Hjelp! Dere som har termin i Juli, når hadde dere sex/befruktning

Oj så rart at dette er så forskjellig. Jeg hadde antakelig eggløsning 12. eller 13. oktober. Da var første antydning til strek 23. oktober, noe som egentlig var veldig tidlig. Og jeg er også 24+3, men har termin 7. juli :bored: kanskje det har noe med syklus å gjøre?
Jeg er også 24+3 i dag, og har termin tirsdag 07.07. Det er termin på 40+3 som er korrekt i Norge i dag, noe som vil si at det riktige er at man er 24+3 i dag, tirsdag 17. mars, når man har termin tirsdag 07.07.

Tusen takk for alle svar setter veldig pris på alle sammen! Nå skjønner jeg mye mer av hvordan alt beregnes og hvordan man teller, det gir mening nå hehe =)

Jeg er i graviduke 23 nå, men er 22+1 i dag. Så kan ikke stemme at du er i uke 24 med termindato 27 juli. Er det lege eller jordmor som har sagt det? Hva sier ordinærultralyd kontroll? Du kan iallfall ikke ha blitt gravid i slutten av november med den terminen.

Denne situasjonen er kjempevanskelig helt ærlig og jeg føler meg helt grusom slem... Typen (relativt ferskt forhold) ble kontaktet av en han dessverre hadde et ons med før han møtte meg... Som vi nå begynner å skjønne bare lyver for å prøve å få han til å tro at han skal være faren. (Vi har nå fått bekreftet at det er en annen som det også kan være, men hun vil jo helst at det skal være min type fordi han andre ikke var helt det hun ønsket). Men når hun først sier uke 24 så kom med termindatoen så skurrer jo virkelig alt. Og verken termindatoen eller ukene stemmer jo overens med når typen min møtte henne... Ønsker alle barn velkommen for all del, men å prøve å lyve til seg min fyr... Må jo være psykopat eller veldig desperat uff...

Denne situasjonen er kjempevanskelig helt ærlig og jeg føler meg helt grusom slem... Typen (relativt ferskt forhold) ble kontaktet av en han dessverre hadde et ons med før han møtte meg... Som vi nå begynner å skjønne bare lyver for å prøve å få han til å tro at han skal være faren. (Vi har nå fått bekreftet at det er en annen som det også kan være, men hun vil jo helst at det skal være min type fordi han andre ikke var helt det hun ønsket). Men når hun først sier uke 24 så kom med termindatoen så skurrer jo virkelig alt. Og verken termindatoen eller ukene stemmer jo overens med når typen min møtte henne... Ønsker alle barn velkommen for all del, men å prøve å lyve til seg min fyr... Må jo være psykopat eller veldig desperat uff...

Usj, vanskelig situasjon. Hun kommer jo ingen vei med å lyve uansett, for potensielle fedre skal det tas DNA-test av, så da får man det jo svart på hvitt.

Usj, vanskelig situasjon. Hun kommer jo ingen vei med å lyve uansett, for potensielle fedre skal det tas DNA-test av, så da får man det jo svart på hvitt.
Veldig... Kan forstå at man kan føle seg alene og hjelpesløs.. Men når vi finner ut at den andre potensielle faren var utro mot sin egentlige samboer og bedt henne dra til helvete og derfor prøve å lyve seg til en annen far. Det er helt sykt! Vi krever dna test ja, jeg tør jo nå nesten å slappe av med at det er han andres nå etter alle svar her. Veldig glad jeg turte å spørre hehe =)
Jeg føler meg veldig egoist uff.. (har selv endometriose ++ orker ikke tanken på å at vi kanskje ikke skal klare å få barn selv, men så får han med en annen mens vi er sammen). Men dette er virkelig ikke en ønsket situasjon..

Veldig... Kan forstå at man kan føle seg alene og hjelpesløs.. Men når vi finner ut at den andre potensielle faren var utro mot sin egentlige samboer og bedt henne dra til helvete og derfor prøve å lyve seg til en annen far. Det er helt sykt! Vi krever dna test ja, jeg tør jo nå nesten å slappe av med at det er han andres nå etter alle svar her. Veldig glad jeg turte å spørre hehe =)
Jeg føler meg veldig egoist uff.. (har selv endometriose ++ orker ikke tanken på å at vi kanskje ikke skal klare å få barn selv, men så får han med en annen mens vi er sammen). Men dette er virkelig ikke en ønsket situasjon..
Ønsker dere lykke til :)

Fryktelig vond situasjon for dere alle tre. Ikke enkelt for deg å starte ett forhold slikt, men samtidig ikke enkelt for han du er sammen med heller. Kan bare se for meg fortvilelsen hos hun som er gravid, og i en setting hvor hun er gravid uten en barnefar som er sammen med henne om dette.
Det er på ingen måte greit å si at en person er pappaen uten at en vet det sikkert, det er både urimelig og belastende overfor vedkommende det gjelder. Samtidig tenker jeg at så fremt hun ikke er ekstremt urimelige mot dere begge to, så må en bare ha litt takhøyde til hennes fortvilelse. Det virker jo som kjæresten din er veldig sikker på at det ikke er han, noe også en DNA test vil vise. Så enten kan en snakke med henne på en fornuftig måte og si ut fra hva dere har fått av opplysninger her, at det ikke er mulig at han er faren. Da vil hun også forstå at dette ikke er mulig, og at hun ikke lengre kommer noen veg med dette. Eller så kan dere bare avvente alt til barnet er født og testen tas.
Uansett, kjempemasse lykke til i tida fremover.

Er i en sykt vanskelig situasjon... Og jeg lurer på om jeg teller feil for å regne ut når samleie må ha funnet sted i forhold til termin. Hvis termin er si siste uken i juli 2020, når må da samleie ca ha funnet sted?

Neste spørsmål, hvis jeg hadde samleie siste uken i november 2019, når vil da ca barnet bli født? Kan man bare telle 42 uker fra dagen man hadde sex?

Hvis jeg feks hadde vært i uke 25 nå, kan jeg bare telle 25 uker bakover i kalenderen så ender jeg i uken ca jeg hadde sex?

Ser du har fått utrolig mange svar, mange av dem ikke særlig gjennomtenkte. Før jeg kan svare trenger jeg litt mer informasjon.

Når man har sex så kan spermen leve inni oss i opp til 7 dager (mest normalt opp til 5 dager) For at man skal bli gravid må man ha eggløsning i løpet av disse dagene. Egget lever i 24 timer. Befruktningen finner sted når sædcellen trenger igjennom eggcellen. 5-7 dager etter befruktning vil egget feste seg i livmorhalsen. Denne prosessen varierer veldig fra person til person, for noen tar det kort tid, for andre kan det ta lenger tid. I tillegg er kvinners eggløsning veldig varierende, noen har eggløsning tidlig, andre sent. Gjennomsnittet er ca 14-16 dager etter første dag du fikk mensen. Derfor beregnes alltid terminen fra første dag du fikk mensen, og derfor teller man alltid 2 uker mer enn det man faktisk er på vei. Så de første 2 ukene av svangerskapet så er man egentlig ikke gravid.

Den endelige terminen din blir beregnet ut i fra den ordinære ultralyden din mellom uke 17 og 19. Fosterne vokser relativt likt frem til uke 20 og man kan derfor beregne termin relativt nøyaktig.

Jeg kan ta meg som et eksempel. Jeg gikk på p-piller så jeg har ikke hatt første dag mens å beregne meg ut i fra. Etter flere ultralyder og symptomer jeg har tracket selv i en syklus app, så har jeg beregnet meg frem til at befruktningen må ha funnet sted 3-6 oktober, for da har jeg registrert kramper og ømme bryster. Etter ultralyden fikk jeg termin 1. Juli og da skal befruktning i følge terminkalkulatorer og jordmor ha funnet sted 6. Oktober. Så det stemmer jo med det jeg har registrert i appen. Siden egget lever i 24 timer kan det bli befruktet inntil en dag etter eggløsning.

Så ut i fra at vi vet at spermen kan leve inni der i opp til 7 dager, så kan du ha blitt gravid av et samleie som har funnet sted alt i fra 7 dager før til en dag etter eggløsning. Mer realistisk 5 dager før til 1 dag etter. Befruktningen har da skjedd senest 1 dag etter eggløsning og tidligst to dager før. Så hvis du tar utgangspunkt i terminen du har nå. Legg den inn på babyverden sin terminkalkulator og velg beregn ut i fra termin. Se så litt ned på hvilken dato det står ved «unnfangelsen finner sted» da er det en ca dag du har blitt befruktet på. Da er den uken før den dagen ditt fruktbare vindu og samleie skal ha funnet sted en dag i løpet av de 7 dagene før.

Det er ingen måte å nøyaktig beregne seg frem til riktig dato uten å vite nøyaktig når man hadde eggløsning. Man kan kun klare å finne ut ca.

Du sier siste uken i Juli (27-31) da vil unnfangelsen være et sted mellom 01-05 november 19. Da kan selve samleiet ha funnet sted allerede fra 25. Oktober og i teorien senest 05. November dersom terminen din er 31. Juli.

Så hvis du har termin siste uken i juli, så kan ikke unnfangelsen ha funnet sted siste uken i november. Da må den ha funnet sted dagene rundt 01-05 november (pluss minus noen dager i forhold til at det kun er beregnet ut i fra gjennomsnitt).

Jeg er gravid i uke 25 nå (25 uker pluss 3 dager) så regner jeg meg 25 uker tilbake fra i dag så er jeg på 25. September. Så skal du prøve å regne deg frem på den måten så må du trekke fra 2 uker. Hvis jeg regner fra 23 uker får jeg 9 oktober -3 dager og det blir 6. Oktober. Enkleste er å legge det inn i terminkalkulatoren, så teller den ukene tilbake for deg (det blir 01-05 november dersom jeg legger inn 27-31 i kalkulatoren) så inntil 5-7 dager før den dagen kan samleiet ha funnet sted.

Hvis jeg tar utgangspunkt at terminen din er 31. Juli så har unnfangelsen ca funnet sted 05. November, da kan du ha blitt gravid mellom 29. Oktober og 05. November. (lite sannsynlig med 7 dager da, ville tatt utgangspunkt i 5) 31-05 er mer sannsynlig. Så har du f.eks hatt flere partnere innenfor de dagene så kan i teorien begge være aktuelle fedre. Det kommer helt ann på hvem som var nærmest egget når det slapp.

Vet dette ble veldig langt, men føler det er veldig greit å vite litt om prosessen for å selv kunne klare å regne seg frem til når det kan ha skjedd.

Har du hatt en ordinær ultralyd?

Får ikke redigere innlegget mitt, så ikke denne før jeg svarte på den første! Du trenger ikke lese alt det om det ikke er du som er usikker på unnfangelsen. Det første dere burde gjøre er å spør om hun har hatt ultralyd og om hun vet når termindatoen er. For som alle andre skriver så kan ikke hun være 24 uker på vei om terminen er i slutten av juli.

En annen ting jeg kan si er at man må trå litt varsomt i hva man sier. Det kan hende hun har det vanskelig, at hun ikke helt har så mye peiling om når og hvor og bare ikke vet bedre i forhold til hvem det kan være. Så det er ikke sikkert hun prøver å lure han. Spør når hun er termin og skriv det at ukene ikke stemmer i forhold så dere lurer på hva som er riktig. Så kan dere beregne dere ut i fra de nye «tallene» hva som kan være riktig :)

Jeg syntes det er utrolig skummelt å være gravid og jeg har en partner. Så jeg kan ikke tenke meg hva hun må gå igjennom. Det er aldri greit å lyve om noe slikt uansett så bare hør først så ser dere hvordan det går! :)

Masse lykke til! Håper dere finner en løsning uansett hvilken retning det tar.

Fryktelig vond situasjon for dere alle tre. Ikke enkelt for deg å starte ett forhold slikt, men samtidig ikke enkelt for han du er sammen med heller. Kan bare se for meg fortvilelsen hos hun som er gravid, og i en setting hvor hun er gravid uten en barnefar som er sammen med henne om dette.
Det er på ingen måte greit å si at en person er pappaen uten at en vet det sikkert, det er både urimelig og belastende overfor vedkommende det gjelder. Samtidig tenker jeg at så fremt hun ikke er ekstremt urimelige mot dere begge to, så må en bare ha litt takhøyde til hennes fortvilelse. Det virker jo som kjæresten din er veldig sikker på at det ikke er han, noe også en DNA test vil vise. Så enten kan en snakke med henne på en fornuftig måte og si ut fra hva dere har fått av opplysninger her, at det ikke er mulig at han er faren. Da vil hun også forstå at dette ikke er mulig, og at hun ikke lengre kommer noen veg med dette. Eller så kan dere bare avvente alt til barnet er født og testen tas.
Uansett, kjempemasse lykke til i tida fremover.
Føles slemt å si at jeg nå er veldig glad, men det gikk "vår vei", typen min er ikke far: Hun har vært på ny ultralyd og fosteret er eldre enn de først trodde, så nå er det jo helt sikkert. Hun må gjerne kreve dna test også, men nå tror vi ikke hun kommer til å gjøre det heller.. Skjønner at hun ikke vil ha den andre fyren i livet sitt, men sykt unødvendig å la oss gå gjennom alt dette også i så lang tid, når hun faktisk hele tiden egentlig har visst hvem som var far... En smule irritert over alt, men også lettet. Så håper jeg hun møter en bra fyr som også vil ta papparollen =D er heldigvis mange gode menn der ute også!

Får ikke redigere innlegget mitt, så ikke denne før jeg svarte på den første! Du trenger ikke lese alt det om det ikke er du som er usikker på unnfangelsen. Det første dere burde gjøre er å spør om hun har hatt ultralyd og om hun vet når termindatoen er. For som alle andre skriver så kan ikke hun være 24 uker på vei om terminen er i slutten av juli.

En annen ting jeg kan si er at man må trå litt varsomt i hva man sier. Det kan hende hun har det vanskelig, at hun ikke helt har så mye peiling om når og hvor og bare ikke vet bedre i forhold til hvem det kan være. Så det er ikke sikkert hun prøver å lure han. Spør når hun er termin og skriv det at ukene ikke stemmer i forhold så dere lurer på hva som er riktig. Så kan dere beregne dere ut i fra de nye «tallene» hva som kan være riktig :)

Jeg syntes det er utrolig skummelt å være gravid og jeg har en partner. Så jeg kan ikke tenke meg hva hun må gå igjennom. Det er aldri greit å lyve om noe slikt uansett så bare hør først så ser dere hvordan det går! :)

Masse lykke til! Håper dere finner en løsning uansett hvilken retning det tar.

Tusen takk for utfyllende og lettforståelig svar ! =D Setter uansett pris på det og det gjør oss jo bare enda mer sikker hehe, umulig at han er far! Hun var også enda lenger på vei faktisk fant hun ut nå. Snakk om unødvendig psykisk stress i over en uke som nesten tok knekken på meg og om jeg orket å fortsette forholdet.. (mener ikke å høres dramatisk ut, men jeg vet jeg selv vil ha problemer med å bli gravid så det er veldig sårt for meg)

Og jo hun løy fra øyeblikket hun kontaktet han... Han hun vært ærlig fra start så hadde alt vært enklere, men hun serverte x antall forskjellig løgner... Trist hele greia, så nå håper jeg hun lar typen min være og tar resten med den faktiske faren, så klart vil hun absolutt ha en dna test så stiller han lett opp på det =) Håper hun møter en bra fyr som blir en god pappa også, har selv en fantastisk stefar <3

Tusen takk for utfyllende og lettforståelig svar ! =D Setter uansett pris på det og det gjør oss jo bare enda mer sikker hehe, umulig at han er far! Hun var også enda lenger på vei faktisk fant hun ut nå. Snakk om unødvendig psykisk stress i over en uke som nesten tok knekken på meg og om jeg orket å fortsette forholdet.. (mener ikke å høres dramatisk ut, men jeg vet jeg selv vil ha problemer med å bli gravid så det er veldig sårt for meg)

Og jo hun løy fra øyeblikket hun kontaktet han... Han hun vært ærlig fra start så hadde alt vært enklere, men hun serverte x antall forskjellig løgner... Trist hele greia, så nå håper jeg hun lar typen min være og tar resten med den faktiske faren, så klart vil hun absolutt ha en dna test så stiller han lett opp på det =) Håper hun møter en bra fyr som blir en god pappa også, har selv en fantastisk stefar <3

Så bra det ordnet seg for dere! Sex kommer med ansvar så det må hun nesten bare finne seg i. Jeg forstår deg godt og hadde nok reagert temmelig likt :)
Noen ganger er man uheldig, heldigvis har vi et system som er bra tilrettelagt for aleneforeldre om hun ikke får noe hjelp fra barnefaren. Uansett hvor tøff situasjon hun er i så er det ikke ok å lyve om noe sånt syntes jeg. Bra det ordna seg for dere! :)

Føles slemt å si at jeg nå er veldig glad, men det gikk "vår vei", typen min er ikke far: Hun har vært på ny ultralyd og fosteret er eldre enn de først trodde, så nå er det jo helt sikkert. Hun må gjerne kreve dna test også, men nå tror vi ikke hun kommer til å gjøre det heller.. Skjønner at hun ikke vil ha den andre fyren i livet sitt, men sykt unødvendig å la oss gå gjennom alt dette også i så lang tid, når hun faktisk hele tiden egentlig har visst hvem som var far... En smule irritert over alt, men også lettet. Så håper jeg hun møter en bra fyr som også vil ta papparollen =D er heldigvis mange gode menn der ute også!
Slem er du på ingen måte. Tror samtlige ville vært like letta som deg med dette utfallet. Du har all min forståelse for at dette har vært en tøff, krevende og utrolig vanskelig situasjon. Så å glede seg over at det ble som det ble, er mer enn lov. Samtidig skjønner jeg henne til en viss grad. Hvis vi ser det fra hennes situasjon, så kan det være at hun seriøst ikke har hatt peiling på hvem som har vært far. Og heller ikke kan så masse om syklus og når hun evt har blitt gravid. Også tatt i betraktning at dem har trodd hun har vært kortere på veg. Så ikke sikkert at hun bevisst har prøvd å være jævlig mot han du er sammen med. Dog jeg kjenner kun hva du har skrevet her, så vet ikke hva mer som har blitt sag og gjort.
Uansett.. nå er dette ute av verden. Og lærdommen uavhengig av utfall, er å bruke beskyttelse for alle hvis en ikke ønsker å komme i en setting hvor en plutselig skal bli foreldre og det er uønska.
For deg og typen ønsker jeg dere lykke til med forholdet fremover. Når dere overlever noe slikt, så har dere tidlig fått en test av hvor sterkt forholdet deres er, noe som lover godt for dere! Så ønsker dere det beste i tida som ligger foran dere.

Har termin 29 juli, og hadde sex den første uken i November. Og normal syklus for meg er 31 dager.

Back
Topp