Har barna dine hatt hull i tennene?

Nei, ingen av dem

De er snart 7 og 4.

Men nå har timen til storebror blitt så forsinket at når han har time i juni så er det nesten to år siden han var sist... Så spent.

Frøkna på snart 4 må passes på fordi hun bruker astmamedisiner, og det kan i verste fall føre til misfarging. Noe jeg synes jeg kan se litt innimellom...
 
Man får ikke hull i tennene om man pusser de godt nok, uansett hvor tidlig man får tennene sine. :)

Dummeste jeg har hørt... Vi er nøye med både puss og tanntråd... Noen er rett og slett "velsignet" med tenner som tåler lite...
 
Ja. 7-åringen måtte borre for ett år siden. 9-åringen har 9 hull, til tross for god tannpuss og bruk av tanntråd:eek: Heldigvis i melketenner, så slipper å borre.
Da er jo ikke tannpussen god nok. Flere hull i tenner på barn sees på som omsorgssvikt og tannlegen er pliktig til å varsle barnevernet. Om du synes det er vanskelig å få tennene rene så kan man få kjøpt rosa tabletter på apoteket som barnet tar etter tannpussen, om tennene blir rosa har du ikke pusset godt nok og du ser hvor du må pusse bedre. En fin ting å prøve på seg selv også :) Tannpleiere er også behjelpelig med å undervise i tannpuss, både på hvordan pusse barns tenner og sine egene:)
 
Det er ikke alltid tannpuss er nok noen har bare dårlig kvalitet. Min mann som er så nøye har hatt mange hull imens eg er kjempe dårlig har aldri hatt. Husker tannlegen sa at noen har tenner som tåler mer og andre har vært uheldig. Lett å glemme det ut
Ingenting som hetet svake og sterke tenner. Går også mye på kosthold, så kan man ofte tro at man er nøye med tannpuss, men så blir den ikke riktig utført likevel.
 
Da er jo ikke tannpussen god nok. Flere hull i tenner på barn sees på som omsorgssvikt og tannlegen er pliktig til å varsle barnevernet. Om du synes det er vanskelig å få tennene rene så kan man få kjøpt rosa tabletter på apoteket som barnet tar etter tannpussen, om tennene blir rosa har du ikke pusset godt nok og du ser hvor du må pusse bedre. En fin ting å prøve på seg selv også :) Tannpleiere er også behjelpelig med å undervise i tannpuss, både på hvordan pusse barns tenner og sine egene:)
Nei nå tror jeg du tar feil. Man kan få hull seøv om man er nøye på tannpuss altså feks ved bruk av medidiner
 
Ingenting som hetet svake og sterke tenner. Går også mye på kosthold, så kan man ofte tro at man er nøye med tannpuss, men så blir den ikke riktig utført likevel.
Rart at min første tannlege sa det og de andre eg har hatt... Det er jo ikke noe hokus pokus å pusse tennene eller å holde munnen ren :p
 
Nei nå tror jeg du tar feil. Man kan få hull seøv om man er nøye på tannpuss altså feks ved bruk av medidiner
Ved enkelte medisiner er det større muligheter for å få tannproblemer, det er riktig, men igjen, med riktig tannpuss og godt kosthold så kan det også avverges. Ofte ved medisiner som minsker spyttproduksjonen er det vanlig at man får lettere kariesangrep om man ikke er ekstra nøye på tannpussen. :)
 
Rart at min første tannlege sa det og de andre eg har hatt... Det er jo ikke noe hokus pokus å pusse tennene eller å holde munnen ren :p
Det er veldig mange som ikke kan pusse tennene sine skikkelig og som ikke kommer til overalt. For stor tannbørste er en grunn til det. Har vært med på å lære voksne å pusse tenner flere ganger. Tenner kan være svakere enn andres, men da skyldes det sykdom eller mangel på tannemalje. Men om man likevel mener at tennene sine er svake så er det bare å være ekstra nøye så blir det ikke hull :)
 
Da er jo ikke tannpussen god nok. Flere hull i tenner på barn sees på som omsorgssvikt og tannlegen er pliktig til å varsle barnevernet. Om du synes det er vanskelig å få tennene rene så kan man få kjøpt rosa tabletter på apoteket som barnet tar etter tannpussen, om tennene blir rosa har du ikke pusset godt nok og du ser hvor du må pusse bedre. En fin ting å prøve på seg selv også :) Tannpleiere er også behjelpelig med å undervise i tannpuss, både på hvordan pusse barns tenner og sine egene:)
Det har vi faktisk prøvd, og vet også derfor at tannpussen er god nok. Her pusses tenner både morgen og kveld, tanntråd brukes ved tannpuss/og etter måltid ved behov og kostholdet er variert og sunt. Godteri og brus holdes til helg.
Så her slår nok dine utsagn litt feil ut! Vi gjør faktisk ingen ting feil, og det har vi fått bekreftet fra tannlege. Såkalt "undervisning" i tannpuss fikk vi ved aller første tannlegetime.
 
Det har vi faktisk prøvd, og vet også derfor at tannpussen er god nok. Her pusses tenner både morgen og kveld, tanntråd brukes ved tannpuss/og etter måltid ved behov og kostholdet er variert og sunt. Godteri og brus holdes til helg.
Så her slår nok dine utsagn litt feil ut! Vi gjør faktisk ingen ting feil, og det har vi fått bekreftet fra tannlege. Såkalt "undervisning" i tannpuss fikk vi ved aller første tannlegetime.

Det blir ikke hull i rene, friske tenner.
 
Nei.. ingen hull på mine på straks 5 år, 6,5 og 12 år.

Heldigvis.. jeg får hull uansett hvor godt jeg passer på tennene.
 
Ingen av de har hatt hull, eldste er snart 13.
 
Dessverre ja. Eldste måtte trekke to hjørnetenner pga hull når han var 5 år. Begge har arvet mine dårlige tenner. Men minste har ikke fått noe enda. Hun er 3,5 år.

Man arver ikke dårlige tenner så fremt de ikke arver sykdom som kan kan gjøre at man er lettere utsatt for karies. Men rene, friske tenner får ikke hull.

Det er også viktig å huske på at barn under 12år ikke skal pusse tenner selv, og barn over 12år skal ha tilsyn og hjelp ved behov.
 
Ingenting som hetet svake og sterke tenner. Går også mye på kosthold, så kan man ofte tro at man er nøye med tannpuss, men så blir den ikke riktig utført likevel.

Det var litt spesielt å si, hvorfor har mange kroniske lidelser krav på full refusjon av tannbehandling fordi sykdommen påvirker tennene slik at de er mer utsatt for karies og betennelser i munnen om det du sier er sant?

Og dette du påstår i denne tråden er stikk motsatt av hva alle tannleger jeg har vært hos sier.
Kan du dokumentere at alle har like sterke tenner og at hull er kun dårlig tannpuss som er problemet?
Og hvordan er det mulig at noen som aldri pusser tennene får null hull, mens en som er nøye hver dag får hull med engang?

Her har 3 åringen ett hull, men ikke de andre :)
 
Det blir ikke hull i rene, friske tenner.
Er du tannlege siden du er så sikker i din sak?

Eg skal være ærlig å si at eg pusser ikke tennene mine. Eg har gjort det kanskje 1 gang uken siden eg var 12 år.. Aldri hatt hull.! Der kan det umulig være rent. Kan du forklare dette? Hos meg har dem sagt at eg har sterkere tennere en normalt, at det er derfor.
 
Back
Topp