Har dere forsikret barna?

Det er absolutt lavtlønnsyrker som burde ha fått bedre betalt.
Men er man først blitt ufør så har man liksom mistet muligheten til å kunne bytte jobb eller ta en ny utdanning som gjør at man kan få bedre betalt. :)

Enig i det, men vi må alltid ha noen som jobber i disse lavtlønnet yrkene også. Og jeg mener at det bør jo ikke lønne seg å ikke jobbe, selv om man blir syk. Å få penger til å klare seg og leve er viktig, det får vi i Norge . Men vi skal ikke bli rike av det :)
Så ingen vil si neitakk til mer penger, men tenk så heldige vi er som vil få 22.000 av staten om vi blir syke og aldri har jobbet i livet :)
 
Enig i det, men vi må alltid ha noen som jobber i disse lavtlønnet yrkene også. Og jeg mener at det bør jo ikke lønne seg å ikke jobbe, selv om man blir syk. Å få penger til å klare seg og leve er viktig, det får vi i Norge . Men vi skal ikke bli rike av det :)
Så ingen vil si neitakk til mer penger, men tenk så heldige vi er som vil få 22.000 av staten om vi blir syke og aldri har jobbet i livet :)
Helt enig med deg. Det må lønne seg å jobbe, ellers så faller systemet sammen. :)
 
Kan jeg spørre hvorfor du ikke ser noen grunn til det? :)
Det tror jeg at jeg har nevnt ganske mange ganger tidligere i samme tråder. Må nesten finne tilbake til forrige diskusjon og sitere meg selv fordi jeg rett og slett ikke orker å gjenta det :p kan finne i morgen.
 
Det tror jeg at jeg har nevnt ganske mange ganger tidligere i samme tråder. Må nesten finne tilbake til forrige diskusjon og sitere meg selv fordi jeg rett og slett ikke orker å gjenta det :p kan finne i morgen.

Den er grei :)
 
Jeg kan ramse opp en haug av de som jeg vet om har forsikring men ikke fikk ei krone av forsikringselskapet, men fikk av staten. Det går begge veier ;)

Min mormor måtte bytte ut alle sine tenner, skrudde inn og laget bruer. Til og med det kom ikke på mange hundretusen. Jeg er svært lite bekymret for den delen ;)
Får vi det, så har vi penger til å betale det med å ha spart de pengene som skulle ha gått til ett selskap.


Selv om en person mener de kunne trengt å være lenger hjemme, så betyr ikke det at det egentlig var nødvendig.

Jeg har tre barn, de forsikringene som har ett greit beløp for utbetaling av uføre vil ha ca 500 i måneden pr barn.
Det betyr at om jeg sparer 1500 i måneden i 20 år da tannlegen må betales for har vi 360.000.
Om alle tre barna får slike skader, så har vi råd til det også etter fylte 20 år. Ikke noe jeg bekymrer meg for :)
Men du har ikke mye til å betale dem uførepensjon med resten av livet med den summen der...
 
Selvfølgelig har vi det! Aldri tenkt at det var et alternativ. Betaler 300kr i mnd per barn for topp forsikringen til storebrand, det er ikke mer enn jeg sløser bort på snop og brus iløpet av mnd, så virkelig ikke store summen for noe så viktig:)
 
Ja, de er forsikret.
 
Men du har ikke mye til å betale dem uførepensjon med resten av livet med den summen der...

Nei, jeg har ikke tenkt å betale mange millioner til barna mine om de skulle blitt uføre. Sjansen for å bli uføre så ung er utrolig lav (litt over 1% blir ung uføre), det er ytterst få som blir det. Og om de blir det så synes jeg ikke det er så verst å få 22000 brutto i måneden :)
Blir det for trangt har jeg ett hus som er verdt mange millioner som jeg prioriterer å betale ned gjeld på. Det er vår investering i fremtiden for oss.
Jeg er ganske sikker på at min far ikke gir meg millioner for om jeg skulle få ung uføre, ikke ville jeg hatt det heller.
Jeg har skrevet flere ganger at om vi kunne kun tegnet uføre forsikring hadde hadde vi vurdert det. Men når man MÅ ha en forsikring som undergraver velferdsetaten og utnytter foreldres samvittighet er jeg ikke interessert i. Det er min mening om en forsikring som jeg mener er kun lagd for å tjene mest mulig penger på foreldrenes samvittighet.
 
Nei, jeg har ikke tenkt å betale mange millioner til barna mine om de skulle blitt uføre. Sjansen for å bli uføre så ung er utrolig lav (litt over 1% blir ung uføre), det er ytterst få som blir det. Og om de blir det så synes jeg ikke det er så verst å få 22000 brutto i måneden :)
Blir det for trangt har jeg ett hus som er verdt mange millioner som jeg prioriterer å betale ned gjeld på. Det er vår investering i fremtiden for oss.
Jeg er ganske sikker på at min far ikke gir meg millioner for om jeg skulle få ung uføre, ikke ville jeg hatt det heller.
Jeg har skrevet flere ganger at om vi kunne kun tegnet uføre forsikring hadde hadde vi vurdert det. Men når man MÅ ha en forsikring som undergraver velferdsetaten og utnytter foreldres samvittighet er jeg ikke interessert i. Det er min mening om en forsikring som jeg mener er kun lagd for å tjene mest mulig penger på foreldrenes samvittighet.


Litt nysgjerrig på hvis du får 22000 per mnd fra..... Kan love deg at hvis man i ung alder blir ufør og ikkje har så mange år i arbeidslivet på baken og har hatt en alminnelig jobb så sitter man ikkje igjen med 22000 brutto i mnd!
 
Litt nysgjerrig på hvis du får 22000 per mnd fra..... Kan love deg at hvis man i ung alder blir ufør og ikkje har så mange år i arbeidslivet på baken og har hatt en alminnelig jobb så sitter man ikkje igjen med 22000 brutto i mnd!

Det er nav sine satser på ung uføre ;)
Man får 2,91 av folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet er på 90.068kroner ganger du det med 2,91 så får man 262.097, deler man det på 12 så får man 21.841 i måneden brutto. Alt slik ligger ute på nettet, ikke vanskelig å finne for noen.
Dette her er altså ung uføre, det betyr at svært få personer får denne ytelsen for man må dokumentere at var alvorlig og varig syk før fylte 26 år. Som forsikringen også gjelder til ;)
 
Det er nav sine satser på ung uføre ;)
Man får 2,91 av folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet er på 90.068kroner ganger du det med 2,91 så får man 262.097, deler man det på 12 så får man 21.841 i måneden brutto. Alt slik ligger ute på nettet, ikke vanskelig å finne for noen.
Dette her er altså ung uføre, det betyr at svært få personer får denne ytelsen for man må dokumentere at var alvorlig og varig syk før fylte 26 år. Som forsikringen også gjelder til ;)

Da vil det si at svært får betyr egentlig ingen! For alt det du sier her er meg og jeg kan love deg at jeg ikkje er i nærheten av dette i mnd, dessverre...
Men haha da skjønner jeg plutselig hvorfor folk tror jeg "tjener godt" :p
 
Selvsagt. Og jeg skal betale den når hun er voksen også.
Mine foreldre avsluttet min da jeg var 18. Hadde de fortsatt ville jeg fått 1 million da jeg ble uføretrygdet.
 
Da vil det si at svært får betyr egentlig ingen! For alt det du sier her er meg og jeg kan love deg at jeg ikkje er i nærheten av dette i mnd, dessverre...
Men haha da skjønner jeg plutselig hvorfor folk tror jeg "tjener godt" :p

Får du ikke innvilget ung uføre, så gjelder ikke forsikringen heller ;)
Er det ikke forsikring man snakker om her? Ja svært få i Norge får innvilget ung uføre, det er svært vanskelig å dokumentere at man i så ung alder allerede har nedsatt arbeidsevne. Litt over 1% fikk jeg beskjed om da jeg hadde møte med sosionomen som hjelper meg litt pga sykdom,
Og de som får vanlig uføre, vil heller ikke barneforsikringen gjelde og de vil ha en vanlig sats som er mye lavere enn ung uføre! Da bør man ha en annen forsikring i tillegg :)

Så er det også forskjell på om man er alene eller ikke, er man samboer får man 2,66 ganger av grunnbeløpet. Litt over 19000 brutto;)
 
Last edited:
Det er nav sine satser på ung uføre ;)
Man får 2,91 av folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet er på 90.068kroner ganger du det med 2,91 så får man 262.097, deler man det på 12 så får man 21.841 i måneden brutto. Alt slik ligger ute på nettet, ikke vanskelig å finne for noen.
Dette her er altså ung uføre, det betyr at svært få personer får denne ytelsen for man må dokumentere at var alvorlig og varig syk før fylte 26 år. Som forsikringen også gjelder til ;)

Dette er for enslige da. Om man bor sammen med ektefelle/samboer er det 2,66 :)
 
Back
Topp