Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Sicily
ORIGINAL: Qualitas
ORIGINAL: Leilani
Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;(Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)
- Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
- Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person
Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.
ORIGINAL: SicilyOg igjen, trekker jeg fram konseptet ABRAHAMS GUD... Hva sier det deg? Eller forkaster du Abraham.
Følte bare for å skyte inn noen religionsgreier her;(Jeg tar gjerne imot rettelser om jeg har misforstått noe)
- Gud og Allah er samme guden, forskjellen er at de kristne regner Jesus som Guds sønn, mens muslimene mener han er en profet (som meya nevnte). Om noen mener han er en annen gud på grunn av deres syn på hvem Jesus er, burde de kanskje lese skriftene sine på nytt...
- Jesus var jøde, sånn forresten. Jødene har egne spiseregler. Om man leser i DGT ser man hvilke dyr som er "rene" og "urene". Grunnen til at kristne ikke trenger å bry seg om slike spiseregler lengre er at Jesus i DNT sa noe ala "det er det som kommer ut av munnen din som betyr noe, ikke det som kommer inn". Derfor burde ikke kristne bry seg om de spiser halal eller ikke - Jesus har sagt at det ikke gjør noe.
Men hvis Allah ikke hadde en sønn som het Jesus og Gud har det.. da er de for meg ikke samme person
Sign.. Det er en ganske fundamental forskjell. Allah og den kristne Gud er ikke den samme, selv om mange liker å hevde det.
ORIGINAL: *Meya*
ORIGINAL: SicilyOg igjen, trekker jeg fram konseptet ABRAHAMS GUD... Hva sier det deg? Eller forkaster du Abraham.
ORIGINAL: SvartengelJa for dere har null argumenter. Og sier samtidig at engelskmenn ikke er kristne som sier God, eller franskmenn som sier Dieu...
Melder meg ut av denne diskusjonen, det er håpløst å få dere til forstå noko anna enn deres egen meining. Kos dere videre.
ORIGINAL: *yummymummy*
nei, det syns jeg ikke er greit....
har ingenting med rasisme å gjøre, men reglene rundt slaktingen av dyret, som ikke er forenelig med det jeg tror på.
Selv om det ikke er et absolutt krav, skal helst den som slakter være muslim, og slaktingen skal skje i allahs navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Deretter bør dyret legges med hodet mot mekka.
ORIGINAL: Svartengel
Leilani: Kva med å lese kva hun skreiv, før du svarer? Hun skreiv at det er barnslig å kalle oss rasist, som ikkje liker å få ein kultur tredd nedover ørene.
ORIGINAL: Jannamor
det er vel ikke ille det. men poenget er vel hvorfor? assimilering, integrerings spørsmål dette.....
ORIGINAL: Anis
ORIGINAL: inamaria
altså, jeg bryr meg ikke, og spiser det jeg får. hadde heller ikke reagert på at sønnen min hadde fått servert halalkjøtt i bhg. om de derimot skulle kutta ut både svin og ku pga religion og sjansen er stor for at sønnen min ikke tåler fisk så ville jeg nok åpna kjeften. da kunna jo han bare fått kylling.
det JEG reagerer på er hvorfor vi nordmenn skal være så j*vlig greie å inrette oss etter andres religion, når de over hodet ikke gjør det dersom vi kommer til deres land. altså, om jeg risikerer å bli skutt fordi at jeg ikke kler meg som jeg "MÅ" i et land så drar jeg ikke dit. Når noen kommer hit og er fra en annen religion, da krever de at vi skal innrette oss etter dem [8|] og det skal liksom gå utover oss nordmenn, som bor og lever i vårt eget land at andre religioner har sine regler?jeg bryr meg ikke om hva de gjør hjemme altså, ei heller hva de får servert på restaurant, men sånn som det at noen "krevde" å få servert sånn og sånn mat i fengsel, det reagerer jeg på. Komme hit og ikke følge lover og regler for så å kreve å få det som de vil når de liksom skal ta en straff??
Jeg syns vi skal respektere andres religion, men også at de skal respektere vår.[:)]
Denne sammenligningen kjenner jeg at jeg fnyser litt av. De blir oppdratt med mye mer intenst religionfokus enn oss, og det har mye mer betydning for hvordan de styrer livet sitt enn oss. Du kan si hva du vil om at Norge er et kristent land, det er et fåtall(i forhold til muslimske land)som oppdrar barna sine i den kristne troen på samme måte som muslimer. Litt kronglete formulert, men jeg håper du skjønner poenget mitt.
I tillegg er Norge et land som har valgt å ta i mot flyktninger og andre innvandrerer. Jeg er ikke alltid enig i integreringsarbeidet, men å frata de religiøse ritualer gjøremåter bare fordi de er fengslet blir helt feil for meg.
ORIGINAL: Benedicte23
Hvorfor skal bhg tilpasse seg muslimene i bhg slik at norske barn må ha med egen mat i bhg? Helt seriøst, vi bor fortsatt i Norge og det er de som har flyttet hit. Jeg hadde forstått at hvis jeg bodde i et muslimsk land og ikke ville at mine barn skulle spise halal-kjøtt hadde jeg tatt med egen mat til dem, bare for å vise det fra den vinkelen. Jeg vet at det mest sannsynelig er bhg som har avgjort dette og ikke muslimene som har bedt om det, men er oppgitt over norske som tenker at dem hele tiden skal tilpasse seg muslimene. Hva med de norske da!!!?!?!? Oppgitt[8|]
ORIGINAL: Svartengel
ORIGINAL: *Meya*Jeg bor i Norge, er norsk, er muslim og går i moskeen. Selv om jeg er like etnisk norsk som deg.
ORIGINAL: QualitasHva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?
Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene.
tror du på at jesus er guds sønn?
For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
ORIGINAL: inamaria
ORIGINAL: QualitasHva med Abraham? Og mener du da at kristne arabere som sier Allah, ikke er kristne?
Men dere ber jo, til syvende og sist, til Allah dere også, selv om dere går igjennom Jesus. Det er jo Gud, Abrahams Gud, som oppfyller bønnene.
tror du på at jesus er guds sønn?
For kristne tror på en Gud som har en sønn som heter Jesus.. som ble korsfestet, døde, stod opp igjen 3 dag og dro opp igjen til himmelen.. sitter ved guds høyre hånd..så lenge det ikke er Allah jeg snakker om nå så mener jeg at det er to forskjellige
jeg som selv ikke er kristen mener at det blir helt feil, ja.
for i den kristene religionen finnes det ingen gud som heter Allah. hvis de vil kalle guden sin allah så burde de nok revurdere hvilken religion de tilhører