Har dere alt klart?

Jeg tror jeg har alt klart, men jeg har også begynt å stresse litt over at det kanskje er noe jeg mangler. Det jeg gjerne skulle hatt er en type badebalje da badekaret vårt har ganske høye "vegger" så blir slitsomt å bade en nyfødt der. Eventuelt får vi ta det i vasken :D
Jeg tenkte det ville bli alt for brutalt til ryggen min å bare skulle bruke vanlig badekar – og dessuten ville det kreve mye vann. Men finnes jo flere snedige (og rimelige) baljer der ute. :happy:

20 bør jo holde! :hilarious: Bra du forklarte hvorfor, hvis ikke hadde jeg enten fått totalt noia eller tenkt at det hadde rabla for deg. :p

Jeg venter på en «bruktforsendelse» nå, men det er nok ikke særlig av det helt minste der. Venter likevel til den har kommet før jeg setter inn handlestøtet. Tenkte shoppe litt brukt på Waior.

Haha, ja, 20 er nok litt i overkant :hilarious: Jeg har vel tenkt at rundt 10 bodyer i hver størrelse holder (men ikke så mange i str 50), så ser vi heller an når baby kommer :) Vi har jo både vaskemaskin og butikker etter fødsel også, bare jeg som ser ut til å glemme det noen ganger :p Brukt er gull altså! Siste måneden eller to så har jeg likevel kjøpt en del nytt i de større størrelsene, det er noe med det å plukke ut noen klesplagg selv også som man virkelig liker :love2

Jeg er nok den eneste som ikke ser poenget med å ha «alt klart» til babyen kommer. Stenger alle butikker umiddelbart etter babyen er født?:rolleyes:

Har bilstol og litt tøy (ikke på langt nær det dere andre beskriver her).
kjøpte madrass til senga på torsdag.

Alt annet kan klikkes hjem fra diverse nettbutikker i etterkant også :)

Må legge til at jeg er fjerdegangsfødende, jeg var veldig gira på å ha «alt klart» med førstemann, så jeg skjønner gleden ved å stelle i stand før babyens ankomst. Men jeg ser jo at jeg handlet mye unødvendig også:hilarious:
Denne gangen tar jeg det heeelt med ro.
Som førstegangs vet jeg ikke helt hva «alt» er. Babyen har bilstol, vogn, soveplass og (plutselig en del) klær. Han har det som skal bli en stelleplass også, og jeg tror jeg bør kjøpe inn en ekstra pakke med bleier ut over det vi har fått i disse babyboksene.

Som du sier, verden stenger ikke på andre siden av fødsel. Og jeg aner ikke hva vi egentlig trenger.

Sniker fra mars

Sist hadde jeg ting sånn halvveis klart, og selv om jeg bor i byen med alt tilgjengelig i butikker ganske nærme, synes jeg fortsatt det var stress og utrolig slitsomt å dra i butikk med nyfødt i januar. I starten brukte vi jo minst 45 min fra vi startet å forberede oss til vi var ute av døra :hilarious: i tillegg til at jeg brukte ganske mange uker på å få tilbake energien etter en lang fødsel og gjerne skulle ha vært bare hjemme. Vi måtte også dra tilbake til sykehuset mange ganger pga gulsott og div med babyen. Denne gangen tenker jeg faktisk at alt skal være helt klart.

Men som førstegangs er det jo umulig å vite akkurat hva som er "alt" da, og det som er "alt" for meg kan jo være noe helt annet for noen andre :confused005

Jeg elsker å lage sånne her lister :p så dette er det vi ikke hadde i hus - som det gikk helt greit å kjøpe i løpet av de første 4 ukene etter fødsel:
  • Babycall
  • Brystpumpe (apoteket på sykehuset hadde)
  • Ammeskjold, purelan og multimam kompresser (kunne jo ikke vite at jeg trengte det)
  • Engangs ammeinnlegg (lakk visst som en sil i starten)
  • Ammepute fra cozyfix (hadde en annen myk variant, mens visste ikke at jeg trengte en helt hard pute før etter fødsel)
  • Ekstra gulpekluter og små sikle/gulpesmekker
Det jeg derimot gjerne skulle ha hatt da vi kom hjem fra sykehuset:
  • En bilstol som faktisk passet i bilen - hadde ikke sjekket dette nøye på forhånd og endte opp med å dra ut for å kjøpe ny stol dagen etter vi kom hjem fra sykehuset.
  • Ferdig kokte flasker og et lite lager ferdigblandet MME. Jeg tenkte bare at vi skulle amme, og ikke at vi ville bli sendt hjem fra sykehuset med en baby som ikke klarte å suge fra brystet og med bryster som knapt nok inneholdt melk. (ammingen ordnet seg da heldigvis)
  • Mer ammevennlig tøy - dette hadde jeg ikke tenkt på på forhånd.
  • Flere bodyer i 50/52, hadde bare 2 stk.
  • Mer ferdigmat i skap og fryser
  • Lekegrind
Så med andre ord ikke såå mye som ikke var i orden. Men denne gangen skal jeg altså ordne alt klart til uke 37 :)

Det jeg vet jeg mangler er en badebalje, stellematte og litt utstyr til badet( olje, bleier, osv).
Og noen flere gulpekluter
Noe mer ammeklær

Jeg er nok den eneste som ikke ser poenget med å ha «alt klart» til babyen kommer. Stenger alle butikker umiddelbart etter babyen er født?:rolleyes:
Heldigvis ikke! Og viktig å huske framfor å ta helt av. :hilarious:
Samtidig så tenker jeg det er et mål å ikke måtte ut på handel de første ukene, selv om jeg alltids kan sende gubben. :rolleyes:
Mye får vi ikke tak i sånn i umiddelbar nærhet da, så blir fort netthandel. Med den skilpaddefarten posten går med så er jo det også en tålmodighetsprøve om noe haster. :cool01

Sniker fra mars

Sist hadde jeg ting sånn halvveis klart, og selv om jeg bor i byen med alt tilgjengelig i butikker ganske nærme, synes jeg fortsatt det var stress og utrolig slitsomt å dra i butikk med nyfødt i januar. I starten brukte vi jo minst 45 min fra vi startet å forberede oss til vi var ute av døra :hilarious: i tillegg til at jeg brukte ganske mange uker på å få tilbake energien etter en lang fødsel og gjerne skulle ha vært bare hjemme. Vi måtte også dra tilbake til sykehuset mange ganger pga gulsott og div med babyen. Denne gangen tenker jeg faktisk at alt skal være helt klart.

Men som førstegangs er det jo umulig å vite akkurat hva som er "alt" da, og det som er "alt" for meg kan jo være noe helt annet for noen andre :confused005

Jeg elsker å lage sånne her lister :p så dette er det vi ikke hadde i hus - som det gikk helt greit å kjøpe i løpet av de første 4 ukene etter fødsel:
  • Babycall
  • Ammeskjold, purelan og multimam kompresser (kunne jo ikke vite at jeg trengte det)
  • Ammepute fra cozyfix (hadde en annen myk variant, mens visste ikke at jeg trengte en helt hard pute før etter fødsel)
  • En bilstol som faktisk passet i bilen - hadde ikke sjekket dette nøye på forhånd og endte opp med å dra ut for å kjøpe ny stol dagen etter vi kom hjem fra sykehuset.
  • Ferdig kokte flasker og et lite lager ferdigblandet MME. Jeg tenkte bare at vi skulle amme, og ikke at vi ville bli sendt hjem fra sykehuset med en baby som ikke klarte å suge fra brystet og med bryster som knapt nok inneholdt melk. (ammingen ordnet seg da heldigvis)
  • Lekegrind
Så med andre ord ikke såå mye som ikke var i orden. Men denne gangen skal jeg altså ordne alt klart til uke 37 :)
Bra liste!

Jeg tenkte det ville bli alt for brutalt til ryggen min å bare skulle bruke vanlig badekar – og dessuten ville det kreve mye vann. Men finnes jo flere snedige (og rimelige) baljer der ute. :happy:
Ja, vi satser på å starte med en balje og gå over til badekar når ungen er større :happy: Finner sikkert noe billig på finn.no tenker jeg!

Sniker fra mars

• Babycall
  • Lekegrind
Sterilisering av flasker og smokker var et godt tips! Jeg har bare pakket ned smokkene i plastikken i fødebagen, men de må vel kanskje steriliseres først de også :angelic: Men hvor sent/tidlig kan man sterilisere utstyret? For på smokkene så står det at steriliseringen holder bare i 48 timer :bored:

Sterilisering av flasker og smokker var et godt tips! Jeg har bare pakket ned smokkene i plastikken i fødebagen, men de må vel kanskje steriliseres først de også :angelic: Men hvor sent/tidlig kan man sterilisere utstyret? For på smokkene så står det at steriliseringen holder bare i 48 timer :bored:

Jeg veit faktisk ikke med det der. Men kan ikke skjønne annet enn at hvis du steriliserer smokker og smokkeboks, så må detjo gå greit at de ligger i en plastpose i fødebagen frem til du trenger dem.
For flasker tenker jeg at jeg koker dem én gang og setter dem i et eget skap, også koker på nytt når vi kommer hjem fra sykehuset om vi trenger å bruke dem da.

Som førstegangs vet jeg ikke helt hva «alt» er. Babyen har bilstol, vogn, soveplass og (plutselig en del) klær. Han har det som skal bli en stelleplass også, og jeg tror jeg bør kjøpe inn en ekstra pakke med bleier ut over det vi har fått i disse babyboksene.

Som du sier, verden stenger ikke på andre siden av fødsel. Og jeg aner ikke hva vi egentlig trenger.

Du finner ut etterhvert som du kommer hjem. :)

jeg har basic ting, seng og bilstol. Stelleplass blir på kommoden. Bleier, såper, våtservietter er på plass til de første ukene hjemme. Noe klær er også på plass. Trenger jeg mer sender jeg venninner, mor eller søster på shopping. Men tror jeg skal klare meg altså.

Heldigvis ikke! Og viktig å huske framfor å ta helt av. :hilarious:
Samtidig så tenker jeg det er et mål å ikke måtte ut på handel de første ukene, selv om jeg alltids kan sende gubben. :rolleyes:
Mye får vi ikke tak i sånn i umiddelbar nærhet da, så blir fort netthandel. Med den skilpaddefarten posten går med så er jo det også en tålmodighetsprøve om noe haster. :cool01

blir mye netthandel her også, men er det virkelig noe som haster da? Eneste som jeg kan tenke meg haster er brystpumpe, men da har vi apoteket 2 minutter unna. Vet ikke om det blir amming eller ikke ennå.

Jeg veit faktisk ikke med det der. Men kan ikke skjønne annet enn at hvis du steriliserer smokker og smokkeboks, så må detjo gå greit at de ligger i en plastpose i fødebagen frem til du trenger dem.
For flasker tenker jeg at jeg koker dem én gang og setter dem i et eget skap, også koker på nytt når vi kommer hjem fra sykehuset om vi trenger å bruke dem da.
Ja det tenker jeg også må gå fint :happy:

Men smokk er vel heller ikke helt anbefalt allerede på barsel?  (Uansett amming eller mme, eller er det bare i fbm amming?)

Men smokk er vel heller ikke helt anbefalt allerede på barsel?  (Uansett amming eller mme, eller er det bare i fbm amming?)
Jeg har ikke tenkt å putte smokken i munnen til ungen med det første, nei. Det er kun med som nødløsning. Fikk beskjed av jordmor om at jeg kunne ta med en smokk tilfelle babyen har ekstremt sugebehov (utenom mating) og jeg opplever veldig såre, vonde brystvorter pga ammingen. Hvis jeg er så heldig å få til amming så vil jo puppen være alt han trenger forhåpentligvis og smokken blir liggende i bagen :)

Vi hadde med smokk sist - kommer til å gjøre det samme igjen ;) det er jo ikke forbud akkurat. Så andre babyer med smokk også. Om man har ammet før tror jeg de tenker det er mer innafor med litt smokk, Vi fikk litt tilsnakk for smokken ja :hilarious: men det er mitt barn og jeg stolte på meg selv. Å bytte mellom flaske og bryst er faktisk en mye større risiko for sugeforvorring og at baby ikke vil ta bryst. Jeg ga alltid bryst/melk/flaske først og deretter smokk. Ga smokk på dag 4, men gir det tidligere denne gangen, særlig om jeg blir sår. Fikk kjempesåre bryster sist og hadde sen melkeproduksjon, så smokken var en veldig god redning for litt avlastning når han faktisk bare trengte å stille sugebehovet sitt.

Hvis du gir bare flaske, så bryr de seg nok ikke om smokken nei. Og på barsel vil de ikke gi flaske til babyen hvis du ønsker å amme, før baby er 1 uke. Eller om den er prematur eventuelt. Da mater man med en kopp. Det er vel for at de tenker at folk ikke klarer å finne ut når baby bør legges til brystet og at det kaaan skape sugeforvirring, brystet bør jo stimuleres mye i sytten for å få igang melken. Men jeg synes det er veldig greit. Først bryst, alltid bryst først når baby er urolig, søker mot mor osv og jobbe med sugetak fra første stund. Aldri l baby jukse litt ;) også synes jeg ikke det var vanskelig å se når baby var trøtt/urolig og roet seg med smokk og nærhet i stedet.

Da jeg hadde fått frøkna så fikk hun enormt sugebehov siste natta på sykehuset. Var for å få igang melka. Etter en hel natt med grining og såre nipler så kom de faktisk med en smokk til oss på sykehuset så puppen skulle få litt avlastning. Så de har på laget om behovet melder seg :-)

Back
Topp