HCG-nivåer

Ja var HCG jeg tenkte på . Er dette noe alle kan gå innom legekontoret for å sjekke dette ?
Er som oftest legen som må bestille en blodprøve til dette. Det gjøres over 2 dager.
 
Hm, rart! Jeg er i uke 6, men tok hcg i går og ny i morgen igjen for å se om utviklingen er normal (pga blødninger). Legen sa ingenting om at det er "for sent".

Tja. Mest fordi utviklingen er svært individuell når nivået har blitt høyt, og den kan stige selv om det er en abort, så ved blødninger er det anbefalet å droppe hcg og sende henvisning til UL. :) Etter uke 8-10 begynner hcg å synke. Og det er individuelt hvor høyt man kommer før det begynner å synke. Mange leger vet jo ikke det og måler hcg fortsatt i uke 12 liksom.

Ultralyd er en bedre klinisk vurdering enn en hcg prøve, det er nok derfor det er anbefalt når embryoet burde være synlig.
 
Tja. Mest fordi utviklingen er svært individuell når nivået har blitt høyt, og den kan stige selv om det er en abort, så ved blødninger er det anbefalet å droppe hcg og sende henvisning til UL. :) Etter uke 8-10 begynner hcg å synke. Og det er individuelt hvor høyt man kommer før det begynner å synke. Mange leger vet jo ikke det og måler hcg fortsatt i uke 12 liksom.

Ultralyd er en bedre klinisk vurdering enn en hcg prøve, det er nok derfor det er anbefalt når embryoet burde være synlig.
Jeg oppfatter legen min som veldig godt oppdatert på dette feltet :) Han tok utvendig ul (de har ikke utstyr for innvendig ul på det lokale kontoret), og trodde han kunne se "noe", men selvsagt svært vanskelig å vurdere utvendig. Derfor hcg i tillegg. Men jeg skal absolutt spørre han om dette når prøvesvarene foreligger :) Greit å høre hans oppfatning om dette!
Takk for innspill.
 
Jeg oppfatter legen min som veldig godt oppdatert på dette feltet :) Han tok utvendig ul (de har ikke utstyr for innvendig ul på det lokale kontoret), og trodde han kunne se "noe", men selvsagt svært vanskelig å vurdere utvendig. Derfor hcg i tillegg. Men jeg skal absolutt spørre han om dette når prøvesvarene foreligger :) Greit å høre hans oppfatning om dette!
Takk for innspill.

Om du har god stigning og ingen flere blødninger er det jo sannsynligvis ikke noe problem, men utfordringen er at det kan skape ganske mye stress med hcg-målinger når hcg er høyt og stigningen kan være vanskelig å vurdere. Og da ender man jo med å uansett ønske seg den tidlige innvendige UL kontrollen for å vite at alt er greit. Så derfor er det vanligvis anbefalt å bare bli ferdig med innvendig UL først som sist. De fleste ønsker seg jo det selv og. :)
 
Back
Topp