Har du samme syns som ABB?

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:
Det er ikke statens ansvar å integrere. Det er ditt og mitt ansvar! 

Åja. Så det er jeg som skal arrangere (obligatorisk) norskurs? Jeg som skal hjelpe de i jobb?

Da har jeg misforstått.

Nei, men integrering er ikke å få 600 timer norskkurs og hjelp til å finne seg en jobb. Integrering går på å få bruke norsken de har lært, med å snakke med norske naboer, gå hjem til andre foreldre i barnehagen, sitte på lekeplassen og ikke bare bli skult på, møtes på samme arenaer som du og jeg, uten å bli kikket rart på og aldri snakket til. DET er integrering. Selv om jeg egentlig ikke liker begrepet, men er mere for INKLUDERING, men ser jo det blir vanskelig, når det sitter folk med mye rare holdninger rundt om kring. 

Ja men for å kunne snakke med sine norske naboer bør de kunne norsk! Og det er ikke mitt ansvar. Jeg kan godt snakke med masse innvandrere jeg, på norsk. Jeg orker ikke føre en gebrokken engelsk/afrikansk/kurdisk ++ samtale jeg bare skjønner halvparten av. 

Og de muslimene jeg vet av, både gjennom skole og bhg er ikke de som stiller opp mest på sosiale sammenkomster. Så det der går begge veier. De må svelge sine kameler og ha seg ut og vi som "norske" svelge våre å behandle de på "samme måte" som vi ville gjort med en etnisk nordmann.

Sorry Sam, men det er vårt alles ansvar, og jo mer de får snakket norsk, jo flinkere blir de. Det vises godt på norske barn som lærer engelsk, hvorfor får vi beskjed om at de bør lese bøker på engelsk, snakke engelsk hjemme osv, jo for at de skal bli flinkere. Tape over teksten på serier, sånn at ungene må høre etter og ikke bare lese. 

Hvordan skal de lære om de aldri får brukt språket?

Jeg kjenner mange som har forsøkt stille opp, altså innvandrere generelt uansett tro, men som aldri blir hørt eller finner noe fellesskap. Jeg har også forsøkt og forsøkt, og tro meg, i enkelte sammenhenger får jeg aldri gehør. Ser på klassen til eldste feks, på foreldremøter, der er det noen som til og med snakker mens jeg snakker, som om jeg ikke er der i det hele tatt. Eller gjerne tar ordet etter meg, og sier AKKURAT det samme, som om jeg ikke var der. Hilser ikke på meg, og datteren får ikke lov til å snakke med datteren min heller. Og da er datteren min faktisk ganske populær ellers blandt de fleste andre i klassen. 

Så ikke si det handler om å svelge kameler, mange har prøvd. Når vi snakker på møtene i foreningen jeg er med i, så sier mange at de har prøvd å hilse på naboen, men aldri fått noe svar. De gikk med mat til naboen, og fikk vite at vi ikke har mat-mangel i Norge og de bare kunne pakke maten inn igjen og gå hjem og spise den sjøl... 

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

Ja men for å kunne snakke med sine norske naboer bør de kunne norsk! Og det er ikke mitt ansvar. Jeg kan godt snakke med masse innvandrere jeg, på norsk. Jeg orker ikke føre en gebrokken engelsk/afrikansk/kurdisk ++ samtale jeg bare skjønner halvparten av. 

*F9z* 

Skjønner greia. Integrere seg først. Så henge med folka etterpå. 
Nesten så vi kunne hatt en sånn integreringsanstalt med statlige ansatte :)

Den var vanskelig å forstå den? Er det veldig unaturlig å kreve at en innvandrer skal kunne basic norsk? Nei! Han fungerer jo ikke i hverdagen om han ikke mestrer språket. Det er ikke snakk om å snakke flytende her, men gjøre seg forstått. Jeg er fullt klar over at norsk er et vanskelig språk, men ingen er så dumme at de ikke klarer å lære seg litt hvertfall. Det flytende kommer med årene - ved hjelp av oss som snakker norsk som morsmål.

Hva synes du om nordmenn i Spania, da? Snakker de bra spansk, eller engelsk for den del. Og ikke minst, -ingen kulturkræsj der?

Tenker du at vår kultur er  bedre enn andres?

Jeg synes akkurat det samme om de. Jeg blir flau av å være i f.eks Spania og møter fastboende nordmenn som kan ett eneste spansk ord - cerveza.

Og nei, ikke så kulturkræsj der. Har du vært der? De fleste der er jo katolikker.

Og nei, vår kultur er ikke bra i det hele tatt. Ikke min heller. Jeg vet jo jeg er fordomsfull, akkurat som sikkert 1 million andre nordmenn.

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Den var vanskelig å forstå den? Er det veldig unaturlig å kreve at en innvandrer skal kunne basic norsk? Nei! Han fungerer jo ikke i hverdagen om han ikke mestrer språket. Det er ikke snakk om å snakke flytende her, men gjøre seg forstått. Jeg er fullt klar over at norsk er et vanskelig språk, men ingen er så dumme at de ikke klarer å lære seg litt hvertfall. Det flytende kommer med årene - ved hjelp av oss som snakker norsk som morsmål.

Hva synes du om nordmenn i Spania, da? Snakker de bra spansk, eller engelsk for den del. Og ikke minst, -ingen kulturkræsj der?

Jeg synes akkurat det samme om de. Jeg blir flau av å være i f.eks Spania og møter fastboende nordmenn som kan ett eneste spansk ord - cerveza.

Og nei, ikke så kulturkræsj der. Har du vært der? De fleste der er jo katolikker.

Så de fleste nordmenn der lever som...katolikker..., altså som godt, skikka kristne? Hva slags kultur er det, egentlig?

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:
Ja det har jeg. Dere er noen jævla kyllinger som ikke tørr å innrømme det. Ikke kom her å si at alle her inne foruten meg og èn til, er imot ALT Breivik står for og har sagt. 

Fyren er gal, men han har noen "poenger".

Hvilke "poeng" har han? 

At Norge slipper inn for mange innvandrere for eksempel? Hvorfor ikke ha like streng kvote som Danmark har? 
At det er noe "galt" når det mest brukte guttenavnet i Oslo er Muhammed? 

Men denne diskusjonen gidder jeg ikke ta. 

Da er jo du like kylling, om ikke mer, som ikke kan stå for meningene dine. 

At Mohammed er mest brukt i Oslo, viser egentlig ikke at det er fler muslimer, men speiler den dårlige fantasien blandt enkelte, når en av familiens barn må få det navnet, i mange kulturer. 

Han vil jo ikke ha like strenge regler som DK engang, han vil DREPE Sånne som meg, han vil ikke at mine barn skal eksistere eller ha livets rett engang. Det er ikke å ha det "like strengt som Danmark", det er SYKT. Og ser du ikke det, ja da er det faen meg ikke håp. Håper aldri oen muslimer kommer til deg som pasienter da, da stikker du vel hull i trommehinna på de eller noe... 

nå går du over streken synes jeg! barnslig å gå til personlig angrep. det er kanskje derfor hun ikke gidder å ta diskusjonen. for hun tørr jo faktisk stå for meningene sine. men jeg skjønner godt at hun ikke gidder å diskutere på dette nivået. og hun har aldri sagt hun vil drepe muslimer.

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Så de fleste nordmenn der lever som...katolikker..., altså som godt, skikka kristne? Hva slags kultur er det, egentlig?

Nei, de lever vel som kristne eller ateister vil jeg tro. Poenget her er at katolikker og nordmenn ikke er så veldig forskjellige som en nordmann og en utenlandsk muslim er.

Jeg har en venninne som har bodd der i mange år og hun har _aldri_ opplevd kulturkræsj der annet enn at de er veldig opptatte av familien sin :P

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:
Det er ikke statens ansvar å integrere. Det er ditt og mitt ansvar! 

Åja. Så det er jeg som skal arrangere (obligatorisk) norskurs? Jeg som skal hjelpe de i jobb?

Da har jeg misforstått.

Nei, men integrering er ikke å få 600 timer norskkurs og hjelp til å finne seg en jobb. Integrering går på å få bruke norsken de har lært, med å snakke med norske naboer, gå hjem til andre foreldre i barnehagen, sitte på lekeplassen og ikke bare bli skult på, møtes på samme arenaer som du og jeg, uten å bli kikket rart på og aldri snakket til. DET er integrering. Selv om jeg egentlig ikke liker begrepet, men er mere for INKLUDERING, men ser jo det blir vanskelig, når det sitter folk med mye rare holdninger rundt om kring. 

det er ikke så himla lett når dama ikke får lov å komme ut av hjemmet sitt og ikke får lov til å lære seg grunnleggende norsk nok til å kunne delta i en samtale. de eneste muslimene jeg faktisk klarer å komme innpå er de som har bodd i norge fra tenårene eller tidligere. ellers har jeg gitt opp - og ja jeg har faktisk prøvd.

Blir litt skremt av menneskesynet til enkelte. Ikke bra å ha et sånt menneskesyn og sånne holdninger når man skal jobbe med mennesker. Litt empati og kunnskap hjelper godt på!

"– Jeg fikk vite om rosetoget i ettertid. Det er vel en typisk norsk reaksjon, det er ikke lov til å bli sint og rasende. Det er ulogisk."

En del jeg er enig i.

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Nei, de lever vel som kristne eller ateister vil jeg tro. Poenget her er at katolikker og nordmenn ikke er så veldig forskjellige som en nordmann og en utenlandsk muslim er.

Jeg har en venninne som har bodd der i mange år og hun har _aldri_ opplevd kulturkræsj der annet enn at de er veldig opptatte av familien sin :P

Nå tenkte jeg ikke akkurat på om venninna di eller andre nordmenn opplever/opplevde det som kulturkræsj, men spanjolene. Så koselig at de er opptatt av familien sin, da. Kanskje vi kunne laget et underforum for de her

For en usakelig diskusjon dette ble! Vi har i dag to terrorister i Norge. En muslimsk og en norsk. De er på hver sin side radikale, og har meninger som er helt syke. Men vi hadde en diskusjon om den ene terroristen da man ble bedt om å respektere at det ble delt noen av meningene til denne muslimske terroristen. Nå har vi ett spørsmål som går andre veien til det radikale høyere altså langt forbi FrP. Hvorfor blir det ikke respektert at noen deler noen av de meningene?For jeg ser det er de samme som ba om respekt sist gang som angriper nå. Jeg vill svare for meg selv nå å si at nei jeg deler ikke hans syn, men jeg synes vi kunne jobbet litt mer for å hjelpe de som kommer til landet vårt, jeg synes ikke at i Norge skal man ha skole med 98% innvandrere, man skal ikke ha ett tettsted der det er kunn 2 % norske osv. Slikt blir det dårlig interigering av! Norge suger når det gjelder dette. Og nei det er ikke bare nordmenn som må gjøre noe dette går begge veier. Jeg skal ikke bli fortalt at jeg er rasist fordi jeg gjør min jobb, jeg skal ikke bli fortalt at fordi jeg er kvinne så kan man ikke lytte til hva jeg har å si osv. Men disse med slike holdninger er det forhåpentligvis mindretall, dette blir vi fortalt hele tiden, mens jeg blir fortalt hele tiden at alle nordmenn er rasister. Mens jeg faktisk ikke kjenner enn eneste en. Alt må gå begge veier, respekt, interigrering, initativ osv. Slutt å heng enn nordmann for sine meninger og slutt å heng en ikke etisk nordmann for sine meninger. Har vi ikke lært noe av abb saken? Stå sammen? Vise at den jævelen tar så sykt feil av ALLE!

Senator Malin skrev:
Ja det har jeg. Dere er noen jævla kyllinger som ikke tørr å innrømme det. Ikke kom her å si at alle her inne foruten meg og èn til, er imot ALT Breivik står for og har sagt. 

Enig Malin.

Fyren er ikke rett skrudd sammen, men noen poeng har han.

Dersom dette handler om at Norge tar inn for mange innvandrere som det klarer å håndtere og ivareta, så kan jeg si meg enig i det. MEN er det virkelig det ABB mener? Han mener noe ekstremt - han er jo helt imot multkulturalismen. Hadde det vært opp til han hadde Norge vært en HEL hvit nasjon - UTEN blanding fra andre andre nasjonaliteter, kultur og religion.

At det finnes folk der ute (blant oss alle) som dømmer mennesker pga deres hudfarge, kultur og religion skremmer meg virkelig. Ikke noe rart det blir kulturkræsj i dette landet - når folk ikke kan akseptere andre for hvem de er, uansett kultur og religion. Jeg mener integrering/inkludering BØR gå begge veier!!

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Nordmenn i Spania kan ofte spansk, eller gjør seg forstått på engelsk. De sitter ikke inne i egen stue og sturer, da kan de jo liksågodt bo i Norge...

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:

Senator Malin skrev:

Hvilke "poeng" har han? 

At Norge slipper inn for mange innvandrere for eksempel? Hvorfor ikke ha like streng kvote som Danmark har? 
At det er noe "galt" når det mest brukte guttenavnet i Oslo er Muhammed? 

Men denne diskusjonen gidder jeg ikke ta. 

Da er jo du like kylling, om ikke mer, som ikke kan stå for meningene dine. 

At Mohammed er mest brukt i Oslo, viser egentlig ikke at det er fler muslimer, men speiler den dårlige fantasien blandt enkelte, når en av familiens barn må få det navnet, i mange kulturer. 

Han vil jo ikke ha like strenge regler som DK engang, han vil DREPE Sånne som meg, han vil ikke at mine barn skal eksistere eller ha livets rett engang. Det er ikke å ha det "like strengt som Danmark", det er SYKT. Og ser du ikke det, ja da er det faen meg ikke håp. Håper aldri oen muslimer kommer til deg som pasienter da, da stikker du vel hull i trommehinna på de eller noe... 

nå går du over streken synes jeg! barnslig å gå til personlig angrep. det er kanskje derfor hun ikke gidder å ta diskusjonen. for hun tørr jo faktisk stå for meningene sine. men jeg skjønner godt at hun ikke gidder å diskutere på dette nivået. og hun har aldri sagt hun vil drepe muslimer.

Det er forskjell på å drepe alle muslimer som ABB vil

Og å begrense inntaket av de

Slutter med å svare at jeg er enig med ALT Senator Malin skriver her. Du er ikke alene om dine synspunkt!

OG- det må jo være lov å ha forståelse for at folk er forkjellig.
Man kan jo være en knakende god person og likanes selv om man ikke mener som alle andre.

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Nå tenkte jeg ikke akkurat på om venninna di eller andre nordmenn opplever/opplevde det som kulturkræsj, men spanjolene. Så koselig at de er opptatt av familien sin, da. Kanskje vi kunne laget et underforum for de her

Herregud...

Frøken Hege skrev:
Slutter med å svare at jeg er enig med ALT Senator Malin skriver her. Du er ikke alene om dine synspunkt!

Man kan jo være en knakende god person og likanes selv om man ikke mener som alle andre.

Signerer!

Frøken Hege skrev:

Juliette skrev:

Senator Malin skrev:

©Smartass skrev:

Senator Malin skrev:

*F9z* 

Nordmenn i Spania kan ofte spansk, eller gjør seg forstått på engelsk. De sitter ikke inne i egen stue og sturer, da kan de jo liksågodt bo i Norge...

Nei, men de lager seg egne norske ghettoer, der de okkupperer gatene på 17mai, går i tog og markerer nasjonaldagen - istedenfor å sette seg på flyet hjem og feire her hjemme.. det er ikke som om det er krig og elendighet og fare for eget liv om de kommer hit, slik det er for endel innvandrere som kommer til Norge.
I tillegg klager vi og griner vi over alle disse "innvandrerbutikkene" som poffet opp på 80tallet.. men hva er det i Spania da? Dagbladet og brunost på annahvert hjørne? KJeeeeeeeempespanskt vettøh....
Og det er ikke bare i Spania.. Onklen og tanta mi kjøpte seg nettopp leilighet i Tyrkia. I et boligkompleks der det omtrent bare bor nordmenn..
Hvis jeg vil dra på ferie for å treffe naboen, så leier jeg meg ei campingvogn og blir der hele ferien liksom...

Jeg sier ikke at jeg er for åpne grenser, men jeg sier at vi bør kanskje se på oss selv før vi kritiserer de som kommer hit.. vi er ikke hakket bedre - om man kan si det på den måten.. Vi invaderer og tar oss til rette vi, like mye som det vi mener "de" gjør her...

Frøken Hege skrev:

Jeg forstår faktisk ikke hva som er problemet basert på hennes redegjørelser. Ikke ønsker jeg å akseptere at takhøyden for slike holdningen er blitt mye høyere heller. Hvorfor skal det være greit med generalisering og stigmatisering? Her angripes enkeltmennesket for å bure seg inne, ikke kunne språket mm., og blir brukt som årsaksforklaring til en generell skepsis en selv har utviklet til millioner av mennesker i verden. Jeg liker heller ikke tonen i innleggene. Jeg syns den er aggressiv og svært nedlatende i omtalene av personene. Det er IKKE greit å være generelt skeptisk til utlendinger basert på noen få, personlige erfaringer. Hvis en lener seg tilbake på de få erfaringene og ikke gidder og lære mer, så får en takke seg selv for egen misnøye.

ABB slaktet på brutalt vis ned barn, unge og voksne på bakgrunn av et forvridd menneskesyn. Det vi ønsker etter denne tragedien er økt samhold og toleranse, ikke mer fremmedfrykt og skepsis. Dere må gjerne være uenige i politikken, men da får dere nesten snakke om det og ikke enkelttilfeller

Frøken Hege skrev:

Signerer!
..og er det noe verre å dele Senator Malin sitt syn enn å støtte opp om Krekar?

Back
Topp