Helligdag og husarbeid

Nå har jeg tenkt og tenkt i hele dag, vridd hodet og alt mulig.
Jeg kan virkelig, virkelig ikke forstå hva som er galt med å ha klær til tørk ute på søndager/helligdager? Hvorfor skal ikke det være "lov"? :confused: Sånn seriøst, jeg klarer ikke se hva som er problemet :p
Det er lov. Finnes ingen hjemmel i loven som sier at dette ikke er lov.

Nå har jeg tenkt og tenkt i hele dag, vridd hodet og alt mulig.
Jeg kan virkelig, virkelig ikke forstå hva som er galt med å ha klær til tørk ute på søndager/helligdager? Hvorfor skal ikke det være "lov"? :confused: Sånn seriøst, jeg klarer ikke se hva som er problemet :p
Fordi man skulle holde helligdagen hellig, altså ikke jobbe. Kommer fra kristendommen. En norm som henger igjen. Så det er ingen problem med det :)

Ingen regel, men folk klager jo på det også. I teorien så har jeg fullt lov å klippe gresset 22.55. Men det gjør jeg ikke på vanlige dager for jeg vet at folk legger seg tidlig for de skal på jobb selv om jeg ikke skal det.
Det er bare slik at bor man opp i andre så må man regne med litt støy og at man tar andre hensyn enn akkurat loven :) Tenker du kommer langt med å snakke mef naboene dine jeg
Naboene her klipper ikke plenen på søndager. Eller, rettelse, den ene naboen gjorde det (usikker hvilket land de er fra), men tror de fikk beskjed for det skjedde to ganger og så ikke igjen :)

Har brukt dagen til å vaske klær, male ute, støvsuge, grave i hagen, osv. Hadde hengt klærne ut hvis jeg ikke hadde hatt pollenallergi. Gressklipperen har gått (robot, så den bråker ikke), men har hørt andre som har klippet gresset i dag og det gjør meg virkelig ingenting. Er ikke så mange naboer her, og alle har samme oppfatning, så her gjør vi det vi ønsker så lenge ingen klager (aldri skjedd så langt). Syns det er en avlegs lov at man ikke kan bråke, og en gammel norm hadde jeg ihvertfall ikke innrettet meg etter.

Så fint, men lov er lov. Kjører du for fort kan du skade andre, så uansett blir det akkurat det samme. Jeg innrømmer uten problem at jo det det er nok flere lover jeg ikke holder til enhver tid.
Og antageligvis har du en jobb der du har fri helger, mye enklere å få ting da. Vi har ikke fri helger, så vi må bruke ferie og helligdager på å komme oss i mål med huset vårt :)
Vi jobber helger, men klarer likevel å få ting gjort utenom helligdager :)
Vi gjør ferdig de "bråkete" oppgavene på hverdager (kvelder, evnt bytter på å ha ungene alene mens den andre gjør ting) og sparer evnt stillere oppgaver til helligdager :)

Vi jobber helger, men klarer likevel å få ting gjort utenom helligdager :)
Vi gjør ferdig de "bråkete" oppgavene på hverdager (kvelder, evnt bytter på å ha ungene alene mens den andre gjør ting) og sparer evnt stillere oppgaver til helligdager :)

Men da har dere kanskje frihelger? Og dere har kanskje ikke tre barn som går på tre forskjellige idretter? Altså vi kan få gjort ting vi også, da kveld, det er nok mye mer upopulært å holde på mellom 22-23 mef sirkelsag på hverdagene. For å være ærlig tror jeg naboene mine hatt sett svart om vi satt igjen med saging og snekring klokken 22. De fleste her legger seg mellom 21-22, vi tar hensyn til det.
Ikke kan vi bytte på hvem som har unger heller vi jobber ikke slik så har muligheten til det.
Men flott at dere får det til, vi får ikke puste på hverdagen vår.
Jeg er alene med mine barn fra mandag til fredag, helger jobber vi motsatt av hverandre.

Last edited:
Vasker ikke tøy på helligdager, og henger da heller ikke ut. Gjør heller ikke annet enn "nødvendig" husarbeid som matlaging og oppvask. Synes det er fint å se her i tråden at det er såpass mange som tenker på å ta hensyn til andre, og ikke bare blåser av hva andre mener og synes :)

Har brukt dagen til å vaske klær, male ute, støvsuge, grave i hagen, osv. Hadde hengt klærne ut hvis jeg ikke hadde hatt pollenallergi. Gressklipperen har gått (robot, så den bråker ikke), men har hørt andre som har klippet gresset i dag og det gjør meg virkelig ingenting. Er ikke så mange naboer her, og alle har samme oppfatning, så her gjør vi det vi ønsker så lenge ingen klager (aldri skjedd så langt). Syns det er en avlegs lov at man ikke kan bråke, og en gammel norm hadde jeg ihvertfall ikke innrettet meg etter.
Du må gjerne mene den er avleggs men den finnes og du kan bli anmeldt

Vasker ikke tøy på helligdager, og henger da heller ikke ut. Gjør heller ikke annet enn "nødvendig" husarbeid som matlaging og oppvask. Synes det er fint å se her i tråden at det er såpass mange som tenker på å ta hensyn til andre, og ikke bare blåser av hva andre mener og synes :)
Enig , godt det fortsatt finnes endel som tar hensyn til naboene

Du må gjerne mene den er avleggs men den finnes og du kan bli anmeldt

Og hvis noen vil anmelde meg for å bråke på en helligdag så er det fritt frem. Som jeg skriver så er det slik her i nabolaget at vi ikke bryr oss om det, hadde det vært noen som gjorde det så hadde vi ikke bråket. Tidligere når vi bodde i borettslag gjorde vi feks ikke det av hensyn til de andre, selv om jeg den gang også syns loven var avleggs.

Respekterer helligdagsfreden, men henger opp tøy ute eks . Gjør ditt og datt som ikke bråker:)

Vi har en busstopp rett over jordet fra oss, og der stoppet det to motorsykler og stod og durte i sikkert 15min. Når de da skulle kjøre videre så står den ene og freser motoren ørten ganger mens h*n venter på at den andre skal kjøre (en passasjer som skulle stige på):shy:
Hvorfor er det lov, men å skulle henge ut tøy ikke er greit? :nailbiting:

Haha, nei det er ikke til å begripe :hilarious: jeg vet ikke om slike normer henger mer igjen i mer kristne områder i Norge? Men så mye som naboene ordner og durer ihagene sine her i dag, kan det med klesvask eller ikke bråke på helligdag være noe som sitter i her.
Vi ba naboen stoppe å ruse med sportsbilen sin i sommer :hilarious: sto og rusa motoren 5 min før hver gang han skulle ut og cruise litt og lillegutt våkna HVER gang. (nå sover han gjennom det meste da, men var i utviklingstrinn og søvnregresjon samtidig da)

Hvorfor ikke? Bor du så tett at andre plages av ditt husarbeid?

Det handler ikke om å bry seg om andre, men det å få ting ferdig. Man skal ikke klippe gresset på søndag, ikke hverdager rundt sovetiden til små, ikke etter 19, helst ikke lørdag osv... alle burde bo i blokk så de slapp vedlikehold.
Jeg krever ikke at naboen tar hensyn til at jeg sover etter natt, eller at de klipper eller sager.
De til og med hadde store gravemaskiner her 7 dager i uken fra 06-23, og også midt opp i ett bursdagsekskap. Jeg tenker at om jeg ikke ønsker støy så får jeg bosette meg et annet sted enn med masse mennesker :)
Jeg bryr meg om naboene mine, vi snakker sammen, barneleker sammen og vi er for det meste enige om dette med helligdagsfred. Som er noe ordentlig tøys. Vi skal ikke være Kristene i Norge,kirken skal ikke være statlig, men å ikke bråke på helligdager det er en lov.
Jeg håper snart vi slutter med dette tullet :)

Enig :)

Gjør alt som ikke bråker :) Hva eldre tenker, bryr meg lite. Vi bryter ingen regler, så ser ikke problemet.

Men har LITE til over for de som setter i gang med maskiner ute i dag. Forstår ikke hvorfor det er så sykt vanskelig å vente med arbeidet til det er en hverdag:rolleyes:

Kanskje fordi mange jobber en vanlig hverdag ;) alternativet kan jo være å bruke en kveld, personlig syns jeg det er bedre å bruke dagtid jeg da. har full forståelse for at folk ikke kan sette seg ned en hel dag bare fordi det er rød dag.

Vi gjør husarbeid på søndager og helligdager. Klipper ikke gresset, men kan fint henge ut tøy, sengetøy og tepper. Her vi bor er det helt vanlig å henge ut tøy eller gjøre arbeid ute på søndager og helligdager.

Det handler ikke om å bry seg om andre, men det å få ting ferdig. Man skal ikke klippe gresset på søndag, ikke hverdager rundt sovetiden til små, ikke etter 19, helst ikke lørdag osv... alle burde bo i blokk så de slapp vedlikehold.
Jeg krever ikke at naboen tar hensyn til at jeg sover etter natt, eller at de klipper eller sager.
De til og med hadde store gravemaskiner her 7 dager i uken fra 06-23, og også midt opp i ett bursdagsekskap. Jeg tenker at om jeg ikke ønsker støy så får jeg bosette meg et annet sted enn med masse mennesker :)
Jeg bryr meg om naboene mine, vi snakker sammen, barneleker sammen og vi er for det meste enige om dette med helligdagsfred. Som er noe ordentlig tøys. Vi skal ikke være Kristene i Norge,kirken skal ikke være statlig, men å ikke bråke på helligdager det er en lov.

Enig :)

Jeg er så enig. Og heldigvis er naboene mine enig også, her har det vært motorsag og vedkløyver igang i dag. Jeg har kjørt atv, unga sin elektriske bil. Ingen problemer med det :)

Haha, nei det er ikke til å begripe :hilarious: jeg vet ikke om slike normer henger mer igjen i mer kristne områder i Norge? Men så mye som naboene ordner og durer ihagene sine her i dag, kan det med klesvask eller ikke bråke på helligdag være noe som sitter i her.
Vi ba naboen stoppe å ruse med sportsbilen sin i sommer :hilarious: sto og rusa motoren 5 min før hver gang han skulle ut og cruise litt og lillegutt våkna HVER gang. (nå sover han gjennom det meste da, men var i utviklingstrinn og søvnregresjon samtidig da)
Jeg bor jo i det såkalte bibelbeltet på Sørlandet, og her i nabolaget virker det generelt ganske avslappet ang dette. Dvs, ingen bråker noe særlig da :p

Back
Topp