Heiagjeng - Aktivitet/Kosthold

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Heisann, supre mammaer!
Jeg tror litt av grunnen til at jeg har det kjipt nå er fordi jeg ikke føler meg fin. Jeg har alltid hatt et trøblete forhold til kroppen min, og det ble ikke bedre av å få så mye kommentarer under svangerskapet og ikke minst nå når vekten fortsatt ikke går noe særlig ned etterpå. 9 mnd siden fødselen jeg har fortsatt 3-4 kg igjen ned til startvekten, og vil egentlig ned enda litt mer enn det. Fokuset mitt framover er likevel ikke selve vekten, men å finne fram til gode vaner for trening/aktivitet og kosthold, som også kan opprettholdes i en travel hverdag med jobb og barn og en mann som reiser mye.

Min erfaring fra gruppechater på f.eks. Insta, er at man kan bli veldig inspirert av å se hva andre gjør og bli påvirket til å være mer aktiv uten å føle et press. Så denne tråden er for dere som har lyst å bli med meg og heie hverandre fremover.

Ønsker ingen bilder eller detaljer om faktisk vekt i denne tråden, da det kan være triggere. Det er selvsagt opp til hver enkelt, men håper vi kan ha fokuset på hva vi faktisk gjør, og ikke kun på utseende.

Eks:
God og sunn mat, gjerne med oppskrift.
Bilder av steder hvor du er aktiv (natur, trilletur, treningsapparat, osv)
Problemstillinger (vil trene, men finner ikke muligheten, eller sofaen kaller)
Egne mål for aktivitet/trening
Osv

Håper dere vil bli med :cool:
 
Som sagt: Fokus på gode vaner, og én vane jeg har lyst å få inn nå i august er å drikke mer vann! Det glemmer jeg ALLTID! Mer grønnsaker på tallerken er også et lite mål i hverdagen, og litt lettere å huske på nå når guttungen endelig spiser litt av det vi spiser. Han elsker frukt og grønnsaker så lenge han kan spise det selv.

Noe annet jeg vil dele er «aktivitetsloggen» fra juli. Jeg hadde som mål å ta 10 økter (trille, jogge eller styrke), fikk til 7 og mange av dem var på ferieturen. Ganske fornøyd med det, og jeg løper hovedsakelig for å få ut det enorme sinnet mitt så jeg ikke klikker på samboer for alt og ingenting:hilarious: Derfor har det blitt noen løpeturer i ferien, for å si det sånn:hilarious:
Men jeg teller også trilleturer som økter, selv iført støvler og med tid til å plukke blomster…
 
Du er flink som setter inn tiltak! ❤️
Jeg har gått ned en hel masse, faktisk. Gubben forstår ikke at det går an, for han lever strengere enn meg, og har stått stille på vekta; mens jeg unner meg lørdagsgodt og en tidvis kakao :smiley-ashamed005

Men, det jeg HAR gjort, er å kutte ut mye av snacksen til hverdags.
Sluttet å spise brød (lurer dog på om jeg skal unne meg ei skive av det jeg bakte i går. Uten hvetemel, men med grov spelt, rug og malt frøblanding. Litt sunnere :D

Frokosten min består som regel av 3 knekkebrød med hjemmelaget guacamole og tomater. Det er så godt...!
Unner meg et lite glass juice (men setter en stopp på 1 glass juice) og et lite glass melk til.

Burde absolutt drukket mer vann dog..!

Aktiviteter skulle jeg gjerne gjort, men.. Blitt lite etter jeg falt av hesten. Var litt forslått og utmattet i en halvannen uke.. :p men føler meg mye bedre nå. Så nå skal det bli!
 
Her har også vekta stått stille siden fødsel, men nå har jeg begynt å skjerpe på maten, for det er mitt største problem (sjokolade er så digg!!). Selv om jeg ikke trives med utseendet mitt nå så er det mest irriterende at alt er så TUNGT! Enn så lenge -4kg, og jeg skal ned 10kg til. Her går det i joggeturer, skogsturer, trilleturer og det neste målet er å få en god rutine på styrketrening igjen! Var veldig aktiv og egentlig ganske greit trent før fødsel, men var stort sett bundet til sofaen gjennom hele svangerskapet og da forfalt jeg helt.
 
Du er flink som setter inn tiltak! ❤️
Jeg har gått ned en hel masse, faktisk. Gubben forstår ikke at det går an, for han lever strengere enn meg, og har stått stille på vekta; mens jeg unner meg lørdagsgodt og en tidvis kakao :smiley-ashamed005

Men, det jeg HAR gjort, er å kutte ut mye av snacksen til hverdags.
Sluttet å spise brød (lurer dog på om jeg skal unne meg ei skive av det jeg bakte i går. Uten hvetemel, men med grov spelt, rug og malt frøblanding. Litt sunnere :D

Frokosten min består som regel av 3 knekkebrød med hjemmelaget guacamole og tomater. Det er så godt...!
Unner meg et lite glass juice (men setter en stopp på 1 glass juice) og et lite glass melk til.

Burde absolutt drukket mer vann dog..!

Aktiviteter skulle jeg gjerne gjort, men.. Blitt lite etter jeg falt av hesten. Var litt forslått og utmattet i en halvannen uke.. :p men føler meg mye bedre nå. Så nå skal det bli!
Så lurt å bytte ut brødskive med knekkebrød, det burde sikkert jeg gjøre også. Og har sååå lyst å lære å bake brød selv. Har du oppskrift?
 
Her har også vekta stått stille siden fødsel, men nå har jeg begynt å skjerpe på maten, for det er mitt største problem (sjokolade er så digg!!). Selv om jeg ikke trives med utseendet mitt nå så er det mest irriterende at alt er så TUNGT! Enn så lenge -4kg, og jeg skal ned 10kg til. Her går det i joggeturer, skogsturer, trilleturer og det neste målet er å få en god rutine på styrketrening igjen! Var veldig aktiv og egentlig ganske greit trent før fødsel, men var stort sett bundet til sofaen gjennom hele svangerskapet og da forfalt jeg helt.
Bra det er flere som er glad i sjokolade :hilarious: Jeg har begynt å vurdere snopestopp eller sukkerstopp, men vet ikke om jeg har viljestyrke nok:hilarious: høres ut som du er godt igang da, og at vi er litt i samme situasjon. Bortsett fra at jeg ikke var spesielt godt trent før svangerskapet heller da. Hvilken styrketrening tenker du å gjøre? (Hjemme, treningstime, video?)
 
Bra det er flere som er glad i sjokolade :hilarious: Jeg har begynt å vurdere snopestopp eller sukkerstopp, men vet ikke om jeg har viljestyrke nok:hilarious: høres ut som du er godt igang da, og at vi er litt i samme situasjon. Bortsett fra at jeg ikke var spesielt godt trent før svangerskapet heller da. Hvilken styrketrening tenker du å gjøre? (Hjemme, treningstime, video?)
Jeg har ikke sluttet å spise godis, men jeg begrenser hvor mye jeg spiser :hilarious: Alt handler om kalorier inn vs kalorier ut. Så jeg sørger for å forbrenne mer enn jeg spiser. Men jeg spiser litt godis hver dag:shy:
Jeg har utstyr for basic styrketrening hjemme - markløft, knebøy, benkpress, kettlebells øvelser o.l, så må bare komme i gang nå.
 
Så lurt å bytte ut brødskive med knekkebrød, det burde sikkert jeg gjøre også. Og har sååå lyst å lære å bake brød selv. Har du oppskrift?

Nei, jeg bare har ca 6-7 dl væske, 1pk gjær.. moser noe frø... Litt olje.. bittelitt sukker (for å mate gjæra)
Også har jeg i mel av ymse slag til det blir en slags tykk grøt, og hiver i en smurt brødform, hever litt, og så steker :p
Pleier følge den for det meste av brød jeg lager, blir jo spiselig.

Foretrekker egentlig ha litt fiberhusk for å gjøre at det ikke ryer så veldig. Men var tom nå. :p
 
Skulle ønske jeg satte meg mer tid til å gjøre ting, men føler klokka går sjukt fort.
Gikk gjennom 12-ukers programmet til hypopressiv trening. Skulle gjerne forsøkt mer på det, sånn at kanskje magemusklene trakk seg skikkelig sammen og diastasen forsvant mer, men.. motivasjonen sprakk.

Har jobbet litt de siste dagene, da. Så, har derfor blitt noen skritt på.meg i alle fall :)
 
Hvordan går det med treningen?
Her fikk jeg i dag gjennomført min første 5 km på.. lenge! Det gikk overraskende bra, og løp på under 40 min så får vel være fornøyd med det mtp den dårlige kondisjonen min :p
 
Hvordan går det med treningen?
Her fikk jeg i dag gjennomført min første 5 km på.. lenge! Det gikk overraskende bra, og løp på under 40 min så får vel være fornøyd med det mtp den dårlige kondisjonen min :p

Flink du er !

Jeg gikk tur med hundene, opp til butikken med ungen på ryggen.
Ikke tiltenkt som trim; men.. jeg KUNNE vært lat og tatt bilen. Gikk istedenfor (.. men det var mest for å slippe å vaske bæsj senere, ikke fordi jeg skulle være flink).
Ble likevel en god økt, for posen på vei hjem var tung; babyen er tung og hundene dro.
 
Flink du er !

Jeg gikk tur med hundene, opp til butikken med ungen på ryggen.
Ikke tiltenkt som trim; men.. jeg KUNNE vært lat og tatt bilen. Gikk istedenfor (.. men det var mest for å slippe å vaske bæsj senere, ikke fordi jeg skulle være flink).
Ble likevel en god økt, for posen på vei hjem var tung; babyen er tung og hundene dro.
Det er tungt nok det! Trenger ikke dra på treningssenter for å få trent for å si det sånn :p
 
Det er tungt nok det! Trenger ikke dra på treningssenter for å få trent for å si det sånn :p
Nei. Skulle ønske jeg hadde tid til det dog. Har vært nærmest støttemedlem på treningssenter i 11 mnd nå.. Ikke fått tid til å dra dit. :) Klengete baby ..
 
Alle som tror yoga er å bare ligge der å ikke bruke en muskel, de må gjerne prøve for kroppen min sier noe helt annet :hilarious:

Man styrker jo hele kroppen på det :)
 
Back
Topp