Har barna dine hatt hull i tennene?

7 år og tannlegen sa vi måtte ikke bli skuffet om han fikk hull uansett hvor mye vi pusser. Han har store tenner som er trege og vokse ut. Har mistet alle 6 års jekslene nå og de jekslene bak vokser ut. Det er vanskelig å pusse, spesielt når det bestandig er noen løse tenner og de som vokser opp.
 
Karies/hull i tennene oppstår når bakteriene på tannoverflatene omdanner sukker til syre. Så er tennene rene blir det ikke hull.

Syren løser opp tannemaljen. Tannemaljen reparerseg selv når det går lang tid mellom hver gang man spiser/drikker (vann er ok å drikke). Derfor er det viktig at søtt blir spist sjeldent og at tennene blir holdt rene.


Kariesangrep stoppes ved å regelmessig fjernine av bakteriebelegget og bruk av fluor, dersom det oppdages i tide. Dersom kariesangrepet får gå dypere i emaljen, blir denne porøs og vil til slutt bryte sammen og lage et “hull” som må repareres hos tannlegen.


Som nevnt tidligere øker et hyppig sukkerinntak faren for karies. Når det gjelder pastiller, tyggegummi etc med kunstig søtstoff bør man også her være på vakt. Særlig søtsaker som inneholder det kunstige søtstoffet sorbitol, kan ved overforbruk føre til hull i tennene. Xylitol derimot er mer gunstig som sukkererstatningsmiddel.
Er du tannlege siden du er så sikker i din sak?

Eg skal være ærlig å si at eg pusser ikke tennene mine. Eg har gjort det kanskje 1 gang uken siden eg var 12 år.. Aldri hatt hull.! Der kan det umulig være rent. Kan du forklare dette? Hos meg har dem sagt at eg har sterkere tennere en normalt, at det er derfor.
Er du tannlege siden du er så sikker i din sak?

Eg skal være ærlig å si at eg pusser ikke tennene mine. Eg har gjort det kanskje 1 gang uken siden eg var 12 år.. Aldri hatt hull.! Der kan det umulig være rent. Kan du forklare dette? Hos meg har dem sagt at eg har sterkere tennere en normalt, at det er derfor.

Innenfor tannhelseyrket ja. Da har du kanskje høy spyttproduksjon som igjen reduserer syreangrep på tenne som igjen fører til karies.
 
Karies/hull i tennene oppstår når bakteriene på tannoverflatene omdanner sukker til syre. Så er tennene rene blir det ikke hull.

Syren løser opp tannemaljen. Tannemaljen reparerseg selv når det går lang tid mellom hver gang man spiser/drikker (vann er ok å drikke). Derfor er det viktig at søtt blir spist sjeldent og at tennene blir holdt rene.


Kariesangrep stoppes ved å regelmessig fjernine av bakteriebelegget og bruk av fluor, dersom det oppdages i tide. Dersom kariesangrepet får gå dypere i emaljen, blir denne porøs og vil til slutt bryte sammen og lage et “hull” som må repareres hos tannlegen.


Som nevnt tidligere øker et hyppig sukkerinntak faren for karies. Når det gjelder pastiller, tyggegummi etc med kunstig søtstoff bør man også her være på vakt. Særlig søtsaker som inneholder det kunstige søtstoffet sorbitol, kan ved overforbruk føre til hull i tennene. Xylitol derimot er mer gunstig som sukkererstatningsmiddel.



Innenfor tannhelseyrket ja. Da har du kanskje høy spyttproduksjon som igjen reduserer syreangrep på tenne som igjen fører til karies.
Trudde eg hadde normal eller kanskje litt mindre for eg har alltid slitt med litt tørr munn.
 
Det var litt spesielt å si, hvorfor har mange kroniske lidelser krav på full refusjon av tannbehandling fordi sykdommen påvirker tennene slik at de er mer utsatt for karies og betennelser i munnen om det du sier er sant?

Og dette du påstår i denne tråden er stikk motsatt av hva alle tannleger jeg har vært hos sier.
Kan du dokumentere at alle har like sterke tenner og at hull er kun dårlig tannpuss som er problemet?
Og hvordan er det mulig at noen som aldri pusser tennene får null hull, mens en som er nøye hver dag får hull med engang?

Her har 3 åringen ett hull, men ikke de andre :)

Noen kroniske lidelser går feks på at man har smerter i ledd, da er det vanskeligere å få pusset skikkelig. Eller så kan det være medisinen de tar som gjør at tennene bli lettere utsatt for kariesangrep.

Karies/hull i tennene oppstår når bakteriene på tannoverflatene omdanner sukker til syre. Så er tennene rene blir det ikke hull.

Syren løser opp tannemaljen. Tannemaljen reparerseg selv når det går lang tid mellom hver gang man spiser/drikker (vann er ok å drikke). Derfor er det viktig at søtt blir spist sjeldent og at tennene blir holdt rene.

Kariesangrep stoppes ved å regelmessig fjernine av bakteriebelegget og bruk av fluor, dersom det oppdages i tide. Dersom kariesangrepet får gå dypere i emaljen, blir denne porøs og vil til slutt bryte sammen og lage et “hull” som må repareres hos tannlegen.


Som nevnt tidligere øker et hyppig sukkerinntak faren for karies. Når det gjelder pastiller, tyggegummi etc med kunstig søtstoff bør man også her være på vakt. Særlig søtsaker som inneholder det kunstige søtstoffet sorbitol, kan ved overforbruk føre til hull i tennene. Xylitol derimot er mer gunstig som sukkererstatningsmiddel.
 
Noen kroniske lidelser går feks på at man har smerter i ledd, da er det vanskeligere å få pusset skikkelig. Eller så kan det være medisinen de tar som gjør at tennene bli lettere utsatt for kariesangrep.

Karies/hull i tennene oppstår når bakteriene på tannoverflatene omdanner sukker til syre. Så er tennene rene blir det ikke hull.

Syren løser opp tannemaljen. Tannemaljen reparerseg selv når det går lang tid mellom hver gang man spiser/drikker (vann er ok å drikke). Derfor er det viktig at søtt blir spist sjeldent og at tennene blir holdt rene.

Kariesangrep stoppes ved å regelmessig fjernine av bakteriebelegget og bruk av fluor, dersom det oppdages i tide. Dersom kariesangrepet får gå dypere i emaljen, blir denne porøs og vil til slutt bryte sammen og lage et “hull” som må repareres hos tannlegen.


Som nevnt tidligere øker et hyppig sukkerinntak faren for karies. Når det gjelder pastiller, tyggegummi etc med kunstig søtstoff bør man også her være på vakt. Særlig søtsaker som inneholder det kunstige søtstoffet sorbitol, kan ved overforbruk føre til hull i tennene. Xylitol derimot er mer gunstig som sukkererstatningsmiddel.

Refusjonen har ingenting med ledd/muskler å gjøre.
Du har to lister (A og B listen) der masse sykdommer står , og det er fordi sykdommen kan påvirke tennene. Noen mennesker er også født uten emalje på tennene sine. Det du sier her er feil, ifølge mange tannleger.
Ja, man får kariesangrep om man ikke pusser tennene godt nok. Men man kan også få det av mange andre grunner, og jo mye av dette er arvelig.

Jeg kunne gjerne hatt dokumentasjon på dette du sier her. For min tannlege driver jo rett og slett med feil info til sine pasienter:)
 
Last edited:
Er du tannlege siden du er så sikker i din sak?

Eg skal være ærlig å si at eg pusser ikke tennene mine. Eg har gjort det kanskje 1 gang uken siden eg var 12 år.. Aldri hatt hull.! Der kan det umulig være rent. Kan du forklare dette? Hos meg har dem sagt at eg har sterkere tennere en normalt, at det er derfor.
Hvorfor pusser du bare 1 gang i uka?:wideyed:
 
Det var litt spesielt å si, hvorfor har mange kroniske lidelser krav på full refusjon av tannbehandling fordi sykdommen påvirker tennene slik at de er mer utsatt for karies og betennelser i munnen om det du sier er sant?

Og dette du påstår i denne tråden er stikk motsatt av hva alle tannleger jeg har vært hos sier.
Kan du dokumentere at alle har like sterke tenner og at hull er kun dårlig tannpuss som er problemet?
Og hvordan er det mulig at noen som aldri pusser tennene får null hull, mens en som er nøye hver dag får hull med engang?

Her har 3 åringen ett hull, men ikke de andre :)

Lurer jeg og på.
Her har og jeg blitt fortalt av tannlegen at feks de med tannstein ofte har sterkere tenner fordi tannstein kommer av mye spyttproduksjon. Da vil det jo si at sterke/svake tenner finnes.

Har og en kompis, han har de hviteste tennene, aldri hull, men han er skikkelig dårlig på passe tennene. Hvorfor får ikke han masse hull d?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Eg begynte med hver dag nå når eg blei gravid men gidder ikke, det er så kjedelig også har eg aldri hatt hull så da tenkte eg det var bort kasta tid :p
Hva med dårlig ånde? Du merker det nok ikke om du er vant til å ikke pusse tennene dine, men av respekt for andre man omgås bør man vel ha god munnhygiene?
 
Hva med dårlig ånde? Du merker det nok ikke om du er vant til å ikke pusse tennene dine, men av respekt for andre man omgås bør man vel ha god munnhygiene?
jo andre rundt meg merke dette selvfølgelig.. min partner sier eg har fin ånde eller har hatt :p når eg blei gravid fikk eg dårlig ånde og eg fikk høre det av han da :p så derfor begynte eg med tann puss, munnskyll og tann tråd :)
 
Barnevernet fordi barnet har hull? Det høres jo helt sykt ut!

Her har 6 åringen null hull, men kan se ut som 5 åringen har 1 eller fler. Syns det er helt grusomt og føler meg som verdens verste mor, men tannlegen var veldig støttende og virket ikke overasket på noen måte eller tvilte på våre egenskaper som foreldre for det...
Vi skal på sjekk igjen snart og se om hun får undersøkt mer, for jenta vår har angst for at noen skal fikse i munnen hennes. Blir da evt å ordne det i narkose:(
Vi har ikke droppet å pusse, men har ikke vært flinke nok. Så prøver å få bedre rutiner!
 
Nei, ingen av dem

De er snart 7 og 4.

Men nå har timen til storebror blitt så forsinket at når han har time i juni så er det nesten to år siden han var sist... Så spent.

Frøkna på snart 4 må passes på fordi hun bruker astmamedisiner, og det kan i verste fall føre til misfarging. Noe jeg synes jeg kan se litt innimellom...

Jeg har brukt astma medisiner så og si hele livet. Tannlege sa han kunne se det til tross for at jeg skyller godt. Men har heldigvis ikke hatt hull :)
 
6 år, ikke hatt hull men har slitt ned melketennene betraktelig pga at han skjærer tenner. Ser ut som syreskader men er ikke det
 
Back
Topp