Hei igjen!

Timian

Elsker forumet
Vet ikke om det er noen her som husker meg... jeg var litt her inne mens jeg var gravid.
Fødte en dysmatur gutt i januar, 5 uker for tidlig, og etter det har jeg vel egentlig ikke vært innom.

Vi fikk en tøff start. Først var det 3 uker på nyfødtintensiven. Så fulgte et par forholdsvis harmoniske uker hjemme med et lite knøtt som måtte mates konstant. En uke etter termin fikk han påvist lyskebrokk. Brokket måtte dyttes på plass hver gang han skrek (noe som var ofte), og etter en uke ville det ikke inn igjen, så da ble vi sendt med ambulanse til Ullevål. Vel hjemme igjen etter operasjonen var knøttet fortsatt ikke helt fornøyd.. han skrek opp til 10 timer om dagen, spesielt i forbindelse med måltider, og til slutt nektet han helt å spise. Nytt sykehusopphold fulgte, og etter mye testing ble konklusjonen at lille ikke tåler kumelkproteiner, han som har blitt matet med kumelkbasert føde siden 3 uker før termin.. Han nekter helt å ta flaske, så nå er vi hjemme igjen med ernæringssonde og spesialkost. Og ja, vi hadde selvfølgelig et lite sykehusopphold til da han fikk en mageinfeksjon og ble dehydrert..

Det har altså ikke vært mye tid eller overskudd igjen til å følge med her inne, men nå har jeg fått nesetippen over vannet, og jeg synes å huske at det var noen trivelige damer her inne, så jeg prøver igjen :)

Oi, det var en tøff start. Forstår godt at du har vært opptatt. Håper det går bedre for dere framover nå ;)

Huff høres ikke helt greit ut.. Håper alt kommer seg fremmover :)

Jeg husker jeg har sett deg her inne jeg :) for en tøff start på livet og som foreldre.. håper ting har roet seg nå og det bare går fremover og at dere nå kan kose dere som familie med bebisen og sommer ! :)

Husker deg ja :)

Tøff start dere har fått! Godt du fortsatt "flyter", og at hverdagen har blitt bedre. Må være tungt å se sin lille skrike så mye!

Sender deg en klem :) velkommen tilbake!

Husker deg vettu :) Velkommen tilbake!
Huff for en tøff start, godt og høre at det går bedre nå :)

Javisst husker jeg deg! Velkommen tilbake hit :-)
Skjønner veldig godt at andre ting enn bv kommer i fokus under sånne omstendigheter! (Betydelig mindre startproblemer enn deres (virkelig smårusk i sammenligning) har klart å holde meg på god avstand av internett store deler av tiden etter fødselen.)

Håper dere har hatt noen gode øyeblikk innimellom, og ønsker dere en veldig fin sommer! :-)

Velkommen tilbake:)
Uff, så trasig med en slik start. Hadde det litt vanskelig selv, men det var "bare" med meg og ikke babyen. Kan tenke meg at det har vært vanskelig for dere.
Håper dere har kommet dere litt og ting er litt lettere nå da:)

Vi vurderte navnet timian hvis lille jenta vår hadde vært en gutt, så da husker jeg at jeg la merke til deg som hadde det som brukernavn her inne :-)

Høres ut som en vanskelig start for dere, ber og håper på at ting blir bedre fremover! Masse velkommen tilbake:-) Kan jeg spørre? Hva betyr det at han var dysmatur?

Husker deg ja :)

Tøff start dere har fått! Godt du fortsatt "flyter", og at hverdagen har blitt bedre. Må være tungt å se sin lille skrike så mye!

Sender deg en klem :) velkommen tilbake!
Takk!

Det var forferdelig tungt. man føler seg så hjelpeløs. Barnelegen forklarte at lille sannsynligvis har hatt kronisk betennelse i spiserøret (og videre ned i fordøyelsessystemet), med de smertene det medfører, og vi prøvde altså å tvinge i ham akkurat det som gjorde at han fikk vondt :( Er så bitter på helsestasjonen, der fikk vi høre at nei, dessverre, det er noen barn som bare er sånn, spesielt premature, for de har umodent tarmsystem. NEI, det er ikke normalt at barnet står i bru hver gang det skal spise. Det er ikke normalt å legge på seg 80 gram på 10 dager, selv om de påstod at han "fulgte sin egen kurve". Til slutt ga vi bare beskjed om at enten fikk vi henvisning til barneavdelingen fra dem, eller så kom vi selv til å dra dit og sitte og vente på gangen til de ble nødt til å ta oss inn der.

Vi er så utrolig heldige at vi bor 5 minutter unna et sykehus med barneavdeling, og der er de altså helt fantastiske. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis vi ikke hadde hatt dem å støtte oss på.

Vi vurderte navnet timian hvis lille jenta vår hadde vært en gutt, så da husker jeg at jeg la merke til deg som hadde det som brukernavn her inne :)

Høres ut som en vanskelig start for dere, ber og håper på at ting blir bedre fremover! Masse velkommen tilbake:) Kan jeg spørre? Hva betyr det at han var dysmatur?

Hihi, så morsomt! Heter jenta di Bjørk? Vår lille har også et tre-navn ;)

Dysmatur vil si "liten for alderen", han vokste ikke så mye som han skulle i magen. Han kom i uke 35, da veier gjennomsnittsbabyen 2,5 kilo, men han veide bare 1700 gram . Han veide altså like mye som en gjennomsnittsbaby veier i uke 31, så han var en hel måned for liten. Tydelig at han hadde sultet, han hadde veldig lavt blodsukker, så de opererte inn et kateter for næring rett i blodet gjennom navlen da han kom ut. Fordi underhudsfettet hans var borte så han ikke ut som en vanlig, lubben baby, han så ut som en veldig vis, veldig liten gammel mann :D

Han har alltid vært så liten at han ikke har vært innenfor noen vekstkurve, men nå i løpet av den siste måneden har han faktisk nådd 3-percentilen, hurra!

Hei! Så fint å høre fra deg igjen! Gratulerer med den lille! Skjønner godt at du har vært opptatt. Blir paff av å lese hvordan hs har vært, de av alle burde jo vite at 80 g er /lite/.

Hurra for kurveklatring! Min ligger også på 3-percentilkurven, så har en småtting jeg også, selv om han var mye større enn din da han ble født;)

Nå håper jeg at du kan nyte permisjonen med kos og hygge:)

Hei! Så fint å høre fra deg igjen! Gratulerer med den lille! Skjønner godt at du har vært opptatt. Blir paff av å lese hvordan hs har vært, de av alle burde jo vite at 80 g er /lite/.

Hurra for kurveklatring! Min ligger også på 3-percentilkurven, så har en småtting jeg også, selv om han var mye større enn din da han ble født;)

Nå håper jeg at du kan nyte permisjonen med kos og hygge:)
Tuusen takk!

8 gram om dagen er ekstremt lite.. men de bare så på kurven på skjermen, og der så den jo for så vidt grei ut, for det var så langt opp til normalstrekene at det ikke var lett å se at kurven hans hadde flatet helt ut. Det sier jo sitt at vi ble lagt inn med en gang vi kom på sykehuset, ungen var jo kraftig dehydrert! Da han så endelig fikk i seg næring, begynte han å legge på seg 80 gram om dagen, haha!

Jeg begynner faktisk å lure på om helsesøsters viktigste misjon er å trøste overnervøse foreldre, for uansett hva man kommer dit med er jo alt "normalt". Vel, ikke alle mødre som er bekymret for barnet sitt er hysteriske, det hender det faktisk er reelle ting å bekymre seg for!

Var litt godt å høre at din også er liten og søt :) Må innrømme at jeg av og til blir litt trist når jeg kler på min lille som er et halvt år gammel om to uker klær i størrelse "3mnd"... trøster meg med at om noen uker har han nok firedoblet fødselsvekta si. Man kan nesten ikke forlange mer av en liten skrott :D
Får du også kommentarer som "Nei, dette var ikke gamle karen"?

*sniker fra mars* ;)
Så godt å se deg igjen! :)
Jeg var på et annet forum med deg, og husker at vi tilhører samme sykehuset.
Godt å høre at det går bra med dere nå, til tross for en fryktelig tøff start.
Enda godt at sykehuset tar ting på alvor. Den helsestasjonen/helsesøstra burde vært klaget inn, det kunne jo endt riktig så ille om ikke lille hadde hatt så oppegående foreldre. :(
Ønsker dere alt godt i tiden som kommer! ❤ Nyt sommern med den lille sjefen! :D

Tuusen takk!

8 gram om dagen er ekstremt lite.. men de bare så på kurven på skjermen, og der så den jo for så vidt grei ut, for det var så langt opp til normalstrekene at det ikke var lett å se at kurven hans hadde flatet helt ut. Det sier jo sitt at vi ble lagt inn med en gang vi kom på sykehuset, ungen var jo kraftig dehydrert! Da han så endelig fikk i seg næring, begynte han å legge på seg 80 gram om dagen, haha!

Jeg begynner faktisk å lure på om helsesøsters viktigste misjon er å trøste overnervøse foreldre, for uansett hva man kommer dit med er jo alt "normalt". Vel, ikke alle mødre som er bekymret for barnet sitt er hysteriske, det hender det faktisk er reelle ting å bekymre seg for!

Var litt godt å høre at din også er liten og søt :) Må innrømme at jeg av og til blir litt trist når jeg kler på min lille som er et halvt år gammel om to uker klær i størrelse "3mnd"... trøster meg med at om noen uker har han nok firedoblet fødselsvekta si. Man kan nesten ikke forlange mer av en liten skrott :D
Får du også kommentarer som "Nei, dette var ikke gamle karen"?

Min begynte på 15-percentilkurven og falt til 3-percentilkurven på 6-ukers kontrollen. Strevde og strevde med å mate ham, men han gikk bare opp 100-150 g i uken. Her er jeg veldig glad for at hs sa at enkelte er små, det er rett og slett slik de er. Så lenge han var glad og fornøyd skulle jeg ikke stresse. Frem til 4 mnd-kontrollen veide jeg ham hver uke, og hver veiing var er stort nederlag siden han aldri la på seg nok. Nå har jeg ikke veid ham siden forrige kontroll og orker ikke å styre på lenger.

Han blir 5 mnd om 5 dager og jeg håper at han har bikket 6 kg på kontrollen. Problemet med klær her er at han er så smal, så det er masse løst stoff som henger rundt magen hans :P

Folk kommenterer så mye rart! Har hørt både "Er det meningen at han skal være så tynn?" og "Nå må du mate den ungen din! Det ser jo ut som om han sulter" (...)

Og disse som ikke har peiling og sier at han er stor for alderen mens de nikker og tydeligvis ikke har noe peiling :P

Last edited:
Hihi, så morsomt! Heter jenta di Bjørk? Vår lille har også et tre-navn ;)

Dysmatur vil si "liten for alderen", han vokste ikke så mye som han skulle i magen. Han kom i uke 35, da veier gjennomsnittsbabyen 2,5 kilo, men han veide bare 1700 gram . Han veide altså like mye som en gjennomsnittsbaby veier i uke 31, så han var en hel måned for liten. Tydelig at han hadde sultet, han hadde veldig lavt blodsukker, så de opererte inn et kateter for næring rett i blodet gjennom navlen da han kom ut. Fordi underhudsfettet hans var borte så han ikke ut som en vanlig, lubben baby, han så ut som en veldig vis, veldig liten gammel mann :D

Han har alltid vært så liten at han ikke har vært innenfor noen vekstkurve, men nå i løpet av den siste måneden har han faktisk nådd 3-percentilen, hurra!
Ååja, da var han veldig liten ja!! Håper ting går bedre med dere nå! Virker som han vokser mer nå:-) Vi heier dere hvertfall frem her inne!! Hihi, nei jenta mi heter ikke Bjørk. Står det noe sted? Hesten min heter Bjørk da, hehe!!:-)

For en tøff start dere har hatt. Håper alt går riktig vei nå. Hvordan går det med DEG oppi alt dette her da?

*sniker fra mars* ;)
Så godt å se deg igjen! :)
Jeg var på et annet forum med deg, og husker at vi tilhører samme sykehuset.
Godt å høre at det går bra med dere nå, til tross for en fryktelig tøff start.
Enda godt at sykehuset tar ting på alvor. Den helsestasjonen/helsesøstra burde vært klaget inn, det kunne jo endt riktig så ille om ikke lille hadde hatt så oppegående foreldre. :(
Ønsker dere alt godt i tiden som kommer! ❤ Nyt sommern med den lille sjefen! :D
Tusen takk! Og ja, du sier noe der. Helsesøster bedyret i alle fall at NÅ hadde hun lært, dette skulle hun tenke på neste gang hun kom borti et urolig barn med spisevansker.
Vi fikk jo ordnet opp i det før det ble kritisk, men det er så bittert å tenke på at hvis vi hadde tatt affære før, hadde lille kanskje ikke hatt flaskevegring nå, så han hadde sluppet den ekle ernæringssonden..

Min begynte på 15-percentilkurven og falt til 3-percentilkurven på 6-ukers kontrollen. Strevde og strevde med å mate ham, men han gikk bare opp 100-150 g i uken. Her er jeg veldig glad for at hs sa at enkelte er små, det er rett og slett slik de er. Så lenge han var glad og fornøyd skulle jeg ikke stresse. Frem til 4 mnd-kontrollen veide jeg ham hver uke, og hver veiing var er stort nederlag siden han aldri la på seg nok. Nå har jeg ikke veid ham siden forrige kontroll og orker ikke å styre på lenger.

Han blir 5 mnd om 5 dager og jeg håper at han har bikket 6 kg på kontrollen. Problemet med klær her er at han er så smal, så det er masse løst stoff som henger rundt magen hans :p

Folk kommenterer så mye rart! Har hørt både "Er det meningen at han skal være så tynn?" og "Nå må du mate den ungen din! Det ser jo ut som om han sulter" (...)

Og disse som ikke har peiling og sier at han er stor for alderen mens de nikker og tydeligvis ikke har noe peiling :p
Åååå, folk altså! Det er så slitsomt når de skal kommentere barnet ditt som om det var en utstillingshund!

Vi veier hver uke, kommer sikkert til å fortsette med det så lenge han har spisevansker. Tror ikke han kommer til å klatre så veldig, altså, med pappa som er asiat og mamma som er gnom :D

Da vi var innlagt på sykehuset veide vi før og etter hver eneste amming i to uker. Sliiitsooomt...

Back
Topp