https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7580002, denne er gjort etter IVF så det regnes å være noe høyere enn ved hjemmebefruktning. Her er det målt 16 dager etter uttak/befruktning (14 dager etter innsett) som tilsvarer 16 dager etter eggløsning. Det er 111 kvinner med i studien. Alle 7 som hadde hcg over 600 var gravid med flerlinger. Av de 25 som hadde hcg mellom 300 og 600 ventet 10 flerlinger (40 %).
"RESULTS:
One hundred eleven patients had positive serum quantitative hCG levels 14 days post-ET; 89/111, or 80.2%, had ongoing pregnancies. The spontaneous miscarriage rate was, therefore, 19.8% (22/111). If the level was less than 300, the ongoing multiple pregnancy rate was 9% (5/57). If the level was between 300 and 600, the ongoing pregnancy rate was 40% (10/25). If the hCG level was greater than 600, the multiple pregnancy rate was 100% (7/7)."
Her er en annen studie som også er etter IVF, og kun 14 dager etter uttak (14 dpo):
https://academic.oup.com/humrep/article/17/7/1901/576949 Der var intervallet i hcg for enlinger 5-397 og for flerlinger 48-683. Så utfra normal dobling vil ingen av de som ventet enlinger kunne ha over 1000 i hcg ved 16 dpo.
Jeg synes ikke det er interessant med selvrapporterte hcg verdier på nett, da de aller fleste ikke har godt nok grunnlag for å si nøyaktig tidspunkt for EL og selv 1-2 dagers usikkerhet utgjør (ekstrem) forskjell i hcg.
Jeg fant også noen om naturlig befruktning, men de lagret jeg ikke, og jeg finner dem ikke igjen på første forsøk nå. Og den jeg fant med median-verdier for tvillinger har jeg heller ikke lagret.
For det var det altså 500 ved 16 dpo. Det var kun en studie da, men nokså likt de andre dataene jeg fant.
Om man får høy hcg verdi, men normal stigning (48-72 timer i begynnelsen) så er det nok ofte mer sannsynlig at EL har vært før. Om man derimot har både høy verdi og høy doblingshastighet (raskere enn 48 timer) så er det jo høyere sannsynlighet for at det er reellt høyt tidlig. Embryoet må jo rekke å utvikle seg og implantere før hcg kan begynne å produseres, så om man regner seg baklengs fra sitt eget hcg-nivå og egen dobling så må man jo sitte igjen med en del dager etter EL uten hcg.
Jeg er dessverre for kvalm til å søke mer i kveld på de studiene jeg ikke har tatt vare på linkene til, jeg trodde jeg hadde mange flere lagret. Beklager.
Du må gjerne dele studier du har funnet om du har tatt vare på dem.