Er i en sykt vanskelig situasjon... Og jeg lurer på om jeg teller feil for å regne ut når samleie må ha funnet sted i forhold til termin. Hvis termin er si siste uken i juli 2020, når må da samleie ca ha funnet sted?
Neste spørsmål, hvis jeg hadde samleie siste uken i november 2019, når vil da ca barnet bli født? Kan man bare telle 42 uker fra dagen man hadde sex?
Hvis jeg feks hadde vært i uke 25 nå, kan jeg bare telle 25 uker bakover i kalenderen så ender jeg i uken ca jeg hadde sex?
Ser du har fått utrolig mange svar, mange av dem ikke særlig gjennomtenkte. Før jeg kan svare trenger jeg litt mer informasjon.
Når man har sex så kan spermen leve inni oss i opp til 7 dager (mest normalt opp til 5 dager) For at man skal bli gravid må man ha eggløsning i løpet av disse dagene. Egget lever i 24 timer. Befruktningen finner sted når sædcellen trenger igjennom eggcellen. 5-7 dager etter befruktning vil egget feste seg i livmorhalsen. Denne prosessen varierer veldig fra person til person, for noen tar det kort tid, for andre kan det ta lenger tid. I tillegg er kvinners eggløsning veldig varierende, noen har eggløsning tidlig, andre sent. Gjennomsnittet er ca 14-16 dager etter første dag du fikk mensen. Derfor beregnes alltid terminen fra første dag du fikk mensen, og derfor teller man alltid 2 uker mer enn det man faktisk er på vei. Så de første 2 ukene av svangerskapet så er man egentlig ikke gravid.
Den endelige terminen din blir beregnet ut i fra den ordinære ultralyden din mellom uke 17 og 19. Fosterne vokser relativt likt frem til uke 20 og man kan derfor beregne termin relativt nøyaktig.
Jeg kan ta meg som et eksempel. Jeg gikk på p-piller så jeg har ikke hatt første dag mens å beregne meg ut i fra. Etter flere ultralyder og symptomer jeg har tracket selv i en syklus app, så har jeg beregnet meg frem til at befruktningen må ha funnet sted 3-6 oktober, for da har jeg registrert kramper og ømme bryster. Etter ultralyden fikk jeg termin 1. Juli og da skal befruktning i følge terminkalkulatorer og jordmor ha funnet sted 6. Oktober. Så det stemmer jo med det jeg har registrert i appen. Siden egget lever i 24 timer kan det bli befruktet inntil en dag etter eggløsning.
Så ut i fra at vi vet at spermen kan leve inni der i opp til 7 dager, så kan du ha blitt gravid av et samleie som har funnet sted alt i fra 7 dager før til en dag etter eggløsning. Mer realistisk 5 dager før til 1 dag etter. Befruktningen har da skjedd senest 1 dag etter eggløsning og tidligst to dager før. Så hvis du tar utgangspunkt i terminen du har nå. Legg den inn på babyverden sin terminkalkulator og velg beregn ut i fra termin. Se så litt ned på hvilken dato det står ved «unnfangelsen finner sted» da er det en ca dag du har blitt befruktet på. Da er den uken før den dagen ditt fruktbare vindu og samleie skal ha funnet sted en dag i løpet av de 7 dagene før.
Det er ingen måte å nøyaktig beregne seg frem til riktig dato uten å vite nøyaktig når man hadde eggløsning. Man kan kun klare å finne ut ca.
Du sier siste uken i Juli (27-31) da vil unnfangelsen være et sted mellom 01-05 november 19. Da kan selve samleiet ha funnet sted allerede fra 25. Oktober og i teorien senest 05. November dersom terminen din er 31. Juli.
Så hvis du har termin siste uken i juli, så kan ikke unnfangelsen ha funnet sted siste uken i november. Da må den ha funnet sted dagene rundt 01-05 november (pluss minus noen dager i forhold til at det kun er beregnet ut i fra gjennomsnitt).
Jeg er gravid i uke 25 nå (25 uker pluss 3 dager) så regner jeg meg 25 uker tilbake fra i dag så er jeg på 25. September. Så skal du prøve å regne deg frem på den måten så må du trekke fra 2 uker. Hvis jeg regner fra 23 uker får jeg 9 oktober -3 dager og det blir 6. Oktober. Enkleste er å legge det inn i terminkalkulatoren, så teller den ukene tilbake for deg (det blir 01-05 november dersom jeg legger inn 27-31 i kalkulatoren) så inntil 5-7 dager før den dagen kan samleiet ha funnet sted.
Hvis jeg tar utgangspunkt at terminen din er 31. Juli så har unnfangelsen ca funnet sted 05. November, da kan du ha blitt gravid mellom 29. Oktober og 05. November. (lite sannsynlig med 7 dager da, ville tatt utgangspunkt i 5) 31-05 er mer sannsynlig. Så har du f.eks hatt flere partnere innenfor de dagene så kan i teorien begge være aktuelle fedre. Det kommer helt ann på hvem som var nærmest egget når det slapp.
Vet dette ble veldig langt, men føler det er veldig greit å vite litt om prosessen for å selv kunne klare å regne seg frem til når det kan ha skjedd.
Har du hatt en ordinær ultralyd?