Har dere søkt om foreldrepenger?

Beklager, mente 100% dekningsgrad... Høres jo herlig ut med 10 uker ekstra, men jeg hørte at man taper endel penger på det...?

Det kommer veldig an på, de fleste får totalt sett mindre utbetalt med 100%, men om det lønner seg med det og ulønna kontra 80% kan variere noe. Vi taper vel totalt sett litt på det (i mannens periode, jeg får det samme utbetalt med begge variantene) - men vi syns ikke tapet er så stort at det er verdt å stresset med å spare til ulønna, og så mister en jo trygderettigheter etter en viss tid i ulønna perm.

Har brukt bl.a denne kalkulatoren når vi regna på det. Så joda, totalt sett mer utbetalt med 100%, men ikke så mye egentlig.

Ja, mente 100% dekningsgrad :)

Ser ut som om disse feriedagene vi har i julen ikke kan tas med videre, i følge leder. Så da er de nok tapt :(

Men skjønner fortsatt ikke hvordan folk klarer seg frem til barnehagestart...?

Jeg har termin 6.juni, og har da brukt 3 uker allerede før termin. Ettersom mannen skal ha 10 uker, så er det da 36 uker igjen til fellesperiode, som jeg skal ha. Hvis jeg regner på det (uten å inkludere helligdager osv, for det får man vel ikke utsettelse for...?), så får jeg da:
6. juni 2018 - 15.februar 2019: 36 uker
16- feb - 15.mars: 4 uker ferie fra 2018
18.mars - 24.mai: Pappapermisjon
27.mai - 21.juni: 4 uker ferie 2019
24.juni - 19. juli: Feriedager (10 ekstra pga at jobben har 25 feriedager per år, og 2 ekstra fordi jeg bare regnet 4 uker lovbestemt ferie tidligere)

Så da er det fortsatt 1 mnd igjen til barnehagestart... Så det jeg lurer på da... Er det lurt å ta en mnd ulønnet permisjon? F.eks mens pappaen har pappapermisjon? Da blir jo min permisjon forlenget?
Husk rettighetene til sykepenger forsvinner med ulønnet permisjon. Da må du jobbe deg opp nye 26 uker.

Hei alle dere kunnskapsrike! Nå fikk jeg brev fra arbeidsgiver at jeg har gått opp endel i lønn etter å ha levert inn papirer på min mastergrad som jeg var ferdig med sommeren 2016(litt på etterskudd altså). Hadde ingen forventninger om å få uttelling for graden da jeg er ansatt i stilling som nattevakt(nå vikar som miljøterapeut), men jeg fikk visst det!!(hurra![emoji51][emoji120]) Mitt spørsmål til dere er om dere har noe erfaring med en slik situasjon, med lønnsforhøyelse relativt kort tid før permisjon? (Jeg har termin i starten av juni, så blir vel perm fra midten av mai.)

En større «utfordring» er at jeg ble 100% sykemeldt fra stillingen jeg går i nå, dagen etter jeg tilfeldigvis leverte inn dokumentene på mastergraden... Vet noen av dere om det er stor sjanse for å få uttelling hos NAV også for denne lønna fremover, eller må jeg belage meg på å få «gamle» lønna?[emoji205] Årslønnmessig er det et ganske stort hopp, ser på den kalkulatoren ift permisjon at det utgjør ca litt over 1000kr i uka på utbetalingen. Det blir jo fort noen tusenlapper, spesielt om vi ender med å velge 80%dekning m 100% permisjon slik vi tenker.

Forstod det slik på NAV at de tok utgangspunkt i lønnsslippene mine og forespeila lønn fra arbeidsgiver. Samtidig havner jeg kanskje midt i mellom her mtp at arbeidsgiver forskuddterer lønna mi både for sykepenger og permisjon(første del hvertfall).

Håper noen har noen nyttige innspill:) Påforhånd, tusen takk![emoji108][emoji51][emoji120]

Hei alle dere kunnskapsrike! Nå fikk jeg brev fra arbeidsgiver at jeg har gått opp endel i lønn etter å ha levert inn papirer på min mastergrad som jeg var ferdig med sommeren 2016(litt på etterskudd altså). Hadde ingen forventninger om å få uttelling for graden da jeg er ansatt i stilling som nattevakt(nå vikar som miljøterapeut), men jeg fikk visst det!!(hurra![emoji51][emoji120]) Mitt spørsmål til dere er om dere har noe erfaring med en slik situasjon, med lønnsforhøyelse relativt kort tid før permisjon? (Jeg har termin i starten av juni, så blir vel perm fra midten av mai.)

En større «utfordring» er at jeg ble 100% sykemeldt fra stillingen jeg går i nå, dagen etter jeg tilfeldigvis leverte inn dokumentene på mastergraden... Vet noen av dere om det er stor sjanse for å få uttelling hos NAV også for denne lønna fremover, eller må jeg belage meg på å få «gamle» lønna?[emoji205] Årslønnmessig er det et ganske stort hopp, ser på den kalkulatoren ift permisjon at det utgjør ca litt over 1000kr i uka på utbetalingen. Det blir jo fort noen tusenlapper, spesielt om vi ender med å velge 80%dekning m 100% permisjon slik vi tenker.

Forstod det slik på NAV at de tok utgangspunkt i lønnsslippene mine og forespeila lønn fra arbeidsgiver. Samtidig havner jeg kanskje midt i mellom her mtp at arbeidsgiver forskuddterer lønna mi både for sykepenger og permisjon(første del hvertfall).

Håper noen har noen nyttige innspill:) Påforhånd, tusen takk![emoji108][emoji51][emoji120]

Er bare å få arbeidsgiver til å lage evt sende inn et nytt Inntektsopplysningsskjema :)

Er bare å få arbeidsgiver til å lage evt sende inn et nytt Inntektsopplysningsskjema :)

Da vi/jeg er litt treiig med foreldrepengesøknaden har vi ikke levert inn noe enda, derav blir vel den nye lønna det som står på første papirene som skal inn. Krysser fingrene for at dette går seg til da:) Takk for svar[emoji108]

Jeg fikk beskjed av min arbeidsgiver at hun sendte inn nye inntektsopplysninger hvis det ble lønnsøkning i mai med de vanlige forhandlingene. Da ville nav endre på inntekten etter det.

Det er lønnen du har ved start på svangerskapet som bestemmer hva du får i svangerskapspenger.

Jeg fikk beskjed av min arbeidsgiver at hun sendte inn nye inntektsopplysninger hvis det ble lønnsøkning i mai med de vanlige forhandlingene. Da ville nav endre på inntekten etter det.

Det er lønnen du har ved start på svangerskapet som bestemmer hva du får i svangerskapspenger.

Høres lovende ut! ...og du tenker ikke at sykemeldingsperioden skal spille vesentlig inn?[emoji205] Er jo til syvende og sist opp til NAV, og vet jo aldri hva de lander på. Men fint med andres oppfatning og erfaringer[emoji120] Takk!

Håper å få søkt snart! Skal til legen for terminbekreftelse i dag. Bikket 26 uker rett for påske så rakk ikke det da (legen hadde ingen ledige timer da og han hadde ferie i påsken). Litt frustrende da saksbehandlingstiden der vi bor er 15 uker, og jeg er jo 28 uker om to dager :P

Men jeg får lønn direkte fra jobben så det får ingen konsekvenser for meg sånnsett

Det er inntekten man har når man går ut i permisjon som er grunnlaget for foreldrepenger.

545caea433ce67695923bff62100d8a7.jpg

Jeg vet ikke om jeg har krav på foreldrepenger [emoji27][emoji27][emoji27] har gått på AAP lenge pga skolegang og praksis når jeg skulle omplassere meg , og nå rett før påske fikk jeg beskjed at jeg nå stod registert som vanlig arbeidssøker da aap perioden min nå var over.

Jeg er jo ikke litt i form til å starte jobbsøking/lærlingsplass nå med alle problemene med bekkene og den elendige formen [emoji27][emoji27]

Noen som forstår seg på alt det og vet om jeg har rett på foreldrepenger?

Jeg vet ikke om jeg har krav på foreldrepenger [emoji27][emoji27][emoji27] har gått på AAP lenge pga skolegang og praksis når jeg skulle omplassere meg , og nå rett før påske fikk jeg beskjed at jeg nå stod registert som vanlig arbeidssøker da aap perioden min nå var over.

Jeg er jo ikke litt i form til å starte jobbsøking/lærlingsplass nå med alle problemene med bekkene og den elendige formen [emoji27][emoji27]

Noen som forstår seg på alt det og vet om jeg har rett på foreldrepenger?

Mener å ha lest på NAV sine sider at AAP kvalifiserer som inntekt(på lik linje med sykepenger, svangerskapspenger og vanlig lønn), og det danner da grunnlaget for foreldrepenger:) Leste om det på NAV sine sider for en stund siden, du kan enkelt sjekke selv hva som danner grunnlaget der, for sikkerhets skyld:) Lykke til:))

Back
Topp