halal-kjøtt i bhg

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Qualitas

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

tror du på at jesus er guds sønn?

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

jeg som selv ikke er kristen mener at det blir helt feil, ja.
for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Leilani

Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;
  • Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
  • Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
 (Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)

Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person

Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.
Og igjen, trekker jeg fram konseptet ABRAHAMS GUD... Hva sier det deg? Eller forkaster du Abraham.

dette blir bare for dumt... Ja begge religionene tror på Abraham og at han er skapt av Gud... Men når de to religionene har forskjellige syn på Gud og Allah så er de ikke like FOR DEM . De fleste kristne tror på det som står i bibelen og om Jesus som er guds sønn. Og da er det DET vi tror på..

Dette her er snakk om folk tro, og la nå folk få tro hva de vil. Slik jeg ser det så kan du for all del sitte å si Gud og Allah er samme type.. men JEG tror du en dag vil finne ut at det er feil..

hvorfor ikke bare la denne delen av diskusjonen ligge død når det uansett er snakk om den enkeltes tro?

Håper for Guds skyld, og for din egen, at det er du som finner ut at det er feil. Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.

Håper for Guds skyld, og for din egen, at det er du som finner ut at det er feil. Konseptet "Jesus som Guds sønn" er bare så far fetched, at det er totalt usansynlig.

ORIGINAL: Sicily

Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;
  • Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
  • Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
 (Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)

Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person

Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.
Og igjen, trekker jeg fram konseptet ABRAHAMS GUD... Hva sier det deg? Eller forkaster du Abraham.

dette blir bare for dumt... Ja begge religionene tror på Abraham og at han er skapt av Gud... Men når de to religionene har forskjellige syn på Gud og Allah så er de ikke like FOR DEM . De fleste kristne tror på det som står i bibelen og om Jesus som er guds sønn. Og da er det DET vi tror på..

Dette her er snakk om folk tro, og la nå folk få tro hva de vil. Slik jeg ser det så kan du for all del sitte å si Gud og Allah er samme type.. men JEG tror du en dag vil finne ut at det er feil..

hvorfor ikke bare la denne delen av diskusjonen ligge død når det uansett er snakk om den enkeltes tro?

Saken ligger vel i at islam har sitt utspring i samme "guds-konsept" som kristendommen og jødedommen har.

Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene. 

For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
Hva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?

for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører

Hva skal de kristne araberne da kalle guden sin?

gud? [8|]

Hvis man først skal snakke om far fetched så kan man vel trygt plassere troen på en dømmende gud i samme kategori, men det blir fryktelig usaklig hvis det skal trekkes ned på det nivået.

gud? [8|]

Allah er gud på arabisk... Fikk du ikke til dette med google og å slå opp ting og sånn?

ORIGINAL: Svartengel

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

Hva er årsaken til det? Er det fordi det virkelig strider mot din oppriktige tro, som du praktiserer på daglig basis, eller er det fordi det er convenient for deg å bruke det som et argument i akkurat denne diskusjonen, og vanligvis kunne du ikke brydd deg om Burger King-løkringene så var ofret til Shiva før de ble puttet i frityren?

Vel, hva er svaret ditt...?

Skreiv du ikkje til hun Meya?

Nei, det gjorde jeg ikke, og det var ganske åpenbart siden du var sist i quoten som jeg tok med. Les det igjen, og prøv igjen.

Du driter deg ut nå, du vet det? Slå opp betydningen av det arabiske ordet Allah. Hvorfor kan ikke folk i det minste prøve å sette seg inn i hva de preiker om før de skal uttale seg om alt mulig rart?

jeg driter meg jo ikke ut. det er jo som flere andre her sier at gud og allah ikke kan være den samme, da allah ikke har jesus som sønn. Allah tilhører islam, gud tilhører kristendommen. kristne bruker bare gud som navn, mens muslimer bruker Allah.

om Kim i norge hadde hatt en sønn som het peter, så hadde jo ikke han vært den samme som kim i usa med en fetter som het peter fordi om de på mange måter ble oppfattet som veldig like.

Da kan man vel seie at dere ber til vår Gud også, siden det er samme Gud....
Ja... vi har aldri sagt noe annet...

Kunne spist kjøtt slaktet av kristne, i Guds navn, men det finnes jo ikke her... Kosher kan vi spise. Du har kanskje samme fordommene mot kosher også, ja?

Fordommer? Det er vel strengt talt du som har fordommer, når ingenting av vår egen kultur eller levemåte er godt nok. Dette blir akkurat det samme som når europeere koloniserte Amerika. Indianere måtte fint tilpasse seg dei nye skikkene og levemåten. Alt skulle vere slik innvandrene ville ha det.

Men ja, om dei ville tvinge i meg Kosher, så hadde eg reagert på samme måte, dette er ikkje fordi det er halal eller kosher men fordi det skal tvinges på oss.

Hadde me vore gjest i eit muslimsk land, hadde me måtte forventet å spise deres mat.

Men muslimene som bor her er jo ikke gjester [:-]

(Edit: skrivefeil, skulle stå "her")

gud? [8|]

Ja, det høres jo arabisk ut, "Ya Gud, ana hebb oahad beit kebir"...

gud? [8|]

Allah er gud på arabisk... Fikk du ikke til dette med google og å slå opp ting og sånn?

som jeg skrev i innlegget over, så er det mange i verden som har samme navn uten å være samme person

gud? [8|]

Ja, det høres jo arabisk ut, "Ya Gud, ana hebb oahad beit kebir"...

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

ORIGINAL: Love07

Men muslimene som bor er er jo ikke gjester

den er jeg veldig enig i [:)] de bor her som oss, og er like norske som oss.

men det handler om å tilpasse seg samfunnet man flytter til [:)]

Akkurat som de norske pensjonistene som flytter til Spania og Thailand gjør [:D][:D]

gud? [8|]

som jeg skrev i innlegget over, så er det mange i verden som har samme navn uten å være samme person

Allah og Gud refererer til samme guddom. Likens Jahve, som er navnet jødene bruker. Hvorfor så bastant på noe du ikke vet så mye om?

ORIGINAL: hissigproppen

Akkurat som de norske pensjonistene som flytter til Spania og Thailand gjør [:D][:D]

HAHA! Ja, nemlig! Ingen snakker om hvordan gater stenges av til fordel for 17. mai-feiring og innfødte tvinges til å snakke norsk i disse landene, nei.

Nå har ikke jeg flyttet hit, jeg er jo norsk, men jeg er muslim, og jeg tilpasser meg, men går ABSOLUTT IKKE på akkord med min tro.

Kan jeg ikke få jobb med hijab, vell fint, da søker jeg en annen jobb, jeg tar ikke av hijab for en jobb...

ta det på engelsk da vettu [:)] kristne engelskmenn har jo samme gud som kriste nordmenn [:)]

Nå motsier du deg selv.

Back
Topp