Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Juliette skrev:
Slutter med å svare at jeg er enig med ALT Senator Malin skriver her. Du er ikke alene om dine synspunkt!Frøken Hege skrev:
OG- det må jo være lov å ha forståelse for at folk er forkjellig.
Man kan jo være en knakende god person og likanes selv om man ikke mener som alle andre.
Jeg forstår faktisk ikke hva som er problemet basert på hennes redegjørelser. Ikke ønsker jeg å akseptere at takhøyden for slike holdningen er blitt mye høyere heller. Hvorfor skal det være greit med generalisering og stigmatisering? Her angripes enkeltmennesket for å bure seg inne, ikke kunne språket mm., og blir brukt som årsaksforklaring til en generell skepsis en selv har utviklet til millioner av mennesker i verden. Jeg liker heller ikke tonen i innleggene. Jeg syns den er aggressiv og svært nedlatende i omtalene av personene. Det er IKKE greit å være generelt skeptisk til utlendinger basert på noen få, personlige erfaringer. Hvis en lener seg tilbake på de få erfaringene og ikke gidder og lære mer, så får en takke seg selv for egen misnøye.
ABB slaktet på brutalt vis ned barn, unge og voksne på bakgrunn av et forvridd menneskesyn. Det vi ønsker etter denne tragedien er økt samhold og toleranse, ikke mer fremmedfrykt og skepsis. Dere må gjerne være uenige i politikken, men da får dere nesten snakke om det og ikke enkelttilfeller
tindra skrev:
Slutter med å svare at jeg er enig med ALT Senator Malin skriver her. Du er ikke alene om dine synspunkt!Frøken Hege skrev:
Man kan jo være en knakende god person og likanes selv om man ikke mener som alle andre.
Signerer!
..og er det noe verre å dele Senator Malin sitt syn enn å støtte opp om Krekar?
Dollface skrev:
Frøken Hege skrev:
Juliette skrev:
Senator Malin skrev:
©Smartass skrev:
Senator Malin skrev:
Ja men for å kunne snakke med sine norske naboer bør de kunne norsk! Og det er ikke mitt ansvar. Jeg kan godt snakke med masse innvandrere jeg, på norsk. Jeg orker ikke føre en gebrokken engelsk/afrikansk/kurdisk ++ samtale jeg bare skjønner halvparten av.
*F9z*
Skjønner greia. Integrere seg først. Så henge med folka etterpå.Nesten så vi kunne hatt en sånn integreringsanstalt med statlige ansatte :)
Den var vanskelig å forstå den? Er det veldig unaturlig å kreve at en innvandrer skal kunne basic norsk? Nei! Han fungerer jo ikke i hverdagen om han ikke mestrer språket. Det er ikke snakk om å snakke flytende her, men gjøre seg forstått. Jeg er fullt klar over at norsk er et vanskelig språk, men ingen er så dumme at de ikke klarer å lære seg litt hvertfall. Det flytende kommer med årene - ved hjelp av oss som snakker norsk som morsmål.
Hva synes du om nordmenn i Spania, da? Snakker de bra spansk, eller engelsk for den del. Og ikke minst, -ingen kulturkræsj der?
Tenker du at vår kultur er bedre enn andres?
Nordmenn i Spania kan ofte spansk, eller gjør seg forstått på engelsk. De sitter ikke inne i egen stue og sturer, da kan de jo liksågodt bo i Norge...
Nei, men de lager seg egne norske ghettoer, der de okkupperer gatene på 17mai, går i tog og markerer nasjonaldagen - istedenfor å sette seg på flyet hjem og feire her hjemme.. det er ikke som om det er krig og elendighet og fare for eget liv om de kommer hit, slik det er for endel innvandrere som kommer til Norge.
I tillegg klager vi og griner vi over alle disse "innvandrerbutikkene" som poffet opp på 80tallet.. men hva er det i Spania da? Dagbladet og brunost på annahvert hjørne? KJeeeeeeeempespanskt vettøh....
Og det er ikke bare i Spania.. Onklen og tanta mi kjøpte seg nettopp leilighet i Tyrkia. I et boligkompleks der det omtrent bare bor nordmenn..
Hvis jeg vil dra på ferie for å treffe naboen, så leier jeg meg ei campingvogn og blir der hele ferien liksom...
Jeg sier ikke at jeg er for åpne grenser, men jeg sier at vi bør kanskje se på oss selv før vi kritiserer de som kommer hit.. vi er ikke hakket bedre - om man kan si det på den måten.. Vi invaderer og tar oss til rette vi, like mye som det vi mener "de" gjør her...
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
Mrs Lutz skrev:
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
absolutt ikke! nå snakker jeg om sm sine meninger ikke abb.
©Smartass skrev:
Mrs Lutz skrev:
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
Joda, det er det. Men off topic.
Mrs Lutz skrev:
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
Jaha? Begge er ekstreme i hver sin retning, begge er går under betegnelsen terrorister. Hvorfor er Breiviks ideologi verre enn Krekars? Fordi du er tilhenger av hans ideologi?
Og bare for å understreke, jeg er ikke tilhenger av ideologien til noen av de.
EBmam skrev:
Mrs Lutz skrev:
©Smartass skrev:
tindra skrev:
Signerer!
Ja, det er det.
Sign. Føler i det hele tatt at denne tråden er "typisk norsk", er ikke lov å mene noe annet enn det de røde mener, og er man det minste høyrevridd eller har meninger som ikke er i samsvar med det som her til lands er "riktig" er man ikke vel bevart og i det hele tatt.. Jeg forsvarer ikke Breiviks handlinger, de er forkastelige, ikke forsvarer jeg alt det ekstreme han mener heller, men mener der er små innslag av såkalte poenger i noe av det han sier.
Men i mine ører lyder det litt slik: Jeg gidder ikke være politisk korrekt, så jeg sier det rett fra levra, det er kult. Jeg er skeptisk. Sånn er jeg bare, sånn kommer det alltid til å være. Jeg gidder ikke diskutere det.Juliette skrev:
Javel. Men det gir jo ingen videre mening annet enn å bekrefte sine egne begrensninger ift tema.
MiLfYwAy skrev:
Jaha? Begge er ekstreme i hver sin retning, begge er går under betegnelsen terrorister. Hvorfor er Breiviks ideologi verre enn Krekars? Fordi du er tilhenger av hans ideologi?
©Smartass skrev:
Frøken Hege skrev:
Du vil ha forståelse for at du støtter Krekar, men kan ikke forstå at vi har pittelitt forståelse for et par av meningene til ABB?
Jeg har ingen forståelse for at man valger å knytte det opp mot ABB, nei.
LillianneLie skrev:
Det var vel det som ble ganske så feil i denne tråden mener jeg da - at vi skulle knytte noe som helst opp mot ABB.
©Smartass skrev:
MiLfYwAy skrev:
De to kan da overhodet ikke sammenlignes!
Hverken i "ideologi" eller som "terrorister".
søteste skrev:
©Smartass skrev:
MiLfYwAy skrev:
Den ene er radikal muslim og mener at alt vestelige land står for er helt forkastelig og har ganske så rasistiske meninger mot vestelige land og mennesker. Mens abb er radikal høyere og mener helt motsatt. At alt som ikke er vestelige er forkastelig og har ganske så sterke rasistiske meninger mot den ikke vestelige kulturen og menneskene. Begge har til felles at de er terrorister og har drept uskyldige mennensker. Ser ikke forskjellen der altså, de er like ille å støtte krekar som abb!
søteste skrev:
©Smartass skrev:
MiLfYwAy skrev:
Den ene er radikal muslim og mener at alt vestelige land står for er helt forkastelig og har ganske så rasistiske meninger mot vestelige land og mennesker. Mens abb er radikal høyere og mener helt motsatt. At alt som ikke er vestelige er forkastelig og har ganske så sterke rasistiske meninger mot den ikke vestelige kulturen og menneskene. Begge har til felles at de er terrorister og har drept uskyldige mennensker. Ser ikke forskjellen der altså, de er like ille å støtte krekar som abb!