Har dere lagt en plan for permisjonen?

Tror vi går for full permisjon (59uker.) Legger til 5 uker ferie, og da havner vi i starten på juli. Jobber som lærer og da har jeg uansett fri til midten av august. Eneste jeg lurer litt på er mannens inntekt i permisjonen, da han er selvstendig og har veldig varierende inntekt. -men de regner vel gjennomsnittet de siste år eller noe sånt:)
 
Takk for så mange svar og at dere deler hva dere har tenkt å gjøre! Syns også det er fint at man deler erfaringer, linker, lover og regler :)
 
Er det noen som har erfaring med det praktiske når mor jobber fullt en periode, for så å fullføre permisjonen etterpå?
Jeg må 2 måneder på jobb fra midten av oktober. Regnes det automatisk at far er hjemme da, eller må han bruke sin del av permisjonen?
Jeg har søkt nav rundt, og lagt inn i kalenderen, men får ikke noe tydelig svar på hva som gjelder for far når mor jobber fullt en begrenset periode..
 
Er det noen som har erfaring med det praktiske når mor jobber fullt en periode, for så å fullføre permisjonen etterpå?
Jeg må 2 måneder på jobb fra midten av oktober. Regnes det automatisk at far er hjemme da, eller må han bruke sin del av permisjonen?
Jeg har søkt nav rundt, og lagt inn i kalenderen, men får ikke noe tydelig svar på hva som gjelder for far når mor jobber fullt en begrenset periode..

Lurer på om han må søke om å utsette sin da? Hvis tanken er at du jobber og han også jobber?:)
 
Samboeren studerer derfor skal jeg ta all permisjonen. Vi tenker å gjøre det sånn at vi tar 100%, men spare såpass mye hver måned at vi kan ha ulønna permisjon frem til barnehagestart i august neste år :)

Hei! Vi er i ganske lik situasjon, far studerer deltid 50%. Det ser ut til at det er veldig strenge regler for å overta fedrekvoten.. hvordan løser dere dette? Min samboer vil nok kunne klare å tjene inn minst 49K så da har han rett til foreldrepenger og må ta de ut..
 
Lurer på om han må søke om å utsette sin da? Hvis tanken er at du jobber og han også jobber?:)

Siden ungen er max 5 mnd når jeg må på jobb igjen hadde vi tenkt at far var hjemme. Prøver å legge det inn slik jeg ser det for meg i nav sin kalender, men den vil ikke godta tankegangen min:p
Får vel ringe dem en dag.
 
Er det noen som har erfaring med det praktiske når mor jobber fullt en periode, for så å fullføre permisjonen etterpå?
Jeg må 2 måneder på jobb fra midten av oktober. Regnes det automatisk at far er hjemme da, eller må han bruke sin del av permisjonen?
Jeg har søkt nav rundt, og lagt inn i kalenderen, men får ikke noe tydelig svar på hva som gjelder for far når mor jobber fullt en begrenset periode..
Vi har det sånn at jeg har mammakvote og mesteparten av fellers først, så har far sin kvote, så jobber begge og så har jeg resten av felle. Var ikke noe problem å legge inn det. Jeg fikk en feilmelding på at jeg hadde skrevet inn en gal dato først, men ellers gikk det greit. Kalkulatoren er ikke oppdatert med at det går an at mor og far har mer enn 100% permisjon i sum enda, men ellers ser den ut til å virke. Pappaen må ikke nødvendigvis bruke permisjon når du ikke gjør det. Man kan f.eks ha noen uker midt i som bestemor passer eller liknende. Permisjonen trenger ikke være sammenhengende. Der eneste som er låst er 3 uker før termin til mor og 6 uker etter fødsel til mor. Man kan utsette permisjon både med jobb og ferie, og summen av mor og fars persmisjon kan være alt fra 10% til 150%
 
Jeg sliter så fælt med å forstå permisjonsopplegget så jeg snur meg til dere for hjelp. Vi tenker å ta 80% og jeg skal ha hele fellesperioden. Men jeg kommer til å måtte ta noe ulønnet permisjon for å komme å kunne være hjemme til barnehage start august 2021. Spørsmålet er om jeg kan ta ut 4 uker ferie midt i permisjonstiden, og dermed forskyver permisjon med 1 måned? Noen som vet? :)
 
Har enda et spørsmål! Legger man inn alle detaljer når man søker første gangen? Feks datoer for ferier og at man skal ha ulønnet, eller søker man om 80% eller 100% også må man kontakte nav underveis?:)
 
Jeg spurte min leder på jobben, som videre kontaktet fagforbundet.. De sa jeg kunne legge til mine 5 uker ferie til min permisjon, enten før eller etter ;) I tillegg skal jeg jo ha 5 uker neste år også.. Så da klaffer det bra for oss med : Mine uker+fellesdel som jeg tar, og mine 5 ferieuker for i år, deretter pappapermen, så mine 5 uker for neste år.. Da er vi nesten i mål til barnehagestart august 2021 :)
 
Jeg sliter så fælt med å forstå permisjonsopplegget så jeg snur meg til dere for hjelp. Vi tenker å ta 80% og jeg skal ha hele fellesperioden. Men jeg kommer til å måtte ta noe ulønnet permisjon for å komme å kunne være hjemme til barnehage start august 2021. Spørsmålet er om jeg kan ta ut 4 uker ferie midt i permisjonstiden, og dermed forskyver permisjon med 1 måned? Noen som vet? :)
Ja det kan du :)
 
Vi kjører at jeg tar ut min del av permisjonen og fellesdel samt ferie først før jeg avslutter med sju uker ulønnet. Da må mannen søke om utsettelse av sin permisjon før jeg er ferdig med min del. Det er det visst en del som glemmer, så husk å sjekke det! Kan anbefale Nav Foreldrepenger på Facebook, de er gode på å svare på det en måtte lure på. Angående ferie har jeg skjønt det sånn at det kun er den lovfestede delen av ferien du har krav på å utsette permisjonen med(4 uker + 1 dag), samt 10 dager som du kan ta på forskudd fra kommende år. Totalt med det jeg tar, mannens del av perm, felles og syv uker ulønna for å passe på at vi tar like mye kommer vi oss til august. Puh! Håper dere finner ut av det! ❤️
 
Back
Topp