Hildes dagbok

Har fått med meg at du hadde født, men fant det ikke i noen tråd noe sted før nå...hadde glemt at jeg hadde kommentert her da du var i gang. Ammehjernen altså. Uansett, det jeg ville si var: gratulerer så mye! [emoji173]️ Leit å høre at det ble en litt tøff start, håper det går bedre nå!
 
Har fått med meg at du hadde født, men fant det ikke i noen tråd noe sted før nå...hadde glemt at jeg hadde kommentert her da du var i gang. Ammehjernen altså. Uansett, det jeg ville si var: gratulerer så mye! [emoji173]️ Leit å høre at det ble en litt tøff start, håper det går bedre nå!
Takk. :Heartred Jeg tror ikke fødselen var så altfor gal, men jeg syntes det var en skremmende opplevelse likevel.
 
Har hatt etterrier ved amming, og lurte på hvorfor det føltes så kjent. Så kom jeg på en episode med en blødning og samme følelse. Så nå tror jeg nok at jeg hadde en spontanabort i fjor uten å vite det. Og så lurer jeg på om jeg har hatt enda flere også.

Ja ligner veldig. Så jeg fikk en liten knekk når det startet. SA, baby på NFI jeg ikke visste om ville overleve.. Mye på en gang med bartsletårer.
 
Ja ligner veldig. Så jeg fikk en liten knekk når det startet. SA, baby på NFI jeg ikke visste om ville overleve.. Mye på en gang med bartsletårer.
Uff, det kan jeg tenke meg. :(
 
Hvordan går det nå i ettertid da, Hilde? Altså, småbarnstilværelsen, og det ansvaret du plutselig har fått for lille knøttet ditt? :) Hvordan er livet som nybakt mamma?
 
❤️

Kommet greit inn i hverdagen osv? Hvordan går det med hundene og lille? :)
De er veldig nysgjerrige. Og kosete... Tror de merker at de har falt ned et trinn på rangstigen, selv om vi prøver å gi mye oppmerksomhet. Gleder meg over at vi skal oppdra en dyrevenn som kommer til å være veldig vant med hund og katt. :)
 
De er veldig nysgjerrige. Og kosete... Tror de merker at de har falt ned et trinn på rangstigen, selv om vi prøver å gi mye oppmerksomhet. Gleder meg over at vi skal oppdra en dyrevenn som kommer til å være veldig vant med hund og katt. :)

Ja merker Ludvig blir satt litt til siden her. Han er blitt samboers ansvar. Får kos osv, men ja.. Litt trist da han er babyen min :(

Godt de har tatt imot godt ❤️
 
Jeg er så ulykkelig pga puppesituasjonen. :( Først 4 naive og bortskjemte uker hvor alt gikk av seg selv og bare litt småtrøbbel. Så sopp. Denne + sår pga feil tak på høyre pupp gjorde at jeg vegret meg for å amme høyre side. Som kanskje er grunnen til at høyre nå er tett og klumpete og åååå så vond! Kan følge en hel "kanal" med fingeren fordi den er så full.

Prøver å følge alle tips, men klarer maks 15 min amming pga sår, pumping får ingenting ut, melking gjør vondt, massasje har gjort det verre. Varmepose og dildovibrering har tilsynelatende ikke hjulpet så langt. Hva skal jeg gjøre? :sorry:
 
Jeg er så ulykkelig pga puppesituasjonen. :( Først 4 naive og bortskjemte uker hvor alt gikk av seg selv og bare litt småtrøbbel. Så sopp. Denne + sår pga feil tak på høyre pupp gjorde at jeg vegret meg for å amme høyre side. Som kanskje er grunnen til at høyre nå er tett og klumpete og åååå så vond! Kan følge en hel "kanal" med fingeren fordi den er så full.

Prøver å følge alle tips, men klarer maks 15 min amming pga sår, pumping får ingenting ut, melking gjør vondt, massasje har gjort det verre. Varmepose og dildovibrering har tilsynelatende ikke hjulpet så langt. Hva skal jeg gjøre? :sorry:

Time hos lege? Eller jordmor/helsesøster? Høres ut som du kan trenge litt input og hjelp fra noen som kan se på det fysisk, ikke bare over nett.

Når jeg fikk tette melkeganger så ble jeg litt desperat og følte meg litt alene, og sendte melding til helsesøster. Nå klarte jeg å fikse problemet før jeg rakk å møte henne, men var litt deilig å vite at hjelpen var rett rundt hjørnet(set føltes som at hjelpen var rett rundt hjørnet hvertfall).
 
Time hos lege? Eller jordmor/helsesøster? Høres ut som du kan trenge litt input og hjelp fra noen som kan se på det fysisk, ikke bare over nett.

Når jeg fikk tette melkeganger så ble jeg litt desperat og følte meg litt alene, og sendte melding til helsesøster. Nå klarte jeg å fikse problemet før jeg rakk å møte henne, men var litt deilig å vite at hjelpen var rett rundt hjørnet(set føltes som at hjelpen var rett rundt hjørnet hvertfall).
Ja, du har rett! Bestilt time nå, skal inn om noen timer. Føles litt bedre å ha en plan og forhåpentligvis hjelp i vente. :)
 
CRP fin, blodtrykk fint, ingen rødhet, så ingen brystbetennelse enda. Har fått middel mot sopp til baby og pupp. Fått nesespray som forhåpentligvis vil hjelpe utdrivning slik at puppene slutter å være tette.
 
CRP fin, blodtrykk fint, ingen rødhet, så ingen brystbetennelse enda. Har fått middel mot sopp til baby og pupp. Fått nesespray som forhåpentligvis vil hjelpe utdrivning slik at puppene slutter å være tette.

Håper for deg ❤️
 
Nesesprayen er veldig effektiv. :joyful: Stod bøyd over vasken og det begynte plutselig å plaske ned på beina mine! Ca tre timer etter første spraying.
 
Til Hilde i framtida, angående amming.

- Pumpinga går ikke så greit akkurat nå (du hater det), men det har vært tilfeller av smekkfull flaske etter en halvtime også! Så det er nok verdt å gi det en sjanse, men ikke mas på såre pupper. Det kan være verdt å prøve Phillips Avent Comfort, den har silikontrakt og masserer puppen. (Du har Medela Swing nå, og trakter i størrelse M og S - følger størrelse på knopp, ikke bryst.) Hvis du skal ha pumpe, kjøp dobbel.
- Mistenker du sopp, begynn med Canesten tvert og få Mycostatin el.l. til babyen asap. Det gjør jævlig vondt, piggtråd gjennom knopp-vondt.
- Prøv å unngå tette melkeganger... Gjør også kjempevondt; det blir kjempeømt der det er hevelse og tett, og så gjør det også vondt å få det sugd ut. Syntocinon (oxytocin nesespray på resept) hjelper utdrivning. Lecitin* fra helsekost er forebyggende (2 kapsler morgen, 2 kveld). Har ikke prøvd dette enda, men skal gi deg beskjed! ;) Ikke overse sprengte pupper for lenge. Varm dusj, håndmelking og tyngdekraft er bra! Amming også såklart.
- Såre brystvorter er vondt! Det gjør amming kjipt, pumping kjipt, og kan føre til sopp og brystbetennelse. 1) Pass på sugegrepet. Få babyen lengre innpå. Hamburger, ikke spagetti. 2) La pupp få pause om sår, men ikke så lenge/mye at det blir tette kanaler av det! 3) Purelan (og multi-mam).
- Ergonomi. Cozyfix funker!

Er jo fryktelig koselig da, når det fungerer.:love7

* En måned etter: Ikke slutt med Lecitin, du blir bare tett igjen!

Fikk ny melkeblemme i går. Er ute og reiser og har vært veldig obs på at det kunne bli noe tull pga stress og strammende klær. Så jeg tok en varm dusj asap da jeg kjente at det var gått tett. Fant frem til blokkeringen, pirket litt, klemte litt, håndmelket litt, repeterte noen ganger. Til slutt kjente jeg "plopp" og spruten stod. Håndmelket full sprut i iallfall 10 min. Rart hvor lykkelig man kan bli av myke pupper altså.
 
Last edited:
Hadde renselse til 6 uker + noen dager. Fikk deretter ny blødning som varte ei lita uka. Enda noe startet 8+0 (i dag er 8+2), virker ikke som mensen.
 
Back
Topp