Har så lyst på salami

Gi meg et solid og godt rundstykke med roadtbeef og sprøstekt løk oppå takk, og ved siden av et rundstykke med salami og agurk *savn*. Samt litt spekemat attåt hadde gjort susen og en dæsj med myk oster på et par Ritzkjeks... Jaja... det er lov til å drømme. :)

Gi meg et solid og godt rundstykke med roadtbeef og sprøstekt løk oppå takk, og ved siden av et rundstykke med salami og agurk *savn*. Samt litt spekemat attåt hadde gjort susen og en dæsj med myk oster på et par Ritzkjeks... Jaja... det er lov til å drømme. :)
Takk for den!! Får vann i munnen:p sitter på jobb og er kjempe sulten, skal snart på butikken å kjøpe meg et surt rundstykke og en banan......

Jeg skjønner veldig godt at savnet etter visse matvarer er stort og jeg kjenner det selv også, men hvorfor tørr dere ta sjansen? Det er ikke nødvendigvis slik at barnet tar skade av det, men det er jo en dokumentert risiko. Det er jo derfor gravide har fått råd å følge, slik som med å avstå fra alkohol for eksempel. De fleste klarer å holde seg borte fra alkohol i 9mnd nettopp fordi det utgjør en risiko. Siden det også er en risiko ved visse matvarer bør vel det og være nok til å avstå fra dem? ;)

Har aldri selv hørt at det skulle være farlig, med min første så var det det eneste jeg spiste av pålegg de tre første mnd. legen min ville vite hva jeg spiste siden jeg var så tynn, å hun sa ingenting til at jeg spiste det.

Har spist både reker og blåskjell den siste uken så håper ikke det er farlig :)

Har forøvrig spist salami og de dagene man åpner pakken, har ikke klart å la være!:p Jula blir tragisk når man ikke kan spise fenalår og annet spekemat:(

Jeg skjønner veldig godt at savnet etter visse matvarer er stort og jeg kjenner det selv også, men hvorfor tørr dere ta sjansen? Det er ikke nødvendigvis slik at barnet tar skade av det, men det er jo en dokumentert risiko. Det er jo derfor gravide har fått råd å følge, slik som med å avstå fra alkohol for eksempel. De fleste klarer å holde seg borte fra alkohol i 9mnd nettopp fordi det utgjør en risiko. Siden det også er en risiko ved visse matvarer bør vel det og være nok til å avstå fra dem? ;)
Jeg er så enig med deg! Forstår ikke at det er så vanskelig å holde seg unna den tiden man er gravid.. Jeg sluttet å snuse på dagen jeg fikk positiv test, og ja. Er det noe jeg kjemper med meg selv om daglig, så er det ønsket om snus. Men det er ikke meg det handler om. Det samme gjelder for listen over hva man skal holde seg unna. Om jeg har lyst på salami og spekemat, så går det over. Føler det er en liten pris å betale for å være sikker på at jeg ikke gjør noe som kan skade mitt barn. I stedet for å fokusere på hva man ikke kan spise, så burde man heller være glad for at lista over hva man KAN spise tross alt er lengst :-)

Kan man ikke spise reker!? Jeg har hørt stikk motsatt! At man kan fint spise reker bår man er gravid, men helst ikke når man ammer, da de kan utvikle skalldyrallergi...

Det er bare en fordel å spise typisk allergifremkallende matvarer mens man er gravid eller ammer. Dette er med på å venne babyen til allergenene, og det er mindre risiko for at babyen utvikler allergi senere. Så lenge man selv tåler det, er det fint å spise både nøtter, skalldyr, gluten osv.

Eg har ete salami med majones og agurk, opp til fleire gonger. Einaste kravet mitt er at eg må åpna den og eter kun når den er nyåpna.

Men salami er kommen på trygg lista, den er ikkje farleg å ete, så lenge den er fersk. Samme med røykt laks - kan ete, men den skal vera nyåpna.
Alkohol kan ikkje samenlignast med salami.

Men salami er kommen på trygg lista, den er ikkje farleg å ete, så lenge den er fersk. Samme med røykt laks - kan ete, men den skal vera nyåpna.
Alkohol kan ikkje samenlignast med salami.

Nå snakket jeg generelt om matvarer en bør unngå da det ikke bare har blitt diskutert salami, og det ikke alle typer salami som er "friskmeldt". Var kanskje satt litt på spissen..

Har også veldig lyst på salami! Klarer nesten ikke gå forbi i butikken

Har også veldig lyst på salami! Klarer nesten ikke gå forbi i butikken

Igjen, du har lov til det. Gilde sine produkt - salami, er trygg for gravide. Dei anbefaler at du ete den så fersk som mogleg.

Back
Topp