Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er ikke statens ansvar å integrere. Det er ditt og mitt ansvar!*Meya* skrev:
Ikke rart det blir "kulturkræsj" med de holdningene der. Du høres ikke akkurat spesielt imøtekommende ut. Hvor mange muslimer har du kjent godt, egentlig?Juliette skrev:
Senator Malin skrev:
Det er ikke statens ansvar å integrere. Det er ditt og mitt ansvar!*Meya* skrev:
Åja. Så det er jeg som skal arrangere (obligatorisk) norskurs? Jeg som skal hjelpe de i jobb?
Da har jeg misforstått.
Nei, men integrering er ikke å få 600 timer norskkurs og hjelp til å finne seg en jobb. Integrering går på å få bruke norsken de har lært, med å snakke med norske naboer, gå hjem til andre foreldre i barnehagen, sitte på lekeplassen og ikke bare bli skult på, møtes på samme arenaer som du og jeg, uten å bli kikket rart på og aldri snakket til. DET er integrering. Selv om jeg egentlig ikke liker begrepet, men er mere for INKLUDERING, men ser jo det blir vanskelig, når det sitter folk med mye rare holdninger rundt om kring.
*Meya* skrev:
Senator Malin skrev:
Åja. Så det er jeg som skal arrangere (obligatorisk) norskurs? Jeg som skal hjelpe de i jobb?
Da har jeg misforstått.
Nei, men integrering er ikke å få 600 timer norskkurs og hjelp til å finne seg en jobb. Integrering går på å få bruke norsken de har lært, med å snakke med norske naboer, gå hjem til andre foreldre i barnehagen, sitte på lekeplassen og ikke bare bli skult på, møtes på samme arenaer som du og jeg, uten å bli kikket rart på og aldri snakket til. DET er integrering. Selv om jeg egentlig ikke liker begrepet, men er mere for INKLUDERING, men ser jo det blir vanskelig, når det sitter folk med mye rare holdninger rundt om kring.
Senator Malin skrev:
Ja men for å kunne snakke med sine norske naboer bør de kunne norsk! Og det er ikke mitt ansvar. Jeg kan godt snakke med masse innvandrere jeg, på norsk. Jeg orker ikke føre en gebrokken engelsk/afrikansk/kurdisk ++ samtale jeg bare skjønner halvparten av.
©Smartass skrev:
Senator Malin skrev:
Ja men for å kunne snakke med sine norske naboer bør de kunne norsk! Og det er ikke mitt ansvar. Jeg kan godt snakke med masse innvandrere jeg, på norsk. Jeg orker ikke føre en gebrokken engelsk/afrikansk/kurdisk ++ samtale jeg bare skjønner halvparten av.
*F9z*
Skjønner greia. Integrere seg først. Så henge med folka etterpå.Nesten så vi kunne hatt en sånn integreringsanstalt med statlige ansatte :)
Senator Malin skrev:
Ikke rart det blir "kulturkræsj" med de holdningene der. Du høres ikke akkurat spesielt imøtekommende ut. Hvor mange muslimer har du kjent godt, egentlig?Juliette skrev:
Nei, i og med at jeg har vokst opp på ei lita bygd som en gang på tidlig 2000-tall tok inn maaaaasse afgahanere hvor 8 gikk i klassen min, vil jeg påstå jeg har vokst opp med noen.
Ellers har jeg 2 i klassen min nå som jeg har gått 3 år med og ei mor i barnehagen jeg snakker litt med.
Og jeg sier fortsatt, kulturkræsj.
Jeg er kanskje ikke imøtekommende på den måten dere på BV er, men sånn er jeg.
Senator Malin skrev:
Den var vanskelig å forstå den? Er det veldig unaturlig å kreve at en innvandrer skal kunne basic norsk? Nei! Han fungerer jo ikke i hverdagen om han ikke mestrer språket. Det er ikke snakk om å snakke flytende her, men gjøre seg forstått. Jeg er fullt klar over at norsk er et vanskelig språk, men ingen er så dumme at de ikke klarer å lære seg litt hvertfall. Det flytende kommer med årene - ved hjelp av oss som snakker norsk som morsmål.
Senator Malin skrev:
©Smartass skrev:
Senator Malin skrev:
*F9z*
Skjønner greia. Integrere seg først. Så henge med folka etterpå.Nesten så vi kunne hatt en sånn integreringsanstalt med statlige ansatte :)
Den var vanskelig å forstå den? Er det veldig unaturlig å kreve at en innvandrer skal kunne basic norsk? Nei! Han fungerer jo ikke i hverdagen om han ikke mestrer språket. Det er ikke snakk om å snakke flytende her, men gjøre seg forstått. Jeg er fullt klar over at norsk er et vanskelig språk, men ingen er så dumme at de ikke klarer å lære seg litt hvertfall. Det flytende kommer med årene - ved hjelp av oss som snakker norsk som morsmål.
Juliette skrev:
Senator Malin skrev:
Nei, i og med at jeg har vokst opp på ei lita bygd som en gang på tidlig 2000-tall tok inn maaaaasse afgahanere hvor 8 gikk i klassen min, vil jeg påstå jeg har vokst opp med noen.
Ellers har jeg 2 i klassen min nå som jeg har gått 3 år med og ei mor i barnehagen jeg snakker litt med.
Og jeg sier fortsatt, kulturkræsj.
Jeg er kanskje ikke imøtekommende på den måten dere på BV er, men sånn er jeg.
Men ingen av disse representerer de du tidligere refererte til: knapt kan norsk, knapt går utenfor døra, ikke er sosiale.....
©Smartass skrev:
Senator Malin skrev:
Nettopp :) Og de fleste lærer seg da norsk. :) Og det flytende kommer seg med årene hos de fleste, hos noen ikke.Syns ikke du skal bruke ABB som referanse når du presenterer holdningene dine i framtiden. Han er en syk syk mann.De få tingene dere kan være enige i, finner du også hos andre. Bruk de som referanse heller. Frp for eksempel.
Er det virkelig så vanskelig å skjønne at jeg synes Norge tar imot for mange og at oppfølgingen av de er dårlig?Senator Malin skrev:
Altså, om Norge og staten hadde vært bedre på språkopplæring, integrering og lignende hadde jeg kanskje ikke hatt disse meningene.
Men så lenge det bor X-antall innvandrere (ta bort svenskene, vet de er mange) som verken kan norsk, knapt går utendørs og er sosial og ikke viser interresse i det hele tatt for å integreres synes jeg ikke Norge kan ta imot så mange. De klarer jo ikke følge opp de vi allerede har.
Og jeg er ikke fan islam av forskjellige grunner og dermed liker jeg heller ikke at det kommer så mange utenlandske muslimer hit. Det dere tror på og står for, står stikk i strid med mange av det nordmenn står for. Det blir kulturkræsj.