Har dere lagt en plan for permisjonen?

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Og hvordan tenker dere å gjøre det? Noen tips?

Her tenker vi ikke barnehagestart før august, men 100% foreldrepenger så de siste månedene må vi nok lure det til litt - ferie, ulønnet permisjon og avspasering.
 
Vi tar ut 100 % foreldrepenger og 10 uker ulønnet permisjon (slik at tiden tilsvarer 80 %). Så tar jeg ut ferien for 2020.. etter det mener jeg å huske at vi er i ferietid - og da bruker vi av mannens og min sin ferie for året, slik at hu får drøyd permisjon til barnehage start i august ;)
 
De
Vi tar ut 100 % foreldrepenger og 10 uker ulønnet permisjon (slik at tiden tilsvarer 80 %). Så tar jeg ut ferien for 2020.. etter det mener jeg å huske at vi er i ferietid - og da bruker vi av mannens og min sin ferie for året, slik at hu får drøyd permisjon til barnehage start i august ;)

De ti ukene ulønnet - tar dere disse midt i eller etter tiden for foreldrepenger?
 
Vi satser på å ta 80% da kan jeg vær hjemme til februar også tar jeg ulønnet frem til eldstemann er tilbake på skolen i august og da jobber jeg 50% og mannen tar ut 50% perm. Så satser vi på at hun begynner i bhgen i januar 2022. Hvis ikke har han litt pappa perm igjen og vi kan trikse det til med det og det faktum at jeg jobber 50%, ferier og en svigermor som også jobber redusert nå.

Dette er sistemann og jeg vil være hjemme så mye jeg kan, jeg så på min datter at hun var mye tryggere når hun begynte i bhgen når hun var 19 mnder enn min sønn som var 10 mnder når han begynte. Derfor gjør vi det sånn ;)
 
Vi tar ut 100 % foreldrepenger og 10 uker ulønnet permisjon (slik at tiden tilsvarer 80 %). Så tar jeg ut ferien for 2020.. etter det mener jeg å huske at vi er i ferietid - og da bruker vi av mannens og min sin ferie for året, slik at hu får drøyd permisjon til barnehage start i august ;)

Vi har lagt samme plan som dere :)
 
De

De ti ukene ulønnet - tar dere disse midt i eller etter tiden for foreldrepenger?

jeg mener jeg sist tok permisjon - så ferie - så ulønnet - så tok mannen sin permisjon.. må dobbelsjekke om det fortsatt går men
 
Vi tar ut 100 % foreldrepenger og 10 uker ulønnet permisjon (slik at tiden tilsvarer 80 %). Så tar jeg ut ferien for 2020.. etter det mener jeg å huske at vi er i ferietid - og da bruker vi av mannens og min sin ferie for året, slik at hu får drøyd permisjon til barnehage start i august ;)
Vi og tar 100% og fyller opp med ferie og ulønnet. Sparer litt hver mnd for å klare oss den tiden vi har ulønnet. Søker selvfølgelig kontantstøtte når den tiden kommer og.
 
De


De ti ukene ulønnet - tar dere disse midt i eller etter tiden for foreldrepenger?
Sniker

med mindre man graderer den lønna permisjonen og samtidig graderer ulønna må man ta den etter den lønna
 
Hva mener du? Forsto ikke heelt hehe:)
Du kan ikke ta ulønna permisjon før du er ferdig med mødrekvote og fellesdel av den lønna permisjonen.
De to må være brukt opp før en tar ulønna permisjon.
Men mor kan ta ulønna etter de ukene før pappa tar fedrekvota (han må søke om utsettelse før ulønna begynner).

og mor kan gradere den lønna permisjonen og kombinere med ulønna etter avtale med jobbe
F eks ta ut fire dager med lønna foreldreperm og en dag med ulønna perm pr uke.
Men gradering lønner seg søke om senere, bare søke hvor mye perm og 80/100% lønn i første omgang
 
Du kan ikke ta ulønna permisjon før du er ferdig med mødrekvote og fellesdel av den lønna permisjonen.
De to må være brukt opp før en tar ulønna permisjon.
Men mor kan ta ulønna etter de ukene før pappa tar fedrekvota (han må søke om utsettelse før ulønna begynner).

og mor kan gradere den lønna permisjonen og kombinere med ulønna etter avtale med jobbe
F eks ta ut fire dager med lønna foreldreperm og en dag med ulønna perm pr uke.
Men gradering lønner seg søke om senere, bare søke hvor mye perm og 80/100% lønn i første omgang

Ja okei, da skjønner jeg litt mer :) Jeg tenkte ta min del av permisjonen også ferien innbakt i det(?) også når far har tatt sin del pluss ferie så tar jeg litt ulønnet permisjon fra jobb + avspasering, også tar vi ferien i lag før bhg start, men vet ikke helt enda om en kan gjøre det slik :)
 
Ja okei, da skjønner jeg litt mer :) Jeg tenkte ta min del av permisjonen også ferien innbakt i det(?) også når far har tatt sin del pluss ferie så tar jeg litt ulønnet permisjon fra jobb + avspasering, også tar vi ferien i lag før bhg start, men vet ikke helt enda om en kan gjøre det slik :)
Du kan forlenge permisjonen med lovfestet ferie. Altså 4 uker+1 dag hvert kalenderår.
Så du kan ta ut den lengde ferie både i år og neste år uten å ha brukt all mødrekvote eller fellesdel. Ferie utover den lovfestede må tas ut etter at den lønna permisjonen er over
 
Barnet skal begynne i barnehagen august 2021.
Jeg tar 100% permisjon først så tar far sin del så tar jeg ulønnet permisjon frem til jeg har krav på kontantstøtten så er jeg hjemme helt fram til barnehage start..Eneste måten som funker for oss.
 
Jeg tar heile permisjonen, 80%.
Far har ikke krav på permisjon, pga skolegang og ikke jobb.
Har 11 uker ferie tilgode. Så da har jeg permisjon og ferie til 14 august 2021. Så passer perfekt :)
 
Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan dette funker. :confused: Kan noen forklare hvordan vi går fram for å finne ut hvordan det blir best å gjøre det for vår del?

Jeg har et barn fra før, men hun er 17 år, og jeg var ikke i jobb da, så jeg vet rett og slett ikke hvordan dette funker. :smiley-ashamed008
 
Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan dette funker. :confused: Kan noen forklare hvordan vi går fram for å finne ut hvordan det blir best å gjøre det for vår del?

Jeg har et barn fra før, men hun er 17 år, og jeg var ikke i jobb da, så jeg vet rett og slett ikke hvordan dette funker. :smiley-ashamed008
Bruk kalkulatoren på nav.no
Den er veldig enkel i bruk
 
Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan dette funker. :confused: Kan noen forklare hvordan vi går fram for å finne ut hvordan det blir best å gjøre det for vår del?

Jeg har et barn fra før, men hun er 17 år, og jeg var ikke i jobb da, så jeg vet rett og slett ikke hvordan dette funker. :smiley-ashamed008

Foreldrepengeplanleggeren (tror den heter det) på nav sine sider er veldig grei å bruke! På nav står det også veldig oversiktlig om hvordan lovene er hva gjelder både ferie og permisjon :)
 
Du kan forlenge permisjonen med lovfestet ferie. Altså 4 uker+1 dag hvert kalenderår.
Så du kan ta ut den lengde ferie både i år og neste år uten å ha brukt all mødrekvote eller fellesdel. Ferie utover den lovfestede må tas ut etter at den lønna permisjonen er over

Ja ok! :) Men fant noe på nav om at så så mange dager ferie kunne overføres til neste år eller tas fra kommende år? Men skjønte det ikke helt haha
 
Ja ok! :) Men fant noe på nav om at så så mange dager ferie kunne overføres til neste år eller tas fra kommende år? Men skjønte det ikke helt haha
Er egentlig bare akkurat det som står. Altså hvilken og hvor mye mer ferie enn de fire ukene og en dag man kan forlenge permisjonen med. Men for enkelthets skyld er det greit å holde seg til den lovfesta ferien. Da unngår du også risikoen med å måtte diskutere med nav eller arbeidsgiver ift hva du kan gjøre.
 
Back
Topp