Har dere forsikret barna?

Satsene der var mye høyere enn det jeg trodde:eek:

På ung uføre er det ganske høye ja, det er jo for å sikre at de som aldri kommer ut i arbeidslivet får en kompensasjon for det. :)
Det er det fine med Norge, og ja det skal og bør være vanskelig å få den ytelsen :)
 
På ung uføre er det ganske høye ja, det er jo for å sikre at de som aldri kommer ut i arbeidslivet får en kompensasjon for det. :)
Det er det fine med Norge, og ja det skal og bør være vanskelig å få den ytelsen :)

Selvfølgelig bør det være vanskelig. Hvis ikke ville nok mange prøvd å utnytte det. Kjenner et par stk som fint kunne gjort det:/

Nå har jeg ikke fått sjekket ut med forsikringsselskapet mitt enda, men har tenkt til å høre med de til uka hvor mye det koster med uføreforsikring. Mini er ikke gammel nok til å forsikres enda, så jeg driver og leser meg opp litt:)
 
Selvfølgelig bør det være vanskelig. Hvis ikke ville nok mange prøvd å utnytte det. Kjenner et par stk som fint kunne gjort det:/

Nå har jeg ikke fått sjekket ut med forsikringsselskapet mitt enda, men har tenkt til å høre med de til uka hvor mye det koster med uføreforsikring. Mini er ikke gammel nok til å forsikres enda, så jeg driver og leser meg opp litt:)

Ja, det er nettopp når noen utnytter at vi mistet de godene man har.
Så viktig å være strenge på slike gode ytelser :)
Lykke til med avgjørelsen, jeg har vurdert hva vi skal hver gang vi har fått ett nytt barn. Vi kom fram til at det beste for oss er å ikke ha det.
Hva andre ønsker og mener er viktig er opp til seg selv. Bare man har satt seg inn i hva man får, hvordan forsikringen gjelder og om uhellet er ute vil man da få det man tror :)
Lykke til :)
 
Ja, det er nettopp når noen utnytter at vi mistet de godene man har.
Så viktig å være strenge på slike gode ytelser :)
Lykke til med avgjørelsen, jeg har vurdert hva vi skal hver gang vi har fått ett nytt barn. Vi kom fram til at det beste for oss er å ikke ha det.
Hva andre ønsker og mener er viktig er opp til seg selv. Bare man har satt seg inn i hva man får, hvordan forsikringen gjelder og om uhellet er ute vil man da få det man tror :)
Lykke til :)

Takk for det. Skal nok komme fram til en løsning som fungerer godt for oss:)
Sparer dere mye på egen konto til barna deres eller?
 
Det er hovedgrunnen til at jeg har tenkt til å forsikre mini ihvertfall. Ja, man får gratis helsetjenester osv før de er fylt 18, men om de skulle bli ufør er det ikke mye å skryte av i uføretrygd slik jeg har forstått det.
Vet om en som er ung ufør etter han brakk ryggen og endte i rullestol etter bilulykke. Lå lenge i koma. Nå har han såvidt penger til å betale husleie!
 
Vet om en som er ung ufør etter han brakk ryggen og endte i rullestol etter bilulykke. Lå lenge i koma. Nå har han såvidt penger til å betale husleie!

Det er nettopp det. Man vet aldri hva som kan skje:( Har aldri hatt noe mer enn 25000 brutto selv, og det er jo lite nok det syns jeg. minimale muligheter til å spare opp egenkapital og, så vanskelig å få lån også. Og enda vanskeligere om man har ihvertfall 3000 mindre i mnd.
 
Jupp ho er forsikra :)
 
Vet om en som er ung ufør etter han brakk ryggen og endte i rullestol etter bilulykke. Lå lenge i koma. Nå har han såvidt penger til å betale husleie!
Eller man går mange år uten å få uføre for nav trenerer i det lengste og man får lite penger. Greit med forsikring da
 
Eller man går mange år uten å få uføre for nav trenerer i det lengste og man får lite penger. Greit med forsikring da
Ja sant. Om det så er å hive penger ut av vinduet (noe jeg håper det er) så vil jeg heller når det gjelder slike ting hive penger ut av vinduet enn å risikere å sitte der med skjegget i postkassen og ikke ha forsikring og egentlig burde hatt. Selv om vi har ett kjempeflott helsevesen i Norge og utrolig mange goder så kan en ikke alltid ta det for gitt at den dagen ulykken først er ute at det står klar til å hjelpe. Tenker derfor de kronene vi kaster ut av vinduet på forsikringen kan være greit
 
Ja, selvsagt har jeg forsikret barnet mitt. Vet av erfaring hvor fryktelig det er den dagen uhellet faktisk er ute og man ender opp ufør. Det er jammen ikke mye å klare seg på dersom man er alene. Den sjansen tar jeg ikke i forhold til barnet mitt og betaler gladelig disse hunderlappene hver måned. Håper virkelig det er bortkastet, men om noe skulle skje har jeg i hvert fall gjort det som står i min makt for å sikre ham best mulig økonomisk.
 
Får du ikke innvilget ung uføre, så gjelder ikke forsikringen heller ;)
Er det ikke forsikring man snakker om her? Ja svært få i Norge får innvilget ung uføre, det er svært vanskelig å dokumentere at man i så ung alder allerede har nedsatt arbeidsevne. Litt over 1% fikk jeg beskjed om da jeg hadde møte med sosionomen som hjelper meg litt pga sykdom,
Og de som får vanlig uføre, vil heller ikke barneforsikringen gjelde og de vil ha en vanlig sats som er mye lavere enn ung uføre! Da bør man ha en annen forsikring i tillegg :)

Så er det også forskjell på om man er alene eller ikke, er man samboer får man 2,66 ganger av grunnbeløpet. Litt over 19000 brutto;)

Fikk faktisk beskjed om at d ikkje var noe som het ung ufør og ufør lenger, alt var bare midlertidig ufør.... Om dette faktisk er sant vet eg ikkje, har ikkje så god erfaring med riktig info fra saksbehandler/NAV....
Men uansett hva som stemmer så tror eg d e verdt å forsikre barna, for om de skulle være så uheldig at de aldri kommer seg ut i arbeidslivet pga sykdom så er de hvertfall litt bedre stilt..
 
Fikk faktisk beskjed om at d ikkje var noe som het ung ufør og ufør lenger, alt var bare midlertidig ufør.... Om dette faktisk er sant vet eg ikkje, har ikkje så god erfaring med riktig info fra saksbehandler/NAV....
Men uansett hva som stemmer så tror eg d e verdt å forsikre barna, for om de skulle være så uheldig at de aldri kommer seg ut i arbeidslivet pga sykdom så er de hvertfall litt bedre stilt..

Det stemmer jo ikke, men det er sjeldent de gir varig ufør til unge mennesker. Da skal man være veldig syk. Her kan du lese om ung uføre: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...kade/Relatert+informasjon/Ung+ufør.348909.cms
Denne informasjonen er sist endret juni 2015. Så ganske ny informasjon :)
Ja, du må få lov til å mene dette.
Jeg respekterer at vi er uenige, men synes det er dårlig at mange fremstiller det som om jeg er mer glad i huset mitt enn mine barn fordi huset er forsikret og ikke barna.
Jeg har tatt ett valg etter å ha satt meg inn i hva vi får og hva er nødvendig. Skjønner ikke hvorfor mange har problemer med å respektere dette.
 
Det stemmer jo ikke, men det er sjeldent de gir varig ufør til unge mennesker. Da skal man være veldig syk. Her kan du lese om ung uføre: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...kade/Relatert+informasjon/Ung+ufør.348909.cms
Denne informasjonen er sist endret juni 2015. Så ganske ny informasjon :)
Ja, du må få lov til å mene dette.
Jeg respekterer at vi er uenige, men synes det er dårlig at mange fremstiller det som om jeg er mer glad i huset mitt enn mine barn fordi huset er forsikret og ikke barna.
Jeg har tatt ett valg etter å ha satt meg inn i hva vi får og hva er nødvendig. Skjønner ikke hvorfor mange har problemer med å respektere dette.
Du har egentlig godt forklart mange av de grunnene til at jeg heller ikke har forsikring.
 
Det stemmer jo ikke, men det er sjeldent de gir varig ufør til unge mennesker. Da skal man være veldig syk. Her kan du lese om ung uføre: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...kade/Relatert+informasjon/Ung+ufør.348909.cms
Denne informasjonen er sist endret juni 2015. Så ganske ny informasjon :)
Ja, du må få lov til å mene dette.
Jeg respekterer at vi er uenige, men synes det er dårlig at mange fremstiller det som om jeg er mer glad i huset mitt enn mine barn fordi huset er forsikret og ikke barna.
Jeg har tatt ett valg etter å ha satt meg inn i hva vi får og hva er nødvendig. Skjønner ikke hvorfor mange har problemer med å respektere dette.

Det syns jeg og er dårlig, man må få lov å ta de valgene man selv syns er best uten å få hets for det!
Vi tok valget å forsikre da jeg vet hvilke utfordringer man kan få om man er uheldig,og hvis d blir lettere for barna med forsikring hvis de skulle være uheldig så syns vi det er verdt det, og ikkje minst at vi har en god deal på forsikring gjennom jobben til mannen... Men det er vårt valg! Vi ser ikkje ned på eller snakker stygt om folk som velger annerledes enn oss....
 
Det stemmer jo ikke, men det er sjeldent de gir varig ufør til unge mennesker. Da skal man være veldig syk. Her kan du lese om ung uføre: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...kade/Relatert+informasjon/Ung+ufør.348909.cms
Denne informasjonen er sist endret juni 2015. Så ganske ny informasjon :)
Ja, du må få lov til å mene dette.
Jeg respekterer at vi er uenige, men synes det er dårlig at mange fremstiller det som om jeg er mer glad i huset mitt enn mine barn fordi huset er forsikret og ikke barna.
Jeg har tatt ett valg etter å ha satt meg inn i hva vi får og hva er nødvendig. Skjønner ikke hvorfor mange har problemer med å respektere dette.

Hus og bil kan vel ikke sammenlignes her mener jeg. Har du ikke forsikring på bilen har du jo ikke lov til å kjøre den heller, så det er jo noe man må ha.
Barna er sikret gjennom staten, det er er hverken hus eller bil, så er absolutt enig med deg at det blir for dumt å bruke det som et argument mot de som velger å ikke forsikre. Man er ikke noe dårligere forelder om man ikke forsikrer.

En annen ting er vel også at når barna er i barnehage eller på skole eller div idretter de er med på, er de dekket av forsikringene der som de er pliktige til å ha:)
 
Endelig en litt mer nyansert diskusjon om barneforsikring. Og faktisk har ikke "fatter ikke at noen tør å la være å forsikre barna sine" kommet enda. Som om det å kjøpe barneforsikring skulle være en garanti mot at barnet får alvorlige skader/sykdommer eller dør.

Slapp riktignok ikke unna "tenk at noen forsikrer bilen og huset, men ikke barnet". Kanskje det i neste diskusjon er tilkommet en forståelse for hvor vesensforskjellig det er å forsikre en gjenstand og å "forsikre" noe uerstattelig. Det er lov å håpe...
 
Hus og bil kan vel ikke sammenlignes her mener jeg. Har du ikke forsikring på bilen har du jo ikke lov til å kjøre den heller, så det er jo noe man må ha.
Barna er sikret gjennom staten, det er er hverken hus eller bil, så er absolutt enig med deg at det blir for dumt å bruke det som et argument mot de som velger å ikke forsikre. Man er ikke noe dårligere forelder om man ikke forsikrer.

En annen ting er vel også at når barna er i barnehage eller på skole eller div idretter de er med på, er de dekket av forsikringene der som de er pliktige til å ha:)
Det er de ,men det kan skje mye i fritiden, som drt gjorde med meg.
 
Noen spurte hvorfor jeg ikke forsikrer barnet mitt. Her kommer svaret (sitat fra tidligere tråder om samme tema):

Hentet fra tidligere tråd om barneforsikring:

"Statistikk (Referanse her - Regjeringen)

4.2.2 Utviklingen i antall mottakere

Utviklingen fra 1980 til 2010
Ved utgangen av 2010 mottok drøyt 300 000 personer uførepensjon. Dette tilsvarer om lag 9,5 prosent av befolkningen i alderen 18–67 år.

Aldersfordelingen blant mottakere av uførepensjon ved utgangen av 2010:

Vis vedlegget 89335



Videre skriver de (jeg siterer):

"Hovedtyngden av uførepensjonistene er 50 år eller eldre, mens de yngste utgjør en liten andel. Ved utgangen av 2010 var nær 80 prosent av alle uførepensjonistene 50 år eller eldre. Det har vært en sterk økning i antall uførepensjonister som er minst 50 år i perioden 2001–2010. Denne aldersgruppen som andel av alle uførepensjonistene økte med nær 10 prosentpoeng i løpet av disse ti årene. Økningen i antall eldre uføre må ses i sammenheng med aldersendringene i befolkningen for øvrig. I denne perioden økte antall eldre i befolkningen kraftig, noe som ble gjenspeilet i økt antall uføre blant de eldste i arbeidsfør alder. Under tre prosent av alle uførepensjonistene var mellom 18 og 30 år i 2010. Dette er om lag som i 2001." - sitat slutt.

Et lite regnestykke:
300.000 personer var uføretrygdet i 2010.
Under 3 prosent var mellom 18-30 år, dvs. 9000 personer ca.

Hva er sannsynligheten for at ditt barn blir ufør?
Hva er sannsynligheten for at ditt barn oppfyller vilkårene som forsikringen setter?

Hvis du velger Eika forsikring så bør barnet ditt helst få kreft, men ikke hjernesvulst. Barnet ditt bør helst ikke drive med noen form for sport, for skaden dekkes da ikke av forsikringen. Barnet ditt bør heller ikke bli psykisk syk, ha asbergers, autisme, rourettes syndrom eller ADHD. Men heller få store brannskader eller leddgikt."


"Visste du at det er ti ganger så stor fare for å bli ufør som følge av sykdom som av ulykke? Nesten 70 % av uføre har psykiske lidelser, lidelser i muskler- og skjelett eller sykdom i nervesystemet. Dette er ofte ikke dekket av forsikringsselskapet :) "

Videre:

* Jeg forsikrer bilen min fordi det tross alt er obligatorisk.

* Jeg forsikrer huset mitt fordi hvis det brenner ned eller på andre måter får store skader, så ønsker jeg ikke å leve på gata. Dette er ikke noe staten dekker, men som nevnt over her så hjelper staten meg tross alt med hus over hodet om det skulle skje. Men det hjelper ikke hvis man står med nedbrent hus og 3 millioner i gjeld på kontoen. Da er man økonomisk ruinert.

* Jeg forsikrer meg selv for å være sikker på at min bedre halvdel ikke blir økonomisk ruinert hvis jeg dør og for at jeg skal etterlate meg noe annet enn gjeld. Dette også siden jeg jobber i et yrke som innebærer høyere risiko enn andre.

* Jeg forsikrer ikke barnet mitt, fordi sannsynligheten for at hun blir ufør før hun blir 30 - og på den måten forsikringsselskapene krever, er så usannsynlig at det er latterlig. Derfor velger jeg heller å spare slik at hun har 500.000 kroner på konto når hun er 18 år gammel. Og jeg velger å tro at de pengene er verdt noe om 17 år :) "
 
Det er de ,men det kan skje mye i fritiden, som drt gjorde med meg.

Selvfølgelig kan det det, men om noen velger å ikke forsikre så betyr ikke det at de er dårligere foreldre av den grunn, som det ofte blir fremstilt i slike situasjoner.
Selve behandling osv som barn er jo dekket av staten. Og når man blir voksen så betaler man ikke mye i egenandel heller, med mindre man absolutt skal gå privat da.
Tannlege blir noe annet selvfølgelig, siden det ikke er like mye som blir dekket her og etter min mening burde vel også dette falle innunder samme egenandel som resten.
 
Back
Topp