene inkluderer ikke ferie?

Vi har ikke råd til at mannen går ned 20% i lønn, men jeg kan. For vår det blir det nok da til 100% lønnsdekning, så sparer jeg opp permisjonapenger og bruker litt sparepenger for å spe på de siste to mnd. Slik jeg da tolker det, har jeg 34 uker permisjon pluss fem uker ferie, før mannens del. Så ønsker vi å gradere, med ca 50%permisjon på mannen og 50/50% jobb/ulønnet permisjon på meg.
 
Jeg må bare forsikre meg om at jeg har forstått dette rett...

Tar man ut 100%, så får man full lønn og permisjon i 49 uker samlet? Og de 49 ukene inkluderer ikke ferie?

Vi har ikke råd til at mannen går ned 20% i lønn, men jeg kan. For vår det blir det nok da til 100% lønnsdekning, så sparer jeg opp permisjonapenger og bruker litt sparepenger for å spe på de siste to mnd. Slik jeg da tolker det, har jeg 34 uker permisjon pluss fem uker ferie, før mannens del. Så ønsker vi å gradere, med ca 50%permisjon på mannen og 50/50% jobb/ulønnet permisjon på meg.
Det er uten ferie, ja. :)
 
Back
Topp