Har du tatt glukosetesten?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
"3. Hvem må ta testen?
Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes"

Hentet herfra: https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/

Da er det ikke mange som slipper!

Ja, her blir det test på mandag! Har ikke fått mye info, annet enn at man må møte fastende. Når jeg skal begynne å faste har jeg ikke fått vite. Holder det med fra midnatt, eller må jeg begynne før? Er det noe spesielt jeg på gjøre/unngå? Kan jeg gå på do? Lite info altså!!!

Fikk beskjed i dag om å faste fra midnatt. Skal på torsdag.

Da har jeg tatt den. Gikk veldig greit. Den drikken var ikke så vond som jeg hadde forestilt meg. Fikk en blå flaske, og den var det både litt sitron og bringebærsmak i, og ikke minst var den kald.

Lykke til til dere som skal ta den nå snart, dette går bra :D

Ja, her blir det test på mandag! Har ikke fått mye info, annet enn at man må møte fastende. Når jeg skal begynne å faste har jeg ikke fått vite. Holder det med fra midnatt, eller må jeg begynne før? Er det noe spesielt jeg på gjøre/unngå? Kan jeg gå på do? Lite info altså!!!
Fastende betyr ingen mat, ingen drikke (selv ikke vann!), ingen tyggis, ingen røyk/snus, i 12 timer før testen. Du kan til nød ta et halvt glass vann med nødvendige medisiner, men sjekk med sykehuset hva du kan ta og hva du evt bør vente med til etter testen er tatt.

Hvordan gikk det? Kjedelig å vente?
Da har jeg tatt den. Gikk veldig greit. Den drikken var ikke så vond som jeg hadde forestilt meg. Fikk en blå flaske, og den var det både litt sitron og bringebærsmak i, og ikke minst var den kald.
Får svar på prøven senere i dag. Jeg hadde med strikketøy, så da gikk ventetiden meget fort.

Oppdatering: ikke noe tegn til svangerskapsdiabetes, blodprøvene var godt innenfor :) så glad og lettet!

Last edited:
Får svar på prøven senere i dag. Jeg hadde med strikketøy, så da gikk ventetiden meget fort.

Oppdatering: ikke noe tegn til svangerskapsdiabetes, blodprøvene var godt innenfor :) så glad og lettet!

Så bra det gikk fint.
Håper jeg også får med smak! For 5 og 7 år siden var drikken to store glass med lunken «melis»:confused:

Jeg skal ikke. Skal ta i følge de nye retningslinjene, men ikke i følge de gamle. Så jordmor vurderte det slik at vi dropper det så lenge ikke det er noe i veien med langtidsblodsukkeret. Skal ta ny blodprøve nå for å sjekke, og så skal jeg uansett på vekstkontroll i uke 32. Krysser fingrene for at det er rett valg, vil jo absolutt ikke ha sv. diabetes.

Æsj da satt jeg her. Måtte først vente en halvtime før jeg kom inn. Kan konstatere at på mitt legesenter bruker de fortsatt det ekle melispulveret. Tipset dem at det finnes bedre varianter. Det hadde de aldri hørt om...

Så nå er det å sitte her til kl. 11. Med ekkel smak i munnen og sult som gnager. Uff uff, nå syter jeg:p

Æsj da satt jeg her. Måtte først vente en halvtime før jeg kom inn. Kan konstatere at på mitt legesenter bruker de fortsatt det ekle melispulveret. Tipset dem at det finnes bedre varianter. Det hadde de aldri hørt om...

Så nå er det å sitte her til kl. 11. Med ekkel smak i munnen og sult som gnager. Uff uff, nå syter jeg:p

Føler med deg... [emoji17]

Uff, misunner deg ikke :sorry: men tenk så deilig når det er overstått! :)

Uff, misunner deg ikke :sorry: men tenk så deilig når det er overstått! :)
Helt fantastisk å komme hjem og få spise litt og ikke minst drikke kaffi:love7

Men lurer på hvor lenge jeg må vente på svar? Tidligere har de stukket meg i fingen og jeg har fått resultatet med en gang. Denne gang tok de flere prøver i armen. Er så nysgjerrig!! Kjedelig om jeg må vente til i morgen...

Men lurer på hvor lenge jeg må vente på svar? Tidligere har de stukket meg i fingen og jeg har fått resultatet med en gang. Denne gang tok de flere prøver i armen. Er så nysgjerrig!! Kjedelig om jeg må vente til i morgen...
Det vet jeg ikke. Jeg fikk svaret etter stikk i fingeren ved sist svangerskap :)

Så uheldig at de ikke hadde den blå flaska da, men lurt at du tipset dem så kanskje de endrer nå :) jeg tok et glass fra armen før prøven og et etterpå, jeg måtte vente til dagen etterpå med å ringe inn for og få svar.

Så uheldig at de ikke hadde den blå flaska da, men lurt at du tipset dem så kanskje de endrer nå :) jeg tok et glass fra armen før prøven og et etterpå, jeg måtte vente til dagen etterpå med å ringe inn for og få svar.

Ok, takk for svar. Da gidder jeg ikke å gå å vente på svar i dag i alle fall.

Håper de har kjøpt inn med bringebærsmak til jeg evt må inn igjen i uke 32:joyful: De sa i alle fall de ville sjekke det ut.

Back
Topp