L
Luna30
Guest
Fikk tvillinger som gikk litt vel mye ned i vekt etter fødsel pga abstinenser (i følge nevrolog og barnelege) fra min epilepsimedisin. Dette gjorde at de ble veldig sugesvake. Måtte allerede på sykehuset kombinere amming, pumping og flaske for å få de tilbake til fødselsvekt.
Jeg ville amme, men fikk aldri skikkelig opp melkeproduksjonen og fortsatte derfor med denne kombinasjonen i ca tre mnd. Endte opp med en stykk veldig sliten, isolert og deprimert mamma. Ble aldri bekvem med å sitte i stua å amme i alles åsyn, så ammet alltid på soverommet. Etter ca tre mnd satte gubben ned foten og sa jeg måtte ta et valg. Ungene trengte en mamma som fungerte og var fornøyd. Valgte å kutte ut amming og pumping. Var et valg som satt laaaangt inne, men det var absolutt det beste for både ungene og meg. Selv om jeg følte det som et stort nederlag og i tillegg følte jeg hele tiden måtte forsvare valget mitt, så var det uten tvil det rette valget.
Nå venter vi nr tre i september og jeg sliter med tanken på å amme. Jeg føler meg ikke bekvem med å amme. Tanken på å sitte blant folk med puppen framme (selv om man kan dekke seg litt til) gir meg vondt i magen. Føler presset på at jeg må si at jeg ønsker å amme, men egentlig vil jeg bare gi flaske denne gangen også.
Og det har du lov til også, ingen har noe med det å du gjør hva som er best for deg og barnet ditt