Har barnet egen sparekonto?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
Seriøst!! Har alle så mye penger her at dere kan spare så mye til ungene deres hver mnd??? Har ikke sjangs til å spare noe til dem og barnetrygden den må brukes for å få endene til å møtes! De har sparebøsser og hver sin konto som penger fra bursdager og slikt går inn men ikke noe fast mnd beløp.. Håper å få d til en gang det er bedre råd....

Føler fort sånne tråder fører til at man kan få dårlig samvittighet for å ikke klare å spare - særlig i de summene som nevnes her! Blir så feil for vi har alle forskjellig økonomi! Mine foreldre hadde veldig dårlig råd, så da jeg ble 18 hadde jeg ikke oppspart noe!
Selv setter vi av 1000kr mnd, og slik som økonomien er nå som har vi råd til det. Men hvem vet - kanskje skjer det ting som gjør at man ikke lenger har så god råd? Da skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for å ikke spare ihvertfall. Her kjøper vi også ting fra hans penger dersom det er store ting han behøver. Nå f.eks ønsker han seg ny iPad - det skal han få betale selv.

Vi er så heldige at vi har råd til det. Sparer 1000kr i måneden, setter av penger han får til jul og bursdag og så har han sin egen sparegris.
Moren min hadde ikke råd til å spare på den måten til broren min og meg, så er absolutt ikke en selvfølge at folk får det til.

Ja i mitt navn :-) varierende hvor mye jeg setter inn, men iallfall 1000 kr mnd

Barna har konto hvor det settes inn penger fra dåp, bursdag og jul. Vi sparer ikke fast til de selv om vi har råd til det og det er helt bevisst.

Istedet prioriterer vi å betale hardere ned på egen boliglån slik at vi heller kan stille med realkausjon dersom den dagen kommer.
Jeg har jobbet i bank og dessverre sett resultatet av 18åringer som får fri tilgang til hundretusener. Er de myndig så får banken taushetsplikt ovenfor fortvilte foreldre og det er lite man kan gjøre. Anbefaler derfor å spare i eget navn om det er snakk om å spare større beløp som man vil skal gå til gitte ting f.eks boligkjøp. Selv om man mener at penger spart over tid i barns navn er øremerket bolig så er det få som gjør den avtalen med banken. I tillegg må slike klausuler komme på bordet på "givertidspunktet" og det skal mye til å binde de opp mot noe annet enn 18år når det er "jevnlig sparing".
Hva viss vedkommende aldri kjøper seg bolig? Hva viss vedkommende får dårlig råd? NAV kan gi pålegg om å bruke av slike penger, de gir f.eks ikke sosialhjelp om vedkommende har penger i eget navn. Til og med BSU krever de brutt. Kreditorer kan ta utlegg i slike konti og BSU uansett. At formue kan blokkere for studielån er velkjent.

Dette ble litt utenfor tema, men bare litt tips og råd. :)

De 1000kr vi sparer fast + andre summer som hun får står i vårt navn så hun ikke kan bruke det på tull. Det skal brukes på førerkort/ egenkapital til leilighet. Så vi vil spare i vårt navn så ikke 18 åringen bruker som hun vil;)
Men det er også en ekstra buffer for oss om vi skulle trenge penger en gang. Men da skal det stå dårlig til altså

Barna har konto hvor det settes inn penger fra dåp, bursdag og jul. Vi sparer ikke fast til de selv om vi har råd til det og det er helt bevisst.

Istedet prioriterer vi å betale hardere ned på egen boliglån slik at vi heller kan stille med realkausjon dersom den dagen kommer.
Jeg har jobbet i bank og dessverre sett resultatet av 18åringer som får fri tilgang til hundretusener. Er de myndig så får banken taushetsplikt ovenfor fortvilte foreldre og det er lite man kan gjøre. Anbefaler derfor å spare i eget navn om det er snakk om å spare større beløp som man vil skal gå til gitte ting f.eks boligkjøp. Selv om man mener at penger spart over tid i barns navn er øremerket bolig så er det få som gjør den avtalen med banken. I tillegg må slike klausuler komme på bordet på "givertidspunktet" og det skal mye til å binde de opp mot noe annet enn 18år når det er "jevnlig sparing".
Hva viss vedkommende aldri kjøper seg bolig? Hva viss vedkommende får dårlig råd? NAV kan gi pålegg om å bruke av slike penger, de gir f.eks ikke sosialhjelp om vedkommende har penger i eget navn. Til og med BSU krever de brutt. Kreditorer kan ta utlegg i slike konti og BSU uansett. At formue kan blokkere for studielån er velkjent.

Derfor sparer vi i vårt navn:) så vi kan ha kontrollen. Jeg hadde ikke økonomisk hjelp fra foreldrene mine, heller ikke samboer. Vi sparer ikke til forbruk men til eget hjem og evt førerkort.

Utrolig gode tips og råd! :-) :-) har mange ganger tenkt at jeg burde spare i hennes navn. Men skjønner nå at det i bunn og grunn ikke spiller noen rolle! :-) og at det kanskje ikke er dumt å ha det på meg :-) jeg og mannen er i gift uansett så ikke noe problem sånn sett. Er kun jeg som sparer for henne. Eller, tror han har en liten boligspar til henne i eget navn. (Dette burde jeg vite?) Hehe.

Men takk for tips :-)

Ja, det har dem :) Setter inn litt nå og da. Eldste fikk ikke penger i dåpen så han har vel 2000 der, yngste fikk en del til dåpen som ble satt på konto.

Utrolig gode tips og råd! :-) :-) har mange ganger tenkt at jeg burde spare i hennes navn. Men skjønner nå at det i bunn og grunn ikke spiller noen rolle! :-) og at det kanskje ikke er dumt å ha det på meg :-) jeg og mannen er i gift uansett så ikke noe problem sånn sett. Er kun jeg som sparer for henne. Eller, tror han har en liten boligspar til henne i eget navn. (Dette burde jeg vite?) Hehe.

Mulig å gå inn på langvarig fastrente-sparekonto før de blir 18. Slik det er sperret i en 3-5 år før de får tilgang :)

Enig. Skal faktisk opprette to sparekontoer i nettbanken nå og heller spare i mitt eget navn. Det var jo også sånn at det var en øvre grense man kunne spare før man mister myndighet eller noe over pengene. Mener det var rundt 170.000kr i 2012..

Enig. Skal faktisk opprette to sparekontoer i nettbanken nå og heller spare i mitt eget navn. Det var jo også sånn at det var en øvre grense man kunne spare før man mister myndighet eller noe over pengene. Mener det var rundt 170.000kr i 2012..
Overformynderiet kommer ikke inn i bildet ved jevnlig sparing selv om det blir flere hundretusen, kun ved større summer arv og forsikringsutbetalinger. :)

Vær klar over det eneste minuset med å spare i eget navn - dersom mor sparer i sitt navn og mor dør vil sparepengene tiltenkt barna gå inn i dødsboet og fordeles etter arvereglene. Iallefall viktig å være klar over med særkullsbarn. Min samboer vet jeg har en sparekonto til min eldste datter hvor tanken er at det skal gå til bl.a. bunad og jeg har bedt om at disse pengene går direkte til henne vissomattedersomatte jeg faller fra. :) Nevn gjerne kontonummer og navn på barn i testamente om man har det. :)

Ja, jeg sparer mellom 300 og 500 til snuppa hver mnd, pappaen sparer ingenting.

Ja, vi sparer på sparekonto og i fond. Fast 200kr hver i mnd. Og hver gang noen skal betale tilbake lånte penger ol. Bruker jeg gi den snuppas kontonr. Skal ha permisjon uten lønn noen mnd så jeg må spare til da også, tenkte å spare barnetrygden når jeg er begynt å jobbe igjen, da har vi råd til det:)

Vi har snakket om å opprette sparekonto eller bsu når hun blir født. Er litt usikker på summen som skal inn.. Kanskje 200 kr i mnd + pengegaver.

Ja vi setter inn 200kr i mnd:) også har både oldemoren, farfaren og farmoren hennes hver sin sparekonto til henne:) blir nok det samme til neste når h*n kommer!:)

Har sparekonto til hver av de hvor jeg sparer 500kr fast hver mnd. I tillegg så blir sparebøsser og pengegaver satt inn dit. Disse kontoene er ikke sperret for uttak og har underskrevet at det er gaver som blir satt inn så sysselmann aldri kan ta styring over pengene. Dette fordi jeg sparer ikke spesielt til bil/bolig. Jeg tenker at det skal være mulig å bruke no hvis det kommer dyre ønsker igjennom oppveksten. På denne måten håper jeg også at de kan lære at det er lurt å spare litt, så man har råd til det man ønsker seg:)
Min mor har også en konto med pengegaver fra min side av familien, de er sperret til mormor finner det for godt å gi det til de;)

Back
Topp