Til Hilde i framtida, angående amming.
- Pumpinga går ikke så greit akkurat nå (du hater det), men det har vært tilfeller av smekkfull flaske etter en halvtime også! Så det er nok verdt å gi det en sjanse, men ikke mas på såre pupper. Det kan være verdt å prøve Phillips Avent Comfort, den har silikontrakt og masserer puppen. (Du har Medela Swing nå, og trakter i størrelse M og S - følger størrelse på knopp, ikke bryst.) Hvis du skal ha pumpe, kjøp dobbel.
- Mistenker du sopp, begynn med Canesten tvert og få Mycostatin el.l. til babyen asap. Det gjør jævlig vondt, piggtråd gjennom knopp-vondt.
- Prøv å unngå tette melkeganger... Gjør også kjempevondt; det blir kjempeømt der det er hevelse og tett, og så gjør det også vondt å få det sugd ut. Syntocinon (oxytocin nesespray på resept) hjelper utdrivning. Lecitin* fra helsekost er forebyggende (2 kapsler morgen, 2 kveld). Har ikke prøvd dette enda, men skal gi deg beskjed!
Ikke overse sprengte pupper for lenge. Varm dusj, håndmelking og tyngdekraft er bra! Amming også såklart.
- Såre brystvorter er vondt! Det gjør amming kjipt, pumping kjipt, og kan føre til sopp og brystbetennelse. 1) Pass på sugegrepet. Få babyen lengre innpå. Hamburger, ikke spagetti. 2) La pupp få pause om sår, men ikke så lenge/mye at det blir tette kanaler av det! 3) Purelan (og multi-mam).
- Ergonomi. Cozyfix funker!
Er jo fryktelig koselig da, når det fungerer.
* En måned etter: Ikke slutt med Lecitin, du blir bare tett igjen!
Fikk ny melkeblemme i går. Er ute og reiser og har vært veldig obs på at det kunne bli noe tull pga stress og strammende klær. Så jeg tok en varm dusj asap da jeg kjente at det var gått tett. Fant frem til blokkeringen, pirket litt, klemte litt, håndmelket litt, repeterte noen ganger. Til slutt kjente jeg "plopp" og spruten stod. Håndmelket full sprut i iallfall 10 min. Rart hvor lykkelig man kan bli av myke pupper altså.