Hadde du en plan om amming/flaske før babyen kom?

M

Moderator Camilla

Guest
Hadde du en plan om enten å fullamme eller gi flaske, men ting gikk ikke etter planen?

Hva skjedde og hva var planen?
Gikk det fint uansett? :)
 
Målet var å prøve å amme, i starten ble det endel flaske også, men ammingen løsnet og vi fikk til fullamming etter 2 måneder :)
 
Planen var å prøve så godt jeg kunne å amme, og helst minst ett år.
Med første gikk planen i vasken, med andre gikk det tipp topp :)
 
Hadde plan om å amme, men dessverre gikk ikke det, så etter ca 3 mnd var det slutt og vi gikk over på flaske. Hadde vi klippet tungebåndet tidligere (gjorde det da hun var rundt 5 mnd), hadde det muligens reddet ammingen.
 
Med første håpet jeg på å amme, men innerst inne hadde jeg en fornemmelse om at jeg kom til å bli flaskemamma(pga brystløft) og det ble jeg. Fikk dårlig ammehjelp, så og si ikke-eksisterende hjelp(både på barsel og av HS). Jeg fikk ikke til å amme, han fikk ikke til å henge på puppen. Ble flaskebarn på sykehuset. Fikk låne pumpe av helsestasjonen, men fikk ikke ut noe særlig. Max 40ml på et døgn, og det skjedde ikke ofte. Vanligvis lå det på 20ml. Jeg holdt ut med pumping i 6 uker. Da holdt jeg ikke ut mer. Det var en befrielse å bli kvitt pumpa, men også sårt at han ikke kunne få morsmelk. Da han var 2,5 år fikk vi bekreftet at han har stramt tungebånd, takket være meg - at jeg tok opp stramt tungebånd! Burde vært oppdaget på barsel!!

Håpet på å amme andre barnet også, men det ble også flaskebarn. Samme problem med henne, klarte ikke å få henne til å holde på puppen. Ikke noe ammehjelp. Ble flaskebarn på sykehuset fra første stund. De på barsel sa det ikke var noe håp for ammingen pga min historie med brystløft og flaskebarn fra før + at jeg hadde en liten en fra før å ta meg av. Da jeg kom hjem fra sykehuset opplevde jeg bittelitt brystspreng for første gang i hele mitt liv, så da prøvde jeg å legge henne til før hvert flaskemåltid. Måtte bruke ammeskjold. Det gikk, men etter at samboeren min begynte på jobb igjen så hadde jeg ikke tid til å drive med det lenger da jeg hadde et barn på 11,5 mnd i tillegg. Måltidet tok over 1 time med amming og flaske. Hvert måltid ble en kamp til slutt. Fikk bekreftet stramt tungebånd da hun var 8 mnd, også takket være meg. Hun hadde strammere enn storebroren. Hårreisende at det ikke ble oppdaget på barsel eller av HS! Hadde jo spiseproblemer hele veien :(

Vi ønsker oss et barn til etterhvert. Da skal sjekke tungebåndet med en gang. Har fortsatt et håp om å få til ammingen..
 
Last edited:
Hadde planer om og amme og regnet med at det gikk fint. Prøvde men det fungerte ikke etter hvordan ting ble og hvordan situasjonen var da så det ble flaske. Det gikk veldig fint :)
Så bra at det gikk fint :)
 
Var absolutt besatt av at jeg skulle amme med første barnet. Det gikk fint så fort vi kom hjem fra barsel, og jeg fikk ro til å prøve og feile selv og vi koste oss med amming i over to år. Med den erfaringen i lomma har det aldri falt meg inn at jeg ikke skulle kunne amme, så jeg har ammet alle mine i 2+ år. Minstemann er 10 måneder, og EEEELSKER pupp, så jeg ser ikke for meg noe annet der heller.
 
Var veldig bestemt på at jeg ville amme og prøve alt for å klare det. Det gikk fint og har ammet i to år :)
 
Planen var å amme, men fikk ikke melk før over 1 uke etter fødselen. Det gikk nesten to døgn før de skjønte at jeg ikke hadde melk, så vesla gikk ned i vekt og gråt mye, jeg måtte pumpe med hver 4 time. Utrolig tøffe døgn, følte meg ubrukelig. Så da vi endelig fikk dra hjem etter 6 dager på sykehuset så kjente jeg at jeg fikk melkespreng etter noen dager, men da ville jeg ikke. Klarte bare ikke tanken på å amme... Angrer på det:(
 
Ja, jeg var helt besatt av at jeg måtte få det til og var så ulykkelig i starten da vi sleit. Visste at det kunne bli trøbbel, men ikke så mye. Babyen fikk gulsott, og var slapp og trøtt, jeg hadde avflatede brystknopper som det var vanskelig å få tak på, fikk grunnet store bryster brystskjold i største størrelse, men babyen bare brakk seg av det og str ble feil til brystknoppen min. Ingen sa at det fantes 3 ulike størrelser, det fant mannen ut ved en tilfeldighet og det redda hele ammingen for endelig klarte babyen å die hvertfall 5 min om gangen på dag 6. Fikk ikke særlig melk før dag 6-7 men fra da var det amming/pumpet mm på flaske grunnet trøtt baby. Så måtte vi avvenne skjold ved å suge utbrystknoppen med omvendt sprøyte før hver amming, for et styr, og jeg hadde reunauds fenomen etter nesten hver amming helt til han var nesten 5 mnd, måtte alltid holde puppen i c-grep natt og dag og kunne bare amme liggende, med cosy-fix eller i bæresjal de første 5 mnd. FOR et styr :hilarious: og likevel veldig verdt det! Ammer enda, 14mnd, men han er bare interessert i pupp på morgenkvisten og en sjelden gang på ettermiddagen så lar han styre hvor lenge han vil ha den morgenmelka.
God veiledning fra ammepoliklinikk, helsesøster og helsestasjonen sin egen ammeveileder var avgjørende for at jeg ikke ga opp. Sistnevnte ammeveileder hadde til og med kunnskap om stramt tungevånd, bakre og fremre, som det virker som at mange ikke får nok informasjon om. Var ikke det som var problemet her da, men likevel.
 
Jeg var veldig bestemt på å amme. Var veldig vanskelig pga brystvegring i nesten to uker, rundt 5ukers-alder. Hjalp veldig etter at vi fikk klippet tungebåndet.

Ny vanskelig periode ved 5 og en halv mnd, da fikk han to tenner på to uker. Og jeg fikk to runder med brystbetennelse. Måtte gi litt mme i den perioden, fordi han hadde så vondt i munnen at han ikke klarte å die ordentlig. Det føltes veldig som en nedtur, men i etterkant så tenker jeg det er rimelig uproblematisk.

Delammet, ved siden av fast føde, helt til ungen var 13 måneder. Godt fornøyd med det. :)

Nå venter jeg nummer to. Denne gangen skal jeg pumpe mindre i begynnelsen, gi mindre morsmelk på flaske og ikke gi smokk. Håper det skal gjøre at vi får stimulert tungen og sugerefleksen riktig, og slipper unna brystvegringen.. Men klart, er tungebåndet stramt så får vi det klippet igjen altså.

Men hva som skjer med neste gang, det vet jeg jo ikke sikkert. Planer er vel og bra, men virkeligheten kan fort bli noe annet.
 
Jeg var bestemt på å amme, men ville gjerne at de skulle ta flaske og. Det kunne jeg visst bare glemme. Den eldste tok flaske fra 8-måneders alder ca, og ble avhengig av en flaske melk på kvelden til toårsalderen. Minstemann tok aldri flaska. Han gikk rett fra pupp til kumelk fra vanlig glass da han begynte i barnehagen som ettåring.
 
Jeg var veldig bestemt på å amme. Var veldig vanskelig pga brystvegring i nesten to uker, rundt 5ukers-alder. Hjalp veldig etter at vi fikk klippet tungebåndet.

Ny vanskelig periode ved 5 og en halv mnd, da fikk han to tenner på to uker. Og jeg fikk to runder med brystbetennelse. Måtte gi litt mme i den perioden, fordi han hadde så vondt i munnen at han ikke klarte å die ordentlig. Det føltes veldig som en nedtur, men i etterkant så tenker jeg det er rimelig uproblematisk.

Delammet, ved siden av fast føde, helt til ungen var 13 måneder. Godt fornøyd med det. :)

Nå venter jeg nummer to. Denne gangen skal jeg pumpe mindre i begynnelsen, gi mindre morsmelk på flaske og ikke gi smokk. Håper det skal gjøre at vi får stimulert tungen og sugerefleksen riktig, og slipper unna brystvegringen.. Men klart, er tungebåndet stramt så får vi det klippet igjen altså.

Men hva som skjer med neste gang, det vet jeg jo ikke sikkert. Planer er vel og bra, men virkeligheten kan fort bli noe annet.
Så bra at det ble oppdaget stramt tungebånd så tidlig da :)
Ikke alltid at det blir som planlagt, men ofte kjekt å ha en plan uansett :)
 
Hadde en `plan` om at jeg ivertfall skulle prøve å amme , men hadde det ikke gått så hadde det blitt flaske :) Nå gikk det greit å amme dem alle 3 , så da ble det amming :) Tok det litt som det kom , spesielt med nr 3 :D
 
Fikk tvillinger som gikk litt vel mye ned i vekt etter fødsel pga abstinenser (i følge nevrolog og barnelege) fra min epilepsimedisin. Dette gjorde at de ble veldig sugesvake. Måtte allerede på sykehuset kombinere amming, pumping og flaske for å få de tilbake til fødselsvekt.

Jeg ville amme, men fikk aldri skikkelig opp melkeproduksjonen og fortsatte derfor med denne kombinasjonen i ca tre mnd. Endte opp med en stykk veldig sliten, isolert og deprimert mamma. Ble aldri bekvem med å sitte i stua å amme i alles åsyn, så ammet alltid på soverommet. Etter ca tre mnd satte gubben ned foten og sa jeg måtte ta et valg. Ungene trengte en mamma som fungerte og var fornøyd. Valgte å kutte ut amming og pumping. Var et valg som satt laaaangt inne, men det var absolutt det beste for både ungene og meg. Selv om jeg følte det som et stort nederlag og i tillegg følte jeg hele tiden måtte forsvare valget mitt, så var det uten tvil det rette valget.

Nå venter vi nr tre i september og jeg sliter med tanken på å amme. Jeg føler meg ikke bekvem med å amme. Tanken på å sitte blant folk med puppen framme (selv om man kan dekke seg litt til) gir meg vondt i magen. Føler presset på at jeg må si at jeg ønsker å amme, men egentlig vil jeg bare gi flaske denne gangen også.
 
Back
Topp